Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: övrigtotursprungsbefolkning
Läst 87 ggr
Lona
8

Apropå samer och ursprungsbefolkning...

Med tanke på en annan tråd där det diskuteras ursprung, utseende, nationalitet och så vidare så kom jag att tänka på ett par kompisar som var i USA på semester.
De satt och pratade med några amerikaner, pratade om "native Americans" varpå amerikanerna frågade hur det var med "native Scandinavians". Blev de bra behandlade, bodde de i reservat och så vidare? Hur funkade det med deras kultur och religion gentemot modern svensk livsstil?
Mina kompisar fick ju tillstå att samerna inte har bemötts särskilt väl vare sig historiskt eller i nutid men berättade litegrann om deras kultur (som de flesta svenskar har skrämmande dålig kunskap om!) och hur de lever.
Amerikanerna blev förbluffade, de hade aldrig hört talas om samer.
"No, no, we mean the Vikings of course!"😂😂😂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2022-11-09 17:18 av Lona
DesK
4

Men HUR kan vi ha glömt VIKINGARNA??? 😂😂😂

/Désirée

[Undertaker]
7

Vikingarna? De… behandlades bra! Absolut! Blev dessutom säkerligen "bjudna" på fästmåltider i England och andra nationer. Sedan har jag inte träffat en endaste viking men de håller sig säkert till sina naturreservat, vattenpölar och borgar de invaderat.

[Vargnatt.]
5

Det finns egentligen bara ett svar och det är att vi alla är invånare på vår Moder Jord. Det finns inga dom eller ni vi är alla ett oavsett om kulturer skiljer oss åt så är vi ett enda folk på jorden och det vore på tiden att vi inser det för vi är i all enkelhet människor allihopa ❤️