Annat ord för "brukare"?
Är det vara jag som hakar upp mig på benämningen "brukare" när det tex gäller personer med funktionshinder som får hjälp? Jag förstår att man ville komma ifrån ordet "vårdtagare" då det sällan handlar om just vård och sjukdom men brukare?
Jag associerar helt klart till missbruk och även någon som är "beroende av hjälp" på ett negativt sätt.
Vad tycker ni - och vad skulle man kunna använda istället?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har alltid associerat det till just "brukare av en tjänst," vilket är samma sak som att säga användare/nyttjare av en tjänst. Det heter ju att bruka en tjänst, det är ett av synonymen till använda eller nyttja. Så jag har aldrig stört mig på det ur den aspekten personligen just av den anledningen, men jag vet att många ogillar ordet.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Vi har (har jag för mig) en tidigare tråd om detta ord. Jag tycker det är ett vedervärdigt ord att använda på människor och det borde snarast komma ur bruk!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vet att en del har stora problem med ordet. För mig är det neutralt så jag kallar mig själv brukare. På min första placering inom daglig verksamhet kallades vi brukare också. Sedan några år är jag på en annan placering och där kallas vi deltagare. Jag tror det är lite svårt att komma på ett ord som passar in på de olika stödinsatserna som faktiskt finns. På en aktivitet går det såklart att kalla det deltagare, men om man har boendestöd till exempel fungerar det ordet inte lika bra. Ska vi ha olika ord beroende på vilken insats som är aktuell?
Jag förstår inte kopplingen mellan missbrukare och brukare, för mig är det helt olika ord.
Deltagare ger verkligen en annan genklang!
#2: Jo, det är helt rätt! Jag kommer ihåg att du och jag pratade om det och du delade snällt med dig av dina tankar kring ordet när jag frågade och fortfarande inte kände mig säker på exakt vad med ordet du inte tyckte om. 😀
#4 Fast det funkar ju inte riktigt med alla typer av tjänster där ordet brukare används av dom som nyttjar en tjänst, tyvärr. 😕
Men på till exempel LSS-boenden eller äldreboenden jag besökt och känner till, där har inte ordet brukare använts på personerna som bott där. Dom har istället kallats för "boende" eller "dom boende." Jag tror inte att jag hörde någon använda ordet brukare där, men det var några år sen sist och mitt minne är inte vad det en gång var.
Vore det bättre om man använder "kunden" istället inom till exempel hemtjänsten, eftersom man faktiskt är en betalande kund hos dom och anlitar dom för en tjänst?
#5: Avskydde ordet brukare när jag hade daglig verksamhet, just för att det låter negativt i mina öron.
Jag skulle hellre bli kallad kund än brukare.
Men förstås så är det relativt.
En del kansle förknippar ordet kund med "fängelsekund". 😉
Så tror lite att hur man än gör blir någon missnöjd.
#6: Jag reagerade inte alls på ordet, just eftersom att jag bara ser synonymen för nyttjare/användare av något när jag hör det. Sen om detta är en tjänst, droger, datorspel, den lokala tennisklubbens spelplaner eller pyjamasbyxor är ju relativt beroende på omständigheter.
Men just på daglig verksamhet tycker jag att ordet "deltagare" kan fungera riktigt bra, även om det kan vara lite missvisande. Att delta på daglig verksamhet kan ju betyda båda att man arbetar där och att man utnyttjar verksamheten. Kanske medlem fungerar bättre? Medlem på daglig verksamhet? Det tycker jag låter ganska bra?
Nyttjare av boendestöd? Fast det kanske är förnedrande mot personalen som arbetar som boendestödjare, då det kan låta som att folk utnyttjar dom? Användare av boendestöd? Det kanske funkar? Användare kör vi ju med på iFokus som annat ord för medlem. Fast.. folk säger ju droganvändare också nu för tiden, så ordet användare riskerar också att kopplas till droger snart med.
Kan man hitta på ett helt nytt ord, kanske? Slå ihop två-tre ord och skapa något nytt, kreativt och inte laddat med något negativt?
#7: jo, det är svårt det där.
Nej, nyttjare lät inget vidare det heller. 🤷♂️
Jaså? Det visste jag inte. Är det bara jag då som säger narkomaner om dem?
#5 🤗 Det var snällt sagt! 🤗🙂 Tack för ditt tålamod.
(Jag märker att ordet fortfarande väcker känslor av upprördhet hos mig. 🤐😷😀)
Boende låter trevligare och passar bättre!
Kanske löser sig problemet om man inte låser sig vid att alla måste få samma etikett?
Vårdkonsument!
Kanske brukare inte är det bästa uttrycket, men hellre brukare än kund.
#11: varför tycker du det?
#12 En kund har för mig ingen annan skyldighet än att betala för levererad vara eller tjänst. Ändå talas det ibland om "kunder" när det snarare borde heta medborgare, för att ta ett exempel.
Du har ett gäng synonymer
här, bland annat:
användare, nyttjare, konsument, utövare, klient, hjälpsökande
- Redigerat 2022-01-05 16:06 av ebha
#13: åhå, på så vis. 🙂
#12: Det är väl det en brukare är: Vårdkonsument!
Det är väl egentligen det alla ”patienter ” inom vården är: Vårdkonsumenter.
- Redigerat 2022-01-05 16:25 av Vixxen
#16: säker på att du inte skrev till fel person?
Annars förstår jag inte varför uttropstecknet behövdes (blev väldigt skarp ton om det verkligen var som svar till min kommentar som f.ö var riktad till en annan).
#17: Oj, ursäkta blev nog fel där!
Intressanta diskussioner. 🙂
Jag har svårt både för brukare och kund, av de anledningar som flera av er tagit upp. Brukare låter så kallt och opersonligt. Kund bara fel.
Ibland är det nog svårt att hitta ett bra begrepp som accepteras av de flesta. Sen är det också så att vi förknippar vissa ord med olika saker och då får de en negativ klang. Som det här med särskola till exempel som kommer att byta till anpassad grundskola. "Sär" har kommit att användas som ett skällsord så därför vill få bort den. Men det är inte många som är nöjda med anpassad grundskola heller. Svårt det här med begrepp.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Ett engagerande ämne. 🙂
Tar en rubrik från en lokal nyhetssida och använder olika ord för "konsumenten". Känn efter hur rubriken känns och vilka associationer den väcker.
Nu har vi lagat Nobelmiddag till äldreomsorgen. (originalet)
Nu har vi lagat Nobelmiddag till brukarna.
Nu har vi lagat Nobelmiddag till deltagarna.
Nu har vi lagat Nobelmiddag till kunderna.
Nu har vi lagat Nobelmiddag till vårdkonsumenterna.
Nu har vi lagat Nobelmiddag till nyttjarna.
Nu har vi lagat Nobelmiddag till klienterna.
Så där kan man hålla på. Det finns kanske inget ord som passar för riktigt alla, men med lite ansträngning kan man säkert lösa frågan och hitta ord som inte innebär att någon (ut)nyttjar, brukar ensidigt, är enbart hjälpsökande och behövande utan att tillföra något själv …
#18: det gör inget, ville bara höra så att jag inte missuppfattar dig. 🙂
Klienter kanske? I mina öron är det ganska neutralt.
/Maria
Jag måste hålla med er för ordet brukare har stört mig länge och vet ni vad det värsta är jag kom på mig själv att använda det, fy fasen vad arg jag blev och tänkte har jag fallit offer för nyord jag som kämpar så emot dom och vill bevara dom gamla orden som funnits i alla tider och så trillar jag dit och säger brukare vad F liksom höll jag på med 😠
Nåja sagt är sagt men det kändes så oerhört fel när jag sa ordet och jag skäms faktiskt . För mig är det boende om dom bor på exempelvis ett hem, patienter om man tar emot vård så alla dessa ord som ska ändras på varför när det redan finns fungerande ord ? det är enbart att krångla till det och gärna mitt i alltihop finna fel och gränser för vilka ord som är passande och inte och sånt skapar enbart onödig konflikt.
Min gamla mor snart 89 år är nu äntligen efter många om och men aktuell för växelvård och jag känner mig betydligt mer bekväm med att kalla henne för vårdtagare eftersom hon kommer att få vård vissa veckor men brukare nej det ordet känns uppriktigt fel och hon blir också boende vissa veckor men brukare det låter faktiskt som om hon skulle ha haft missbruk något som aldrig funnits i hennes liv.
Brukare, vilket fult ord vilken lymmel kom på det ☹️
Aldrig gillat det. Det finns bättre ord. Klient, anställd, vårdtagare… "Brukare" känns ha en negativ klang, lite som "Särskola", men det ordet används i alla fall inte längre av staten, tack gode gud för det.
#24: Ja, jag fattar inte att det använts så länge. Samma med utvecklingsstörning som fortfarande används trots att det finns ett bättre begrepp som dessutom länge använts internationellt - Intellektuell funktionsnedsättning.
#23: Brukare är ett ord som finns i det svenska språket och används i vanligt tal oftare än man tror. Några exempel är jordbrukare, lantbrukare och att missbruka något, till exempel att missbruka statens välfärdssystem, ett ord eller vad som helst. Så det är ingen "lymmel" som kommit på det utan det är ett ord som existerar och har använts i språket under lång tid.
Brukare är helt enkelt en av synonymerna för användare, nyttjare, klient, konsument och flera andra ord. Att det valdes ut som samlingsbegrepp för vårdkonsumenter (gillade det förslaget) i det här sammanhanget är därför inte speciellt konstigt, men jag vet inte hur eller när det blev ett negativt "skällsord" som så många människor avskyr. Jag förstår att det har blivit så, speciellt av den här tråden samt tidigare tråd att döma, men jag förstår verkligen inte hur det gick till. Det är otroligt fascinerande för mig.
En association jag får är att vargmotståndarna för en del år sedan försökte lansera begreppet "brukarsidan", som lät bättre än "motståndarsidan" i debatten. De som ansåg att de vilda djuren var en resurs som skulle brukas, alltså jägare som ville ha sitt jaktbara vilt i fred för rovdjur. Vi som värnade om djuren och naturens balans skulle då kallas "betraktarsidan" eftersom vi tydligen inte var en del av naturens system utan stod utanför och betraktade det hela. Jag vet inte om det har med trådens tema att göra, men det visar i alla fall att "brukare" är ett ord som kan vara lätt att ta till när man tycker att något invant låter fel.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#26: När det kommer till ord som jordbrukare, lantbrukare har det en helt annan klang men när det kommer till vård då låter ordet brukare riktigt illa.
Att ordet finns det vet jag men sen hur man använder ordet som här och den jag menar är lymmel är den/dom som fört in det här i vården. Vårdtagare är betydligt mildare eller kanske rent av vårdbrukare kan låta något mindre hårt men just brukare det klingar väldigt illa och man associerar det lätt med missbruk där kommer känsligheten in för ordet just inom vård.
Svårt det här med ord och så viktigt att dom hamnar i rätt balans vilket just det här ordet inte tycks göra eftersom det retar upp många av oss. Jobbigt läge minst sagt 😅
"Idag ska vi duka till nyårsmiddag åt brukarna"
"Idag ska vi duka till nyårsmiddag till de boende"
Vilka associationer, bilder och känslor får ni av respektive mening? Vad man använder för ord säger något om hur man betraktar de människor det gäller.
Jag har en anhörig som bor på ett hem för gamla. Jag vill att hen ska betraktas som en människa, en delaktig, en boende, även om det är det sista boendet i livet. Jag vill att det ska avspegla sig i det ord man använder om hen (och de omkringboende).
"Brukare" blir ordet som står för det ensidiga, någon som bara nyttjar, inte ger något. Det blir negativt. Boende är helt enkelt en som bor där.
Ord ändrar klang med tiden, antagligen mycket beroende på hur det används. Det som långt tidigare kanske var en förbättring och steg framåt blir med tidens gång m.m. till något annat.
- Redigerat 2022-01-07 12:31 av Magi-cat
#29** "Idag ska vi duka till nyårsmiddag till de boende"**
med dom orden får jag en positiv känsla att man dukar upp till fest medan dom andra ser jag bara mörker och tristess men så fort man läser/hör ordet boende blir det något helt annat och mer hemtrevligt.
"Brukare" blir ordet som står för det ensidiga, någon som bara nyttjar, inte ger något. Det blir negativt. Boende är helt enkelt en som bor där.
Kan bara hålla med dig där.
#29 Eftersom att jag personligen inte ser ordet "brukarna" som något negativt över huvud taget och har hört båda orden användas (även om boende som jag nämnde i tidigare inlägg är det jag hört användas mest, brukarna har jag för mig användas mest i "officiell" form under personalmöten, till exempel) så får jag exakt samma bild av båda meningarna.
#30: Jo, men det är det jag försöker förstå lite. Hur användes brukare på ett så pass negativt sätt att det plötsligt ses som något fruktansvärt att kalla någon eller att bli kallad? Jag menar, det måste väl ha hänt något som gjorde att brukare gick från ett accepterat samlingsbegrepp till något avskyvärt och avhumaniserande? Eller vaknade vi bara upp en dag och insåg att brukare är ett vidrigt ord?
På något vänster måste ordet ha fått en fruktansvärt hemsk innebörd bakom och det är det jag försöker förstå hur det gick till. Av ren och skär nyfikenhet, ärligt talat, just för att jag finner ord, språk och kommunikation så himla intressant.
Jag kanske helt enkelt ha haft tur och befunnit mig i en miljö där ordet brukare enbart användes i positiv bemärkelse, precis som boende, medan kanske andra kommuner och andra platser använder ordet på ett nedlåtande sätt, nästan som ett skällsord?
#25: Nu heter det ju "anpassad skola" innan det hette "Sär" hette det "idiotskola för obildbara" så. Angående begreppet "utvecklingsstörning" tror jag att man bytt ut det mot "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning" eller NPF då. Något som också kan diskuteras om det är bra eller inte, men man måste väl något låta kanske.
Ord som "Brukare" tycker jag inte riktigt om. Medmänniska räcker egentligen gott och väl, annars, se mitt förra inlägg :)
#33: Ordet har inte bytts ut (i statliga dokument exempelvis, forskning, medier o.s.v.) även om många har börjat att använda IF (intellektuell funktionsnedsättning) mer. Utvecklingsstörning och NPF är två olika medicinska diagnoser.
Medmänniska är ett fint ord. 🙂
#34: Åfan, hade jag ingen aning om. Jag tycker i alla fall att det är ett föråldrat uttryck och hoppas att det försvinner snart. Har sett att folk skrivit IF om de som förr kallades Utvecklingsstörda faktiskt.
lite off topic men:
Minns när jag gick gymnasiet, då låg vårt klassrum intill ett som användes av den "Anpassade" gymnasieskolan. En morgon hade en tjej fått akuta magproblem och helt enkelt råkat skita ner sig, det händer den bästa om hen får vattnig ninjadiarré från ingenstans, men den där personalen var ju helt fantastisk alltså, nobellpris i empati…
Ja, de bröt ner henne på golvet och vrålade "Men ditt jävla mongo, vad sysslar du med!? Det finns toaletter!!" Minns att jag som ju är diagnostierad empat blev så otroligt illa berörd av det här att jag inte kunde koncentrera mig på hela den lektionen. Stackars tjej alltså, denna behandling för magsjuka, är ju fan inte klokt.
#35 Men så HEMSKT!!! 😭😭😭
#35: Så fruktansvärt! Det är nästan så man inte tro att det är sant. 😢
#36 och #37: De höll på med så otroligt mycket dumt så det anar ni inte, men det kanske vi ska skapa en egen tråd för, det är rätt intressant, men som sagt, hemskt så det förslår. När jag en gång kom på dem med att kalla en elev för dampbarn frågade jag vad de höll på med, då sa de "jamen vad ska vi kalla dem?" Liksom… De har namn?
#38: Nu har jag skapat en tråd där kan vi diskutera andra ord än brukare. 🙂
https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1532137/begrepp-som-du-ogillar-och-reagerar-pa
#35: min autism exempelvis är NPF men är inte det som förr kallades utvecklingsstörning, så ser du en skillnad på begreppen. 🙂
F.ö fruktansvärt hur de betedde sig mot tjejen du skrev om.
Man blir illa berörd.
#40: Jo, jag har läst ganska hårt om det här, har själv haft psykologer som misstänkt att jag haft typ knappt märkbara drag av aspergers syndrom (den där diagnosen vet jag många som vill ha bort, mycket på grund av Asperger (han som gav namn åt det hela). Jag minns dock att jag blev kallad "Utvecklingsstörd" av skolpersonal många gånger, för att jag helt enkelt struntade i vad de sa. Tyckte ju att de var dumma inuti sina huvuden, så det var väl nog det ;)
Nej, jag gillar ordet medmänniska, eller människa överlag. Okej, då kan det låta väldigt skumt om man säger "den personliga assistenten och hens människa" men då får man välan säg medmänniska då.
Ja, hon var dessutom inte så pass förstående att hon förstod att det som hände var gravt fel. Minns att jag mådde dåligt över det väldigt länge. Det värsta av allt var väl att man ansåg att man gjorde helt rätt när man kränkte och ibland till och med misshandlade folk (som man gjorde med tjejen här). Måste sluta bry mig alltså, kommer bli nervös annars :O
Har aldrog associerat ordet brukare till missbruk och kan väl tro att jag själv skulle klassas som brukare i vissa avseenden? Min kompis som jobbar inom äldreomsorgen använder brukare för att komma bort från ordet patient.
#42 Menar du att de kallar boende för patient?
/Maria
#43: Nä, alltså det var så hon förklarade för mig. Alla där använder ordet brukare
#44 Aha
/Maria