Pöbelfasoner!
… är precis vad Åkesson visar. Bättre hade jag faktiskt inte kunnat säga själv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/QMoBa4/jimmie-akesson-visar-pobelfasoner
(…)
Kalla fakta visar att nätkrigarna har tre prioriterade områden: invandrarna, sossarna och public service.
Är det åsikter eller faktaförvrängning de sysslar med? Humor rentav? Samma debatt pågår i Danmark. Dansk Folkeparti punktmarkerar nämligen Mette Fredriksen på ett liknande sätt. Skillnaden är att de gör det öppet medan SD ljuger och gömmer sig.
Skillnaden är också att danskarna i grunden är överens om att satir är ett politiskt grepp bland andra. Det vore bra om vi kan enas om samma sak här. Ljusskygga metoder är däremot nåt annat.
Jimmie Åkesson har svarat med en krigsförklaring mot etablissemanget, som också är en maktdemonstration inför regeringen. Jag skulle skita på mig om jag var Ulf Kristersson, som för övrigt borde sluta spela förvånad över vad Kalla fakta har avslöjat.
Men det finns nåt mer i det här, som handlar om politikens sociologi. Åkesson visar det som de lite finare borgarna föraktar och fruktar i djupet av sitt hjärta, även om de aldrig skulle våga säga det: pöbelfasoner. Den sociologin är det enda hotet mot Tidösamarbetet. De som tror att det finns politiska och ideologiska gränser för regeringen vs SD lever i det blå.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Förr ville SD "riva" public service.
Anledningen till att de svängt, och nu säger sig vilja "bevara" public service, är att de ser fram emot att i framtiden "äga" det…..
Välkommen till vår nya sköna illiberala värld…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Och vi kan ju fundera över vad det är de ska trumpeta ut över "sitt" public service … eller så vet vi redan. Ruskiga tanke!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Mycket ruskigt. 😵💫😥
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen