Att skaffa barn den nya klassfrågan?
Ärligt talat blir jag lite irriterad över förvåningen. Vad är det som är så konstigt? Kvinnor som ska föda skickas mellan sjukhus, BB läggs ner både här och var, i norr måste de åka väldigt långa vägar (vilket kan innebära livsfara för både mor och barn), på förskolor blir barngrupperna större och personalen är utsliten, likaså i skolorna …
På flera håll i Sverige har barnafödandet störtdykt till den lägsta nivån hittills på 2000-talet.
Ett mysterium, enligt SCB.
Samtidigt visar forskning att barn alltmer blivit en klassfråga.
– Det verkar som att folk med mindre resurser får svårare och svårare att få barn, säger forskaren Martin Kolk.
(…)
Orsaken till den kraftiga dippen från 2021 till 2022 är något som Vitor Miranda, demograf vid SCB, funderar på.
– I Sverige har fruktsamheten en stark koppling till föräldraförsäkringen. På grund av detta vill man etablera sig på arbetsmarknaden innan man skaffar barn. Det innebär att när det är kris och lågkonjunktur så vill man ofta plugga vidare eller jobba några år till innan man skaffar barn, säger han.
(…)
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2022-12-03 13:28 av NeferNefer
Med formuleringen fruktsamheten minskar ttolkar jag som att vi vill få barn men det inte går av någon fysisk anledning. Men med allt annat i artikeln låter det ju som att folk väljer att inte få barn. Det är väl inte dåligt än kan jag tycka, att ökandet av folkmängden på jorden stannar av lite med tanke på klimatet.
"I'm too old for this shit."
”Antalet barn som föddes 2021 var något fler än föregående år. De senaste fem åren har det fötts ungefär 115 000 barn per år. Det är ungefär 25 000 fler per år än under åren i början av 2000-talet.”
”Hur många barn som föds varje år påverkas av olika saker. Historiskt sett har till exempel krig och ekonomiska kriser påverkat antalet födda barn.
Mellan de två världskrigen föddes lägst antal barn. Under båda världskrigen var födelsetalen däremot höga. Ekonomiska kriser, som 70- och 90-talens lågkonjunkturer, leder ofta till att färre barn föds.”
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/fodda-i-sverige/
Jag tror det kan finnas många olika svar i den här frågan. En del väljer helt enkelt bort barn av olika orsaker jag själv valde bort det och närmar mig nu 57 år och jag hade andra planer för livet än att skaffa barn. Jag sa redan som riktigt liten att jag inte skulle ha barn men ingen trodde mig då och vuxna sa vänta och se du kommer att skaffa barn men jag visste och jag hade redan då bestämt mig 😎
Istället för egna barn skaffade jag fadderbarn väldigt tidigt i livet och det har för mig vart något som jag verkligen brinner för och att få se dom växa upp, hälsa på dom i dom länder där dom bor det har gett nåt så oerhört mycket. Idag har jag flera fadderbarn och det är underbara möten när vi träffas att få leka med dom, att få delta i deras vardag, skriva brev, skicka julklappar och presenter, ha kontakt med barnbymammorna på sos barnbyar som berättar om barnen och deras vardag, behov och uppväxt det ger så fantastiskt mycket men framför allt att se hur bra det har gått för dom när dom fyllt 18 år och ska stå på egna ben och hittills har det gått bra för dom barnen jag vart fadder åt genom åren och det om något sjunger i mitt hjärta att få veta att livet blivit bra och tryggt efter deras barnhemstid att dom fått en trygg framtid med jobb och skaffat egen familj det är något fantastiskt vackert, fint och glädjande 🤗
Jag tror också att idag ställer sig nog många frågan vill man sätta barn till en sån hård värld vi lever i och att man helt enkelt avvaktar i hopp om bättre tryggare tider men det är nog så oerhört individuellt till varför det föds mindre barn och ser vi på vad Nefer skriver om det här med enorma avstånd till förlossningar så kan även det vara något som bidrar och bromsar upp för en del.
Klassfråga, barn ska inte behöva vara en klassfråga alla ska kunna skaffa barn om dom vill men så är det nog kanske mer än vad vi känner till och här tänker folk rätt att inte skaffa för har man inte råd ska man inte sätta ett liv till världen med tanke på hur mycket det medför och hur viktigt det är med en 100% trygghet för ett barn som ska växa upp för att sen bege sig ut i livet och världen.
Sen som Syntium skriver : Det är väl inte dåligt än kan jag tycka, att ökandet av folkmängden på jorden stannar av lite med tanke på klimatet.
Det kan jag bara hålla med om vi behöver bromsa upp, vi behöver återfå en balans så att framtida barn och vuxna har en bra jord att leva på.
Det talas mer om den här frågan och fler och fler blir fundersamma.
SVT tog upp det men det säger inte så mycket mer än att alla funderar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kvinnorna-i-gislaved-bland-de-som-foder-allt-farre-barn