Stinkande klassförakt
Susanna Kirkegaard frågar sig på Aftonbladets ledarsida vilka andra yrken som äcklar Jimmie Åkesson…
"Sverigedemokraterna vill att barn ska kunna dömas till straffarbete. Till och med nioåringar ska kunna tvingas utföra vad partiet anser är ”förnedrande” uppgifter. Som exempel tar de att städa toaletter, skrapa bort tuggummin, plocka fimpar och tvätta bort klotter.
– Det är en form av samhällstjänst med vad jag kallar statusnedbrytande syfte, säger Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson Tobias Andersson".
"Utöver det vansinniga i att vilja kommendera nioåringar till straffarbete säger utspelet en hel del om partiets människosyn. Sverigedemokraterna säger sig vilja företräda vanligt folk och försvara deras intressen. Men när det kommer till kritan anser partiet att det arbetare gör på dagarna är ”förnedrande”…."
"Att det finns folk som städar, sanerar och håller rent är en helt grundläggande förutsättning för att samhället ska fungera. Jobben kräver kunskap, erfarenhet och skicklighet. Att kalla städning för en ”statusnedbrytande” aktivitet är inget annat än stinkande klassförakt".
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/AL4kzE/vilka-andra-yrken-acklar-akesson
Sajtvärd Katter iFokus
Jag trodde inget mer från SD skulle kunna förvåna mig, och sen kom det här. De hittar hela tiden lägre nivåer.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Och det finns ett svar till Åkesson.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Qyn3d8/det-ar-vi-som-stadar-toaletterna-akesson
"DEBATT. Sverigedemokraterna vill att barn så unga som nio år ska städa toaletter framför sina kamrater, i ”förminskande”, ”statusnedbrytande” syfte. Här blottas ett djupt förakt mot både människor och städare som yrkesgrupp.
I stället för att torgföra mobbningsmetoder borde SD berätta hur de vill förbättra den socialtjänst som faktiskt kan rädda ett barn från kriminalitet. Vårt jobb är varken förminskande eller statusnedbrytande.
Det finns en grundläggande missuppfattning om städyrket. Den är att det görs för att det är trevligt när det blänker. I själva verket är städning och sanering ett samhällsbärande yrke. Utan städning skulle vård, skola, ett antal mångmiljardindustrier, hela fastighetsbranschen och vår infrastruktur sluta fungera.
Lokaler och verksamheter skulle vara farliga att vistas i utan städning. Inte minst synliggjorde pandemin vilken roll hygien och städning spelar för samhällets väl, och för människors hälsa. I alla fall för de flesta.
Sverigedemokraterna, riksdagens tredje största parti, vill ”förminska” och ”bryta ned” barn genom att tvinga dem att städa. En alldeles sjuk mening, som tar emot att skriva. Men frågan måste ställas: hur tänker ni, på vilket sätt är det förminskande att städa, SD?"
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2022-08-20 07:18 av Loris M
Man blir helt mållös. Hur mycket mer behöver deras väljare för att se vad det är för parti?
Som jag sagt så många gånger, SD:s politik handlar inte bara om invandrare, även om det är det som hjälper dem framåt. På köpet får vi även deras vidriga kvinnosyn, homofobi och vad vi kan se nu klassförakt. Vissa yrken är så ovärdiga och förnedrande att de kan användas som straff. Dessutom får vi politiker som i mycket hög grad är kriminella och som anser att de inte behöver följa lagar om de inte gillar.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Att SD har den här synen förvånar mig inte. Vad som däremot både skrämmer och förvånar mig är att M, KD, L och i viss mån S samarbetar med detta vidriga demokratihotande parti!
/Désirée
#4: Det är när man helt tappar det så vissa frågor och egna intressen blir högre prioriterade än att bevara demokratin.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Ja men då förnedrar jag mig själv varje dag då och det går ju inte för sig! Får ringa till mina kunder och säga att jag inte kan komma och förnedra mig mer. Men jag hoppas att snart kunna skicka ett gäng med småpojkar, för att skrubba rent deras toaletter! Och bjud dem för guds skull inte på kaffe, för de ska inte behandlas som människor!
Behöver jag nämna att jag är ironisk?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik