Kvinnor har inget skydd
För det första. Det är en oförlåtlig skam för Sverige att det är kvinnorna som måste gömma sig. Om det är så att en man är så farlig för andra människor att någon måste gömma sig ska han sättas bakom lås och bom. Sådana farliga individer kan inte tillåtas leva i frihet. Kvinnorna och barnen har inte gjort något fel, det är de som förtjänar att leva i frihet, inte gömma sig och varje dag ha ångest och frukta att mannen hittar dem.
Och är det en hel släkt som hotar kvinnan/flickan, då ska hela släkten in bakom lås och bom. Brottet blir inte mindre för att de är fler om det, och de är lika skyldiga och lika livsfarliga.
För det andra: fy f-n, rent ut sagt. Fy j-vla f-n! (Ursäkta, men det är det enda jag kan säga om det här). Läs det här.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tre-av-fyra-gomda-kvinnor-rojs
Ny rapport: Vanligt att personer med skyddad identitet röjs av svenska myndigheter
Uppdaterad idag 07:38Publicerad idag 07:35
Tre av fyra kvinnor som blivit intervjuade i en utredning som handlar om att leva med skyddade personuppgifter, har någon gång fått sina uppgifter röjda. Oftast av svenska myndigheter.
– Hela mitt liv är förstört, jag kommer ha skyddade personuppgifter för resten av mitt liv. Samtidigt som man pratar väldigt mycket om att man inte får begränsa förövarna, det är en matematik som inte går ihop för mig, säger ”Petra” som varit med och tagit fram rapporten.
Läget för personer som behöver skyddad identitet är genomgående svårt – även efter de fått hjälp av myndigheter. Det visar en ny utredning från Jämställdhetsmyndigheten, som gjorts på uppdrag av regeringen.
– Det är krångligheter med allting. Vissa bostadsbolag accepterar inte skyddade personuppgifter, man kan inte beställa från vissa hemsidor med skyddat personnummer och så vidare, berättar ”Petra” som varit med och intervjuat de 86 kvinnor som delvis ligger till grund för rapporten.
Hon lever själv skyddad sedan några år tillbaka.
– Man har lämnat en relation som har skrämt livet ur en, man är helt trasig när man väl söker hjälp.
Tre av fyra har röjts
SVT har tidigare berättat om hedersutsatta flickor och kvinnor som vittnar om att de är rädda för att ta hjälp av myndigheter, för att de inte litar på att samhället kan ge dem det skydd de behöver. Tre av fyra som intervjuats i regeringens utredning berättar att de blivit röjda, ofta av just svenska myndigheter.
Rapporten pekar på att en stor del av problemet ligger i bristande rutiner hos myndigheter. Post som skickas fel är orsaken till att många personer röjs.
”Varför begränsas inte förövaren?”
Men man pekar också på att färre hade behövt leva med skyddade personuppgifter, om deras förövare hade dömts för brotten de begår.
– Många tror att förövaren är dömd om man fått skyddad identitet. Men så är nästan aldrig fallet, säger Petra.
Även fast socialtjänsten bedömer att kvinnans liv är i fara så betyder inte det att man har bevis nog att döma personen i rätten. Petra berättar att det oftast landar i att ord står mot ord.
– Varför tittar man inte på möjligheten att begränsa förövaren? Vi har inte gjort något fel, det enda vi har gjort är att lämna en våldsam människa. Då ska vi leva på flykt i vårt eget land på obestämd tid – medan förövaren bor kvar i min stad, säger Petra.
Utredningen visar att en stor del av kvinnorna blir fria från våldet när mannen dömts till fängelse. Detta gäller dock inte i hedersrelaterade fall, då erfarenheterna är motsatta. I rapporten vittnar 19 hedersutsatta kvinnor om att de blivit utsatt av flera i sin släkt, då hjälper det sällan att döma och låsa in en enskild person.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2022-03-31 08:12 av NeferNefer
Fy attan 😓
/Maria
Helt oacceptabelt!
Har varit med om när jag jobbade som förskollärare att kvinnor och barn fick fly över en natt, till en annan kommun när deras skyddade identitet röjts.
Om de inte kan lita på myndigheter som ska skydda dem vem ska de då kunna lita på och vända sig till? En kvinna som blir utsatt för våld blir straffad livet ut. 😢
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det är konstigt att det fortfarande är på detta viset! Självklart borde det vara förövarna som ska in bakom lås och bom. Sannolikt krävs det en lagändring för att kunna åstadkomma detta. Den lagändringen måste snarast bearbetas och fixas!
/Désirée
Fruktansvärt, det finns inte ord för det!!! 😡😢
Och det bara fortgår, så orättvist och så helt befängt!
Absolut måste lagarna (om det är där det fattas) ändras och det genast!
Så vida det inte är att lagarna finns men allt beror på tillämpningen och praxis … Vilket det än är och landar i så måste givetvis skyddade kvinnor verkligen skyddas och förövarna dömas.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Inte mycket bättre i Norge tyvärr.
Min lillasyster råkade ut för en sådan idiot. Han var snäll och trevlig från början, men sen blev hon med barn (rätt tidigt i förhållandet) och han blev som förbytt. Han slog lillasyster och bedrev psykisk terror mot henne, och hon vågade ju inte knysta till någon.
Hon har iofs inte haft skyddat identitet, men hon vågade inte bo kvar i vår hemstad där han fanns.
Det var våran lillebror som upptäckte att något var fel, då han träffade lillasyster och hon hade fula blåmärken på armarna och ett blått öga. Hon sa att hon hade ramlat utför trappen, men han trodde henne inte ..tack och lov..
Det slutade med att hon var tvungen att gömma sig undan (hon kom då till Sverige, då både jag och vår storasyster bor här)
Hon vågade inte åka hem till Norge, då idioten var på fri fot.
De kunde inte låsa in honom, för det var ord mot ord ang. misshandeln. Och det gick inte att bevisa att det verkligen var misshandel och inte ett ömsesidigt bråk😡