Man blir knuffad framför tåget
Det faktum att han får hjälp bevarar den lilla gnutta hopp om mänskligheten jag har kvar
https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvinnan-knuffar-ner-mannen-pa-sparet-da-kommer-taget/
"I'm too old for this shit."
Det gör det.
Samtidigt blir man bedrövad att någon kan helt oprovocerat göra något så fruktansvärt bara för att mannen är mörkhyad. 😢 Och när folk säger att rasismen överdrivs, att den inte finns. Hon valde ut honom och säger klart och tydligt "Han är ju svart" men folk kommer ändå att vifta bort det, bortförklara osv. Det gör mig så arg och ledsen.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2022-07-22 10:46 av Loris M
Ja, hemsk händelse, men hjärtevärmande ändå att se hur många som så omedelbart kom till undsättning. I en sådan situation kan man ju lika gärna bli helt förstenad innan man ens fattat vad som hänt, men de där personerna hade verkligen impulsen att hjälpa i ryggmärgen.
Sajtvärd Katter iFokus
Såg det där igår och det är så vidrigt så jag kan inte sätta ord på det. Har jobbat som tunneltågförare i drygt 17 år (jobbar inte kvar )och blir imponerad av trafikanternas rådiga ingripande.
Har lust att skicka blommor till mannen och tanken kommer vågar han åka igen efter det där men tack och lov så hamnade han inte under tåget. Hur kan någon utföra en sån handling det är helt ofattbart som om det vore olagligt att ha en annan hudfärg och jag hoppas dom låser in den där tjejen för gott och slänger bort nyckeln.
Jag skrev i fel tråd Loris och flyttade det till tråden om djuren Nina skrev, ber om ursäkt och önskar dig en fin Fredag 🤗
- Redigerat 2022-08-05 16:54 av [Vandring]
#4 Nu hamnade din kommentar under fel inlägg.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Nä men oj så tokigt det blev 😂 tack som talade om det och Loris ta gärna bort mitt inlägg som hamnade så fel jag har flyttat det till rätt tråd nu hoppas jag i alla fall, sorry 😎
#6: Ingen fara, sånt som händer. 😊 Ha en fin fredag du också. 🌸
#8: Jag skulle vilja veta vilken allvarlig psykisk störning leder till att man medvetet väljer ut och knuffar ner en svart man och säger sedan uttryckligen att det är därför att han är svart. 🙄
#9 Sa hon det?
#10: Ja. Har för mig att jag läst det när det hände. Ska försöka hitta den artikeln.
Här var det:
"Kvinnan står nu åtalad vid Södertörns tingsrätt för försök till mord. I det första förhöret ska kvinnan ha sagt att hon gjort det för att ”han va ju svart.”"
#12 Fy fan
Jag undrar detsamma. Det känns som att hon kommer undan alldeles för lätt.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Men nåt är det väl som inte står rätt till om man springer fram och knuffar ner en man på spåret och sen lugnt går och sätter sig igen.
Jag hoppas det i alla fall, tror jag. Att det inte enbart var kallblodigt för då blir jag fan mörkrädd på riktigt.
Ja vad säger man det finns inga ord och jag minns också bra kvinnans svar att han var ju svart det stod i media då händelsen utspelade sig.
Vad händer med oss människor i världen för ingen ska behöva känna rädsla för att åka tunnelbana, tåg, buss eller annan kollektiv trafik och ingen ska behöva utsättas för sånt här det här är allmänna transportmedel som är till för alla oavsett vart man kommer från så finns trafiken där för alla att kunna ta sig fram.
Kvinnan har hon ens tänkt på att det i tunnelbanan finns så oerhört många nationaliteter anställda både ombord på tåg, spårvagnar, bussar tunnelbana och spärrar så hon borde inte ens kunna åka kollektivt om hon har så stora problem med folk av annan härkomst så vad hon ens gjorde på Hökarängens station är för mig ett stort frågetecken för tänk om föraren är svart och tänk och spärrvakten är svart skulle hon kasta ner alla anställda på spåret också som kommer från andra länder för dom är svarta som hon gjorde med trafikanten Michael.
Hur kan hon ens beträda tunnelbanans område om det nu är så hemskt med svarta människor som åker för dom finns överallt där både som anställda och som resande det kan hon inte ändra på och får snällt finna sig i att människor använder ett transportmedel som är till för alla att förflytta sig med.
Vård räcker inte för såna människor men det gör lås och bom där man också kastar bort nyckeln så den aldrig mer återfinns.