Romernas nationaldag 8 april
đžđŒđ·
"Idag, 8 april, Àr den internationella Romadagen, romernas nationaldag. Dagen har tillkommit för att högtidlighÄlla den första internationella romakongressen i London 1971.
I Sverige har romer funnits Ätminstone sedan 1500-talet och de Àr idag en av landets fem nationella minoriteter, och sprÄket romani chib Àr ett av Sveriges minoritetssprÄk.
Romadagen firas i mÄnga lÀnder med olika slags ceremonier, en del till minne av förföljelse och övergrepp. Den romska flaggan i blÄtt och grönt med det röda hjulet symboliserar rörelse och förÀndring."
https://multikulturellt.ifokus.se/discussion/1445711/romernas-nationaldag-8-april!
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
đđđđđâž
"Everything will be okay in the end. If itâs not okay, itâs not the end." ~John Lennon
Amorina (17) heiste romflagget utenfor Oslo rĂ„dhus: â Stolt
At romske barn lÊrer om historien til minoritetsgruppen, er viktig, mener Amorina Lund. Hun kjente pÄ stolthet da romflagget ble heist til topps utenfor Oslo rÄdhus.
LÀs mer hÀr:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.
Idag firas romernas nationaldag, internationella romadagen!!
"Romernas internationella dag (nationaldag) firas till minne av den första romska kongressen som Ă€gde rum i London 1971. Romerna har inget âegetâ land utan Ă€r splittrade vĂ€rlden över men trots det finns det gemensamma symboler som man enas kring. En av dessa Ă€r den romska nationaldagen som firas den 8 april.
Nationaldagen uppmÀrksammas vÀrlden över och firas i ett 40-tal lÀnder med olika teman och aktiviteter som ljustÀndning, planterande av trÀd samt minnesceremonier för romer som fallit offer för anti-romanistiska övergrepp.
Bakgrunden till det firandet av Romernas internationella dag Àr den första romska kongressen i London 1971 med representanter frÄn fjorton lÀnder. Under mötet omvandlades den dÄvarande Internationella zigenarkommittén till International Romani Union (IRU). Man beslutade att den 8 april skulle vara romernas internationella dag (nationaldag)."
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Grattis till alla romer, mÄ allt gÄ er vÀl nu och i framtiden!

(Bild frÄn Pixabay)
"Everything will be okay in the end. If itâs not okay, itâs not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2025-04-08 09:43 av NeferNefer
Ett par dagar försent kommer jag in i trÄden hade ingen aning om den dagen men jag har undrat pÄ min ort vart tog dom vÀgen jag har inte sett Romerna pÄ vÀldigt lÀnge hÀr.
Förr fanns sÄ mÄnga som satt och tiggde utanför butikerna trevligt folk som blev vÀn med ortsbefolkningen men nu verkar dom borta och det kÀnns faktiskt tomt för flera av dom var sÄ trevliga och glada dom bjöd pÄ musik dom bjöd pÄ sig sjÀlva kramade om oss och engagerade sig bla i en del av kyrkans verksamhet.
Jag kĂ€nner inte till nĂ„got tiggeriförbud pĂ„ orten sĂ„ det kan det inte vara kanske har det istĂ€llet rett upp sig för dom sĂ„ dom kunnat söka sig hem till sina nĂ€ra och kĂ€ra man kan hoppas att det gĂ„tt sĂ„ bra för dom đ
RÄdjursboken av RÄdjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/