Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikett: politik
Läst 98 ggr
[Vargnatt.]
7

Hemlösa får hjälp

Bra initiativ så alla får möjligheten att kunna rösta 😎

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svart-att-rosta-som-hemlos

Många som lever i hemlöshet stöter på problem när de ska rösta. Under fredagen fanns därför möjligheten att förtidsrösta på Porten i Örebro där de fick hjälp med identifiering och röstkort. – Det är super. Annars hade jag inte kunnat rösta, säger Jennie Vallström.
  • Redigerat 2022-10-12 20:52 av Loris M
Pyttelite
1

Bra initiativ!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
2

Mycket bra initiativ.

Undrar dock hur dom gör om folk saknar ID-handlingar? Framgick inte. Om det går att rösta utan ID-handling visar det ju på att det är teknisk möjligt att rösta flera gånger.

Har ni sett mer info om det?

Inte för att jag tror att personen i intervjun gör det. Är mer ute efter hur man hindrar att det går. Röstkort + ID är ju det sätt vi verifierar endast en röst idag.

Mvh // Johan

Zadeira
2

#2 "Har du ingen id-handling kan en annan person intyga din identitet och då måste den personen visa en id-handling." säger valmyndigheten. Borde ju funka likadant för hemlösa utan id tänker jag, så om de går till en daglig verksamhet som känner dem borde ju nån där kunna intyga att den röstande är den de säger.

[Vargnatt.]
2

#2 Precis som Zadeira skriver så kan någon annan med id-handling styrka ens identitet. Var dåligt insatt i just det här så jag googlade på det.

https://www.altinget.se/civilsamhalle/artikel/stadsmissionen-hjalper-hemlosa-rosta-saa-sager-partierna

Det är ju hemskt att det ska vara svårt för hemlösa att få sina röstkort och kunna rösta så det är glädjande att lösningar finns och att dom får hjälp med det.

Jag berörs så enormt djupt av hemlöshet och stöttar stadsmissionen sen många år och att människor inte har en folkbokföringsadress det gör så ont när man själv har sitt hem att krypa in i och att vi idag år 2022 har så många hemlösa i Sverige det ska inte vara så tvärtom alla ska ha ett varmt hem att krypa in i.

Sveriges stadsmissioner vill hjälpa fler av landets 33 000 hemlösa att rösta. ”Vi vill vara en röstbärare för dem som saknar en lobbyorganisation. De som vanligtvis har svårt att synas blir helt osynliga i en valrörelse”, säger Jonas Wihlstrand, generalsekreterare för Sveriges stadsmissioner.