Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: jämställdhetvärderingarlika-villkor
Läst 92 ggr
Syntium
2

Hur privilegierad är du?

Quiz som får en att tänka till lite

https://www.buzzfeed.com/regajha/how-privileged-are-you

"I'm too old for this shit."

<b>Check(list) your privilege.</b>
NeferNefer
1

Oj. Jag svarade ärligt, och trodde att jag skulle vara väldigt mycket mer privilegierad än vad jag tydligen är.
Jag bockade i 31/100 frågor.

You're not privileged at all. You grew up with an intersectional, complicated identity, and life never let you forget it. You've had your fair share of struggles, and you've worked hard to overcome them. We DO not live in an ideal world and you had to learn that the hard way. It is not your responsibility to educate those with more advantages than you, but if you decide you want to, go ahead and send them this quiz. Hopefully it will help.

bild.png

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Calcifer
1

Klickade i 29 av 100. Och var helt ärlig.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Syntium
1

Oj, jag fick 45 tror jag.

"I'm too old for this shit."

Loris M
2

Oj, 45 fick jag. Trodde att jag var/är priviligierad, men tydligen inte.

Det tycker jag ändå att jag är oavsett resultat. Visst har jag fått erfara en del saker som var mindre trevliga men bara det att vara helt psykiskt och fysiskt frisk och att ha en relativt god ekonomi gör att jag är enormt priviligierad. Då känns allt annat som mindre viktigt.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

• Redigerat 2022-07-13 18:08 av Loris M
Calcifer
4

Jag tror mycket för min del är för att jag bodde i Japan ett tag. Där var det många gånger jag var den enda icke-asiatiska person på olika ställen. Och jag fick några smått rasistiska beteenden som i butiker där ibland folk trängde sig före mig för de var japaner och det var inte jag. Ser inte ner på rasen som så, så vill inte att någon ska missförstå. Men ibland kunde jag vara direkt den i kön som stod först men ändå sa kassörskan att personen bakom mig skulle gå före.

Hade jag inte bott i Japan hade jag nog fått färre "poäng" eller vad man nu ska kalla det.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"