Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: politikbarn
Läst 280 ggr
Loris M
4

Barnfattigdom i Sverige

"Politiker lyfter gängkriminalitet och hårdare straff men mer sällan Barnfattigdom och de alarmerande stora skillnaderna i uppväxtvillkor och levnadsförhållanden som vi idag har på samhällelig nivå. Vräkning av barnfamiljer fortsätter att öka trots den politiska nollvisionen. Nu höjs röster inom politiken att trångboddhet ska lösas genom att ta bort flerbarnstillägget och istället göra ett avdrag, inte genom att bygga bort bostadsbristen. Rädda Barnens rapport betonar just riskerna med denna avhumaniserande retorik där man slutar tala om barn som just barn och istället som en kostnad och där fokus är att bland annat sänka straffåldern för unga. "

https://www.dagensarena.se/opinion/barnfattigdom-borde-varit-valets-viktigaste-fraga/?fbclid=IwAR2JPsgtBXIxYpQNDexJqcOoF47Vm7O1wCUK3uav4WWBaKbMQcKZQRm2mM4

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Politiker lyfter gängkriminalitet och hårdare straff men mer sällan barnfattigdom och de alarmerande stora skillnaderna i uppväxtvillkor och levnadsförhållanden som vi idag har på samhällelig nivå. Det skriver Jessica Ivarsson och Christina Abrahamsson från Rädda Barnen Göteborg.
Karmatarerskanise
1

Flerbarnstillägget är dumt. Vårt land behöver inte belöna att man har många barn. Om man har dåligt ställt får man anpassa mängden barn man väljer att föda och ta ansvar. Att straffåldern sänks är dags eftersom grova brotten sker bland yngre nu.

Tänk och förra regeringen hade gjort sitt jobb så det inte var problem med det när dom lämnade över. Man måste ju hålla de som är ansvariga skyldiga för det dom är orsak till. Högern är inte skyldiga.

NeferNefer
5

Jag hoppas verkligen politikerna läser Rädda barnens rapport. Det står mycket insiktsfullt där som kan vara till stor hjälp i beslutsfattandet.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Draken
2

#0: Jag har själv många barn, och jag har önskat länge att de skall lyfta barnens väl och ve som en betydligt större satsning än vad det är. Inga partier lägger någon större vikt på just barnen. Många barn far illa, och det har ingenting med kön, läggning och nationalitet att göra.

När det gäller straffålder, så hade jag önskat att den var betydligt lägre än vad den är. Hade min son fått ett ordentligt straff när han höll på som värst med droger och hamnade i kriminalitet, om de hade fångat upp honom tidigare genom att straffa honom för de brott han gjorde, och inte på åldern, så kanske det hade sett annorlunda ut idag.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-10-13 11:14 av Draken
[Vargnatt.]
5

Det här är en känslig och en oerhört svår fråga och vad beträffar att man ska tänka sig för hur många barn man klarar av det får under inga omständigheter drabba barnen dom rår inte för att dom fötts.

Straffålder ja vad sjutton är rätt där, vilken ålder är lämplig och här måste man förebygga som polisen gått ut med så många gånger att fånga upp innan dom hamnar i eländet samt i tidiga stadiet och se till att vettiga aktiviteter finns så barn inte söker sig till äldre som begår brott och hamnar i den misären.

Barn måste få vara barn och hamnar dom snett så tidigt som vid 8 års ålder kan man inte tänka straff man måste ta hand om och där kommer psykologer, vård med flera myndigheter in som med kunskap och utbildning förhoppningsvis kan hjälpa dom unga in på rätt spår.

Det här är så svårt för det är barn vi talar om och ser jag på barnen som går till och från skolan här intill världens skötsammaste oskyldigaste ungar som gärna stannar och pratar med mig gamla tanten och trevliga och roliga är dom, busar med mig gör dom och norpar äpplen skrattar och springer iväg och sitter gärna med sina leksaker i en stor tall jag har där dom leker att dom bor där det är hur roligt som helst och dom vet att dom får för jag anser att barn ska vara barn och ha sitt naturliga bus i sig något som alla barn borde ha inte en närhet till brottslighet som dom kan dras in i.

Så hur kommer vi tillrätta med dom som kommer i kontakt med brottsligheten och som har det så nära inpå sig så dom med all sannolikhet dras in förr eller senare.

Jag har inga svar och det är en så oerhört stor och komplex fråga men barn måste vi skydda även när dom dras in i brottslighet och låta dom som har kunskap att ta hand om sånt göra sitt jobb men barn ska aldrig någonsin lida dom ska ha bidragen dom ska ha mat på bordet oavsett om man är 8 eller 12 på väg in i kriminalitet för jag kan inte tro att straffas barnen så lär dom inte komma tillrätta tvärtom Barnfattigdom leder till brott.

Fy fasen det här är en svår fråga men så viktig och obegripligt att barn far så illa och hamnar både i fattigdom och brott så ska det inte behöva se ut barn måste få vara barn och känna trygghet.

Karmatarerskanise
1

Fast är det inte bättre att satsa på att få ut föräldrar i arbete? Bidrsh för att man skaffar många barn saknar rim och reson för mig. Vi behöver inte uppmuntra till många barn vi har inget problem med förökning.

Dom kunde tagit bort flerbarnsbidraget för de som föds om ett år, så har alla familjer val att se vad dom har råd med och de som redan gar mpbga barn behåller sitt de fick ju inte valet.

De pengarna kan sen användas till tex vården tex.

[Vargnatt.]
7

Ta och lägg av nu Nina du är bortröstad på värdsajten och det borde säga en hel del om dig och din inställning till människor.

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
1

Ja ni är igång med er häxjakt igen och kämpar för att tysta mig när jag kräver att ni tar ansvar för det ni gjort.

Ni valde att det måste läggas ute istället. Smarta.

Loris M
11

För guds skull Nina sluta! Vem/vilka pratar du om? Jag har jobbat precis hela dagen och inte varit inloggad på iFokus sedan i morse. Loggade in först nu och vet inte vad som har hänt. Sluta spamma min sajt med nonsensinlägg för jag har ingen lust att sitta barnvakt åt dig efter en lång arbetsdag.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi