Rasism orsakar psykisk ohälsa
Det är så sant. 🌹😥
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Såg det här och tänkte att det är tyvärr just sådana här ställningstaganden som lett till hennes död. 😥 Att ta ställning mot rasism är inte populärt idag och det är en av anledningar till att jag är anonym på iFokus. Så mycket hat som jag fick ta emot när jag startade Lika villkor och när jag började skriva om SD.
Har inte kunnat hitta kraften att skriva om Ing-Marie och det som hänt henne, ännu ett mord med kopplingar till högerextremism. Ännu en vit högerextremist med tydligt syfte och tydligt agenda - målet var att döda Ing-Marie - som kommer att kallas psykisk sjuk. Ännu en gång som psykisk ohälsa används som ursäkt för sådana extremister och hatare. Annat hade det varit om han hettat Mohammed och haft kopplingar till IS. Varje våld- och terrorhandling borde klassas som just en sådan och varje förövare borde dömas och fördömas lika. Vi tar inte högerextremt våld på allvar. Som om det inte berör oss. 😥
"Sommaren 2018 tilläts nazistiska Nordiska motståndsrörelsen, NMR, delta som vilken annan organisation som helst. I sann Almedalsanda.
Jag minns väl hur de rörde sig i stora klungor genom gränderna och spred rädsla. Filmade dem som ifrågasatte deras närvaro, filmade journalisters presskort. Omringade publiken vid partiledartalen.
Flera personer misshandlades.
Det var en chock att Almedalsveckan solkades ner av rädsla och överhängande hot."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/v5a6p5/almedalsmordet-ar-en-attack-mot-demokratin
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
"– Vi behöver modiga ledare som visar att de är beredda att göra något extra för att försvara demokratin. Men vi behöver också en gemensam anda av beslutsamhet där vi var och en gör det lilla vi kan.
Det sade Ing-Marie Wieselgren i Sveriges Radios ”Tankar för dagen”, där hon hade en återkommande krönika." /…/
Psykisk ohälsa tycks också vara en del av motivbilden bakom mordet. Men liksom vid andra brutala våldsdåd av detta slag, så har gärningsmannen också befunnit sig i en högerradikal miljö.
Han har skrivit förintelseförnekande artiklar i tidningen Nordfront, och deltagit i demonstrationer med den nazistiska terrororganisationen NMR.
Våldsidéerna har fått möjlighet att gro och växa i en bördig jordmån. För högerextremism och psykisk ohälsa är en farlig, rentav dödlig cocktail."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y4ag1x/vi-ar-skyldiga-att-inte-tappa-hoppet
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#2 och #3 Det är så otroligt viktigt att sådant här kommer fram! Tyvärr är det alltför många som inte inser faran med högerextremism, denna starkt dödliga och icke demokratiska rörelse.
/Désirée
Tyvärr är det många som tror att det hjälper att prata med högerextremister, "ta debatten" eller "föra dialog". Det har inte hjälpt hittills, det har bara gett dem plattformar att föra ut sina lögner på.
Jag tror mer på det som står på slutet i krönikan som länkas till i #3:
Men i sin sista krönika i ”Tankar för dagen” säger Ing-Marie Wieselgren att vi måste fortsätta tro att vår lilla insats gör skillnad. Att samtalen om hur vi försvarar vår demokrati behövs för att sprida hopp i stället för hat.
Vi är skyldiga Ing-Marie Wieselgren att fortsätta det arbetet.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon