Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikfrämlingsfientlighetrasisminvandringspolitikvåldmassmedialivsåskådninghögerextremismrasism,främlingsfientlighetsverigedemokraterna
Läst 84 ggr
NeferNefer
5

Åkesson borde pressas

Kloka och sansade ord av Jan Guillou.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/LlbPep/akesson-borde-pressas-pa-sina-ideer-om-svartskallarnas-genetiskt-betingade-brottslighet

I sin idoga förfalskning av tillståndet i nationen får Sverigedemokraterna, högst oförtjänt, kraftfull och oavsiktlig draghjälp från medierna.

Alltså att Sverige vore ett land på undergångens rand därför att skjutepidemi råder bland ungdomliga förortsligor. Hysteri har uppstått bland våra politiker till följd av denna föreställning. De ylar om hotad demokrati, den snara nödvändigheten av militära förband på våra gator och livstidsstraff för 13-åringar.

Inför detta skräckscenario borde var och en stanna upp och tänka själv. Det räcker gott att föreställa sig en bilresa var som helst genom Sverige, helst sommartid. Vi passerar det ena välordnade samhället efter det andra med prydliga villaträdgårdar och välansade rabatter. Vi ser nya eller nedlagda fabrikslokaler, skolor, sjukhus och brandstationer, barn på en fotbollsplan, ordentligt parkerade cyklar vid en badstrand. Inga skjutande gangstrar inom synhåll, inte ens i vår föreställningsvärld.

Detta är inte bilden av en hotad nation. Det är nämligen inte så att några tusen förortsgangstrar hotar 10 miljoner svenskars välfärd, samhällsbygge och demokrati.

Skjutepidemin inom gangsterligorna, så länge den nu varar, är naturligtvis ett både allvarligt och tragiskt problem. Men ett hot mot vår nationella existens? Kom igen och tänk efter!

Gangsterjournalistiken, en ny och populär journalistisk genre, suger så klart sin näring ur våldsepidemin, men är troligen i sig ett större problem. Åtminstone för demokratin.

(…)

Och så skapas, utan onda avsikter, en förvriden bild av Sverige. Och en skräckslagen självbild.

Därmed tycks Sverigedemokraternas propaganda bekräftas om vissa invandrares inneboende ondska. Bevislogiken från SD trycker hårt på att alla somaliska gangstrar är somalier, eller åtminstone muslimer. Sverige har således ”importerat” brottsligheten. Ty även om de flesta gangstrarna är födda här så importerades i vart fall deras föräldrar. Och således, triumferar SD:arna, är benägenheten för våldsbrott ärftlig.

Det är här medierna sviker.

SD seglar ostört på panikvågen med sin ideologi, skränande om blattarnas onda natur. Sådant tankegods är för primitivt och genant för journalister att diskutera. Så lågt kan en anständig reporter inte sänka sig. Ens att påpeka att den stora somaliska minoriteten i USA är högst laglydig (liksom förortsgangstrarnas föräldrar) vore ojournalistiskt. Det vore dessutom politik. Eller än värre politisk polemik mot ett riksdagsparti. Hellre då göra sex nya helsidor i fyrfärg på senaste skjutningen. Sådant är ju rak, saklig, opartisk, opolitisk nyhetsjournalistik.

(…)

När således den kommersiella gangsterjournalistiken utan större motstånd får forma verklighetsbilden bekräftas den i grunden fascistiska människosynen att somliga medmänniskor till sin natur är brottsliga. Då borde varningsklockorna ringa. Senast de tankegångarna var i svang i Europa gällde det judar.

Om SD:s människosyn får en majoritet bakom sig hotas följaktligen demokratin på riktigt.

Och där har vi ett mycket större politiskt problem än gangsterskjutningar. Det finns följaktligen ett oändligt mycket viktigare journalistiskt uppdrag än att opartiskt bedriva gangsterjournalistik.

(…)

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

I sin idoga förfalskning av tillståndet i nationen får Sverigedemokraterna, högst oförtjänt, kraftfull och oavsiktlig draghjälp från medierna.
Magi-cat
3

Mycket bra!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2

Mycket bra!

/Désirée

Signur123
5

Bra skrivet! Jag förstår inte hur någon kan tro att bara för att man inte har svenskt ursprung så är man kriminell… Fast att dom flesta medlemmar av de kriminella gängen är invandrare, eller att deras föräldrar är det, det är ett faktum. (Men det utesluter inte att det finns många kriminella svenskar, det är också ett faktum.) Fast det beror väl på att så många tror att om någon som kommer från en helt annan kultur helt plötsligt lär sig allt om den svenska kulturen så fort dom kommer innanför Sveriges gränser… Så fungerar det inte, och jag får känslan av att många inte ens får en rimlig chans. Dom ska bara fatta och anpassa sig liksom…

Och VARFÖR tror regeringen att det är så bra med att låta livstidsstraffen glida neråt i åldrarna?! Fattar dom inte att BARN som hamnar snett behöver HJÄLP?! Bara för att ett barn hamnar snett och dras in i kriminaliteten betyder inte det att dom är onda mördarmaskiner, vilket folk verkar tro… Men dom behöver hjälp att ta sig ur det. Jag är tretton, liksom. Att någon i min ålder riskerar fängelse, det känns helt sjukt… Eller, det är en underdrift, det finns inte ord för att beskriva det.

Jag kommer ihåg inför valet, då tittade jag och mamma på en debatt, och någonstans där sa Åkesson att barn som begått brottsliga handlingar skulle straffas. Han är medveten om att konsekvenstänket är färdigutvecklat väldigt sent, va? Så dom kommer troligtvis inte tänka, "jag ska inte göra det här, för då riskerar jag att bli straffad".
Men om dom blir straffade, vad kommer hända då? Kommer dom låta bli att göra något liknande igen? Nej, troligtvis så kommer en ilska mot hur dom blir behandlade börja växa, så hade det i alla fall varit för mig. Det skulle göra att dom riskerar att dras ännu längre in i kriminaliteten, hos dom som struntar i vad dom där andra tycker och som kan verka ge stöd och förstå. Och sedan är det försent. Barnet har växt upp och är alldeles för intrasslad i det där för att kunna komma ut. Troligtvis tror hen också att det är det rätta. För vad gjorde det där samhället när hen behövde dom? När hen behövde hjälp? Dom förklarade hur otroligt dum hen var och att hen förtjänade att straffas.
Kanske hade barnet inte ens gjort det där brottsliga olagligt, eller blivit lurad att göra det? Men det spelar tydligen ingen roll, hen skulle straffas. Vad hände med medmänskligheten? Barn är inte vuxna, barn ska inte straffas.

Fast nu pratar vi alltså om dom som är yngre än mig, typ 9-åringar, eftersom att folk i min ålder tydligen borde kunna bli dömda till livstids fängelse, eller fängelse överhuvudtaget. Vad hände med Sverige, hur kunde det bli så här?

[solljust]
4

Bra skrivet av honom för det finns inte precis överallt även om det är skrämmande mycket och vi måste komma tillrätta med det här.

Kom över en bra artikel om en ung kille vars mamma kämpar med näbbar och klor för sin son. Tänker på det du skriver om Signur123 i #3 hur viktigt det är med hjälp för unga att ta sig ur och få hjälp. Du skriver jättebra i ditt inlägg och att du själv är så ung och delar med dig det gör väldigt mycket att vi äldre får ta del av hur ni unga tänker kring det här.

Artikeln kanske är låst har inte koll men hoppas ni har möjlighet att läsa.

https://www.expressen.se/nyheter/hennes-son-blev-gangens-barnsoldat/

Vet inte hur det gått artikeln är från 2 juli men hoppas Oscar är på rätt väg och att han finner ett normalt och lugnt liv.

I Stockholms våldsvåg skickar gängen ut barnsoldater för att bomba och skjuta. Oscar på väg att bli en av dem. Han räddas av sin mamma.