Årsdagen av Kristallnatten
Idag är det 85 år sedan Kristallnatten, men de judiska församlingarna i Sverige vågar inte hålla några öppna minnesceremonier längre. Vart är vi på väg egentligen?
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/judisk-minnesceremoni-stalls-in--ro5c74
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
😥
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Så sorgligt, alltid förföljda. Precis som romer. 😥
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
😭
Historien upprepar sig …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
😢
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Det är förskräckligt att antisemitismen ökar, och att Sveriges judar känner sig otrygga.
😢
Dagen nalkas där vi inte längre vågar stå upp för människors rättigheter att existera och vi alla behöver vara anonyma i våra känslor och tankar.
Det är en utveckling vi inte vill se där våld och hat tagit över när människor tystas i sin rätt att utöva och leva sina liv.
Historien upprepar sig där går mina tankar har vi inget lärt att hat och våld aldrig är svaret att endast kärleken är den som segrar.
Genom tiderna borde vi ha lärt oss att alla har rätt att vara som den är med sitt men uppenbarligen lär sig inte människan av sina misstag och anser sig sitta på rätten att skada den som inte passar in i hennes mall.
Jag kommer aldrig att förstå föraktet mot judarna det är ett fredligt folk som fått utstå den hemskaste tortyr och dom som alla andra har fullaste rätten att leva sina liv som dom själva känner är rätt för sig.
Hat fräter sönder det binder människor i ensamhet och tänk om dom som hatar kunde övervinna sin bitterhet och inse att hatet kväver all glädje och istället överge sin bitterhet det skulle öppna många nya dörrar till ett liv i harmoni med sina medmänniskor.
Det är mycket hemskt, det som nu händer! Jag har här kopierat in nedanstående text av musikern Farrah. Läs och begrunda!
”Det är viktigt att skilja mellan antisemitism och antisionism samt att förstå skillnaden mellan sionism och judendom. Sionismen är en ideologi medan judendomen är en religion. Det är avgörande att inse att inte alla som tillhör judendomen är sionister och vice versa. Det finns judar som stödjer palestinierna och är emot Israel och sionismen, samtidigt som det finns kristna, muslimer och ateister som står på Israels sida. Att vara antisionistisk betyder inte att man är antisemitisk, och att vara kritisk mot Israel innebär inte att man är emot judar. Det är viktigt att främja en nyanserad diskussion och undvika generaliseringar.”
/Désirée
- Redigerat 2023-11-12 17:54 av DesK
#10 Mycket bra och viktig text!
"Det är viktigt att skilja mellan antisemitism och antisionism samt att förstå skillnaden mellan sionism och judendom."
Jag har så svårt att förstå det här. Jag trodde vi hade lärt oss, jag trodde vi hade lovat att det här inte skulle hända igen. Jag fattar att folk är arga över det som händer i Gaza, det är jag med. Jag är arg över att oskyldiga dödas - det var ju vad som hände i Hamas attacker också, och det var förfärligt.
Men för inte alls så länge sedan, skrämmande kort tid sedan, då dödades oskyldiga människor i koncentrationslägren under andra världskriget. Bara för att dom inte passade på nazisternas tankar om hur folk skulle vara, och de allra flesta var judar. Jag trodde att vi sa att något liknande aldrig skulle hända igen, jag trodde alla var överens om det. Jag trodde att alla såg tillbaka på den tiden i mänsklighetens historia med både avsky och skam, avsky för hur hemskt det var och skam för att det fick gå så långt. Men jag var väl för naiv… 😥
#12 Så kloka och bra tankar! ❤️
/Désirée
Allt är en sån tragisk utveckling nu och jag var den som anonymt skrev inlägget #8 med orden Historien upprepar sig och jag orkar inte längre vara anonym jag måste stå upp för alla människors rätt att vara sig och utöva sitt.
Historien upprepar sig jag tycker det låter ungefär som inom dom andliga kretsarna Ljus och Kärlek ska sändas men gå utanför den fyrkantiga ramen inom nyandligheten så har du inget ljus och kärlek längre det är en falsk fasad och du blir snabbt utstött om du inte följer normen och infinner dig inom fyrkanten.
Så här ser det ut inom all religion och det är inte vad religion står för det är inte vad andlighet står för den står för varje människas rättighet och frihet att utöva sitt för vi har religionsfrihet i landet något som vi ska bevara men av någon anledning skapar religion konflikter och det här är något vi måste nedmontera och det omgående.
Jag förstår inte allt inom världens olika religioner och jag tycker inte ens om alla men det är en skillnad i att tycka att något känns fel för sig än att utveckla ett hat mot grupper där måste en enormt stor gräns dras.
Genom åren har jag haft stora diskussioner från min ungdom med Präster och Prelater jag har studerat teologi i min ungdom och jag var på Kibbutz när jag var jätte ung en upplevelse jag fick genom kyrkan jag var med i men idag tar jag avstånd från Kristendomen men jag tar inte avstånd från människor som följer den religionen och inte tar jag avstånd heller från dom jag kände förr genom kyrkan för dom var bra för mig även om tron inte var min väg att gå så fanns så goda människor som jag minns med värme .
Vi måste få bort den här skräcken inför religioner och respektera att vi alla gör våra val som för oss känns rätt mer än så kan vi inte göra och ingen ska någonsin behöva utsättas för våld pga sin andliga tro.
😢
Så här ska inte utvecklingen vara alla ska vi kunna röra oss fritt och utöva det vi känner för oss är rätt. Ingen har rätten att hota några som helst grupper alla har vi rätt att resa och färdas över världen utan att känna att ett hot föreligger.
Jag begär inte att människor tycker om allt som alla andra gör det kan ingen av oss begära av någon vi har våra åsikter vi har våra värderingar som ser olika ut men något vi behöver är freden och respekten ingen ska känna sig hotad ingen ska känna rädsla och tycker man inte om något ja men lämna dom människorna i fred att leva sina liv och lev sitt liv utan hat och förakt svårare än så ska det inte behöva vara.
Jag var med om något bara häromdagen där jag fick höra ett uttryck som jag inte förväntat mig om Judarna och absolut inte från den personen som är närstående jag fick en rejäl chock och jag har ännu inte helt hämtat mig för något dog i mig med dom orden jag fick höra och dom orden skriver jag inte här men där såg jag att i dom lugnaste vatten finns så många fördomar och att där vi tror något fredligt och vänligt inte alltid är sant.
Det finns bara ett sätt och det är att vara sig själv och inse att man försvarar människor i nöd oavsett vart dom kommer från oavsett det är Gaza eller Israel så finns alltid oskyldiga människor som är brickor i ett spel som dom inte valt men som politiker och större män avgjort åt dom och det här ska vi aldrig acceptera oavsett vilken grupp människor det rör sig om så måste vi försvara alla liv.
En fin vän skrev i en dold tråd jag minns inte exakt orden nu men dom gick ut på att det kan aldrig bli fred innan vi sörjer båda sidornas offer det är något att på riktigt tänka på ❤️❤️❤️
#18: 💖🕊
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#18: 💖💝
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#18 🕊❤
#18: Mitt i prick🤗
#18 Väl talat 👍🙏
/Désirée