"Bristande vandel"
Jaha, nu har vi fått det begreppet, "bristande vandel", förklarat. Det handlar enligt Ulf Kristersson bara om invandrare.
Han verkar tro att folk kommer hit bara för att snylta och begå brott. Vilken inställning. Jag trodde alla var oskyldiga tills motsatsen har bevisats.
Och tänk på alla som flyr från krig, naturkatastrofer och andra svårigheter, och kommer hit med trauman och skador. Menar han att de genast ska börja jobba och försörja sig själva? Det är inte rimligt.
Vidare, den som flyr är inte en brottsling, alla har faktiskt rätt att söka skydd i andra länder. Det är inget som ska diskuteras. https://sverigeforunhcr.se/flykting/fns-flyktingkonvention
Generellt sett vill folk som kommer hit lära sig svenska och försörja sig själva. Det är inget konstigt med det. Det är inte som att svenskar är de enda i hela världen som vill ha ett jobb som de kan försörja sig på. Jag fattar inte vad Kristersson tror att han ska uppnå med sin "hårdkokta" retorik.
https://www.expressen.se/nyheter/ulf-kristerssons-forklaring-det-innebar-bristande-vandel/
(…)
– I grund och botten handlar det om att det inte finns någon ovillkorlig rätt att som utländsk medborgare komma till Sverige och göra saker som inte är bra för Sverige.
(…)
Han understryker att förslaget ska utredas och att det sen ska ”kläs i snygg juridisk prosa” som är korrekt och fungerar i domstolar.
– Det kan vara brottsliga saker, men det kan också vara så enkelt att om man vill komma till Sverige så måste man som grund förväntas försörja sig själv. Vi har stora problem med människor som kommer till Sverige och vistas här under lång tid och både blir brottsoffer och själva begår brott.
– Här krävs en mer hårdkokt syn tycker jag: 'Välkommen till Sverige, var med och bidra, försörj dig själv, lär dig svenska och kom in i det svenska samhället'.
(…)
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Alla måste ju börja någonstans och det gäller även för oss om vi skulle behöva fly eller väljer att flytta till något annat land då behöver vi draghjälpen att komma igång för alla kan inte försörja sig många har förlorat allt och där behöver dom insatser så dom kan komma in i samhället, få jobb, lära sig språk och det borde Ulf faktiskt förstå.
Den där biten att man gärna utgår från att alla är brottslingar det är ju inte sant tvärtom det finns så många skötsamma som verkligen gör sitt allt men som alltid finns vissa som förstör och så stämplas alla orättvist.
Gå på bidrag år ut och år in det finns det inget vettigt med men någonstans måste alla börja och på så vis ta sig fram med jobb, bostad mm för att skapa sig sin nya vardag.
Aldrig att man kunde tro att den här dagen skulle komma när tillträdande statsminister förnöjt försvarar detta förlegade uttryck och förklarar "– I längden kan vi inte acceptera att Sverige är ett land som är öppet för folk som vill använda och utnyttja de svenska välfärdsförmånerna". Allt handlar hela tiden om de där, utlänningarna. 😢 Och alltid i negativa termer.
Vi har Barnkonventionen, vi har FN:s flyktingkonvention m.m. Mycket har brustit i tillämpningen redan tidigare, men nu blir det satt på pränt.
Sverige har i stort sett varit ett land att vara stolt över, men nu är vi många som undrar vart allt är på väg … 😢
Vi måste orka vidare, inte ge upp! 💗
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kristersson projicerar. Inte nog med att han ljög en förintelseöverlevare rätt upp i ansiktet (vad lovade han Hédi Fried? Hur ser det ut idag?) vilket gör honom till ett utmärkt exempel på bristande vandel, han är dessutom en vandrande brist på empati, sunt förnuft, vanligt förstånd, sans och karaktär.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
För övrigt tänkte jag på hur urbota ironiskt det är att landet Sverige, mitt land, landet jag älskar, styrs av Kristersson enbart med hjälp av folk som påstår sig älska det men som verkar ägna varje vaken minut åt att ösa ut lögner om hur hemskt Sverige är.
Och jag säger också som så att jag skulle aldrig i livet, speciellt under begynnande pandemi, resa söderut för att dela ut papperslappar med lögner om mitt land till förtvivlade människor i nöd. Men det gjorde Åkesson, och han försökte spela modig/offer också när han påstod sig bli arresterad eller vad det var han halvhysteriskt hävdade när tullen ville prata med honom.
Mitt budskap till Åkesson:
Chilla, grabben! Alla är inte ute efter dig! Du behöver inte slå åt alla håll samtidigt hela tiden. Andas. Drick ett glas vatten. Sverige är inte så hemskt som du inbillar dig. Det är faktiskt ett vackert och trevligt land, så var så snäll nu och förstör inte det för oss andra.
- Redigerat 2022-10-18 09:44 av NeferNefer
#0: Tack för ett klokt inlägg.
Tja, tänker man längre än Åkessons retorik, som vår nye statsminister har anammat: Vem möter vi när vi går till apoteket, vårdcentralen, åker buss eller spårvagn, vill ha hjälp i trädgården, eller fixa elen hemma? - bra för att nämna några branscher. Åkesson /co vill få folk att återvända….???!!! Det råder stor brist på arbetskraft i princip i alla branscher.
#5: Tack själv 🌺
Och du har helt rätt i det du säger. Somliga (Kristersson, Åkesson et al) tänker inte längre än näsan räcker.
Mycket klokt och väl skrivet NeferNefer!
#5 Vem ska då göra alla dom jobben, ja? ”Ojsan! Tänkte inte på det!” Blir en klen ursäkt!
/Désirée
#7 Tack, DesK 🌺
#9: Genialiskt!
Det är sällan jag blir riktigt jäkla topp tunnor rasande, men det här fick mig verkligen att se rött
De menar alltså, på fullt allvar att man ska kunna utvisa någon som hamnat i missbruk eller som lever i prostitution.
Det var just det om prostitution som fick mig att reagera riktigft rejält
Men UIlf Kristersson gör det ju för att rädda dem som riskerar att bli brottsoffer
"Han understryker att förslaget ska utredas och att det sen ska ”kläs i snygg juridisk prosa” som är korrekt och fungerar i domstolar.
– Det kan vara brottsliga saker, men det kan också vara så enkelt att om man vill komma till Sverige så måste man som grund förväntas försörja sig själv. Vi har stora problem med människor som kommer till Sverige och vistas här under lång tid och både blir brottsoffer och själva begår brott. "
https://www.expressen.se/nyheter/ulf-kristerssons-forklaring-det-innebar-bristande-vandel/
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag tycker att det är ett tydligt tecken på bristande vandel att vara med i en trollarmé som sprider hat och lögner på internet.
Det måste väl vara ett bra exempel på det? Vad skulle det annars vara?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Precis. Så nu är det bara för Kristersson att visa att han menade allvar med sina ord.
SDs beteende och trollfabrik är ett ypperligt exempel på bristande vandel. Om statsministern har någon som helst ryggrad, så måste han vidta kraftiga åtgärder mot denna bristande vandel.
/Désirée
#15: Mycket välformulerat!