Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikinvandringspolitikfördomarintegration
Läst 86 ggr
Loris M
5

Den misslyckade integrationen

Peo Hansen, professor i statsvetenskap och författare till boken Migrationsmyten:

"Rikspolitiker har bestämt sig för att integrationen är misslyckad. Så när SCB kom med en rapport i slutet av 2023 om att det går otroligt bra för ensamkommande. Alltså gruppen som det ska gå sämst för. 8 av 10 har jobb och de tjänar till och med bättre än sina svenska kompisar.

Ja, det var ju en fantastiskt positiv utveckling. Men ingen av de politiska partierna tog cred för det här. Ingen gick ut och sa: Det här är för att vi har jobbat hårt med de här frågorna. Och det tror jag har att göra med att man har liksom surrat sig så hårt vid den här masten som heter den misslyckade integrationen. Det är typ det enda område där politiker är väldigt glada i att få berätta om sitt misslyckande."

https://www.instagram.com/reel/DFnAbBNpNFg/

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

1,224 likes, 48 comments - verbalmediavm on February 3, 2025: "Tänker vi fel om invandring, ekonomi och välfärd? Peo Hansen gör upp med myterna och missförstånden som präglar debatten om ekonomi, arbetslöshet, inflation, migration och välfärd. Se hela intervjun på kanalen! #politik #sverige #migration #ekonomi".
  • Redigerat 2025-02-27 07:01 av Loris M
DesK
4

Sedan 2016 har det bott 12 ensamkommande flyktingar här med mig. 3 fick inte uppehållstillstånd och flydde vidare och bor nu i Frankrike. Övriga har alla fasta jobb och klarar sig mycket bra. 3 av dessa bor med mig, vilket är en win win-situation för oss alla.

/Désirée

[Hayabusa-0001]
4

”Omkring fyra av tio kvinnor och sju av tio män har en arbetsrelaterad inkomst på minst 3 inkomstbasbelopp.”

Inkomstbasbelopp 2025: 58.800:- SEK

Källa: SCB

https://www.scb.se/pressmeddelande/atta-av-tio-ensamkommande-fran-2015-ar-sysselsatta/

Magi-cat
3

" 8 av 10 har jobb och de tjänar till och med bättre än sina svenska kompisar."

Mycket glädjande och en fantastisk utveckling!

Träffsäkert där om att politiker håller fast vid den misslyckade integrationen
Bra att fakta kommer ut!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
3

Jag tror det är de som säger så som är misslyckade, ärligt talat. De kan ju inte ens ta reda på fakta innan de öppnar munnen, så något är det ju …

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Magi-cat
3

#4 Exakt!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen