Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikfrämlingsfientlighetrasismjämställdhetvärderingarnormervåldhögerextremism
Läst 763 ggr
Carmarino
2025-12-05 03:34
4

I Trumpens gyllene skor, tråd 26

Ny tråd att diskutera trumpna lumpna nyheter i!

Förra tråden:
https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1623734/i-trumpens-gyllene-skor-trad-25

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
UlrikaD
2025-12-05 04:22
2

Inte bara bombar man båtarna. Efter attacken ser man numera tydligen till att inte efterlämna några överlevande.
Att bomba en båt för att någon säger att det är en båt med knark är mord. Vad är det då att döda två överlevande som håller sig fast vid en brinnande båt?

https://www.gp.se/nyheter/varlden/anhoriga-anmaler-trumpregeringen-efter-bombningarna.14a6777f-681b-4e21-a973-fc918279137e

Advokat pekar ut försvarsministern och Trump specifikt • Ordern: ”Döda alla”.
  • Redigerat 2025-12-05 04:22 av UlrikaD
Magi-cat
2025-12-05 08:25
3

#1 Så fruktansvärt! 😭😡

"Trumpregeringen har offentligt bekräftat 21 attacker mot påstådda knarkbåtar i Karibien och Stilla havet, och över 80 personer har hittills dödats. Vid inget tillfälle har konkreta bevis lagts fram för att styrka anklagelserna, vilket har fått experter inom internationell rätt att kraftigt ifrågasätta lagligheten."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2025-12-05 10:09
3

#2: Ja, det vore verkligen på sin plats att någon inom internationell rätt tar upp det här, för det måste vara olagligt att hålla på som USA gör. Särskilt som det kommit fram att flera av båtarna varit fiskebåtar utan någon som helst anknytning till knarkhandel. Trump & Co. påstår att de har bevis för att båtarna smugglar knark, men än så länge har de inte lagt fram några av dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2025-12-05 10:09 av Carmarino
Rådjurstoken
2025-12-05 18:56
3
Fifas fredspris går till USA:s president Donald Trump. Det nyinstiftade priset delades ut under fredagskvällen, i samband med VM-lottningen. – Det är något av d
  • Redigerat 2025-12-05 19:06 av Rådjurstoken
UlrikaD
2025-12-05 21:46
4

#4 Lite som när alla barnen får en pokal med sig hem.

Carmarino
2025-12-05 22:15
4

#4: Att ge ett fredspris till en person som sprider hat och muckar gräl med allt och alla är ett stort skämt. Undrar om någon överhuvudtaget vill ta emot det i fortsättningen.

Carmarino
2025-12-06 06:35
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon mer egotrippad än Trump?

Magi-cat
2025-12-06 09:02
3

Det är så galet så man fattar det inte! 😡😭

NeferNefer
2025-12-06 11:32
3

Nordkoreafasoner.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Carmarino
2025-12-06 14:59
2

#4: Temuversionen av Nobels fredspris. 😁

Carmarino
2025-12-06 18:26
4

#4: 😄

Carmarino
2025-12-07 06:19
4

😁

Carmarino
2025-12-07 22:11
4

#1: Det här är så sjukt.

Carmarino
2025-12-10 09:26
2

Ja, varför gör inte ICE det?

Carmarino
2025-12-10 15:01
2

Uppenbarligen har Trumpadministrationen kommit fram till att de inte vill ha några turister eller besök från andra länder. De vill tydligen leva helt isolerade från omvärlden.

Alla inresande från länder som Sverige ska tvingas visa sin sociala medier-historik och alla telefonnummer man använt de senaste åren. Det föreslår Trump-styret.

Bland uppgifterna man ska behöva uppge finns sociala medier-konton, telefonnummer och e-postadresser, privata och i yrket, man använt de senaste fem åren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M7gmQr/historik-i-sociala-medier-kan-bli-krav-for-usa-resa

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0ae5v/usa-resenarer-kan-tvingas-rdovisa-sociala-medier

Alla inresande från länder som Sverige ska tvingas visa sin sociala medier-historik och alla telefonnummer man använt de senaste åren. Det föreslår Trump-styret
Carmarino
2025-12-10 17:12
3

Bara en sak skiljer. Vad månne kan det vara?

Carmarino
2025-12-10 18:19
3

#15: Är det någon som känner sig sugen på att semestra i USA i år?

Nåja, det är bara ett förslag än så länge, men det skulle inte förvåna mig om det går igenom.

NeferNefer
2025-12-10 18:52
3

Jag har aldrig varit sugen på att åka till USA, med undantag för en kort tid under tonåren då jag prompt ville åka till Arizona. Nu minns jag inte ens varför, jag kände inte någon där och visste inget om Arizona. Jag åkte aldrig, ska jag tillägga.
Men däremot har jag besökt släktingar i Kanada, och de ville åka över gränsen till USA så jag var så illa tvungen att komma med. Men gränsvakterna på USA:s sida påstod att våra ("svenskarnas") pass var förfalskade. De påstod att vi hade gjort dem själva … så vi fick vackert åka tillbaka. Jag vet inte om jag trampade på USA-mark vid något tillfälle, men mer än så har jag i alla fall aldrig varit i USA. Och det skulle aldrig falla mig in att åka dit under omständigheterna som råder.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Carmarino
2025-12-10 19:40
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här är skrämmande. Trump är redo att ge Ukraina till Ryssland så att han och hans kompisar kan tjäna ännu mer pengar.

Carmarino
2025-12-11 03:29
2

ICE blir grymmare och grymmare. Nu tänker de jaga folk som går till kyrkan inför helgerna samt de som frivilligt lämnar landet. Det är tydligen inte tillräckligt att de lämnar landet, de ska fängslas först innan de blir utvisade. 😡

NeferNefer
2025-12-11 06:30
2

Förfärligt! Det blir allt värre och värre!!

Och för övrigt:
unnamed.webp

Carmarino
2025-12-12 19:41
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

95.000 foton har överlämnats till kongressen från Epsteins dödsbo. Trump finns med på flera av dem. Tydligen sålde Epstein kondomer med Trumps bild på. 🤮

Carmarino
2025-12-12 20:08
1

#17: Det är många som undviker USA nu. Inte så konstigt när man riskerar att bli fängslad utan rättegång och förvaras under omänskliga förhållanden i veckor eller månader. Kanske till och med deporterad till ett land man inte har minsta anknytning till, utan att anhöriga får veta var man finns.

Carmarino
2025-12-12 21:03
3

Nya bilder från Jeffrey Epstein-utredningen har släppts. President Donald Trump är med på flera av dem – men även Bill Clinton, Steve Bannon och Bill Gates syns. ”Justitiedepartementet måste släppa alla handlingar, NU,” säger demokraten Robert Garcia i ett uttalande, enligt CNN.
Magi-cat
2025-12-17 09:16
2

#25 Det var riktigt bra skrivet där! Hovnarrar är vad de är!

"Det finns också svenska hovnarrar, vår statsminister och försvarsminister har iklätt sig rollen ty skulle man påtala det vedervärdiga i att bomba båtar på internationellt vatten – och i eftersöket ta död på överlevande – kan Donald vakna en morgon och höja tullarna på allt från svenska bilar till vitt snus. 

En kommande rödgrön regering lär få en hovnarr till försvarsminister, han har redan övat genom att i sin förra omgång som försvarsminister driva igenom att nu Trump fått rätten att bygga upp 17 militärbaser i Sverige."

Carmarino
2025-12-18 01:31
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Snacka om egotrippad. Han måste vara otroligt osäker som måste hänga upp sin hatretorik på väggarna - men berömma sig själv.

• Redigerat 2025-12-18 01:33 av Carmarino
NeferNefer
2025-12-18 04:03
2

"The land of the free"?

Rådjurstoken
2025-12-18 10:23
1
Han kom, han tog ordet, han stegrade. Donald Trumps tal till nationen gick i rekordfart. Och var över på 18 minuter.
Rådjurstoken
2025-12-18 10:24
2

Nedmonteringen av USA:s klimatpolitik och klimatforskning fortsätter i rasande tempo.

https://www.etc.se/klimat-miljo/trump-vill-upploesa-usa-s-fraemsta-klimatforskningscenter

Forskningscentret NCAR senaste offret för Trumps klimatförnekarpolitik.
Carmarino
2025-12-18 16:45
1

Trumps bombningar av venezuelanska båtar är olagliga.

Carmarino
2025-12-19 03:00
2

Blir det Hunger Games härnäst?

Magi-cat
2025-12-19 08:05
2

#32 Det kan man undra, man vet aldrig med den …

Rådjurstoken
2025-12-20 08:23
3

Epstein ska ha introducerat Trump till en 14-årig flicka. "Detta är en bra en, eller hur?"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-slapps-filerna-ur-epstein-utredningen?inlagg=afd02ffad2e7e745ace17aa8403add91

Justitiedepartementet i USA har börjat offentliggöra dokument från den omfattande utredningen av den avlidne sexbrottslingen Jeffrey Epstein. Ett febrilt arbete har pågått för att förbereda det gigantiska materialet för världen. Enligt FBI finns omkring tusen offer.
Carmarino
2025-12-20 08:44
2

#34: Trump verkar ha rensat en hel del i materialet. Eller också finns han i de delar han har bestämt att inte lämna ut än på ett tag - mot domstolens order. Men Trump bryr sig ju aldrig om att följa lagen. Han har ju immunitet som president, tack var Högsta domstolen.

Carmarino
2025-12-20 08:48
2

Eller också finns informationen där han är med i det här dokumentet.

Magi-cat
2025-12-22 09:18
2

Trumpen är nog fast besluten att göra Grönland till en del av USA. 😡 (Vilket vore en katastrof!)

"Donald Trump har länge haft ögonen på Grönland.

Nu tar han ett steg vidare och utser Louisianas guvernör Jeff Landry till särskilt sändebud för ön.

Landry siktar på att göra ön till ”en del av USA”.

Någonting som får Grönlands utrikesminister att ryta ifrån"

"USA:s president meddelar nyheten på Truth social och gratulerar Louisianas guvernör till rollen.

Ett särskilt sändebud hanterar specifika diplomatiska frågor utöver det vanliga arbetet.

”Jeff förstår hur avgörande Grönland är för vår nationella säkerhet och kommer att kraftfullt främja vårt lands intressen för våra allierades säkerhet, trygghet och överlevnad – och faktiskt hela världen”, skriver Trump.

Under sin presidentperiod har Trump utsett flera särskilda sändebud, bland annat Keith Kellogg för Ukraina och Ryssland samt Steve Witkoff för Mellanöstern."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-beslut-om-gronland-avgorande/

Donald Trump har länge haft ögonen på Grönland. Nu tar han ett steg vidare och utser Louisianas guvernör Jeff Landry till särskilt sändebud för ön. Landry siktar på att göra ön till ”en del av USA”.
Carmarino
2025-12-22 13:05
3

#37: Trump har hela sitt liv levt efter devisen "jag tar det jag vill ha", och för det mesta har han kommit undan med det. Han är inte van vid att möta motstånd, och så länge ingen stoppar honom så fortsätter han. Nu vill han ha Grönland, och han vill ha Venezuelas olja, och han räknar med att han ska få det också.

Han har kunnat bomba fiskebåtar på internationellt vatten utan att presentera något som helst bevis på att de smugglar knark. Knarksmuggling är dessutom inte belagt med dödsstraff - särskilt inte utan rättegång - så det är helt obegripligt varför ingen stoppar honom. Över 100 personer har dött och ingen lyfter ett finger för att få honom att sluta. Man påpekar bara att "det nog är olagligt att göra det", men det är inget som Trump bryr sig om. Eftersom Högsta Domstolen gett honom immunitet så tror han att han kan göra precis som han vill. Frågan är bara om den immuniteten även gäller utanför USA.

Magi-cat
2025-12-23 18:46
3

Han kommer säkert att klara sig ur det här också … 😒

"Jeffrey Epstein skickade ett brev till en annan sexförbrytare kort innan han dog.

Där nämns ”vår president som delar kärleken till unga flickor”.

Vid tiden var Donald Trumps USA:s president."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RjR6Mx/epstein-hintade-om-trump-i-brevet-till-sexforbrytaren

Jeffrey Epstein skickade ett brev till en annan sexförbrytare kort innan han dog. Där nämns ”vår president som delar kärleken till unga flickor”. Vid tiden var
Carmarino
2025-12-23 18:51
2

#39: Ja, han ställs ju aldrig till svars för någonting. De gånger han gjort det och blivit dömd har han kommit undan genom att alltför många idioter har röstat på honom.

Det är ju bekvämt för justitiedepartementet att skylla på "osanna och sensationslystna påståenden" så fort det gäller Trump. Hade Epstein skrivit samma om Biden hade det tagits för en absolut sanning.

Magi-cat
2025-12-23 21:14
2

#40 Precis … Hemskt men sant.

Rådjurstoken
2025-12-25 02:49
2

Sverige Trumpetar ut sina önskemål över julen.

https://skillingaryd.nu/nyheter/kaseri-vi-tar-over-hawaii/

De här dagarna har kolonialiseringen tagit fart sedan USA åter fört fram att de vill ta över Grönland från danskarna. Författare Per Bunnstad Visa inlägg LÄS MER:  Berättelsen om mitt liv i rosa
Carmarino
2025-12-25 02:59
2

#42: Ja, kan Trump så kan vi. Det borde ju gälla även åt andra hållet och inte bara ensidigt från Trumps håll. 😊

Magi-cat
2025-12-25 19:59
2

Trumpen "måste ha Grönland" …

Jag tycker det låter illavarslande.

"– De [Grönland] har en mycket liten befolkning. Och jag vet inte, de nämner Danmark, men Danmark har inte spenderat några pengar, de har inget militärt skydd. De säger att Danmark var där för 300 år sedan eller något med en båt. Vi var nog där med båtar också, det är jag säker på. Så vi måste hitta en lösning på det hela, sa Trump."

https://yle.fi/a/7-10090513

Trump anser att nationella säkerhetsskäl gör att Grönland måste bli amerikanskt.
  • Redigerat 2025-12-25 20:00 av Magi-cat
Carmarino
2025-12-25 20:11
2

#44: Det finns en lösning: Trump avsätts som president. Han är alldeles för dement för att kunna styra ett land.

Carmarino
2025-12-27 16:59
3

Historia är inte Trumps starka sida. (250-årsjubileet är dessutom inte förrän 4 juli 2026.

• Redigerat 2025-12-27 16:59 av Carmarino
Carmarino
2025-12-28 03:57
2

Trump stämdes av en anställd på hans golfanläggning i Bedminster, för att hon blev avskedad när hon rapporterade om missförhållanden på anläggningen.

Det var en mängd olika saker hon rapporterat, däribland dålig hygien i köket, mat som passerat bäst-före-datum, mögel och larver i en glassmaskin samt sexuella trakasserier. Istället för att ta itu med problemen blev hon avskedad.

Carmarino
2025-12-28 17:16
2

Trump-administrationen är så inkompetent att den är dödligt farlig.

UlrikaD
2025-12-30 01:05
2

107 stycken personer har dödats nu i bombattacker på båtar. Hur sjukt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1436624&_sp_pass_consent=true

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Carmarino
2025-12-30 02:42
1

#49: Förstår inte hur de kan få fortsätta mörda människor på det här viset utan att någon gör något. Det enda som händer är att man lite lamt konstaterar att "det där är nog inte lagligt". 😡

Carmarino
2025-12-30 08:46
1

Trump planerar tydligen att fortsätta som president.

NeferNefer
2025-12-30 10:59
3

bild.png

Carmarino
2025-12-30 11:26
1

#52: Såg en kommentar på Instagram om att kongressmedlemmarna skulle få betalt per timme istället för fast lön. Detta eftersom de bara har jobbat drygt 80 dagar totalt i år på grund av nedstängningen och att talmannen Mike Johnson har skickat hem republikanerna tidigare vid flera tillfällen, för att undvika att de skulle kunna rösta om Epstein-filerna.

Carmarino
2025-12-30 22:31
2

Gavin Newsom for president. 👍

Carmarino
2025-12-31 00:09
1

Trump är Putins marionettdocka.

Rådjurstoken
2025-12-31 14:06
3
Nyårsfirandet i Washington blir en aning fattigare efter att flera artister ställt in framträdanden runt nyår i konsertbyggnaden Kennedy Center. Anledningen? Centret heter inte längre Kennedy Center – utan Trump-Kennedy Center.
Carmarino
2025-12-31 17:11
2

#56: Tyvärr betalartikel.

Den här verkar inte vara betalspärrad - än så länge åtminstone.

https://omni.se/artister-nobbar-kennedy-center-efter-namnbytet/a/K831JX

Flera artister och ensembler har valt att hoppa av arrangemang på Kennedy Center sedan Donald Trump tidigare i år döpte om konserhuset efter sig själv, rapporterar amerikanska medier.
  • Redigerat 2025-12-31 17:12 av Carmarino
Rådjurstoken
2025-12-31 19:20
2

2025 - det dummaste året någonsin. (Kommer rekordet att slås nästa år?)

"Den amerikanska presidenten är själva navet som världens samlade dumhet snurrar kring".

https://www.etc.se/ledare/2025-det-dummaste-aaret-naagonsin

Så här korkad har mänskligheten aldrig varit. Dagens ETC listar årets tio mest korkade händelser.
Carmarino
2026-01-01 11:53
2

#58: Så länge Trump sitter kvar är risken stor att rekordet kommer att slås varje år han är kvar. Vi får hoppas att han avsätts innan dess, men tyvärr är väl talmannen och kongressen för fega för att våga avsätta honom oavsett hur dement han än blir.

Vixxen
2026-01-01 15:28
4

Grattis USA till ännu ett underbart år med Trunmp!
Hur kunde de välja honom som president igen? De visste ju vilket kaos det var förra gången!

Carmarino
2026-01-01 16:54
2

#60: Ja, men han lovade ju sänka priserna och förbättra ekonomin. Visserligen ljög han sig igenom de fyra första åren, men vem trodde att han skulle fortsätta med det de nästa fyra åren också.

(OBS! Grov ironi för dem som inte förstod det. 😉)

Vixxen
2026-01-02 03:35
3
President Donald Trump har tillbringat nästan en fjärdedel av sin andra mandatperiod på en golfklubb, enligt sajten DidTrumpGolfToday.com.
Carmarino
2026-01-02 06:15
2

#62: Ja, och han ser helst till att spela på sina egna banor för då får han in pengarna själv. Han och hans personal, inklusive Secret Service, bor på hans anläggningar och skattebetalarna får betala för både mat och rummen de bor i.

Vixxen
2026-01-02 11:17
4

#63: Om sig och kring sig, vet du!

Carmarino
2026-01-02 18:34
2

#64: Ja, det gäller att utnyttja folket han är satt att tjäna - fast han tror att det betyder att han är satt att tjäna pengar på det. 😉

Rådjurstoken
2026-01-02 19:25
2

#65 "Störst är den som tjänar mest" står det visst någonstans. Öppet för tolkningar! 😉

Carmarino
2026-01-02 19:51
1

#66: Förmodligen är det ingraverat någonstans på Mar-A-Lago. Det är väl bara en tidsfråga innan han skriver det i guld på Vita Huset också.

Carmarino
2026-01-03 04:39
1

Trump hatar böcker. Någon kan ju råka lära sig något genom att läsa dem.

Rådjurstoken
2026-01-03 08:38
4

Nu verkar det som att Trump är igång med sitt nya krig. 😡

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pGAPx/larm-om-explosioner-i-caracas

Explosioner har hörts i Venezuela. På bilder från huvudstaden syns folk fly i panik. I statlig teve rullar ett meddelande som anklagar USA för attackerna.
Carmarino
2026-01-03 09:03
3

#69: Han jobbar hårt för att kvalificera sig för Nobels fredspris. 😉😡

Carmarino
2026-01-03 12:03
3

Hans storhetsvansinne når nya höjder. En dement narcissist är livsfarlig.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/explosioner-i-venezuela?inlagg=c31c2a09524a8639e5346d88d5e9d830

Explosioner har inträffat i Venezuelas huvudstad Caracas på lördagen. USA:s president Donald Trump bekräftar på Truth Social att USA attackerat Venezuela och man tillfångatagit landets president Nicolás Maduro.
Carmarino
2026-01-03 16:30
2

Blir Maduro USAs nästa president? 😁

Carmarino
2026-01-03 16:40
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det är definitivt skillnad på knarkhandlare i Trumps värld.

• Redigerat 2026-01-03 16:42 av Carmarino
NeferNefer
2026-01-03 17:51
2

Nåja, åtminstone erkänner han att han är ute efter Venezuelas olja.

Carmarino
2026-01-03 18:29
2

#74: Ja, och att han ska styra Venezuela. En dement narcissist som inte ens klarar av att styra sitt eget land. 😖

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rrAj5K/liverapport-attacker-mot-venezuela?pinnedEntry=1437546

Carmarino
2026-01-03 18:50
3

Otroligt att höra det här från Trumps tidigare största supporter Marjorie Taylor Green.

UlrikaD
2026-01-04 12:49
6

Om Usa kan resa in i ett annat land och åtala en sittande president från det landet i Usa.
Då borde väl ett annat land kunna göra det samma med Trump?
Vad är skillnaden?

NeferNefer
2026-01-04 13:43
2

#77: Ja! Han borde ställas inför någon form av internationell krigsbrottsdomstol! Bura in honom, ta ifrån honom mobilen och kasta bort nyckeln till cellen.
Men tydligen är han inte så nöjd med reaktionerna efter anfallen mot Venezuela. Se videon.

Carmarino
2026-01-04 15:06
2

#77: Tyvärr är inte USA med i Internationella Brottmålsdomstolen, men eftersom han själv struntar i alla lagar så borde väl ICC kunna göra ett undantag och åtala honom. 😉

https://fn.se/vi-gor/fred-sakerhet-nedrustning/vart-arbete-med-skyldighet-att-skydda/icc/

Internationella Brottmålsdomstolen, ICC För att världssamfundet ska kunna skipa rättvisa och göra det tydligt för alla att det är oacceptabelt…
NeferNefer
2026-01-04 16:23
2

#79: Exakt! Det är precis vad de borde göra.

Rådjurstoken
2026-01-04 19:27
3
En kidnappad president. En lika störtad världsordning. USA:s attack mot Venezuela är det senaste beviset på att världens gemensamma regler nu bara finns i minn
Magi-cat
2026-01-04 19:30
2

#81 "USA:s attack mot Venezuela är det senaste beviset på att världens gemensamma regler nu bara finns i minnet.

Och det är farligt."

Suck. Och ingen verkar våga säga något …

Rådjurstoken
2026-01-04 20:11
3

#82 Nej, ingen vågar göra annat än mycket vaga uttalanden. Alla är SÅÅÅ rädda för Trumps motdrag med skyhöga tullar, inreseförbud till USA och allt vad han nu hittar på för att straffa dem som inte lyder. Bäst att alltid stryka honom medhårs. 😡

Magi-cat
2026-01-04 20:42
2

Bilden (i länken) ser ut som hämtad ur en film. En film om en imperialistisk era som inleds där stormakterna tror de kan göra vad som faller dem in …

Men så ser verkligheten ut nu.

"Det är skrämmande att vi nu går från en människorättsbaserad politik tillbaka till 1800-talet, till en imperialistisk era där stormakterna tror att det kan göra vad de vill och inte behöver bry sig om konsekvenserna, säger Pakkasvirta."

https://yle.fi/a/7-10090829

USA:s attack mot Venezuela väcker spekulationer om vad som ska ske härnäst. En imperialistisk era börjar vädra morgonluft, säger forskare.
  • Redigerat 2026-01-04 20:42 av Magi-cat
Carmarino
2026-01-04 23:31
1

Hoppas att alla som röstat på Trump är nöjda nu. De har fått vad de ville; en dement, fascistisk diktator som bara bryr sig om sig själv och sina biljonärsvänner, och som nogsamt ser till att skära ner på all hjälp till de fattiga - som i många fall är just de som röstat på honom. Plus att han allierar sig med de andra diktatorerna, så att de kan dela upp världen mellan sig.

Vixxen
2026-01-05 00:35
3

#85: Ja, man kan undra vad är nästa sak på agendan?

NeferNefer
2026-01-05 13:32
2

Grönland. Han påstår att Grönland kommer att tillhöra USA inom två månader, för EU vill ge Grönland till USA.

Carmarino
2026-01-05 16:05
4

#87: Kan ingen stoppa honom - pleeeeeze.

Carmarino
2026-01-05 17:20
1

Ja, tänk om någon kunde göra det - och se till att han fick livstids fängelse i något de koncentrationsläger han sänder amerikanska medborgare till.

Carmarino
2026-01-05 17:41
3

👍😁

Rådjurstoken
2026-01-05 17:59
3

#90 Den tar vi och gör verklighet av! 😁

Carmarino
2026-01-05 19:11
2

#91: Det håller jag verkligen med om. 😁

Carmarino
2026-01-05 19:12
2

Columbo is back. 😊

Carmarino
2026-01-06 06:41
4

Fredspriskommittén borde ta tillbaka priset från Machado. 😡

Venezuelan opposition leader María Corina Machado told Fox News host Sean Hannity that she’d love to personally give her Nobel Peace Prize to President Donald Trump.

https://www.yahoo.com/news/articles/venezuelan-opposition-leader-tells-hannity-040012728.html

https://www.gp.se/nyheter/varlden/machado-tackar-trump-atervander-till-landet.30ba2eec-cdec-4ff4-92ed-4a7b22d22f1c

Venezuelan opposition leader María Corina Machado told Fox News host Sean Hannity that she'd love to personally give her Nobel Peace Prize to President Donald Trump.
Carmarino
2026-01-06 06:54
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Bra jobbat Hilton Hotels - om det är sant. Tyvärr låter det lite för bra för att vara sant.

https://abcnews.go.com/US/dept-homeland-security-accuses-hotel-canceling-reservations-immigration/story?id=128926762

The Department of Homeland Security accused Hilton Hotels of canceling reservations for immigration law enforcement officials in Minnesota.
  • Redigerat 2026-01-06 07:43 av Carmarino
Carmarino
2026-01-06 14:44
1

#95: Avdelningen "det är bra när vi gör det, men dåligt när andra gör det (särskilt mot oss)". 😁

Rådjurstoken
2026-01-06 15:12
3

Danmark kallar till krismöte om USA och Grönland.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/krismote-i-danmark-efter-usas-gronlandshot

FN säger ifrån om Venezuela, men tycks inte kunna göra så mycket mer.

https://www.etc.se/nyhetsartikel/fn-usa-s-insats-mot-venezuela-underminerar-internationell-lag

Finns det verkligen ingen som kan stoppa Trump från att förstöra hela världsordningen???

• Redigerat 2026-01-06 15:13 av Rådjurstoken
Carmarino
2026-01-06 15:47
2

#97: Tyvärr verkar Trump vara fullständigt immun mot att behöva ta konsekvenserna av hans handlande. Oavsett vad han gör så kommer han på något sätt alltid undan. Det vet han och det är därför han inte längre döljer att han försöker ta över världen.

Förmodligen är det enda som kan stoppa honom att hans osunda leverne till slut tar ut sin rätt. Dessvärre verkar han vara rätt immun där också. Han kan tydligen leva på skräpmat år ut och år in utan att kroppen säger ifrån. Fast det verkar förstås som om något har hänt, för han såg ju ut att ha fått en liten stroke för ett tag sedan, och han har fått tre MRI-scanningar på kort tid. Det görs tydligen inte utan att det finns misstanke om att något är fel.

Rådjurstoken
2026-01-06 17:43
3

Kanske finns det trots allt ett och annat vi skulle kunna göra om vi ville och vågade?

https://schlaug.blogspot.com/2026/01/sag-upp-dca-avtalet-nu.html

Blogg om politik, miljö, ekonomi och kultur
Carmarino
2026-01-07 02:00
2

#99: Dessvärre verkar det inte finnas så många som vågar sätta sig upp mot Trump. Åtminstone inte än så länge. Tror dock det kan bli en "ketchupeffekt"; om någon/några börjar så följer andra efter i rask takt.

Carmarino
2026-01-07 02:02
2

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.