Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikett: flyktingpolitik
Läst 194 ggr
Uppkatten
3

Sara, 7 år, utvisades - dog

Barnen ville inte lämna Sverige.

Nu är Sara, 7 år, död.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sara-7-utvisades-dog-i-engelska-kanalen

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sjuåriga Sara gick i skolan i Uddevalla tills hennes familj utvisades till Irak. Nu är hon död – efter att familjen försökt korsa Engelska kanalen i en migrantbåt. – Jag lägger skulden på mig själv, säger Saras pappa Ahmed Alhashimi till SVT Nyheter.
Uppkatten
3

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sjuåriga Sara Alhashimi, 7, fick i februari lämna sin klass i Uddevalla när hon utvisades från Sverige. I förra veckan fick läraren Eva Jonsson i Uddevalla berätta för flickans före detta klasskompisar att Sara trampats ihjäl när hon var på flykt. – Hon hade mycket kompisar här. Vi satt och pratade i över en timma och alla fick säga sitt, men jag har lovat att ha framme kortet på henne, säger Eva Jonsson på Dalabergsskolan.
DesK
1

Sverige är en skam och ett inhumant land!

/Désirée

Vixxen
2

#2: Tyvärr sant idag!

Uppkatten
3

Om beslutande tjänstemän anser att det är OK att små barn tvingas ha det så här så bör man nästan fundera på hur dessa tjänstemän själva är som föräldrar och om en orosanmälan bör göras….

NeferNefer
1

#4: Exakt!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Magi-cat
3

Så fruktansvärt och sorgligt! Barnperspektivet tycks helt ha försvunnit.
Jag tänker även på nioåriga Lisa som ska utvisas.

Vad har hänt med det här landet Sverige?????

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
3

Jag instämmer med alla här i tråden. Sådant här borde inte få hända. 😢

NeferNefer
2

Inga barn borde någonsin utvisas! Tänk på alla som redan har utvisats och som vi inte vet vad som har hänt med dem! Tanken är outhärdlig!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

[solljust]
5

Sånt här ska bara inte få hända och ändå upprepas det gång efter gång med både vuxna och barn. När jag lyssnar till fadern hör jag en samlad man en skötsam familjefar som desperat försöker lösa en situation för sin familj som inte ens ville korsa Engelska kanalen men som en sista utväg tar vägen i hopp om fred och frid eftersom Storbritannien inte utvisar till Irak det här säger väldigt mycket om vilken situation och press som mänga människor lever under en press vi inte ens kan förställa oss själva som inte vart med om det.

Dom här båtarna och flottarna är vidriga saker som en del utnyttjar människor i nöd det är lögner det är så oerhört mycket skit med allt det där och säkerheten den har man inte en endaste tanke på man vill tjäna pengar på andras olycka och död.

Vidrigt 😢

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
3

#10 Ännu en sorgligt outbildad och okunnig människa! Vi har aldrig haft någon massinvandring i Sverige, däremot en massutvandring! Bildning och adekvat kunskap vore klädsamt!

/Désirée