Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikett: politik
Läst 335 ggr
NeferNefer
5

Free Medin!

Vad gör regeringen? Vad gör våra diplomater? Journalist efter journalist försvinner. Nu senast Joakim Medin.
Jag lånar Expressens utmärkta räkneverk.
bild.png
https://www.expressen.se/

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Sveriges bästa nyhetssajt med nyheter, sport och nöje!
NeferNefer
4

https://www.etc.se/utrikes/en-ny-haelsning-fraan-joakim-medin-jag-aer-otroligt-tacksam

2025041218040_1e4d448617268c35bfd50055c515dbfae90139771b4a4a07f7b289a7ee5e5ecd.webp

Dagens ETC

Joakim Medin skickar en andra hälsning genom sin advokat inifrån Marmarafängelset i Turkiet. Han har fått böcker.

(…)

”Orden har nått mig om allt det stöd och all uppmärksamhet jag får nu. Jag är otroligt tacksam för det.

Jag har endast sysslat med journalistik, det är inte något jag ska sättas i fängelse för. Inte i Turkiet eller i något annat land.

Jag hoppas fortfarande att det här kan gå att lösa snabbt. Jag vill fortfarande tro på att pennan är mäktigare än svärdet.

Joakim Medin

Silivrifängelset, Istanbul, Turkiet.

12 april 2025”

Så skriver Joakim Medin på en lapp som hans advokat Batikan Erkoç hade med sig efter att ha träffat honom idag.

Advokaten har även delgivit till anhöriga och Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson att Joakim Medin nu har böcker, tv på rummet och fått klippa sig.

– Jag kan konstatera att Joakim mår relativt bra i fängelset, men han delar naturligtvis den frustration som jag och hans familj känner. Den är dessutom tilltagande. Två veckor går mot tre. Joakim måste få komma hem. Han är en svensk journalist som haft för avsikt att utföra journalistiskt arbete. Det finns ingen grund i det han anklagas för, säger Andreas Gustavsson.

– Men det stöd så många visar betyder mycket för honom. Fortsätt. Det gör skillnad.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Joakim Medin skickar ett meddelande från fängelset och tackar för stödet. 
Magi-cat
4

Det undrar jag också! Vad gör de?

Free Medin!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2025-04-22 12:04 av Magi-cat
Vixxen
5

Skrämmande utveckling för det skrivna ordet!

NeferNefer
3

Nu finns det en protestknapp på Aftonbladets sida. Ni får gå in på sidan och scrolla ner tills ni hittar den. Där trycker ni på "Jag med"-knappen så är ni också räknade.

bild.png
https://www.aftonbladet.se/

NeferNefer
2

• Redigerat 2025-04-23 12:53 av NeferNefer
NeferNefer
2

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3M3mJP/tt-flash-medin-atalas-kan-fa-fangelse

(…)

Den svenska journalisten Joakim Medin sitter fängslad i Turkiet.

Nu åtalas han för terrorbrott och förolämpning av presidenten.

Han riskerar 12 års fängelse, rapporterar ETC.

I fyra veckor har Joakim Medin suttit i fängelset i Turkiet. Han greps på flygplatsen i Istanbul efter att ha rest dit för tidningen ETC:s räkning för att bevaka de omfattande politiska protesterna i landet.

På onsdagen kom beskedet att han åtalas för terrorbrott och förolämpning av presidenten, skriver ETC.

(…)

Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson och Joakim Medins fru Sofie Axelsson informerades i morse om att rättegången inleds onsdag nästa vecka för brottet förolämpning av presidenten.

– Jag kan bara upprepa att han är journalist som har utfört journalistik. Joakim är inte en brottsling, definitivt inte något slags terrorist. Jag tror att han själv ser fram emot att få sin sak prövad, helt enkelt eftersom han är oskyldig, säger Andreas Gustavsson i ETC.

Under rättegången ställs Joakim Medin inför en domare i Ankara på länk från fängelset i Silivri, enligt tidningen.

Advokaten Veysel Ok, som företräder Joakim Medin, säger till ETC att rättegången kommer att vara öppen.

– Det här är ändå goda nyheter, säger han och fortsätter:

– För nu kan vi bemöta anklagelserna.

Han säger också att det är tydligt att Joakim Medin åtalas för sin journalistiska verksamhet.

– Det finns inga konkreta, tydliga eller övertygande bevis som stödjer vare sig anklagelsen om att förolämpa presidenten eller anklagelsen om medlemskap i en terroristorganisation, säger han.

Aftonbladet söker UD och utrikesministern.

Den svenska journalisten Joakim Medin sitter fängslad i Turkiet. Nu åtalas han för terrorbrott och förolämpning av presidenten. Han riskerar 12 års fängelse, r
NeferNefer
3

Den svenska sedvanliga "tysta diplomatin" 🙄lär inte hjälpa Joakim.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-en-diskret-hallning--hjalper-inte-medin/

(…)

REPLIK. Förhållandena i turkiska fängelser har förbättrats under utländskt tryck sedan 1980-talet, då helvetiska förhållanden avslöjades bland annat genom den verklighetsbaserade filmen Midnight Express.

Men dagens fängelser tillhör ändå de farligaste i det Europa som Ankara så gärna vill tillhöra.

Att som Joakim Modin sitta inspärrad för sin journalistiska gärning i snart tre veckor skulle tära på varje människas hälsa, må det vara psykiskt eller fysiskt.

Hans gripande är orättfärdigt.

Därför måste man vända på varje sten i UD och statsministerns kansli för att påskynda frigivandet. En försiktig, för att inte säga diskret hållning, leder ingenstans.
Tyst diplomati funkar inte

Det tillhör den diplomatiska konvenansen att man vid behov visar motparten – och allmänheten – sitt allvar genom att kalla upp det berörda landets ambassadör för att tala klarspråk. Tyst diplomati i dylika, solklara fall tjänar bara den som felat.

Jag tänker i sammanhanget på förre utrikesministern Lennart Bodström som varje morgon ville på sitt bord ha en lista över i utlandet fängslade svenska medborgare. Det påskyndade flera fall, kan jag intyga.

Kurdo Baksi förordar Carl Bildts medverkan. Det skulle säkert inte skada men han har troligen själv tänkt över saken.
Kan vi förvänta oss protest?

Vad som har hänt i USA med den på falska grunder gripna – och till El Salvador illegalt förpassade – Kilmar Abrego Garcia kan vara en effektivare metod.

En aktiv framstående politiker – i detta fall ledamoten i senatens utrikesutskott Chris Van Hollen från Maryland – reste på eget bevåg till San Salvador och vad som liknar en medeltida fängelsehåla av värsta slag. Där krävde han i närvaro av tillresta amerikanska medier Abrego Garcías återförande till amerikansk mark.

Kan vi förvänta oss att en svensk riksdagsledamot eller två ur Tidölagets regeringsunderlag utnyttjar sina resebidrag för att visa riksdagens protest mot det övergrepp som Joakim Medin utsatts för?

Regeringen själv skulle kunna yrka på ett möte i saken med stöd av den lika unika som motbjudande pakten om ömsesidiga insatser mot terrorism som Sverige tvingades ingå mellan Säpo och dess obskyra motsvarighet MIT i Turkiet i samband med Natoprocessen. MIT har en mörk historia med anklagelser om förföljelse av motståndare i exil och att ha spridit falska rykten i samband med mordet på Olof Palme.

Under många år var utrikesminister Maria Malmer Stenergards turkiske kollega chef för MIT.

UD och statsministerns kansli måste göra allt för att påskynda frigivandet av Joakim Medin En försiktig, för att inte säga diskret hållning, leder ingenstans, skriver Pierre Schori.
NeferNefer
1

bild.png

NeferNefer
1

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/etc-turkiet-kartlade-medin-i-aratal-innan-gripandet/

(…)

Torsdagen den 27 mars greps journalisten Joakim Medin efter att ha landat på Istanbuls internationella flygplats.

Men gripandet var bara kulmen på en kartläggning av Joakim Medin och hans journalistik som turkiska myndigheter ägnat sig åt under en längre tid, enligt Andreas Gustavsson.

– Det blir ganska tydligt att Turkiet under många år har haft en aktiv kartläggning av Joakim Medin och att den har intensifierats efter 2023. I den här kartläggningen kan jag anta att turkisk säkerhetstjänst har varit inkopplad, säger Andreas Gustavsson efter att under onsdagen ha tagit del av åtalet.

Var det här något som Joakim Medin var medveten om?

– Alla journalister som bevakar Turkiet vet att landet har väldigt bra koll på hur de skildras i andra länder. Och Joakim har naturligtvis förstått, eftersom han bevakat den kurdiska frågan och oppositionens förutsättningar så nära, att det har registrerats av turkiska myndigheter. Men att det har pågått en undersökning mot honom och att man har förberett en rättslig process – det hade han ingen aning om. Då hade han inte åkt dit i mars.

– För han var ju efterlyst av Turkiet. Han flaggades i systemet vid inresa.
Lyfts på ministernivå

Andreas Gustavsson och Joakim Medins familj har suttit i möten med UD sedan tidigt i processen. Efter att tidningen valde att gå ut med namn på den gripne journalisten så har Andreas Gustavsson upplevt att regeringen har haft ärendet högt på sin priolista. Han har även fått veta att fallet har lyfts på ministernivå i kontakter med Turkiet.

– Men, ja, det blev åtal. Åtalet kom väldigt snabbt. Det är svårt att veta vad det beror på. Men det är inte en seger för den tysta diplomatin att en svensk journalist riskerar 12 års fängelse.

Efter att ha tillbringat nästan en månad i högsäkerhetsfängelse åtalades Joakim Medin under onsdagen som misstänkt för terrorbrott och för att ha förolämpat Turkiets president, Recep Tayyip Erdogan.

– Det handlar om ungefär sju A4-sidor som beskriver anklagelserna mot Joakim. Det är väldigt uppenbart att vad man försöker kriminalisera är vad som i en svensk kontext är väldigt normalt, reguljärt nyhetsarbete i bokform, i artikelform och hur man som journalist agerar i sociala medier, säger Andreas Gustavsson.

– Ett väldigt konkret exempel är att det för en svensk journalist är naturligt att kunna intervjua en PKK-medlem om man skriver om kurdernas situation. I åtalet försöker de få det till att om du intervjuar en PKK-medlem så måste du i princip vara PKK-medlem själv. Att det är propagandaarbete att förmedla vad PKK säger.

Joakim Medin företräds av den turkiska organisationen MLSA, som erbjuder juridisk hjälp till journalister, aktivister och akademiker i landet.

– Turkiet har en annan lagstiftning än Sverige och det finns andra gränser för journalistiken. Men Joakims advokater är övertygade om att det här rör sig om normalt journalistiskt arbete även i Turkiet.
Anklagas för dockan: ”Var inte i Sverige”

Anklagelsen om att ha förolämpat presidenten – genom att ha deltagit i att hänga upp en docka föreställande Erdogan utanför Stockholms stadshus i januari 2023 – menar Gustavsson kommer bli enkel att motbevisa.

– Åklagaren kommer behöva svara på när advokaterna visar upp en flygbiljett som visar att han inte var i Sverige när de säger att han var aktivt delaktig i att hissa upp Erdogan-dockan, säger Gustavsson.

Det inlägg som Joakim Medin har publicerat med en bild på dockan är i själva verket från en tidigare manifestation han bevakade som journalist där dockan användes, uppger Gustavsson.

Isolerad, men med möjlighet till viss kontakt med andra medfångar och tillåtelse att tala med sin gravida fru över telefon en gång i veckan förbereder sig nu Medin mentalt på den kommande rättegången.

– Om jag känner honom rätt så vill han gärna försvara sin journalistik i en turkisk domstol mot det här åtalet som är så uppenbart politiskt, säger Andreas Gustavsson.

Journalisten Joakim Medin, 40, hade kartlagts av Turkiet under flera år innan gripandet på flygplatsen, enligt Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson. – Han var efterlyst. Han flaggades i systemet vid inresa. Nu riskerar han 12 års fängelse för reportage, böcker och inlägg i sociala medier.
NeferNefer
1

bild.png

NeferNefer
1

bild.png

NeferNefer
2

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/medins-forberedelser-infor-rattegangen/

(…)

På lördagen har det gått 30 dagar sedan Joakim Medin, 40, greps. Den svenska regeringen säger sig ha ”väldigt intensiva kontakter” med Turkiet om den fängslade journalistens fall.

I veckan stod det klart att han åtalas och riskerar upp till tolv år i fängelse. Han anklagas bland annat för att ha förolämpat Turkiets president Recep Tayyip Erdogan – det är han som är uppskriven som brottsoffer.

Enligt Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson har Medin fått reda på anklagelserna. I morgon, söndag, kommer han att få träffa sitt juridiska team inför rättegången som hålls på onsdag.

”Viktig och känslig fråga”

Sveriges statsminister Ulf Kristersson kommenterade Joakim Medins fall på fredagen.

– Jag tänker inte gå in på någonting om hur vi sköter den här frågan just nu. Det här är en otroligt viktig och känslig fråga men jag tänker inte riskera att säga något som kan försvåra för honom, sa Kristersson.

Enligt statsministern följer regeringen fallet noga.

– Det finns väldigt många saker som vi överväger just nu. Många saker som vi gör. Vi gör saker i rätt ordning, men jag tänker inte kommentera dem just nu, sa Ulf Kristersson.

Den fängslade journalisten Joakim Medin har fått reda på åtalen som riktats mot honom. I morgon ska han träffa sitt juridiska team för att lägga upp försvaret inför onsdagens rättegång, uppger Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson på X.
NeferNefer
2

bild.png

NeferNefer
1

bild.png

Rådjurstoken
2

Ska Sverige och EU betala för turkiska fängelser när Erdogan väljer att sätta våra journalister i dem?

https://www.etc.se/kommentar/eu-s-feghet-mot-turkiet-handlar-om-vaar-invandringspolitik

Samtidigt som Joakim Medin åtalas betalar svenska skattebetalare för nya flyktingfängelser i Turkiet.
NeferNefer
3

Turkiets despot skrattar säkert ihjäl sig åt oss medan hans hantlangare hittar på nya sätt att lura Sverige.

Vixxen
4

Turkiet har dessutom trogna informatörer i varje land som kontrollerar vad och hur deras land beskrivs eller bemöts överallt.

NeferNefer
2

bild.png

NeferNefer
2

bild.png

NeferNefer
1

bild.png

NeferNefer
2

bild.png

NeferNefer
2

bild.png

NeferNefer
2

bild.png

NeferNefer
2

bild.png

NeferNefer
3

Har Tidölaget fördömt Turkiet för gripandet av Joakim?

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/eu-parlamentet-fordomer-gripandet-av-medin/

(…)

EU-parlamentet fördömer Turkiets gripande av den svenske journalisten Joakim Medin och kräver hans omedelbara frisläppande.

Samtidigt uppmanar parlamentariker Sverige att öka pressen på Turkiet.

Parlamentets fördömande röstades igenom med överväldigande majoritet under onsdagseftermiddagen i Strasbourg. Det får dock inga konkreta konsekvenser för Turkiet.

Enligt EU-parlamentariker pressas Sverige av Turkiet i och med fängslandet – vilket bör besvaras med ökade påtryckningar från svenskt håll.

– Ni blir utsatta för press, ni måste göra samma sak. Det här är ett språk Ankara förstår. De måste lära sig. Jag tror att er regering kan sätta press, sade den spanske EU-parlamentsledamoten Nacho Sánchez Amor före omröstningen.

(…)

Svenske V-ledamoten Jonas Sjöstedt tycker också att pressen från Sverige bör öka.

– Regeringen måste göra klart att om man dömer en svensk journalist helt grundlöst till fängelse, för att tysta honom, så kommer det allvarligt försämra relationen mellan Sverige och Turkiet. Det måste få långtgående konsekvenser.

M-parlamentarikern Tomas Tobé säger däremot att det inte är aktuellt med till exempel indragna bidrag eller sanktioner mot Turkiet.

– Det är väldigt sällan man gör det för enskilda fall. Det är ingen hemlighet att vi har en hel del synpunkter när det kommer till upprätthållandet av mänskliga rättigheter i Turkiet å ena sidan, å andra sidan behöver vi samarbeta med Turkiet.

Under onsdagen har även de svenska parlamentarikerna från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet skickat ett brev till EU:s utrikeschef Kaja Kallas. I brevet kräver de att kommissionen och EU:s medlemsländer agerar för att Medin släpps.

”Joakim måste komma hem”, skriver de i uppmaningen till Kallas.

EU-parlamentet fördömer Turkiets gripande av den svenske journalisten Joakim Medin och kräver hans omedelbara frisläppande.
NeferNefer
2

Skärmbild 2025-05-09 075746.png

Magi-cat
3

#25 "Samtidigt uppmanar parlamentariker Sverige att öka pressen på Turkiet."

Jag tror det är ett diplomatiskt sätt att säga att Sverige gör alldeles för lite. Dvs ingenting. Man vill inte stöta sig med Turkiet.

"Under onsdagen har även de svenska parlamentarikerna från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet skickat ett brev till EU:s utrikeschef Kaja Kallas. I brevet kräver de att kommissionen och EU:s medlemsländer agerar för att Medin släpps.

”Joakim måste komma hem”, skriver de i uppmaningen till Kallas."

Bra! Men regeringen måste också säga ifrån!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
4

Synd att den regering vi har för tillfället inte är regeringsduglig. De är upptagna med alla skandaler … Det skulle behövas en handlingskraftig och modig regering i det här allvarliga läget.

NeferNefer
4

Tack och lov att han är hemma igen!! Men förfärligt att de ens grep honom och att han var tvungen att sitta inne så länge.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VdVn2/sa-levde-joakim-medin-i-isoleringscellen-lappar-och-skrik

Efter midnatt återförenades Joakim Medin, 40, med sin höggravida fru på Arlanda.

I taxin hem berättade han om tiden i det turkiska fängelset.

– Den lilla, lilla cellen och isoleringen har varit jobbig, säger han till Dagens ETC.

Journalisten Joakim Medin har släppts efter 51 dagars fångenskap i Turkiet. Klockan 00.03 under natten mot lördagen stod han åter på svensk mark. Han kom till Arlanda med ett SAS-flyg från Berlin där han hade mellanlandat. Med ombord fanns personal från UD, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Direkt utanför planet återförenades han i en kyss med höggravida hustrun Sofie Axelsson, 33. Sedan togs paret emot av utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) som överlämnade barnboken ”Knacka på” i välkomstpresent.

– Det är bra. Det är förhållandevis bra. Väldigt sliten, sa Joakim Medin till ministern.

I taxin på väg hem från Arlanda gav Joakim Medin en första intervju till den egna tidningen Dagens ETC.

– Allt är väl trots allt. Jag är jäkligt sliten i kropp och huvud. Men jag mår bra. Trycket över bröstet försvann så fort vi lättade från marken och vi började åka hemåt. Det har hänt otroligt fort det här, det kom från ingenstans i går eftermiddag. Jag kunde inte fatta det, säger han.

(…)

Joakim Medin släpptes, enligt Dagens ETC, från högsäkerhetsfängelset Marmara utanför Istanbul redan i torsdags eftermiddag.

– Jag kördes i en polisbil, ingen pratade engelska. Sedan träffade jag min advokat och generalkonsuln i Istanbul på polisstationen. Då kunde jag lägga ihop ett och ett, att det var ett gott tecken. De kramade om mig och sa: ”Allt har löst sig, vi är helt chockade, det måste du också vara”. Ja, minst sagt, säger han.

Medin berättar att han var arg i fängelset över ”de fullständigt absurda anklagelserna” och att han är ännu mer motiverad att ”fortsätta bevaka auktoritära krafter”. Han säger att han fick han kontakt med flera välkända politiska fångar.

”I princip helt naken”

Cellen han sattes i var 18 kvadratmeter. Men han uppger att han behandlats ”relativt väl”.

– Jag har fått ganska rikligt med mat och lyckades bygga upp ett fungerande liv. I en cell av det här slaget i Turkiet, högsäkerhet, så är cellen i princip helt naken. Det finns inget. Du får köpa allt. Om du vill äta med bestick från en tallrik, kunna städa din cell – du måste köpa allt.

– Och det finns ingen information, inga översättningar om hur man begär saker från ledningen. Jag har fått hjälp av grannar i andra isoleringsceller som ropat hur jag ska göra och stava när jag skrev lappar för att begära saker.

Joakim Medin säger till Dagens ETC att han är ”obeskrivligt glad” över att vara hemma i tid till dottern Esmes födelse.

– Det hade varit extremt ångestframkallande att sitta inlåst i det lilla rummet och inte veta vad som händer, att inte kunna vara på plats och få uppleva det som är en av de viktigaste stunderna i en människas liv.

På frågan om vad han saknat mest förutom sin Sofie kommer svaret snabbt.

– Rörelsefrihet. Det är frustrerande att vara inlåst dygnet runt i en cell på 18 kvadratmeter. Den lilla rastgården, också den på 18 kvadrat. Är man van att kunna röra sig, gå var man vill, hur man vill, är det otroligt påfrestande att vara inlåst.

(…)

Han berättar att han satt på en isoleringsavdelning för politiska fångar.

– Du har ingen kontakt förutom med de som du kan skrika till och få svar av. Den lilla, lilla cellen och isoleringen har varit jobbig.

När reporterkollegan på Dagens ETC undrar om Joakim Medin ångrar något säger han:

– Att jag fastnade i den här situationen, att jag inte visste om jag skulle komma hem. Det var otroligt jobbigt. Men jag ångrar inte syftet med resan till Turkiet, som var att rapportera om de pågående protesterna mot att man arresterat Erdogans viktigaste rival.

Efter midnatt återförenades Joakim Medin, 40, med sin höggravida fru på Arlanda. I taxin hem berättade han om tiden i det turkiska fängelset. – Den lilla, lilla
Vixxen
3

Dagens bästa nyhet! Fantastiskt! 💞

NeferNefer
2

Ja, verkligen! Vilken överraskning, och vilken lycka! 💝

NeferNefer
2

Den tidigare fängslade journalisten Joakim Medin har landat i Sverige. Följ pressträffen på hans arbetsplats ETC här.
[solljust]
2

En tacksamhet och glädje över att han är hemma känner nog alla av oss men att det gick så förbaskat fort och att man gått ut i media med orden ingen byteshandel jag köper det inte en endaste sekund.

Turkiet har någon hållhake i det här det gick plötsligt alldeles för fort något mer finns bakom som man döljer för oss både från Turkiet och Sverige.

Jag nöjer mig inte med det här men jag är nöjd och tacksam att han är på Svensk mark men nog sjutton finns det mer som både Turkiska och våra politiker döljer för oss för så här snabbt brukar inte såna här frigivanden gå till det vet vi av erfarenhet det tar år medan det här skedde explosionsartat från noll till hundra.

Turkiet är inte tillförlitligt det vet vi så nog sjutton har dom någon hållhake på oss som våra politiker inte vågar erkänna just nu men sanningen brukar komma fram så småningom och förhoppningsvis i stora rubriker som åter igen visar vad Turkiet går för.

NeferNefer
1

Från Joakim Medin:

Bortsett från att svara på några mejl är det här den allra första texten jag skriver sedan jag blev frisläppt från fängelset den 16 maj.

Det känns fortfarande ovant att slå på datorns tangenter. Fingrarna kan glömma sin dans snabbare än man tror.

Jag upphörde dock aldrig med det journalistiska arbetet i turkiskt fängelse. Jag förde dagligen anteckningar om det jag upplevde, på lösblad och kalendersidor och toapappersark.

Om det otroligt absurda i anklagelserna mot mig, om att jag ska ha förolämpat den turkiska presidenten Recep Tayyip Erdogan, om jag ska vara medlem i en väpnad terroristorganisation och ha spridit terrorpropaganda.

Om att jag hamnade som granne i en fängelsekorridor med människor jag själv skrivit om både i artikel- och bokformat.

Om att jag etablerade kontakt med världsberömda politiska fångar som Istanbuls oppositionella borgmästare Ekrem Imamoglu, och med demokratiaktivisten och samvetsfången Osman Kavala.

Ni kommer få ta del av materialet i Dagens ETC inom kort.

Även om den här processen förvisso inte är över. Jag kommer ha ännu en rättegång kopplat till terroråtalet mot mig i september.

Mina 51 dagar i turkiskt fängelse blev ett skolboksexempel på hur en auktoritär makthavare försöker tysta den fria journalistiken – men också ett exempel på internationell solidaritet med en hotad reporter.

En av de största utmaningarna sedan jag kom hem har varit att förstå vidden av det enorma stöd jag fått under de här dagarna. Från svenska och utländska medier, civilsamhällesorganisationer, politiker – och nyhetskonsumenter.

Därför vill jag skicka ett mycket stort tack till alla er som donerade pengar till det juridiska arbetet, som spred ordet om min situation, och som på annat sätt stöttade mig och min fru Sofie, som även hon är journalist på Dagens ETC.

Tillsammans tog vi strid för pressfriheten.

Och för principen om att journalister måste få göra sitt jobb och granska makten. Och ni såg till att jag kom för att kunna uppleva min dotters födsel och få återförenas med familj, vänner och kollegor.

Nu fortsätter jag jobba – mer motiverad än någonsin att skriva om demokratifrågor och mänskliga rättigheter. Och friheten har aldrig varit så söt.
Joakim Medin

Utrikesreporter på Dagens ETC

Journalistik är aldrig ett brott. Journalistik är demokratins ryggrad – när den granskar, utmanar och är helt oberoende. Precis som i Dagens ETC.
https://insamlingen.etc.se/

Journalistik är inte ett brott. Hjälp oss få hem Joakim Medin.
  • Redigerat 2025-05-30 11:47 av NeferNefer