Skäggbarn och batikhäxa
Skäggbarn och batikhäxa är två ord som ofta nämns tillsammans och syftar på dom ensamkommande flyktingbarnen som kom runt 2015 och oss äldre kvinnor som har stöttat dessa ungdomar. Jag har funderat en del runt dessa båda begrepp. Så här är det! Jag började få en rätt rejäl mängd hår på kroppen när jag var ca 11 år. Jag är halv svensk med rötter från Värmland och dagens nordöstra Polen. Det var min svenska mor som nedärvde den rikliga kroppsbehåringen till mig. Jag har alltså rakat mig i ansiktet och på andra delar av kroppen, sedan jag var 11 år gammal. På vintrarna rakar jag inte alltid benen och när killarna här hemma ser mina ben då, brukar dom skrattande säga att jag har ju nästan lika mycket hår på benen som dom. Så jag är ett skäggbarn och det var min mor också och likaså mina biologiska döttrar. Det är aldrig någon som har ifrågasatt min ålder utifrån det perspektivet. Vi är inte dom enda svenskar som har riklig kroppsbehåring. Skall vi utvisas från Sverige p g a detta? Jag gissar att dom flesta svarar nej på den frågan. Varför anser då vissa att dom ensamkommande flyktingbarnen ska utvisas därför att dom ”säkert” ljugit om sin ålder, utifrån det faktum att dessa flyktingbarn har en mer riklig kroppsbehåring?!
Så går vi vidare till uttrycket batikhäxa. Detta används som ett nedsättande skällsord till oss äldre kvinnor som har öppnat våra hem för dom ensamkommande flyktingbarnen som godtyckligt fick sin ålder uppskriven av outbildad personal på Migrationsverket. Det finns t o m dom som vill göra gällande att några av oss som kallas för batikhäxa skulle roa sig med att utnyttja flyktingbarnen sexuellt! Hur sjuka fantasier har dessa människor?
Någon som vill förklara hur sådana människor tänker?
/Désirée

Grejen med "skäggbarn" är så jäkla rasistisk.
Har det smugit sig in folk mellan 20 och 30 som låtsats vara i sena tonåren? Jo det har det.
Samtidigt hade jag klasskompisar vars föräldrar var från Mellanöstern men som själva som var födda i Sverige och ändå kunde odla helskägg i femtonårsåldern och aldrig behövde visa leg när de köpte cigg eller folköl efter det (Systembolaget var rejält mycket striktare). Men de var ju inte mentalt mognare än andra i samma ålder för det, så ja, barn kan faktiskt ha skägg.
Sen får man se det från ett annat håll när det kommer till de som fuskar åldersmässigt. De kommer inte ha rätt till pension när de faktiskt uppnår rätt ålder utan när folkbokföringen säger att de gör det, så med andra ord straffar de sig själva.
Förutom okunskap beror den sortens benämningar och slutsatser på samma osäkerhet och konstlade/falska självkänsla som all mobbning.
Sajtvärd Katter iFokus
Journalist Negra Efendic har gjort en del efterforskningar just när det gäller åldersbedömningar. I en rad reportage för Svenska Dagbladet har hon avslöjat hur Rättsmedicinalverket och deras experter gjort felaktiga åldersbedömningar. Migrationsverkets beslut om utvisningar har i stort byggt på de bedömningar. Trots avslöjanden är folk inte mottagliga för fakta. Eller kanske snarare, de vill inte vara mottagliga för det, eftersom det är smidigare att driva sin hatiska agenda baserat på myter, fördomar och rasistiska osanningar.
Sen vad gäller öknamn som skäggbarn och batikhäxa, jag brukar tänka att det används av de som inte kan argumentera och inte kan kommunicera på en intellektuell nivå. Personangrepp ligger nära till hands när fakta och kunskap saknas. Genom att såra, sänka, angripa "motståndare" hoppas de få tyst på hen.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

#2: #3: Ja precis. Detta epitet har gjort att vi utvisat betydligt fler tonåringar till döden än vad vi låtit tjugoåringar stanna.
Det är sjukt när folk tycker att det är bättre att skicka 100 oskyldiga personer till ett sådant öde än att låta ens en bedragare slippa genom fingrarna.
Jag håller med er men sen kan man ju själv tänka sig samma situation. Om jag flyr från ett land i krig och jag får stanna i ett tryggt land om jag drar av ett par år på min riktiga ålder - är det så konstigt om jag gör det då?
(Då kan det för övrigt vara väl värt att jobba några år "extra" innan man får ålderspension.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

#5: Exakt, det är ju inte som att de gör det av ondo i första hand när de fuskar, utan det handlar om att rädda livet på sig själva.
Det säger för övrigt mycket om riksdagen i dagsläget att nästan inga ledamöter har problem med att utvisa kvinnor till Afghanistan.
Angående de fula anklagelserna tänker jag att som anklagarna känner sig själva känner de andra.
Det har stått i tidningarna om hur farliga män försöker lura med sig flyende ukrainska kvinnor och barn i syfte att begå övergrepp mot dem, fast de spelar förstås snälla och säger att de är där för att hjälpa dem. Den enda förklaringen jag kan hitta till de fula anklagelserna mot "batikhäxor" (jag gillar batik, och häxorna var oskyldigt anklagade kvinnor) är att de som ligger bakom dem är av samma skrot och korn som de farliga männen som försöker lura kvinnor och barn. De kan inte föreställa sig goda människor som hjälper andra för att det är rätt att göra så (helt utan förfärliga baktankar), eftersom de själva inte är såna.
Normala människor kommer knappast på så fula och konstiga anklagelser, menar jag.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2022-08-06 10:16 av NeferNefer