Matholken, gratis kylen i Gubbängen .
Det här var ju alldeles fantastiskt bra och det borde spridas i massor så fler tar efter. Jag tänker tipsa butikerna här på orten för vi har många pensionärer med dålig ekonomi och att få ta en vara om dagen det är helt fantastiskt.
Jag får god lust att åka till Gubbängen och fylla på den där det är 25 mil för mig men jag älskar sånt här där man kan hjälpa människor så dom milen är det verkligen värt.
En helt fantastiskt underbar bra ide med matholken / gratis kylen och det här får vi hoppas sprids över landet så fler tar efter den goda handlingen 😎
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gratiskyl-for-pensionarer-nar-matpriserna-stiger/
Jättebra idé men hur funkar det? Antar att man handlar något som man lägger in där men hur vet man att det är pensionärer som har det knapert som tar? Är det nån koll på nåt sätt?
"I'm too old for this shit."
#1 Precis man handlar något och lägger sedan in där på så vis kan alla som vill hjälpa.
Butikspersonalen har lite uppsikt och man får hoppas det sköts bra så det får finnas kvar.
Fin tanke, och bra att hitta olika sätt att hjälpa varandra.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Stora Coop här har "gratiskylen". Vi brukar alltid handla lite extra och stoppa in i den när vi är på Coop.
Sånt här gillar jag riktigt mycket och stöttar fullt ut så gott jag kan 🙂
Kylen, eller rättare sagt kylarna (det finns två) står placerade så de har full uppsikt från kassorna, så det är bara de som är "berättigad" som kan hämta saker där 🙂
#4 Men väljs de som får ta ut då?
"I'm too old for this shit."
Riktigt hur de gör vet jag inte. Men jag skulle tro att man måste ha en viss ålder för att kunna ta ur kylarna. Skulle jag eller maken gå dit så tror jag nog att vi skulle stoppas.
Tror även att ungdomar eller unga vuxna blir stoppade.
Personalen ser ju kylarna från kassorna. så de kan väl bedöma ålder på de som hämtar saker där.
#4: Härligt att fler har kylen och det kanske finns på fler platser också vi får hoppas.
Jag blir alltid så spralligt glad av sånt här när människor hjälper varandra det känns så oerhört bra och härligt att du också hjälper det är toppen fint 😎
#5 Det är menat för pensionärerna men stenkoll det kan dom väl inte ha men hålla ett öga sen tänker jag på att det också finns många förtidspensionärer som är yngre det kan bli svårare och dom kan bli stoppade att ta en vara. Har för mig jag läst att det ska finnas något intyg för både förtid och dom äldre som används på typ tåg, buss och sånt för att få pensionärsrabatt så det skulle dom yngre pensionärerna kunna ha med sig som styrker att dom är i förtidspension med klen ekonomi.
Sen tror jag också att butiken har lite koll på sina kunder ute i landet även Gubbängen fast det ligger i Sthlm. Jag bodde i Sthlm i 20 år och man är inte så anonym som man tror alla gånger för även där har folk koll när man handlar ofta på samma ställen och Gubbängen är ett sånt ställe och jag handlade där själv nån gång då och då och man blev bekant fast nu hade jag ett uniformsjobb som också bidrog att man blev lite bekant men även andra civila så visste man ganska mycket om vilka dom var och hur deras situation såg ut.
Lite pejl på läget det tror jag absolut dom har och vi får hoppas det fungerar så det här är något som får finnas kvar och i sin tur sprida sig till flera orter 😎
#7: Jag tvekar inte en sekund att hjälpa de som behöver min hjälp. Det är inte så värst mycket jag kan göra, men det lilla jag gör kan nog vara värdefullt för de som behöver det mest 🙂
#8 Tänk om alla tänkte så att göra lite för lite bygger mycket om alla går ihop så blir det till sist stort och det är något som på riktigt är värdefullt ❤️
#8 #9
Ingen kan ensam göra stora bedrifter (med få undantag) men alla kan göra något och det är det som gör skillnad. Plus, alla små goda gärningar blir som ringar på vatten och sprids. 🙂
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#10: Många bäckar små …🙂