Är SD ett fascistiskt parti?
Ibland kan det uppröra när någon kallar SD för fascister, för man menar att det ligger i det förflutna. JÅ har sagt att de aldrig kommer att lämna sina rötter och jag tror honom. Jag tror att vi ska ta det på allvar för allt de gör, säger tyder på att det är så.
Här följer några argument för varför de är fascister, vilka bygger på motioner som SD själva lagt fram, deras uttalanden, deras principprogram … så det är inget som någon hittat på.
"1. En stark karismatisk ledare.
SD har haft samma partiledare i 17 år.
- Ultranationalism.
Hela SD:s partiprogram utgår ifrån nationalstaten och de kallar sig ett ”socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn”. Fascister menar till skillnad från nazister att ett visst folk ska ha särställning pga historisk gemenskap istället för rasbaserad gemenskap. Detta passar väl in på SD:s vurm att prata om vikten av gemensam historia för att fungera ihop i samhället. /…/
Styrning av media och press för att förhindra kritik av det fascistiska styret. SD vill göra det möjligt att ta bort presstöd för utgivningar som anses ”föra en antisvensk retorik”. Till antisvenskt tillhör t ex att skriva positivt om mångkultur eller invandring. Senaste dagarnas kritik av public service säger också mycket om deras attityd till media och press. /…/
Auktoritet och en positiv syn på våld för att styra befolkning. Fascister använder polisiär och/eller militärt våld för att hålla befolkningen i schack. SD har opinionsbildat om möjligheten att sätta in militär i förorter vid oroligheter, vill öka polisens befogenheter att begå våld inklusive att skjuta skarpt, vill ta bort det rehabiliterande fokuset i fängelser för att istället fokusera på skam och straff. Man vill istället för förebyggande arbete kunna ha straffarbete för barn ner till 9 års ålder med skam som syfte och sänka straffåldern till 13 år. Allt prickar av vad auktoritära styren handlar om."
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2022-10-12 20:50 av Loris M
Tack för det viktiga inlägget! (Synd bara att det behövs.) Det är konkreta exempel som visar att de menar allvar.
Man ser på andra länder i Europa hur partier av detta slag växer till … igen. 😢 Nu även Sverige.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen