Den vårtiga paddan Åkesson
Jag vill inte förtala djur på något sätt, paddor är viktiga för ekosystemet och för sig själva, men … 😉😅
https://www.expressen.se/kultur/anna-gullberg/statsministern-har--gatt-vilse-i-trollskogen/
(…)

Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NEWS AGENCY / TT NYHETSBYRÅN
Jag tittar på en bild av Sveriges mäktigaste man, han står i en tät, mörk svensk skog och ser lite förbryllad ut.
Fotot kan vara den perfekta allegorin över statsministerns dilemma. Hur sjutton ska Ulf Kristersson ta sig ur trollskogen han fastnat i? Kan den här sagan ens få ett lyckligt slut? Å ena sidan har regeringen och SD lovat varandra trohet på ett slott, å andra sidan har prins Jimmie nu förvandlats till en vårtig padda. Måste man vara trogen en sån i lust och nöd?
(…)
Om någon visar sig vara ett troll, då måste man dra fram det i solen.
Jag ser statsministern, och tänker på filmversionen av Rune Andreassons ”Bamse i Trollskogen”, förnumstig och rättrådig.
Där händer konstiga, obehagliga saker. Trollskogen är full med otroliga saker som knappt går att tro på, men det finns någon som kan sätta stopp – modige Bamse, världens starkaste och snällaste björn.
(…)
Kristersson har gått vilse i trollskogen. Han säger sig vara ”mycket emot” smutskastning och trollkonton. Men samtidigt att han inte ”lägger sig i hur de arbetar”. I en annan kommentar att SD bör ”be om ursäkt om de smutskastat andra. Det riskerar att skada förtroendet om det stämmer.”
Nä. Det låter inte som hans kompass pekar rätt, den snurrar åt alla riktningar samtidigt. Han står och tvekar, väntar på att någon ska visa vägen. Eller att Skalmans mat-och sovklocka ska ringa och rädda honom från verkligheten.
Hur ska han bryta den egna maktförtrollningen och göra upp med SD en gång för alla?
Den dunderhonung finns knappt som kan rå på den vårtiga paddan.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Detta är humor och satir på riktigt! 😄
Fast, paddor är viktiga och fina djur …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hahaha, ja, det har du helt rätt i! Både vad gäller humor och satir, och paddor!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Då är det inte bara jag som alltid tänker så när man jämför någon med tex en padda, jag bara, men stackars alla paddor! 😂
Hahaha! Nej, du är inte ensam. 🤗💝