USA stöder inte uppmaning om eldupphör i Gaza
"USA, som har vetomakt, sa under fredagskvällen att landet inte stöder uppmaningen om vapenvila i Gaza, i FN:s säkerhetsråd. Det rapporterar Reuters."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hamas-attack-mot-israel?inlagg=d0337612f8d23421bc8c65e0941a7dc2
Är USA inte riktigt kloka? Är det verkligen så mycket bättre att fortsätta döda tusentals civila, i stället för att åtminstone tillfälligt lägga ner sina vapen? Det finns väl inte mycket som är starkare än FN när det gäller att skapa fred, om än tillfälligt - om alla där vill att det ska bli så.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Men … vad är det för fel på dem? 😟Varför ger de inte sitt stöd?
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Och den tidigare KD-riksdagsmannen Lars Adaktusson vill svartlista människorättsorganisationer som "inte fördömer Hamas tillräckligt". Oxfam, Kvinna till kvinna, kanske rentav Rädda Barnen…
https://www.etc.se/inrikes/kravet-oxfam-och-kvinna-till-kvinna-ska-svartlistas
Det gäller tydligen även från Sverige att palestinierna inte ska kunna klara sig. 😢
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
- Redigerat 2023-12-08 21:56 av Rådjurstoken
Han är ju inte vettig någonstans. En riktigt otäck karl med unkna åsikter om kvinnor.
https://www.svd.se/a/MRdkVo/kd-toppen-rostade-emot-abort-22-ganger-i-eu
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2023-12-08 22:38 av NeferNefer
Vill USA ha krig?!?!
Adaktusson och KD borde förpassas till minnenas galleri!
/Désirée
Det stora landet i väster är inte det minsta att lita på i fredsfrågor.
Väldigt illa av Adaktusson, det är bara att hoppas att ingen lyssnar …
#4 "Adaktusson och KD borde förpassas till minnenas galleri!"
Verkligen!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Men åh… 😢
#5 Nej, USA är inte att lita på i fredsfrågor. Även om jag trodde att de för tillfället hade en relativt vettig regering. USA som nu har fått tillgång till svenska baser…
Här ställer en sanningssägare viktiga frågor:
Tyvärr är det så att USA är rädda för att om de stöttar ett eldupphör så blir det en motattack mitt i allt, som inte heller gynnar någon.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Sannolikt? Glasklart!
Solklart!
/Désirée
Så kommer lilla jag in i tråden mindre än en liten myra på världskartan och tänker så naivt att Eld Upphör det kan aldrig vara fel oavsett vilket eller vilka krig det rör Eld Upphör det kan aldrig vara fel tvärtom det finns bara en enda väg ur alla krig och det är lägg ner alla vapen och ropa högt **ELD UPPHÖR **över jorden ☮️ 🕊️
#13: Jag håller helt och hållet med dig.
Om alla soldater vägrade kriga skulle det inte finnas några krig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skulle tipsa om denna video, som get perspektiv från båda hållen, går igenom historiken bakom konflikten, och förklarar varför t:ex USA reagerar som de gör.
#13 Jaaa!
"lägg ner alla vapen och ropa högt **ELD UPPHÖR **över jorden ☮️ 🕊️"
Tycker fólk borde tänka på vad Hamas står för också, och att de inte har för avsikt att hålla någon vapenvila.
De skíter fullständigt í det palestinska folket.
Och det är problematiskt, när man inte tar reda på ursprunget/historien bakom konflikter, utan bara tar parti för en grupp.
Detta är något jag har tänkt ända sedan 7:e november, och speciellt den senaste veckan då sociala medier sjuder av judehat.
#15: vilken video är det?
Jag kan inte se titeln etc. Har den blivit begränsad eller borttagen?
- Redigerat 2023-12-13 22:33 av [Moon AppleGrey]
#19: Är från programmet Last Week Tonight med John Oliver. Söker du på det och "Israel-Hamas War" så hittar du videon på youtube. Han förklarar från just båda sidorna, inte bara fakta utan även varför det ser ut som det gör och varför en del saker inte är något som går att göra just nu, eller varför en del saker är vad vi borde göra. Visar klipp och liknande också, så kan ju definitivt vara jobbigt att se.
Jag älskar det programmet mest för att han själv är väldigt rolig, men inte gör det till ett spektakel när han talar om tyngre ämnen (det programmet tar upp allt från saker som detta, till politiska val, till naturen, till… ja det mesta faktiskt) vilket gör att det ändå är lite lättare att ta till sig information. Han står för vad han tycker men samtidigt erkänner att det som sagt är en komplicerad situation och att hitta en lösning på en konflikt som funnits lääääänge inte kommer ske över en natt.
#20: okej, tack. 🙂
Ska kolla upp det.
#18: Åh, pågår det sånt på sociala medier? Det är sorgligt, och galet. Trodde aldrig något sådant skulle kunna hända. Jag såg en väldigt sorglig artikel, väldigt kort, men alltså… Vart är världen påväg?
Varför måste det finnas så mycket hat här i världen? Varför måste alla alltid delas upp i ett "vi" och ett "dom" där dom inte är något värda. Tänk om folk kunde första att vi måste hålla ihop, det finns bara vi.
#22: bara att titta på fb/Meta och instagram som exempel.
Man kan inte ens önska varandra en "glad hanukka" (sista dagen att tända ljus var igår) utan att antisemitistiska idioter ska pósta memes/bilder med Davidstjärnan fusionerad med hakkorset.
En av de mest populära jag sett på fb är tecknade grisar vid ett bord där det står en menora/chanukkiah.
Och kanske som bekant så kallas nazisterna för grisar/svín… 😑
För att inte tala om all verbal skít de häver úr sig.
#23: Jag har ju inget av det så har skonats från att se all skit. Varför, liksom?! Det känns som att Israel-Hamas kriget bara används som en ursäkt, folk måste väl ha mer vett i skallen (fast dessa människor har nog inte det…) för att första att det som händer i Gaza inte är all världens judars fel?! Jag får känslan av att det bara fick skiten att blossa upp igen… Vad hände med "det ska aldrig få hända igen"?
Irriterande. Är det det här som Sverige utstrålar? Jag vet inte riktigt vem jag ska bli sur på.
#28: exakt. Synd om folket i Gaza, men Hamas är en grupp terrorister inte helgon, och det är irriterande att pro-palestinier höjer dem till skyarna.
Vad israeler och judar runt om i världen får utså hamnar i skymundan. Och det är inte heller rätt.
- Redigerat 2024-01-04 13:57 av [Moon AppleGrey]
#29: Precis, det är inte svart eller vitt. Det är synd om alla judar världen över som får hat riktat mot sig, kanske för det som händer i Gaza (vilket skulle vara helt absurt, för vad har dom att göra med det?) och det är ännu mer synd om israelerna som dödades eller tog som gisslan i Hamas terrorattack. Lika synd är det om dom palestinier som dödas.
Ingen av dom hade gjort något för att förtjäna det. Dom är alla oskyldiga civila som dödas, det spelar ingen roll om dom är israeler eller palestinier - det är bara hemskt! Värst av allt är att många av offren är barn.
- Redigerat 2024-01-04 20:32 av Signur123
Det här är något så svårt för oss alla och det är frågor som berör så många inblandade och för oss på avstånd svårt att ens föreställa oss den vardag som människorna upplever i verkligheten medan vi på avstånd läser om krig och dom flesta av oss har aldrig vart med om något sånt här.
Ser kommentar tagits bort men vad som stått hann jag aldrig med att läsa men det vittnar om att det här är en oerhört svår fråga som upprör på olika sätt antingen negativt eller positivt men en sak är säker att oavsett krig oavsett vilken eller vilka sidor man står på så far människor illa helt oskyldiga som aldrig någonsin bett om det här.
Det är lätt att gå tillbaka i tiden Hamas startade eländet det kan vi inte komma från men Israel och övriga som nu beger sig in släpp för tusan och låt människor på båda sidor få leva ifred, lägg ner vapnen något som bör göras i hela världen där det råder krig det löser ingenting istället skapar det bara mer ondska.
Se på kriget i Ukraina ingen ände inget slut och en Putin som driver mot att starta storkrig mot Nato det har inget slut det bara fortsätter och med tanke på hur det ser ut kan vi om det vill sig riktigt illa gå mot ett tredje världskrig där vi alla dras in varelse vi vill eller ej vi har inget val vi tvingas på krig precis som dom länder som redan befinner sig i krig gör där helt vanliga människor lever och bor exakt som vi gör men under vapenhot.
Jag undrar i mitt stilla sinne är det så galna krigslystna makthavare på riktigt vill ha det ja jag blir inte förvånad om det faktiskt är så för det här är människor med sån kontroll och makt samtidigt sitter dom själva beskyddade medan helt vanliga människor får sätta hela sina liv och vardag till och det är lätt att driva krig när man själv sitter skyddad men skulle dom inte vara skyddade då skulle dom vara fega dom skulle förlora kontrollen och makten och människor som driver fram och startar krig där måste det vara något alldeles tokigt mentalt för ingen sund människa startar eller skapar krig en sund människa förstår konsekvenser hela världen över oavsett land tillhörighet av religion eller politik har man ett sunt sinne så kämpar man för rättvisa och fred för alla människor.
Vi har alla rätt att befinna oss här vi föddes alla en gång till jorden en jord vi har rätten att bruka och leva på precis som vi är ☮️
Vi behöver inte förstå varandra alla gånger för hur kan vi göra det vi är olika vi har olika värderingar personligheter uppväxter politik och religion med mera men nog borde vi kunna samsas om vårt stora jordklot för alla får plats här och är det så att man inte tycker om vissa människor oavsett vad det rör sig om ja men sök upp dom som känns rätt och lämna andra ifred och lev ditt liv så får andra leva sina liv den respekten borde hela världen ha då först kan vi skapa fred när världen kommer till den insikten att alla faktiskt får plats på vår jord den räcker till den är stor nog åt oss alla 💖
#32: 💖☮️
#32: kommentaren som togs bort var bara spam.
#32: Håller med. Bra skrivet! Ja, kommentaren som togs bort vad utländsk spam tänkte jag skriva men Moon AppleGrey hann före.
Jag går inte gärna in i sådana här diskussioner för tycker sällan att det blir nyanserat, utan man polariserar och ställer sidor mot varandra. Vill dock bara säga att man inte kan likställa Hamas med Gazas befolkning. Tänk bara att det är kvinnor och barn som blir dödade och oskyldiga. Och det som Israels stat gör mot palestinier är så fruktansvärt och obeskrivligt brutalt. Och så många som dött på så kort tid är bortom allt förstånd. Det är inte israeler som ska hållas skyldiga utan israels stat, så samma där inte skuldbelägga en hel befolkning utan staten som gör dessa vansinniga dåd.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2024-01-06 19:30 av Loris M
#35: Precis! Det ät Hamas och Israels stat som gör fel, och oskyldiga straffas för det, oskyldiga dödas.
Jag är född i Tyskland och har i hela mitt liv levt med sorgen och skammen över vad Tyskland gjorde på 1930-talet och fram till krigsslutet 1945. Det är och var fruktansvärt! Finns inga ord för hur fullkomligt avskyvärt det var. Detta ger dock varken Israels stat eller Hamas rätten att upprepa folkmord och att västvärlden, till stor del, tar staten Israel i försvar är mycket illa! Här krävs att hela världen tar avstånd från det som nu sker i Gaza.
/Désirée
#37: Att västvärlden skulle ta Israel i försvar har jag inte sett.
Däremot en hel del propaganda som är anti-Israel.
Eller är det USAs stöd du syftar på med "västvärlden"? 🤔
Men oavsett vad som hänt sedan konfliken började, så hoppas jag att det blir ett slut på detta snart.
Nog med oskyldigt blod har spillts. Förskräckligt är bara förnamnet. 😢
- Redigerat 2024-01-07 00:19 av [Moon AppleGrey]
#37: Känner precis som dig DesK är född i Tyskland och känner både sorg och skam över det som hände något jag aldrig tror kommer att växa ur mig det finns där i tankarna och det kommer det alltid att göra för oss som är från Tyskland precis som det gör för andra som drabbats av krig och liknande i sina länder oavsett hur lång tid det går så finns det med i minnen genom tiderna.
#34 & #35 Aha ok man är van att det kan gapas stort i dom här frågorna och spam har det vart av den sorten en hel del på i fokus senare tid men helt ute och vinglar är jag inte med tanke på hur het många är av den här situationen som tragiskt nog uppstått det ser vi lite överallt så jag tog för givet att någon pyst ur sig något olämpligt även här.
#39: inte ett konstigt antagande, men eftersom jag hade läst den kommentaren innan den togs bort så nämnde jag det.
😢

Från Rädda barnen:
"Över 10 000 barn har dödats i israeliska attacker i Gaza under de 100 dagar som kriget pågått. Det är 100 barn om dagen. Ytterligare tusentals barn saknas och ligger förmodligen begravda under rasmassorna.
De barn som ännu lever gör det i ständig skräck för nya attacker och riskerar dessutom att dö av svält eller sjukdomar. Det är omöjligt att föreställa sig deras fasor. De har skadats, förlorat sina familjer, tvingats fly från våld utan någon säker plats att ta sig till, och står inför skräcken av en osäker framtid.
Vi viker inte från barnens sida. Trots oerhört svåra förutsättningar finns vi på plats i Gaza och i grannländerna för att hjälpa på alla sätt vi kan.
Vi bistår med vatten, hygienkit och medicinsk utrustning och jobbar hårt för att få in mat och skydd mot den kalla vintern.
Stöd oss i vårt arbete. Swisha till 902 00 33."
https://www.facebook.com/raddabarnen/videos/688710166762946/
"Sedan den 7 oktober har över 17.000 människor dödats, varav 70 procent är kvinnor och barn. Tusentals har skadats och många är fortfarande fast under rasmassorna."
https://www.raddabarnen.se/vad-vi-gor/katastrofer/barnen-i-gaza/
Det här är oförlåtligt 😭och outhärdligt!
Jag saknar ord, det är bara så obeskrivligt hemskt. 😭😭😭
Fullkomligt oförlåtligt och obegripligt!
/Désirée
Verkar inte som att dom är så noga med vilka som dör. 😡
Nja, i vissa fall är de det. Jag hittar inte notisen jag läste, men tydligen skjuter de gärna på barn, och då siktar de på huvudet 😰😭
- Redigerat 2024-02-23 06:10 av NeferNefer
😡😥
Lite bakgrundsläsning för folk som inte kan så mycket om ämnet.
Sedan bör man vara försiktig med sina domar, oavsett vilken sida man valt att stå på.
Konflikten i sig:
https://www.dagensarena.se/innehall/israel-palestina-konflikten-fran-1917-till-i-dag/
Och en artikel från sent 2022:
https://www.dagensarena.se/opinion/naivt-att-tro-att-palestinierna-vill-ha-tvastatslosning/
Och ett litet förtydligande: det stör mig att folk som inte ens vet bakgrunden/betydelsen "from the river to the sea" använder sig av det uttrycket på sociala medier.
#51: Aldrig hört det uttrycket. Vad betyder det?
#50-51
Två folk, ett geografiskt område.
Okej, jag hoppas jag kan återanvända den här tråden.
Tyvärr får jag inte tag på hela intervjun, men av det lilla som finns här kände jag att hon närmar sig något jag tänkt en del på… Stora länder stöttar helhjärtat Israel (Tyskland, jag vet inte hur det är nu men tidigare även USA.) Jag är nyfiken på vad ni tycker om det hon säger.
I ren allmänhet får jag en känsla av att, sätta sig emot Israel = antisemitism. Därför måste man ju stötta Israel, för där är majoriteten judar. Och kritiserar man en jude så är man antisemit… Så är det ju inte, vilket jag sagt förut. Så som när någon världsledare liknar Netanyahu med Hitler, så blir det ett himla liv från den förstnämnde. För han är ju jude, och någon som är jude kan inte liknas med Hitler. Men det spelare ingen roll vilken religion eller kultur man har, ingen har rätten att beröva andra deras liv. Oavsett vilken religion och kultur de har.
#55 Mycket klokt sagt.
Självklart, tycker jag, måste man kunna kritisera staten Israel utan att det är någonting som att vara emot judar.
Ja, verkligen. Jag håller med er. Lika lite som man kan skylla folk i USA för deras regerings illdåd i andra länder kan man skylla alla judar för Israels illdåd eller alla muslimer för vad enstaka idioter gör.
I egenskap av att vara född i Tyskland, är detta ett ständigt dilemma, men jag har kommit fram till att jag absolut inte kan stå bakom någon ny förföljelse av annat folk än judar. För mig är det fullkomligt obegripligt att det folk som själva har blivit så illa förföljda, nu ägnar sig åt att förinta ett annat och närbesläktat folkslag.
/Désirée
#58: Ja, det är obegripligt.