Lika villkor iFokus

Lika villkor

Läst 193 ggr
[solljust]
6

Totalförsvarsplikten

Är den ämnad för lika villkor eller inte ? ja men det är det för alla ska ha rätten att bestämma över sina liv men kommer kriget komplicerar det oerhört mycket och vi har inga valmöjligheter längre vi tvingas in i krig fast vi inte alls vill.

Det här är en svår fråga som vi kan mötas av en dag men vad gäller vad är vi skyldiga till.

Alla mellan 16 och 70 år har totalförsvarsplikt mot Sverige det här innebär också att vi kan inte fly hur som helst ur landet om vi är mellan 16 och 70 år om ett krig utbryter i vårt land.

Men det finns också förmildrande omständigheter om en person inte anses ha hälsan och orken att genomföra en uppgift om landet hamnar i krig. på grund av sjukdom.

Frågan är kommer alla att tas hänsyn till i olika situationer eller kommer det att bli en enda röra som alltid ?

Jag känner mig trygg jag ställer upp om det behövs men jag krigar inte däremot hjälper jag andra som blir drabbade.

[Hayabusa-0001]
2

Den/det som eventuellt inleder en militär insats mot Sverige kommer inte att visa någon hänsyn.
Det gäller att försvara sig så gott det går.
Exakt vad det innebär på individnivå kommer att skilja sig, givetvis.

[solljust]
3

#1 Absolut det tror jag med att det kommer skilja sig på individnivå det som jag mest fastnar i är att den som vill fly landet inte kan göra det hur som helst och att blir tvingad att stanna kvar i en sån osäkerhet det är något som riktigt förvånar mig.

Kommer kriget lär många fly ganska omgående men just hindret tvingas kvar det har jag väldigt svårt att förstå hur vi ska kunna frihetsberövas på det viset.

[Hayabusa-0001]
2

#2 Det är en fråga som inryms i något så svårt som ”moral/etik”.
Fly eller hjälpa till? En frågeställning som inte enbart gäller krig utan tangerar ganska många område.

Signur123
3

#3: Grejen är väl att man ska få välja själv. Det är inget konstigt att vilja stanna, och helt naturligt att vilja fly. Stannar man riskerar man sitt liv, och det ska ingen bli tvingad till.

[Hayabusa-0001]
0

#4 Är man inte beredd att kämpa för det vi har, så flyr man. Då har vi å andra sidan inget att återvända till.
Något att fundera över är om vi har förväntningar på samhället?
Dvs vad anser vi att samhället ska ställa upp med när den enskilde medborgaren behöver hjälp.

• Redigerat 2024-01-09 19:31 av [Hayabusa-0001]
Loris M
2

#1: Och vem skulle det eventuellt kunna tänkas vara? Jag tycker att hela den här grejen att skrämmas med krig och hetsa är fullständigt onödig och upprörande.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Hayabusa-0001]
0

#6 Vem/vad som skulle inleda en militär operation mot Sverige är en hypotes.
Kan det hända? Ja.
Ska vi vara onödigt rädda? Nej.
Det är som med det mesta i livet, saker händer och de är inte alltid trevliga.

Loris M
3

Martin Klepke:

"Orden, stöpta i Sverigedemokraternas vokabulär av hat och avsky mynnade ut i detta enda konstaterande: Allt gängvåld är sossarnas fel.

Och tyvärr möter vi samma konfrontativa attityd när Kristersson nu går från att kommentera gängmord till att kommentera krigshotet mot Sverige.

– … vi måste börja tala högt om de förväntningar som följer av ett svenskt medborgarskap.

– Medborgarskap är inte en resehandling.

– Man försvarar Sveriges demokrati, vår frihet och vårt styrelseskick. Vill man inte det ska man inte vara svensk medborgare, säger Ulf Kristersson i Svenska Dagbladet.

I stället för tal om sammanhållning inför ett yttre hot hör vi alltså redan nu försök att peka ut de skyldiga till eventuella motgångar i ett krig som inte har startat.

Förrädarna ska pekas ut."

https://arbetet.se/2024/01/09/ulf-kristerssons-hatpolitik-rustar-inte-sverige-for-krig/

Statsminister Ulf Kristersson söker förrädare i både krig och fred för att dölja nedmonteringen av ett enat samhälle, skriver Arbetets ledarskribent.
Loris M
3

#7: Men varför skrämmas om vi inte behöver vara onödigt rädda?

Edit. Alltså regeringen syftar jag på. Varför vill de skrämma allmänheten? På det här sättet har vi inte pratat om tidigare.

• Redigerat 2024-01-09 19:42 av Loris M
[Hayabusa-0001]
1

#9 Det handlar inte om att skrämmas.
Visst vore det trevligare om regeringen lovade fred och frid i all evighet, att det aldrig någonsin skulle hända något obehagligt i landet Sverige.
Men det vore att försköna verkligheten.

[Hayabusa-0001]
2

Har Sverige pratat om det här tidigare?
Jadå:
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/

Jag växte upp under 60-talet och minns kalla kriget mer än väl.
Så nog var det något vi pratat om tidigare. Vem idag vet var närmaste skyddsrum ligger? Inte för att skrämmas, men kan ju vara bra att känna till.

Alla hushåll i Sverige fick broschyren "Om krisen eller kriget kommer" hemskickad 2018. Den går fortfarande att ladda ner, lyssna på eller beställa.
Loris M
3

#10: Visserligen, men jag kan faktiskt inte förstå varför de gör detta. De behöver inte lova fred, det är ingen som kräver dem på det, men kanske vore det det rimligare att fokusera på de problem som vi har än de som vi inte har.

[Hayabusa-0001]
1

#12 Det ena utesluter inte det andra.
Men…pratar vi militärt försvar, så har vi det av en anledning nämligen att skydda oss.
Däremot är det inte fel att se sanningen som den är och inse att världen kan vara otäck.

Att det togs upp på Säkerhetskonferensen Folk och Försvar är inte överraskande, det är just sådant som debatteras.

[Hayabusa-0001]
1

Sedan kan man ju vända på det och kanske vore det bättre att hålla tyst om sådant som kan göra befolkningen rädd och upprörd. Även om det är sant.

Rådjurstoken
4
Regeringen och försvarsmakten hade ett tydligt budskap att leverera på Folk och försvars rikskonferens; svenskarna måste förbereda sig för krig. Många reagerade med anklagelser om krigshets, och IKFF:s generalsekreterare Malin Nilsson tror att retoriken är högst medveten.– När människor är rädda för militära hot är det väldigt mycket lättare att driva igenom satsningar på det militära försvaret framför andra saker som behövs i både freds- och krigstid.
[Hayabusa-0001]
0

#15 Alla har rätt att ha en åsikt, men som någon sa:”Kalla en spade, en spade…”.
Någon konspiration om hetsande militarism i Sverige, det är verkligen inte min uppfattning.
Finns det onda krafter i omvärlden?
Ja.

[solljust]
4

Hela allt det här är både tragiskt och allvarligt för man måste vara psykologisk till tusen i såna här frågor och personligen är jag inte den rädda typen det vill väldigt mycket till för att jag ska känna rädsla eller skrämma upp mig men alla människor är olika och här borde dom ha kunnat vara mer psykologiska.

Det är mer i det här som vi folket inte vet om något mörkas eller så vet dom något som dom ännu inte vågar gå ut med vad gäller hotet mot Sverige och skulle det vara på så vis borde dom ha en betydligt bättre retorik än den som dom använt sig av att man ser saker som sker men skapa rädsla och oro så här när kriget inte knackar på dörren det är uselt.

Kristerssons uttal om pass ingen resehandling hmm jag trodde mitt pass var en resehandling det är vad jag använt det till men jag har väl rätt hudfärg kan jag tro så jag behöver inte oroa mig medan invandrare jagas åter igen med blåslampa av våran regering.

Är det några som vet vad krig innebär så är det dom flesta invandrare dom har redan var där och jag skulle inte bli förvånad om det är dom som är mer angelägen att försvara om det en dag behövs.

Något jag också retade upp mig på Kristersson med han använde orden med vapen i hand bara det vittnar om hur lite man kämpar för freden något som vårt land en gång vart bra på att kämpa för fred idag kämpas det i helt motsatt riktning det är en vidrig utveckling och man kan inte annat än få intrycket av att både politiker och ÖB vill ha ett krig.

ÖB där finns många som har militär livsstil och inget konstigt med det men ser vi på krigsveteraner kan dom tala om krigstider som om det var något bra dom har en stolthet med sig från den tiden och ingen ska känna sig stolt över att ha deltagit i krig då har man tappat all känsla för medmänniskors rätt till frihet och liv.

För första gången och det sitter förbannat jämmerligt långt inne kan jag lova och jag är knappast den som kan tycka att Putins män häver ur sig något som jag kunde nicka lite lite men väldigt lite eftersom han är en av Putins allierade och det är vad Aleksej Pusjkov som är ordförande i informationsutskottet för Rysslands senat skrev att försöka ge Sverige en geopolitisk vikt som vi inte har samt att vissa Svenska militärer drömmer om krig.

Nu är det här en av Putins galningar men några har redan rört vid tanken i media om att man vill ha krig då kan man fundera vad F är det för ledarskap vad F är det för politiker och militär vi har om man faktiskt vill ha krig i landet.

Det finns endast en utväg det är att kämpa och skapa för fred allt annat är så uteslutet som det bara kan vara och det här gäller inte bara oss med våra politikers och ÖB-s utspel det gäller hela världen för ingen av oss ska dras in i konflikter vi varken har att göra med eller ens har bett om vi är vanliga medborgare som bara lever våra liv vi vill ha fred vi vill inte ha vapen vi vill bara göra det vi gör leva våran helt normala vardag.

Ulf borde lyssna till sina egna ord "besinna oss" det är hög tid för honom att sätta sig ner och faktiskt reflektera över sina egna ord till folket han om någon borde besinna sig i det här som ledare för landet.

[Hayabusa-0001]
0
Regeringen vill att information om totalförsvaret läggs in i samhällsorienteringen för de som är nyanlända.Det behövs enligt arbetsmarknadsminister Johan ...