Erkänner Palestina
Storbritannien, Kanada och Australien erkänner Palestina som en självständig stat. Just sayin' …
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=fe9671aa-172e-490d-9a32-1c764307cd02
Storbritannien, Kanada och Australien erkänner Palestina
Storbritannien, Kanada och Australien erkänner Palestina som en självständig stat, meddelar de tre ländernas ledare via plattformen X på söndagen.
”Kanada erkänner staten Palestina och erbjuder oss att vara partner i byggandet av ett löfte gällande en fredlig framtid för både staten Palestina och staten Israel", säger den kanadensiske premiärministern Mark Carney i ett uttalande.
På måndag hålls FN:s generalförsamling, då ett tiotal andra länder väntas erkänna Palestina som en självständig stat. Så sent som på lördagen meddelade Portugal att de kommer att göra samma sak. (TT)
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Och min syn på saken? Jag anser att alla gränser är onaturliga. Det är människor som har hittat på att sätta gränser mellan olika områden. Under den största delen av människans historia har vi vandrat fritt vart vi ville, vi stannade kvar där vi ville, och vi fortsatte vandra när vi kände för det.
Men det är väl klart att palestinierna har lika stor rätt till ett land som alla andra, nu när vi tydligen har bestämt oss för att gränser ska finnas.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Det är bra! När erkänner Sverige Palestina?
#1 Instämmer med dig! 😊👍
/Désirée
Sverige är bedrövligt långsamma.
/Maria
#2: och #3: Det gjorde Sverige för snart 11 år sedan. Tycker inte det är särskilt långsamt. 😉
2014, 30 oktober – Sverige erkänner Palestina som stat.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Palestina_(stat)
OBS! Lägg till ett ) sist i länken. iFokus raderar det av någon anledning.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-09-21 17:53 av Carmarino
Det är något att vara stolt över.
Nu är det bara många länder kvar. Jag gissar att USA inte hakar på.
#4 Det känns som det bara är på pappret. Det vore bättre om vi agerade. För landet vi faktisk erkänt.
/Maria
#6: Jag håller helt och hållet med dig.