Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikfrämlingsfientlighetrasismterrordåd
Läst 75 ggr
Loris M
5

Tio år efter Utøya

Riksdagsledamot Ali Esbati var en av dem som befann sig på Utøya vid tidpunkten för terrordådet och hans bok om det har kommit ut i dagarna. Sofia Mirjamsdotter har recenserat boken:

"Esbati går igenom hur retoriken förändras när en terrorist visar sig inte vara islamist. Hur en vit man som begår terror beskrivs som en ensam galning, psykiskt sjuk, knappast politisk, medan en från mellanöstern ses som en beräknande terrorist i ett globalt terroristnätverk med politiska förtecken.

Han beskriver hur proppen liksom gick ur och det sluttande planet sedan dess som gjort att det blivit nästan omöjligt att använda ord som rasist om rasister, för då kommer debatten alltid att handla om retorik istället för sak och det är som om det är värre att kalla en rasist för rasist än det är att faktiskt begå rasism. /…/

Men Anders Behring Breivik är inte ensam. Både Lasermannen, Peter Mangs och Anton Lundin Pettersson som alla dödade invandrare upplevde att de gjorde rätt, att deras dåd var sanktionerade, att de inte bara snackade utan faktiskt agerade mot den påstådda massinvandringen som enligt dem håller på att förstöra Sverige."

https://www.allehanda.se/artikel/sofia-mirjamsdotter-tio-ar-efter-utoya-och-vi-har-inte-lart-oss-nagonting

Vi har annars en tråd om Utøya 👇🏻 men jag ville uppmärksamma Alis bok.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Den där fredagen för tio år sedan, jag tror att det var varmt men vet inte om jag minns rätt. Vad...
  • Redigerat 2021-07-24 08:10 av Loris M
Loris M
3

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Magi-cat
2

Skrämmande och så ofattbart. Starkt av de överlevande och de anhöriga att orka gå ut med sina berättelser. Det betyder så mycket.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2

Ja det är förvirrande då svart görs vitt och vitt blir svart. Det händer och händer igen. Hat är det mest dödande viruset på jorden. Dessa barn som fick hela sina liv stulna på framtid, hopp och glädje. Har de inte haft nog de som överlevde? Utan hatas på nätet? De var på läger, skulle ha fina dagar.
Terror och hat släckte ljuset i deras unga ögon…Mvh/WL

DesK
2

Viktig bok, som alla borde läsa, särskilt de som snackar om massinvandring.

/Désirée

Lona
3

Nu skäms jag, jag har inte ens reflekterat över det själv vad gäller attityden gentemot olika gärningsmän och terrordåd.
Det kändes rentav lite konstigt när någon kallade Breivik för "terrorist".
Det där är både skrämmande och farligt, hur tankegångar normaliseras och man inte märker hur värderingarna förskjuts.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
4

#5: Ja, det är så det fungerar och du är inte ensam om det. Vi blir hjärntvättade till att förknippa terrordåd med någon som är mörkhyad, muslim, kommer från Mellanöstern och skriker Allahu akbar. De andra är bara enskilda galningar.

Trots att Breivik var övertydlig med sina avsikter, att det vara helt överlagt och planerat ett tag, lämnade ett manifest där skriver precis hur han tänker, varför han ska begå terrordådet så skrev SD från sitt Twitterkonto på minnesdagen " ensamma galningar såväl som våldsbejakande politiska och religiösa organisationer – som ser våld som ett legitimt politiskt verktyg. De ska aldrig accepteras eller daltas med"..

Det är ingen slump att de skriver just så här. Det vet exakt vad det gör coh varför. Men det är också så att Breviks syn på invandrare, invandring m.m. är fruktansvärt lik SD:s, så det vill de maskera. Han var bara en random galning och ingen terrorist.

• Redigerat 2021-07-30 16:31 av Loris M