Tantjouren!
Vilket bra initiativ - men sorgligt att det behövs!
Kvinnojouren i Norrköping har en speciell Tantjour för kvinnor över 65 år.
"Under 2012 satte Roks extra fokus på mäns våld mot äldre kvinnor. Diverse material gavs ut och även film. Enligt den statistik som Roks då förmedlade var det endast 1% av alla kvinnor över 65 år som sökt stöd via Roks kvinnojourer. Man kan dock anta att det finns ett stort mörkertal när det gäller våld mot äldre kvinnor eftersom det i nämnda undersökning visade sig att 25 st av de totalt 100 våldsutsatta kvinnorna ”hittades” av äldre jourkvinnor på en liten ort i en glesbygd. Jourkvinnorna arbetade själva inom hemtjänsten eller var aktiva inom pensionärsföreningen och liknande och kom där i kontakt med de utsatta kvinnorna"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Så svårt att tänka på att äldre kvinnor inte har frid I sina hem eller boenden.
Jag vet från ungdomen och i släkten om män som slog sina fruar. Det pratades om det!
Söner som åkte och tog sina pappor i upptuktelse och varnade!
Men det finns också kvinnor som försvarar dessa män!- De ser dessa män som små pojkar utan ansvar för det de gör!-
Våld på boenden har jag bevittnat med mina föräldrar och arbete i vården.
Svårt att blanda sig i, tror jag som arbetskamrat!
Demens är också en orsak till våld och frågorna om när man ska ta hjälp att få en anhörig in i vård är mycket svårt!
Man har delat livet och sedan svika som det kan kännas som är en stor livskris. Ofta finns inte den man älskade kvar i sjukdomen.
Den sjuke har ingen självinsikt!
Svårt, stort och livsomvälvande!
Så illa att behovet finns😞
/Maria
Mycket sorgligt att det ska behövas!
/Désirée
Tror mycket handlar om att när mannen slutar arbeta så försvinner hans områden av kontroll!
Mycket går förlorat i deras liv. Kvinnan sköter oftast den sociala kontakten med barn, barnbarn och vänner.
Bilen är ofta det sista som ges upp som området mannen styr!
Vet att mormor tog hand om all kontakt med oss och morfar satt sysslolös vid köksbordet.
Förr styrde kvinnor mer av kök, tvätt och städområdena och det blev svårt att släppa makten där!
Mycket är makt och kontroll! Det som fanns att styra över utanför hemmet flyttar in i huset efter pensioneringen. Nutidens kvinnor ställer inte upp på att tiga, lida och lyda!
Sjukdom, kan vara bidragande precis som naturligt åldrande naturligtvis, man orkar inte längre stå emot den som är herre i huset!