Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: rasismjämställdhetvärderingarmobbningarbetsmarknaden
Läst 239 ggr
NeferNefer
4

Gudrun Sjödén i blåsväder igen

Jag vägrar bära hennes kläder sen förra gången det begav sig. Tyvärr har det inte blivit bättre.

https://www.expressen.se/nyheter/ilskan-efter-avslojandena-om-gudrun-sjoden/

(…)

I ett reportage av Expressens granskande reporter Karin Sörbring vittnar ett 20-tal Medarbetare och tidigare Medarbetare på Gudrun Sjödén om att modeskaparen tillsammans med vd Ann Axelsson styr modekoncernen genom ett skräckvälde.

Vittnesmålen berättar år av mobbning, hot, kränkningar och rasism.

Reaktionerna har inte låtit sig vänta och på de svenska kultursidorna får Gudrun Sjödén ta emot hård kritik.

Daniel Björk: ”Inte direkt förvånad”

SvD:s Daniel Björk skriver att han inte blir ”direkt förvånad” över vittnesmålen om mobbning och rasistiska kommentarer på Gudrun Sjödén.

”Modevärlden har sedan länge varit en fristad för människor som tyckt sig kunna säga lite vad som helst, gärna sådant som medarbetarna 'kan inte tro att du sa så!'-skrattar åt. Historier om härskartekniker eller gränslösa kommentarer och beteenden är vanliga. Och oftast involverar de någon i det äldre gardet, de som blev en del av branschen för 20, 30, 40 år sedan – någon som Gudrun Sjödén,” skriver Björk.

(…)

Om det hela får lika långtgående konsekvenser för varumärket som när Sjödén för några år sen sa i Svenska Dagbladet att kvinnliga låginkomsttagare fick skylla sig själva återstår att se. Men två lärdomar kan man kanske ta med sig: Dels att ett märke som så uttryckligen slagit mynt av systerskap och inklusion borde efterleva de värdena även innanför kontorsväggarna,” skriver Hellsten.
”Dags för er andra kulturtanter att ta efter”

Expressens egen Gunilla Brodrej uppmanar andra kulturtanter att göra som hon gjort för längesedan och tömma garderoben på Sjödéns kläder.

”Vi politiskt ansvarsfulla kulturtanter tog avstånd från Gudrun Sjödén redan 2018 – nu är det dags för er andra att ta efter,” skriver Brodrej och fortsätter:

”Att klädskaparen saknar kollektivavtal, använder nedsättande benämningar på förtryckta minoriteter och låter en sunkig kolonial stämning råda i somliga kataloger var redan 2018 skäl att klippa banden. Nu är det läge för att definitivt rensa upp i garderoben.”

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Efter Expressens avslöjande om mobbning, hot och rasism på modekoncernen Gudrun Sjödén har reaktionerna varit många. Svenska Dagbladets Daniel Björk skriver att den gamla världens modegiganter har svårt att anpassa sig till en ny verklighet och Saga Cavallin på Dagens Nyheter kallar Sjödén för ”en batikens motsvarighet till Alexander Bard”.
Maria
3

Jag tycker det är för bedrövligt.

Jag har jättemycket kläder därifrån för jag älskar hennes stil så detta känns så himla trist.

/Maria

NeferNefer
3

Jag älskar också hennes stil, och tycker också att det är himla trist. Men jag klarar inte att bära hennes kläder längre efter att ha läst de här artiklarna.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Maria
4

Jag är illa tvungen då mina kläder är övervägande därifrån. Jag har också ett presentkort jag inte utnyttjat.

/Maria

Vixxen
6

Jättetrist alltihop!
Har inga kläder från henne, men förstår er andra helt.

DesK
4

Så himla trist! Jag har heller inga kläder därifrån, men förstår er som har det.

/Désirée

NeferNefer
4

#3: Ja, då är din situation lite värre än min. Jag hade bara tre plagg av henne och dem gav jag till Myrorna så kunde de göra lite nytta. Innan var planen att köpa mer av hennes fina kläder, för jag går mest i svarta kläder och vill gärna ha lite mer färgglada och fina kläder, men nu letar jag på andra håll i stället.

Magi-cat
4

Urtråkigt verkligen! Jag älskar hennes kläder och färger och hon skulle kunna vara en förebild och så går det så här, vilken besvikelse!

"ett märke som så uttryckligen slagit mynt av systerskap och inklusion borde efterleva de värdena även innanför kontorsväggarna"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
3

Hon har tydligen inte någon som kan hjälpa till med krishantering. Jag skakar bara på huvudet. Hur är det ens möjligt att trampa i så många klaver? Som någon sa, har du trampat i klaveret så stå still, det låter så illa när du försöker dra ut foten.

https://www.expressen.se/dinapengar/gudrun-sjodens-brev-till-sin--personal-det-blaser-over/

I ett internt mejl till medarbetarna efter Expressens stora granskning med vittnesmål om rasism, hot, trakasserier och mobbning skriver Gudrun Sjödén att personalen inte ens ska prata med familj och vänner om innehållet.

”Vi håller ihop tillsammans. Det här kommer att blåsa över”, avslutar entreprenören, vars klädföretag omsätter nästan en miljard, mejlet till de anställda.

– Det sorgliga är att en stor del av personalmötet som vi kallades till handlade om hur synd det är om Gudrun nu. Men det känns ändå lite hoppfullt, för för första gången på evigheter vågade några ställa öppet kritiska frågor och ledningen lovade att förändra vissa saker, säger en som jobbat på företaget i många år.

(…)

Men ett 20-tal nuvarande och tidigare Medarbetare som Expressen djupintervjuat berättade bland annat om rasistiska och nedsättande uttalanden om människor och Medarbetare från andra länder, ovälkomna kommentarer om anställdas och kunders kroppar och om utskällningar öppet på kontoret som fått anställda att gråta på toaletterna.

(…)

Klockan 11.30 i onsdags, 4,5 timmar efter det att Expressens stora granskning publicerades, fick alla Medarbetare ett mejl från Gudrun Sjödén:
”I dag är det en hemsk artikel som publiceras i Expressen som innehåller förvanskningar och osanningar”, skriver hon. Vad det är i granskningen som Gudrun Sjödén anser inte stämmer framgår inte av mejlet, men hon reagerar bland annat på att några av bilderna inte är nytagna (Gudrun Sjödén ville inte bli fotograferad när Expressen intervjuade henne, reds anm).

(…)

– Men Gudrun lyckades som vanligt få på sig offerkoftan och få allt att handla om hur synd det är om henne nu när det skrivs så mycket. Hon påstod att folk vill bli av med henne och förstod inte att det handlar om sättet hon och vd:n styr på och att vi bara vill få en bättre arbetsmiljö, säger en som var med på personalmötet.

(…)

Den före detta personalchefen har i dag en högt uppsatt position i en stor organisation.

– Gudrun Sjödén var den sjukaste arbetsplats jag har varit med om. Jag kunde inte skydda personalen från övergreppen och hamnade efter flera års kamp till slut själv på akuten med hjärtproblem, bara 33 år ung. Jag har fortfarande panikångest, trots att det är flera år sedan jag jobbade där, säger hen.

Expressens granskning av Gudrun Sjödén: Ledningens löften till personalen efter krismötet – semester, medarbetarsamtal och skrotad stämpelklocka.
Sindri
6

Precis den typen av kvinnor/tjejer fick mig på 70-talet att absolut inte vilja kalla mig feminist. Deras s.k. systerskap gällde bara de som såg ut som, och talade som de.
Hade man mascara, använde bh, gillade disco och hade andra sorters kläder blev man betraktad som någon sorts hora (jo, det är helt sant), ungefär som någon typ av hederskultur.
Jag blev rasande efter GS förra utspel, för min mamma var just den typen av kvinna hon såg ner på, och mamma älskade hennes kläder och offrade av de få pengar hon hade för att köpa dem. Jag tror aldrig hon fick reda på det då, jag sade aldrig ett ord.

NeferNefer
3

Det är just den typen av tjejer som inte är feminister, om någon frågar mig. Så otroligt trist sätt, usch! Både av den där 70-talsmaffian och av GS. Mobbarfasoner.

Sindri
2

Men det var ju just den maffian som ledde kampen och det är ju deras förtjänst att vi har det så himla bra idag. (enligt dem)

NeferNefer
4

Det kan de inbilla sig. Alla framsteg kom ur samarbete, inte mobbning.

NeferNefer
4

Bra. Arbetsmiljöverket ska undersöka saken. Hoppas verkligen att folk vågar berätta nu!
(och jag sitter och svär för mig själv här … jag vill ha kläderna på bilden till artikeln, de är så himla fina … men en sådan person stöttar jag inte genom att köpa hennes kläder och bära dem!)

https://www.svt.se/kultur/arbetsmiljoverket-ska-granska-gudrun-sjoden

bild.png

(…)

Granskning efter medierapporteringen

Nu har Arbetsmiljöverket beslutat att göra en inspektion hos Gudrun Sjödén den 21 april för att granska företagets arbetsmiljöarbete.

”Vi har själva initierat inspektion med anledning av de rapporter om arbetsmiljön som framkommit i media”, skriver Jenny Bengtsson, arbetsmiljöinspektör på myndigheten, i ett mejl till Kulturnyheterna.

Om det upptäcks brister i arbetsmiljöarbetet kommer myndigheten ställa krav på Gudrun Sjödén att åtgärda dem, skriver Arbetsmiljöverket i föranmälan till inspektionen.

Christel Blomberg, kommunikationschef på Gudrun Sjödén, säger att man välkomnar inspektionen.

”Vi vill att våra Medarbetare ska trivas och må bra på sin arbetsplats”, skriver hon i en kommentar.

Arbetsmiljöverket kommer att genomföra en inspektion hos modehuset Gudrun Sjödén efter vittnesmålen om hot, mobbning och rasism.
Sindri
5
Rasism, mobbing och klassförakt. Alla kvinnor som burit Gudrun Sjödéns kläder kommer att ha svårt att glömma hennes uttalanden, skriver Catia Hultquist.
Loris M
3

Hon har verkligen noll självinsikt. Bortförklarar allt och det är mest synd om henne. Hon lämnar nu och flyttar till New York.

"Det var massiv kritik i en ny medarbetarundersökning som fick Gudrun Sjödén att hoppa av som designchef för företaget som hon grundat.

”Jag fick själv dåligt betyg”, skriver Gudrun Sjödén om undersökningen i ett internt mejl. Där ifrågasätter hon också hur enkäten utformats och benämner resultatet som ”ett dråpslag” – mot henne.

– Anställda har väldigt mycket makt i Sverige och kan i anonyma medarbetarundersökningar få uttrycka vad man vill. Vem tusan vill vara arbetsgivare i Sverige i dag? säger Gudrun Sjödén i en stor intervju."

https://www.expressen.se/ekonomi/gudrun-sjodens-egna-ord-darfor-lamnar-hon/?fbclid=IwAR1V8YyyFkiWJP-ypWvCcp4yk1RVIqQgCy-s1R6tyS377TK7xR5wLJvkNeI#Echobox=1664104585-2

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Det var en massiv kritik i en ny medarbetarundersökning som fick Gudrun Sjödén att hoppa av som designchef för företaget som hon grundat.
NeferNefer
3

Men jösses … i stället för att fundera över varför de anställda inte är nöjda … nä. Precis som du säger, Loris, noll självinsikt.

Magi-cat
4

Men vad tråkigt! Hon ställer ju själv till det i stället för att göra något åt det!

"Anställda har väldigt mycket makt i Sverige"

eh, ja, kanske …? Ska det inte vara så?

NeferNefer
6

Jag tycker nog inte att anställda har så väldigt mycket makt ändå. Och den makt vi har, den har vi kämpat oss fram till och måste fortfarande kämpa för. Tänk hur det var innan vi hade bra lagar som skyddade oss. Dit vill vi inte tillbaka, hur mycket Sjödén än gnäller.

Magi-cat
3

Exakt! Alla framgångar måste vi fortsätta kämpa för, det visas ju här återigen.
Suck, hon borde förstå bättre och stå på just de anställdas sida! Hon borde kunna vara en kraft att räkna med. Men, men …Antar att det som vanligt är pengar, prestige …
😢

DesK
4

Så tråkigt att en så pass känd kvinna och företagare gör på detta viset!

/Désirée

Maria
6

Jättetråkigt.
Jag sitter här med en tröja på mig från just GS.

Min lilla garderob består nog av 70% kläder just från henne.
Jag får bita i det sura äpplet och hädanefter inte gynna henne.

/Maria

Magi-cat
4

#21 Visst är det tråkigt och kläderna är vansinnigt snygga. Hoppas det blir bra till slut ändå. (Det står i artikeln om ett visst hopp om förbättring i företaget.)

Sindri
3

Tycker det luktar lite narcissist!

[Vargnatt.]
6

– Anställda har väldigt mycket makt i Sverige. Det är las, MBL… (lagarna om anställningsskydd och medbestämmande, reds anm). Arbetstagarna har en väldig makt och kan i anonyma medarbetarundersökningar få uttrycka vad man vill. Vem vill vara arbetsgivare i Sverige? Med det regelverk som finns?

Hade hon bara vart hygglig och juste mot sin personal hade hon inte ens behövt ställa frågorna ,Vem vill vara arbetsgivare i Sverige? Med det regelverk som finns? (det är hennes egen rädsla som avspeglar sig i dom orden)

Inget av det här hade ens hänt om hon behandlat sin personal juste och det är ju något bra att dom lagarna finns när det är missförhållanden på en arbetsplats och dom anställdas chans att komma till tals där uppmärksamhet väcks i media som i det här fallet.