Sänkt ålder för tandvård
https://www.1177.se/Vasterbotten/aktuellt/sankt-aldersgrans-for-fri-tandvard-2025/
Den 1 januari sänks åldersgränsen för avgiftsfri tandvård från 23 år till 19 år. Det betyder att du som fyller 20 år under 2025 måste betala för besök i tandvården från årsskiftet.
Den nya åldersgränsen är beslutad av riksdagen och gäller i hela landet.
Jag visste inte ens att detta hade skett då jag är över åldern för fri tandvård vilket fall som helst, men sinnessjukt att det börjar gå tillbaka i utvecklingen.
- Redigerat 2025-04-04 19:12 av [Flodbis]
Ingen rolig utveckling, håller med. Det blir bara tuffare och tuffare för de som har ansträngd ekonomi.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1: Verkligen! 😢 Allt blir bara dyrare och dyrare, man inför avgifter för att använda hjälpmedel och högkostnadsskyddet höjs. Säkert en massa annat som jag inte känner till… Jag är genuint orolig och har ångest för framtiden med den här utvecklingen 😰
Verkligen illa.😢 Det verkar gå mot att alla som vill ha vård/tandvård måste köpa dyra försäkringar, något som alla självklart inte har råd med.
I fallet tandvård borde ju yngre personer uppmuntras att gå till tandläkaren regelbundet, så det inte blir så dyrt och omfattande att reparera och laga senare!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tandvård borde dessutom ingå i högkostnadsskyddet!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4: Håller med. Tänder och ögon hör till kroppen lika mycket som öronen och allt annat på och i kroppen.
Anledning till sänkningen av åldern är bland annat att unga mellan 19 och 24 år väldigt ofta struntar i att gå till tandläkaren när de har fått en inbokad tid, och de avbokar inte heller tiden. Då står det ett tandläkarteam där som inte har något att göra, och det är slöseri med både tid och pengar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Jag håller helt med dig!
#5: Vad trist att alla andra blir påverkade för det. Jag minns att det gick 4 år när jag inte gick till tandläkaren som barn, men det var för att de hade glömt bort mig och skickade ingen kallelse de åren.
#6: Ja, det är synd. Fast i den åldern tänker man förmodligen inte så och det verkar inte finnas någon som talar om för dem att det är viktigt att gå dit, eller åtminstone avboka, och inte bara strunta i det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker