Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: politikvåldmassmediaminoriteter
Läst 472 ggr
Syntium
6

Eurovision och Israel

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Youtubern verilybitchie har gjort en video om Israels medverkan i Eurovision. De har också en lista på alla tv-bolag för medverkande länder man kan skriva till för att de ska sätta press på EBU. Även sponsorers kontaktuppgifter finns på listan.

SVT som arrangör gömmer sig bakom EBU (och jag tror det är för sen för dom att dra ur sladden nu, de skulle sagt något i höstas).

"I'm too old for this shit."

Advant
1

låt dom vara med och bli ut buade och känns på när ingen röstar på dom

Signur123
5

Europa måste visa att det som händer i Gaza är FEL. Att banna dom från en tillställning som eurovision är ett sätt att göra det, så ja, jag är för.

Syntium
1

#1 När de nu kommer vara med hoppas jag att det blir så

Signur123
3

Jag med! Tyvärr bryr sig nog, jag har glömt hur hans namn stavas, ni vet han mannen som styr Israel inte ett dugg om hur det går i en musiktävling.

Edit: Netanyahu heter han.

• Redigerat 2024-02-01 12:53 av Signur123
Rådjurstoken
5

Hur vore det att låta Palestina vara med? Erkände inte Sverige Palestina som stat för några år sedan?

Magi-cat
4

#5 Det vore ett intressant förslag. 🙂

Sverige erkände Palestina som stat 2014.

https://omni.se/margot-wallstrom-det-var-ratt-att-erkanna-palestina/a/Xb1Rpn

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
3
Ryska Eden Golan representerar Israel i Malmö • Tävlade tidigare om att representera Ryssland
Signur123
2

#7: Men alltså…

[solljust]
5

Det är ju så här nu att alla världsfrågor börjar bli för stora för oss vanliga människor och det enda jag kan känna är jag tar parti för alla dom oskyldiga oavsett det är Israel eller Palestina så far människor så jäkla illa pga krig som skulle kunna undvikas om inte makthavare hade såna behov för det här är makthavarnas krig inte den vanliga människans men det är alltid den lilla människan som är helt oskyldigt får ta konsekvenserna av ledarnas handlingar.

Eurovision eller melodifetsvalen jag bryr mig inte ett skit i det helt ointressant det där kan dom lägga ner bums och omedelbart vi behöver det inte så ut med skiten och lägg pengarna på något bättre så som att hjälpa människor i nöd och krig som faktiskt behöver hjälp på riktigt på plats men att gotta sig i lyx och glamour samtidigt som man säger sig vilja hjälpa andra i nöd men far och flyg hur mycket dubbelmoral har man inte i kroppen då där man står på scenen och poserar.

Snacka om falskt lägg ner hela festivalen lägg ner massor av sånt här och lägg pengarna på människor som faktiskt på riktigt är i nöd och besök dom först då kommer vi någonstans när vi ser på plats och får insikt i allvaret hur dom här människorna lever.

Syntium
3

Nu har de sin chans! EBU kan diskvalificera Israel och Israel kan få spela offerkortet. De skulle förhoppningsvis bli utbuade under sin medverkan och röstning så detta är ju ett sätt för båda att "rädda ansiktet".

https://eurovoix.com/2024/02/21/kan-will-withdraw-from-eurovision-2024-if-their-song-is-rejected/

KAN, the Israeli broadcaster, has said that Israel will withdraw from Eurovision 2024 if they are asked to make changes to their song.
Rådjurstoken
4
Israel vill skicka bidraget ”October rain” till Eurovision Song Contest i Malmö i maj. Det israeliska public service-bolaget KAN bekräftar för P3 Nyheter att man nu väntar på godkännande från den europeiska radio- och tv-unionen EBU.
Rådjurstoken
3
Bojkott eller inte? Islands medverkan i Eurovision Song Contest kan avgöras på lördagen. Då utses nämligen årets vinnare i Söngvakeppnin, den isländska melodifestivalen. I år är det vinnaren som, i samråd med public servicebolaget Rúv, bestämmer om Island ska delta i tävlingen eller inte.
Signur123
2

#12: Hoppas!

Rådjurstoken
3

Ja, om Israel går med på att ändra texten kanske de framstår som "snällare", förutom att det ju är en förutsättning för dem att få vara med. Tyvärr blev det inte den palestinska artisten som vann på Island.

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-kultur/islands-esc-beslut-skjuts-upp.8d81eb25-a0ec-5454-aa2b-86afe539d43f

Bojkott eller inte? Islands medverkan i Eurovision Song Contest kommer att avgöras i veckan.
Syntium
3

Blir bojkott i år för mig. Oavsett om Israel är med eller inte så har ju EBU visat var de står. "Ändra i låttexten så att det inte blir för uppenbart och obekvämt att det handlar om Hamas attack". Det är inte okej att sjunga om folkmord men att faktiskt begå det är inga problem.

https://www.theguardian.com/world/2024/mar/03/israel-asks-eurovision-candidate-to-change-lyrics

National broadcaster says it agreed to make changes after request from country’s president
  • Redigerat 2024-03-04 12:22 av Syntium
Signur123
4

#16: Jag förstår det. Dessutom är ju anledningen till att Israel får vara med att det är en opolitisk tävling, men så kommer dom med en uppenbart politisk låt. Vi vet alla vad den handlar om, oavsett om några rader försvinner. Den har liksom "October" i titeln, ingen kan komma och påstå att det är en slump.

I artikeln jag länkade till står det att en av raderna som kommer tas bort var "de var alla bra barn, var och en av dem", och barnen i Gaza, då? Förtjänar de att dö? Det är ju lite ironiskt att ett land skickar en låt med den texten, samtidigt som dess militär dödar barn efter barn på order av regeringen.

Rådjurstoken
4

Israel skiljer verkligen mellan egna barn och andras ungar. "De var alla bra barn" gäller ju bara deras egna. 🤬

Rådjurstoken
2
Det israeliska tv-bolaget KAN har nu meddelat att man har bett låtskrivarna av Israels bidrag till Eurovision att ändra låttexten. Detta då Europeiska radio- och TV-unionen (EBU) som arrangerar Eurovision anser att texten i dagsläget är för politisk. Samtidigt kvarstår kravet om att Israel ska uteslutas ur årets tävling för kriget i Gaza.
Syntium
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Stackars, stackars lilla Israel. Alla är så elaka mot dom.

Att de fortfarande tillåts tävla… Det är så politiskt det kan bli.

Syntium
1

Det blir ingen bojkott. Island kommer att delta i Eurovision i vår, meddelar landets public service-kanal Rúv.
Rådjurstoken
3

Ett "folkmordsfritt alternativ" kommer att ordnas samma kväll som Eurovision i Malmö.

https://www.etc.se/kultur-noje/de-ordnar-folkmordsfritt-alternativ-under-eurovision

Ett "folkmordsfritt alternativ" • ”Som palestinier känns det som att bli spottad rakt i ansiktet att Israel får vara med i Eurovision”
Rådjurstoken
2

Massor av poliser kommer att vara på plats under Eurovision, och säkert får de mycket att göra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ansoker-om-att-branna-koran-infor-eurovision

Polisen har fått in en ansökan om allmän sammankomst – dagen innan Eurovision startar. Planen: att bränna en koran. – Vi måste ta höjd för att det kan bli oroligt, säger Per Engström, nationell kommenderingschef vid Polisen.
Rådjurstoken
2

Nu har galningarna fått tillstånd. När man har världens blickar på sig, gäller det att visa vad Sverige står för. 😡

https://tidningensyre.se/2024/02-maj-2024/koranbranningar-infor-eurovision/

Signur123
2

#24: ALLTSÅ VAD I…?!

Syntium
3

Jag tänker inte titta i år, tänkte istället titta på tävlingen från 1984 (finns på youtube).
Det var senaste gången Israel inte deltog om jag inte missat nåt.

[solljust]
4

Jag vet inte hur mycket mer vi orkar ta i vårt land varför ge tillstånd när man vet att det provocerar och skapar konflikt ? vad vill man uppnå när vi vet hur säkerhetsläget är någonstans måste man ta ansvar för att få stopp på våld och konflikt inte göda den.

Jag kan stolt säga jag har inte sett en enda melodifestival sen 1991 och har inte ens tv kanaler sen snart 19 år jag känner mig jäkligt stolt över att jag tar avstånd till allt sånt här jag vill inte vara involverad eller ens veta av det och det känns bra jag går min väg där jag inte låter mig påverkas av dagens media för den är sjuk.

Vad ser jag på då undrar säkert många jag köper in serier på DVD från förr så som Lilla huset på prärien och jag fyller min ande och min själ med glädje istället för allt negativt som påverkar vår värld och jord i dag 🙂

Rådjurstoken
2
Konflikten mellan Israel och Palestina präglar Eurovision song contest i Malmö. GP är på plats hela veckan för att ge er det senaste om musiktävlingen i Malmö.
Syntium
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta, plus att Morroccanoil är en stor sponsor av Eurovision. Israel kan göra precis som de vill; trackassera de andra ländernas delegationer t ex.

Hoppas inte Nederländerna inte blir diskade, att Israel blir utbuade utav helvete och att Israel inte får några röster (fast det sista har jag inte mycket hopp om, finns nog till och med risk att de vinner)

Syntium
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samtidigt i Gaza