Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikfrämlingsfientlighetrasismfunktionshinderrasism,främlingsfientlighet
Läst 132 ggr
Karmatarerskanise
3

Rasism på bussen

En invandrarkvinna i en områdesgrupp på fejjan berättade om hennes första möte med rasism irl. Hon var ledsen.

Hon gick på bussen idag, är rörelsehindrad och såg en ledig sittplats ämnad för rörelsehindrade. Gubben på andra sitsen viftade bort henne. En annan man sa att "hon kan väl sitta på lediga stolen bredvid dig."

Gubben sa nej! Började snacka om idiot invandrare och med nya regeringen skulle det blir ändring!

Kvinnan avskyr konfrontationer och ville inte spä på hans invandrar hat genom att börja bråka om sittplatsen.

En gubbe har alltså nekat en rörelsehindrad kvinna att sitta och det för att hon är idiotisk invandrare.

INGEN på bussen reagerade och sa ifrån. Ingen.
Hur jäkla mesiga är folk. Säg för fan ifrån när svin är i farten.

Jag hade filmat svinet och talat om hur jag fått med kvinnohatet, rasismen och hur han tvingade en rörelsehindrad människa att stå i en rullande buss. Han hade fått välja att hoppa av bussen självmant eller så inväntade vi polisen som larmades omedelbart. Vid käftande hade jag väldigt tydligt förklarat att han är en av få anledningar till att man ibland skäms över att vara svensk, Sveriges kriminella bottenskap som går runt och tror dom är vad svenskar vill ha i landet. I verkligheten visar dom precis hur bakom flötet dom är och påminner oss om att ingen intelligens alls krävs för att få rösta.

Så rösta. Rösta så nötterna inte vinner.
Eller som gubbar som han på bussen tjatar. RÖSTA RÄTT.

Karmatarerskanise
2

Och ja. Lite smått börbenad efter att ha sett gubbens likar överallt på nätet med samma jäkla tjat.

Brottslingarna ska utvisas, även deras familjer.
Alla antas vara icke medborgare om dom begått brott. Och oskyldiga familjer som inte dömts ska straffas för sin härkomst och släktskap.

I artiklar var det framkommer att mördaren är SVENSK, då jäklar är det tyst. Inte alls lika hemskt med mord då.

Alla som röstar på annat än deras parti är idioter och borde tvingas ha ledsagare.

Vi kommer få se när dom har makten.

Utvisningar är lösningen för Sverige. Vid försök till lite hjärngympa så dom ser att man måste börja i andra änden för att minska kriminella antalet, så dom visar något kritiskt tänk blir man alltid kallad försvarare av kriminella och mördare. Dom måste ut. Dom har förbrukat sin rätt att vara här.

Att dom på riktigt tror att utvisning av kriminella familjer, som inte är dömda, kommer hända och inte begriper att många är födda här även om dom inte ser svenska ut i deras ögon och kan inte ens i teorin utvisas. Dom tror ett parti kommer kunna gå emot mänskliga rättigheter och eus regler och helt själva kan ändra allt!

Ingen verklighetsförankring och bara hat. Dom sprider sin skit som råttor just ny och jag blir knäpp av så fullkomlig ointelligens och att dom får rösta för landets framtid.

Loris M
3

#0 #1
Bedrövligt! Att folk börjat hata så öppet och uttrycka sig rasistiskt har vi så klart att tacka partiet som vill utvisa alla kriminella förutom sig själva. Som om det skulle vara lösningen. Precis som du skriver, brott efter brott uppmärksammas och pekas ut, men bara när det är invandrare.

Det enda som förhoppningsvis kan göra att vanliga människor som kvinnan du träffade på, slipper öppna påhopp och rasism, är att andra ska agera precis så som du gjorde. Att visa att det inte är okej. Det som gör mig mest arg är alla tysta, som accepterar att någon blir behandlad så illa.

Jag tror att SD kommer att växa tyvärr precis som högerextremism gör. Det är det vi få leva med framöver. Vi vet nu att Annie Lööf var målet för det tragiska mordet på Ing-Marie Wieselgren. Annie är den enda på höger/mitten som gång på gång kalla SD för ett rasistiskt parti och som markerar att hon inte vill samarbeta med dem. Och det kostar som vi ser.

På tal om kriminalitet, igår kom undersökning som visade det här :

"Närmare 300 kandidater från riksdagspartierna i höstens val har gett uttryck för nazism eller annan högerextremism, det skriver Expressen. Det är företaget Acta Publica som har undersökt riksdagspartiernas listor i kommun- region och riksdagsvalet i år och har kommit fram till att 289 kandidater har någon slags koppling till nazism eller annan form av högerextremism."

https://live.aftonbladet.se/val2022/news/289-kandidater-i-valet-har-hoegerextrem-koppling.PPRDApR_c

Så nej de är inte som alla andra partier. Så här ser det ut för andra partier.

Fa_BUctX0AAYrtN.jpg

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Närmare 300 kandidater från riksdagspartierna i höstens val har gett uttryck för nazism eller annan högerextremism, det skriver Expressen. Det är företaget Acta Publica som har undersökt riksdagspartiernas listor i kommun- region och riksdagsvalet i år och har kommit fram till att 289 kandidater har någon slags koppling till nazism eller annan form av högerextremism.
[Solförmörkelse]
3

Det här är så fruktansvärda omänskliga händelser och oavsett vilken landsman man är har man som rörelsehindrad rätt till handikapplatser och oavsett vad man tycker om någon får man snällt maka på sig och ge plats till handikappade för är man inte handikappad själv så ska den som har behovet av sittplatsen ha platsen punkt.

Att människor sitter tysta i såna här situationer tror jag beror mycket på rädsla för konfrontation att hamna i bråk eller råka ut för ett brott med våld. Själv håller jag inte tyst om jag möter något sånt här tvärtom jag gormar och skriker jag sätter ner foten och tillkallar lagens långa arm om det behövs.

Jag tror ärligt att många idag är rädda för konfrontationer med folk dom inte känner eftersom vi har så mycket som sker i landet och det är en förfärlig utveckling att vi inte ska våga försvara och hjälpa varandra när det behövs.

Vi vet inget om dom andra som befinner sig ombord på bussen eller tåget vad dom kan ta sig till eller vilka avsikter och värderingar dom har och där kommer rädslan in för många och då är dom hellre tyst än beger sig in i situationen.

Det här är ett problem och oavsett vem det gäller så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa medmänniskor för ingen ska behöva råka ut för sånt här och att vara invandrare som inte får tillgång till en handkapplats som man faktiskt har rätten till jag tycker det är grymt lågt och så onödigt för det kostar inget alls att ge en medmänniska med rörelsehinder en plats att sitta på oavsett vilken landsman man är.

Svenskarna borde lära sig lite mera hyfs, vett och etikett i såna frågor och föregå med gott exempel att här låter vi rörelsehindrade få dom platser som dom behöver oavsett man är från Sverige eller från något annat land.

"Gubbstrutten" ombord på bussen en dag kanske han behöver handikapplatsen och någon invandrare nekar honom sin rätt som handikappad den dagen kan komma och då först kommer han inse vikten att ha nekat kvinnan platsen när han själv inte kan gå och röra sig som han gjort det slår alltid tillbaka trefalt sånt här och han får ta sitt straff och känna smärtan.

Chinesecrestedlover
2

Förjävligt rent ut sagt men tyvärr föga förvånande.

Jag har ett till stor del "osynligt" funktionshinder som gör att jag måste sitta på ett speciellt sätt för att inte få väldigt ont (och det otroligt snabbt). Att resa annat än korta sträckor är och har varit jobbigt och smärtsamt för mig under många år (10+). Jag har blivit stirrad på, utskälld osv. på diverse bussar, ibland bara för att jag sitter på handikapplatsen…

En enda gång har en person rest sig och erbjudit mig att sitta när det var mycket folk på bussen (mitt sätt att sitta kräver två säten allt som oftast), jag blev bokstavligen rörd till tårar. Jag stod och kämpade för att inte göra mig galet illa vid minsta lilla gupp, sväng osv. och en person gav mig då sin sittplats. Annars är det mest irriterade blickar jag får (för att jag sitter och tar upp yta antar jag eller för att jag sitter konstigt, vem vet).

Rasismen är jag tyvärr inte heller förvånad över…det är för mycket hat i världen.