Gubbängen
Jag känner så här vi har inte tagit upp händelsen på sajten för den är så pass allvarlig och ett hot mot våran demokrati som den bara kan bli.
Men vi får inte känna rädsla vi måste kämpa för allas rätt att politiskt stå upp och utöva sitt.
Ett mejl kom in från Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar idag och nej jag är inte med i partiet men jag är med i mejllistor som så många andra av oss är för att hänga med.
En gång i tiden tyckte jag Nooshi Dadgostar var inte lämpad och svag som partiledare men hur lätt var det att ta efter Jonas Sjöstedt men hon har vuxit och jag lyssnar även om jag inte alltid håller med hon har vuxit och hon har så innerligt rätt i det mejl hon skickat ut till oss.
Här följer det och jag hoppas att det är ok att lägga ut om inte Loris och Nefer så får ni ta bort det 🤗 men det är av allra högsta allvar nu.
Efter att fega, maskerade högerextrema attackerade oss i Gubbängen blir det ännu viktigare att vi samlas på 1 maj. Det handlar om att inte låta oss skrämmas, och ännu mer om vilket samhälle vi vill ha.
Tidö-regeringen lutar sig mot krafter som ställer människa mot människa och undergräver alla människors lika värde. Brutaliseringen av det politiska klimatet och det våld som vi ser kommer inte från klar himmel utan hänger ihop med vad de som har makt gör och säger. När regeringsföreträdare och samarbetspartier ger sig på invandrare, arbetslösa, fri kultur och media i ord och politiskt förskjuts också gränserna för de grövre, våldsammare uttrycken.
Därför har jag krävt att statsministern kallar till en samling av partiledarna med anledning av attacken - vad gör regeringspartierna och Sverigedemokraterna för att ta ansvar och skydda våra möten från högerextrema? Vad vi i Vänsterpartiet gör är självklart: Vi fortsätter arbetet för ett demokratiskt, öppet och jämlikt samhälle. De får aldrig vinna.
"Vad vi i Vänsterpartiet gör är självklart: Vi fortsätter arbetet för ett demokratiskt, öppet och jämlikt samhälle. De får aldrig vinna."
På 1 maj visar vi vår styrka, storlek och gemenskap. Vi vill ta tillbaka kontrollen för vanligt folks intressen - inte elbolag, matjättar, banker eller Tidö-högern. Sverige skulle kunna ha världens bästa vård och den vårdkris som nu rullas ut efter regeringens svältbudget är helt ovärdig både anställda och patienter. Gröna investeringar i tåg, industri och elnät skulle ge en omställning som både löser klimatproblem och ger jobb och moderna, starka samhällen från norr till söder. Det är tid att göra upp med avregleringar, övervinster och lönedumping. I EU-valet 9 juni ska vi ta chansen att flytta fram positionerna för svenska familjer och löntagare.
En sak som jag är säker på är att du behövs. Jag hoppas att du vill vara delaktig. Längre ner i detta mail finns länkar till att ge en gåva, gå EU-valskola, valkampanja och mer. Redan på onsdag kan du komma med på något av alla landets 1 maj-firanden, själv firar jag hemma i Göteborg.
Nooshi Dadgostar, partiordförande
🌹
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Bra!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Mycket bra skrivet av Nooshi!
Jag har varit för förfärad över vad som hände för att kunna skriva om det här. Tänk att nazister marscherar och attackerar folk igen! Jag skyller SD och M för det här! De har vridit allt så långt ut åt höger så nazisterna känner att de har medvind och kan bedriva terror igen.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
💐💐💐
/Désirée
Samma här, man blir förfärad, att det gått så långt, att vi nu är där .. Ja, de har medvind …
Men fler politiker måste säga ifrån och sätta in detta som sker i ett sammanhang!
Men väldigt bra av Nooshi …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2024-04-28 20:17 av Magi-cat
Det var väldigt starkt skrivet av Nooshi 😎
Vi behöver verkligen vända om i det här och man förstår inte vad som hänt och hur fort det har gått.