Nationalismen tvingar in SD i det ryska hörnet
"Sverigedemokraterna och Ryssland, var står partiet egentligen? I SVT:s 30 minuter vägrade Jimmie Åkesson välja mellan Vladimir Putin och Joe Biden. Vid tiden Åkesson fick frågan hade Putins styrkor omringat sitt grannland Ukraina och flexade sina muskler med militärövningar i Europas Nordkorea Belarus. Jimmie Åkesson visste att hans svar skulle väcka ett ramaskri. Ändå ville han inte välja. /…/
Sverigedemokraterna står, när det kommer till värderingar, närmare auktoritära ledare som Victor Orbán i Ungern, Putin och Donald Trump än Emmanuel Macron och Joe Biden i ”kulturkriget”.
”Vi har inte valt det här, men våra motståndare har på riktigt tvingat in oss i en existentiell kamp om vår kulturs och vår nations överlevnad. Det finns bara två val, seger eller död”, skrev SD-ideologen Mattias Karlsson på Facebook 2018.
Jimmie Åkesson förklarade i SVT senare vad hans högra hand menade.
”Ja, det är ju sant. Det är ju ett kulturkrig som pågår.”
Så Sverigedemokraternas förvirrande ställningstagande kring Ryssland kan bäst förstås i den kontexten. Men det gör inte partiet mer pålitligt. Konsekvenserna blir desamma och Kreml vinner samma propagandaseger vare sig Sverigedemokraternas beslut bygger på nationalism eller en genuin vurm för Kreml.
Sverigedemokraterna röstade oavsett emot ett stödpaket till Ukraina, med 150 000 ryska soldater runt sin gräns, ”för att skydda svenska skattebetalare”. Åkessons pekade ändå ut ledare för liberala demokratier som lika goda kålsupare som en rysk despot."
Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor, Bokcirkel och Multikulturellt

"Minst lika skrämmande känns hotet han framförde i sitt tal när han bekräftade att kriget mot Ukraina inletts. Han varnade världen för att ingripa.
– Om ni gör det, kommer ni möta konsekvenser större än någon av er mött genom historien, hotade Putin. Samtliga relevanta beslut har tagits. Jag hoppas ni lyssnar.
Med tanke på att Ryssland tillsammans med USA är världens största kärnvapenmakt är det svårt att inte se det som ett indirekt hot om en kärnvapenattack.
Han motiverar kriget med att ryska medborgare och ryska intressen måste skyddas och anklagar Ukraina för att genomföra ett folkmord på ryssar.
Ett skrämmande sätt att handskas med fakta. Sanningen är att det är Ryssland som står för aggressionen. Något folkmord i Ukraina pågår inte.
Både i sitt krigstal och det han höll i måndags kväll är Putin oerhört aggressiv. Han låter mer som en maffiaboss än en president.
Det kan inte hjälpas att tankarna går till Adolf Hitler och andra världskriget. Hans storhetsvansinne och galenskap ledde till ett av världshistoriens mörkaste kapitel. Är Putin på väg att skriva ett nytt?"

Jäkla tur att det är Biden och inte Trump som sitter borta i USA i alla fall.
Var står Kina i allt det här? De kan ju också reagera rätt rejält åt endera hållet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#3: Verkligen himla tur! Det är så svårt att ta in det här som händer. 😢

Det är så fruktansvärt så man fryser. 🥶😢
Tänkte också på det att det är tur mitt i allt att inte Trump är kvar i den positionen …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Usch! 🥶😵💫😳🥺

Mer om deras kopplingar till Putin…
"Man måste fråga sig varför Sverigedemokraterna är så lojala med Putin. Sanningen ligger sannolikt i att Sverigedemokraterna, precis som många andra högernationalistiska krafter i Europa, står i djup tacksamhetsskuld till Putin.
Ryssland har under många år stöttat partier som Sverigedemokraterna genom att sprida ett budskap av en västvärld i förfall, där flyktingströmmar, våld och sexuell degenerering sliter sönder samhället. Det är samma budskap som vi gång på gång ser från svenska, tyska, franska, amerikanska högerextrema rörelser.
För Putin är målet att splittra ett europeiskt samarbete och söndra starka demokratiska stater. Och som nyttiga idioter springer Sverigedemokraternas politiker och deras nätmobb Putins ärenden."
Återigen, för mig är det fullkomligt obegripligt att ett sånt parti ens får en enda röst!
Désirée
Afghan lives matter
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

#9: Jag är (tyvärr) inte förvånad!
Men alltså jag förstår, på riktigt, inte hur man heller väljer att försöka bråka istället för atgt fokusera på det fruktansvärda man säger sig vilja prata om.
Jag följer det slaviskt, har vänner i Ukraina och är livrädd för deras skull. När man sedan försöker få ventilera vad som händer, och hur man kan hjälpa så får man ett rabiat svar om att jag ska välja mellan två diktatoprer.
Jag gråter just nu, bara för att jag vill hjälpa, jag vill ventilera, och jag vill att allt ska ta slut.
Så får man påhopp bara för att man inte stödjer SD.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

#11 Försök att inte ta åt dig (jag vet att det är svårt), du gör det så bra! 🌷
Man måste kunna ventilera, det är så otroligt hemskt ändå det som sker. Kram till dig! 🌺🤗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#11 Tack. Sitter med ångest och förstår verkligen inte vad jag gjort som gör att jag censureras. Jaja, ångestmedicinen får jobba ordentligt idag.

#11: PM!❤️
Dagen efter kan jag meddela att alla mina inlägg är borttagna och jag är blockerad från sajten. Tycker det är ett underligt namn om man bara tillåter åsikter som stämmer överens med sajtvärden. Jag menar det blir ju inte så mycket en debatt som att folk bara sitter och eldar på varandra.

#15: Jag uppskattar dig och alla er andra som skriver på den här sajten. Ta inte åt dig. Kram! 💖