Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: jÀmstÀlldhetfeminism
LĂ€st 431 ggr
Magi-cat
4

Traditionella hemmafru-rollens comeback?

Men vad Ă€r detta??? 😹

Visserligen i Finland, men det Àr ju inte sÄ lÄngt ifrÄn 

" Mannen kan allmÀnt taget ta klarare och kallare beslut, och kan se helhetsbilden ur familjens synvinkel, konstaterar maken Tommi FinnilÀ, 27.

Han poÀngterar att deras överenskommelse baserar sig pÄ frivillighet och Bibelns ord.

– Det funkar jĂ€ttebra dĂ„ jag Ă€r hemma och lagar mat, sköter alla hemsysslor och vĂ„rt barn medan min man Ă€r pĂ„ jobbet och tjĂ€nar pengar. Det Ă€r inte rĂ€tt att kvinnor bĂ„de ska jobba hĂ„rt nĂ„gon annanstans och laga mat hemma, för det Ă€r Ă€ndĂ„ kvinnor som fortfarande lagar mat, sĂ€ger Nea FinnilĂ€."

https://svenska.yle.fi/a/7-10057814

Och Bibelns ord?? Varför tĂ€nker jag pĂ„ Trumpen 

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
3

Obehagligt.

/Maria

beem
2

Jag Àr inte sÄ förvÄnad. TyvÀrr Àr det nog mer vanligt Àn vi tror.
En arbetskompis sa en gĂ„ng att han trodde att kvinnor inte skulle klara sig utan mĂ€nnen 😼

Sorg Àr kÀrlek som blivit hemlös
Sorgen Àr kÀrlekens pris

Liz85
4

Och hur gör kvinnan den dagen hennes man gÄtt bort och hon typ inte har nÄn pension för att hon aldrig haft nÄgot jobb? DÄ lÀr det bli vÀldigt knapert.

Jag ser inte ner pÄ de som vÀljer den vÀgen frivilligt, men gör man det valet ska man Ätminstone vara medveten vad man vÀljer bort och vad det skulle kunna ge för konsekvens framöver.

johan
5

Det Àr inte rÀtt att kvinnor bÄde ska jobba hÄrt nÄgon annanstans och laga mat hemma, för det Àr ÀndÄ kvinnor som fortfarande lagar mat

Snacka om att se problemet frÄn helt fel synvinkel.

Jag Àr iofs helt för att man som par tillsammans kommer överens om vad som passar ens familj bÀst. För vissa kanske en sÄdan lösning Àr helt perfekt.

Men jag har svÄrt att se hur det Àr perfekt om man dels anvÀnder religion som argument, och sedan ocksÄ tycker det Àr bra att slippa jobba, eftersom hon ÀndÄ ska göra allt hushÄllsarbete.

Plus dom uppenbara nackdelarna med att hon inte fÄr nÄgon ekonomisk frihet, erfarenhet pÄ arbetsmarknaden och sÀmre pension, medan han kommer ha sÀmre relation med barnen och med mycket stor sannolikt förlora en vÄrdnadstvist om hon mest varit den som varit med barnen.

Mvh // Johan

Maria
3

Jag har faktiskt varit hemmafru i fem Är dÄ sonen var liten.
Det var för att han inte skulle behöva gÄ pÄ dagis som det hette dÄ. Inte nÄgot annat inblandat som religion eller jÀmlikhet.
NÀr han var fem Är sÄ började han pÄ förskolan och jag började jobba.

LÀser man artikeln sÄ blir man mörkrÀdd.

/Maria

[trÀdkrona]
2

Om personen som vÀljer detta kÀnner sig bekvÀm och trygg i det, sÄ Àr det min glÀdje ocksÄ.

Det som Ă€ndĂ„ blir min reflektion kring detta Ă€r om det kanske finns en oro bland en del mĂ€nniskor att samhĂ€llets utveckling av kvinnans position hotar mannen sĂ„vĂ€l ocksĂ„ kvinnans identitet och att man liksom dĂ„ i panik, pĂ„ detta sĂ€tt, vill â€Ă„terstĂ€lla ordningen”.

Det Àr sÄ typiskt utav större samhÀlls förÀndringar att det blir ett steg fram och tvÄ steg bak för att förÀndringarna stÀller allt pÄ sin spets.

Jag vet verkligen hur det kÀnns nÀr man ska göra upp med och lÀmna sÄna gamla identifikationer.

• Redigerat 2024-06-02 14:05 av [trĂ€dkrona]
Carmarino
5

Om en kvinna absolut vill vara hemmafru sÄ stÄr det henne fritt, men hon mÄste dÄ försÀkra sig om att hon fÄr betalt för sitt arbete - för det Àr ett heltidsjobb. Hon ska se till att hon fÄr del av makens pension och de mÄste Àven planera för hennes ekonomi sÄ att hon inte stÄr pÄ bar backe vid en eventuell skilsmÀssa eller om maken dör. Det Àr naivt att tro att man i dagens lÀge kommer att leva tillsammans hela livet och att maken kommer att försörja sin fru hela tiden.

Det finns tyvÀrr alltför mÄnga exempel pÄ kvinnor som har stÀllt upp och försörjt sina makar nÀr de har studerat, och sedan tagit hand om hem och barn nÀr mÀnnen klÀttrar pÄ karriÀrstegen. NÀr dÄ maken har nÄtt en hög position och har en hög lön sÄ Àr det inte ovanligt att han tycker att frun börjar bli grÄ och trist och begÀr skilsmÀssa.

Eftersom hus och bil, och de flesta andra kapitalvaror, oftast stÄr pÄ mannen sÄ fÄr hustrun inte ett öre vid skilsmÀssan. DÀremot fÄr hon ta hand om barnen och försörja dem, eftersom mannen inte alltid Àr sÄ intresserad av att betala mer Àn det absolut nödvÀndigaste. Hon Àr dessutom inte sÄ gÄngbar pÄ arbetsmarknaden efter att ha varit hemmafru i mÄnga Är, och har dÀrför svÄrt att fÄ ett jobb med en lön som det gÄr att försörja sig pÄ.

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[trÀdkrona]
3

Vidare sett med argumentet kring Bibeln sĂ„ blir det extra intressant i och med att Bibeln var skriven av mĂ€n. 😄Hade den varit skriven av kvinnor i motsatt stĂ€llning sĂ„ hade sĂ€kert kvinnor kunnat anvĂ€nda sig av samma argument för att hĂ€vda sin höga position.

Utav det sÄ blir det sÄ tydligt att ett sÄnt argument bara handlar om personliga behov av makt som man tror stÀrker ens egna identitet, Àn om Guds kÀrlek.

• Redigerat 2024-06-02 14:55 av [trĂ€dkrona]
[solljust]
5

Det hÀr blir en naturlig frÄga för mig som vÀxte upp med en mor som var hemmafru och en far som var direktör som sÄg till den ekonomiska biten det hÀr var inte frÀmmande dÄ tvÀrtom det var den vardag som jag var van och Àr Àn idag.

Jag kan inte se nÄgot konstigt i det tvÀrtom jag Àr uppfostrad sÄ och jag ser inga problem med det tvÀrtom hemmafruar Àr för mig en helt naturlig del och ja det borde införas pÄ nytt.

Carmarino
3

#9: Min mor var ocksÄ hemmafru, men nÀr mina förÀldrar skildes fick hon börja jobba för att kunna försörja sig och mig. Min far hörde nÀmligen till de mÀn som tyckte att det var för dyrt med barn, och inte ville betala mer Àn det han var absolut tvungen till.

Som tur var hade hon varit förutseende och studerat pÄ kvÀllskurser för att lÀsa upp betygen, sÄ hon fick jobb rÀtt snabbt. Plus att hon fortsatte förkovra sig och lyckades jobba upp en bra lön de sista Ären av arbetslivet.

NÀr hon gick i pension gÀllde som vÀl var fortfarande det gamla pensionssystemet, sÄ hon fick rÀkna sina bÀsta Är av de hon hade jobbat. Hade hon varit tvungen att gÄ efter det nuvarande systemet hade hon blivit fattigpensionÀr.

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
4

Min mamma var ocksÄ hemmafru. Jag skulle inte vilja leva ett liv som henne med noll insyn i en ekonomi som med jÀmna mellanrum brakade Ät fanders.

/Maria

Carmarino
2

#11: Min mor hade som tur var koll pÄ ekonomin. Hade det inte varit för henne sÄ undrar jag hur det hade gÄtt runt. Vi var inte fattiga, men hade inte sÄ gott om pengar heller. Tack vare att hon bakade, lagade mat frÄn grunden och sydde mina klÀder sÄ tyckte jag dock aldrig att jag saknade nÄgot.

Magi-cat
5

Det var roligt att det blev en diskussion.

Hur man lÀgger upp sitt liv i timmar hÀr eller dÀr Àr ens egen ensak.
Det jag blir sĂ„ förfĂ€rad över Ă€r ”tradwifes” och ”soft girls” som tjĂ€nar sina mĂ€n" för att mĂ€nnen vet bĂ€st! Och att Bibeln ska ha Ă„sikter om kvinnans roll i dagens samhĂ€lle, det Ă€r helt ofattbart att sĂ„dana vĂ€rderingar kommer tillbaka som om all kvinnokamp hittills bara kan svepas undan.
SÄ nÀra till hands det Àr att mannen ocksÄ ska kontrollera kvinnan, inte "bara" bestÀmma i hemmet för att han gör det "bÀst"!

[solljust]
4

#11 Det var liknande hÀr mor hade insyn i ekonomin men noll intresse och förlitade sig pÄ far men den undanhölls henne inte det var snarare hon sjÀlv som inte satte sig in. Visst lite hade hon koll men hon var liksom inte för det dÀr och litade pÄ far i alla sÄna liknande frÄgor. Jag minns en klasskompis som ofta sa att hon avundades mig som hade mor hemma om dagarna hennes bÄda förÀldrar jobbade sÄ hon och hennes storasyster fick vara sjÀlva hemma tills förÀldrarna slutat sina arbeten och hon sa ofta tÀnk om jag ocksÄ kunde komma hem frÄn skolan och ha maten stÄ pÄ bordet det dÀr minns jag sÄ bra sÄ det slutade med att hon ofta om inte varje dag följde med mig hem och Ät.

Draken
3

Jag var faktiskt hemma med barnen nÀr de var smÄ, och jag skötte ocksÄ dÄ hemmet med allt vad det innebÀr. Maken hade eget företag och hade bra med jobb sÄ vi klarade oss ganska bra ekonomiskt.

Men det var ett aktivt val vi gjorde, inte att jag skulle vara hemma eftersom jag Àr kvinna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Undertaker]
1

Vet att hos mig delade mina förÀldrar upp tiden. I början dÄ förÀldralediga, men dÀrefter var jag pÄ dagis, tror inte lÀnge alls i början men minns inte exakta tiden, bara att det först ökades nÀr jag var lite Àldre och kÀnde mig trygg pÄ dagis.

Mina förÀldrar drog ner pÄ tiden de jobbade och turades om med att vara hemma med oss pÄ em/kv. I Sverige turade mina förÀldrar och min vÀns förÀldrar Àven om vem som passade oss efter dagis och skolan.

I Schweiz gick jag pĂ„ motsvarande ”fritis” efter skolan. Först nĂ€r vi bĂ„da var i början av tonĂ„ren sĂ„ gick mina förĂ€ldrar upp i tid.

Men min familj uppfyllde aldrig typiska könsroller. Min far lagade för det mesta maten, handlade och tvÀttade medan min mor stÀdade och skötte andra sysslor. Ingen av dem hade klarat att vara hemma hela dagarna.

[Undertaker]
1

Och vad jag vet sÄ jobbade Àven mina mor- och farförÀldrar alla fyra nÀr de hade barn och under deras barns uppvÀxt. LÀngre tillbaka i slÀkttrÀdet Àn sÄ har jag inte koll pÄ vad gÀller yrken och yrkesliv. Inte nog för att veta om det fanns hemmafruar.

NeferNefer
2

NÀr jag var liten, innan jag började skolan, var min pappa hemma medan min mamma arbetade. Det var det bÀsta valet, för min pappa ville vara hemma med oss barn, och min mamma tjÀnade mer pengar Àn vad han gjorde. NÀr vi ungar började skolan Ätergick min pappa i arbete.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

johan
6

SÄ lÀnge man förstÄr vad det pÄverkar pÄ kort och lÄng sikt och kommer fram till att det Àr bra för en sjÀlv och för familjen ser jag verkligen inget problem.

Men jag tycker det Àr sÄ viktigt att man förstÄr bÄde vinster och kostnader av beslutet.

Jag tror det Ă€r fĂ„ som lever sina sista dagar och tĂ€nker ”usch vad jag Ă„ngrar att jag hade sĂ„ mycket tid med barnen”, men fler som Ă„ngrar att dom la allt för mycket tid pĂ„ jobb istĂ€llet för viktiga mĂ€nniskor.

Men man behöver ocksÄ se till att man inte drabbas ekonomiskt resten av livet.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
5

#19 InstÀmmer. Sedan Àr Sverige ett land dÀr i princip ingen Àr tvingad till att bli det ena eller det andra. Undantag finns, givetvis, och Sverige Àr inte perfekt men vi har ÀndÄ stora möjligheter att pÄverka vÄra liv och vÄr framtid.

• Redigerat 2024-06-04 12:38 av [Hayabusa-0001]
[solljust]
3

Jag tror vi hade det bÀttre förr pÄ den tiden vi hade hemmafruar men dÄ pÄ den tiden sÄg det sÄ annorlunda ut och det var en tid som vi var vana pÄ ett annat sÀtt Àn idag men hemmafruar finns och jag hoppas att det byggs upp mer för henne för jag har bara goda erfarenheter av det dÀr.

Jag vill verkligen se mer av det och ja kanske handlar det om könsroller men jag vÀxte upp sÄ det Àr vad jag kÀnner till och har blivit lÀrd. Det Àr min vÀrld. som jag Àr van vid.

Magi-cat
4

AlltsÄ, det jag vÀnder mig emot Àr uttryck som att mannen ska bestÀmma i familjen för att "han gör det bÀst" och att man tar fram Bibeln i sammanhanget leder tankarna till trenderna i trump-samhÀllet.

Hur man annars frivilligt lĂ€gger upp sin tid Ă€r en annan sak. Jag har sjĂ€lv varit hemma flera Ă„r med mina barn och min man var hemma ett Ă„r medan jag studerade vidare. Men det var aldrig pĂ„ frĂ„ga att han skulle "bestĂ€mma för han gör det bĂ€st". 🙂

Magi-cat
4

Samt att de gamla könsrollerna gör come-back och feminismen "kommer av sig".

"PÄ sociala medier lockar eleganta unga hemmafruar miljontals tittare med videor som kretsar kring matlagning och bullbakning. De rider pÄ en nostalgisk lÀngtan till ett idealiserat 1950-tal, en "guldÄlder" med kÀrnfamiljer och stela könsroller, medan den feministiska kampen verkar ha kommit av sig."

https://arenan.yle.fi/poddar/1-70265969#autoplay=true

(Jag har inte tittat pÄ klippet, 34 min lÄngt)

PÄ sociala medier lockar eleganta unga hemmafruar miljontals tittare med videor som kretsar kring matlagning och bullbakning. De rider pÄ en nostalgisk lÀngtan till ett idealiserat 1950-tal, en "guldÄlder" med kÀrnfamiljer och stela könsroller, medan den feministiska kampen verkar ha kommit av sig. Med avstamp i Anna Lindholms bok "Husmödrar och feminister" diskuterar Silja Sahlgren-Fodstad, Marit Lindqvist och Lasse Garoff varför allt fler unga kvinnor vÀljer att bli "trad wives" eller traditionella hemmafruar som avsÀger sig karriÀr och egen ekonomi och frivilligt stÀnger in sig i bermudatriangeln mellan sÀngkammare, spis och spjÀlsÀng.
johan
4

#23: Kan det vara sÄ att folk tror att dom kan slippa jobba, fÄ vara hemma i tron om att det Àr lugn och ostressat, men ÀndÄ slippa nackdelarna av vad det livet innebar?

NÀr man Àr för van och bortskÀmd, sÄ Àr det ju svÄrt att se vad man har för dom blivit sÄ sjÀlvklara.

Mvh // Johan

Maria
3

#9 Vad menar du med att de borde införas pÄ nytt?

/Maria

[solljust]
5

#25: Införas Àr kanske fel uttryckt det Àr bara jag och sprÄket men jag kan tycka att möjligheten ska finnas för den som vill och trivs med den.

Maria
2

#26 Möjligheten finns vÀl. Det Àr ju bara att vÀlja eller hur tÀnker du?

/Maria

[Undertaker]
3

#26: Möjligheten finns ju egentligen, sedan har kanske inte alla förutsÀttningarna. Men det stÄr en fritt om man vill bli hemmafru, man mÄste bara vara medveten om att man kan behöva bygga upp en sÀkerhet för framtiden (som egentligen alla andra mÀnniskor med) pÄ andra vis, etc.

Bo§e
3

Bok- eller filmtips: "The Stepford Wives".

"Don't Panic" (Douglas Adams)