Professorn säger upp sig
Ingen kan göra allt, men alla kan göra någonting! Nämligen sluta vara ett kugghjul i det rasistiska systemet!
"Professor Ludvig Beckman lämnar sin plats i Migrationsverkets etiska råd i protest. Utvisningspolitiken är nu så omänsklig att den strider mot grundlagen, anser han.
– Jag kan inte legitimera utvisningar av 18-åringar som växt upp här och som har föräldrar som bor här, säger han."
"Sveriges utvisningspolitik går numera emot grundlagen, anser han, och den utgör ”en fundamental avvikelse från hur politik bör bedrivas i en rättsstat”.
– Vi går emot de värden som vi har i vår regeringsform, första kapitlet: Den offentliga makten ska utövas med respekt för den enskildes frihet och värdighet, säger Ludvig Beckman."
"Dagens svenska migrationspolitik är ”principiellt bestickande” i hans ögon.
– Den syftar ju nu till att få bort människor som redan har beviljats antingen tillfälliga eller permanenta uppehållstillstånd. Människor som har rotat sig i Sverige, människor som har bedömts ha skäl att få stanna.
Att retroaktivt ifrågasätta deras rätt att vara kvar är stötande, anser Ludvig Beckman. – Det är radikalt på ett sätt som saknar motstycke i många andra västeuropeiska länder."
"– Jag inser att jag kanske skapar lite problem och press på de andra ledamöterna. De kanske tvingas tänka igenom sin medverkan på ett lite mer skarpt sätt, säger Ludvig Beckman.""
#utvisningsverket
/Désirée
Bra att han säger ifrån. Egentligen är det ju de andra som borde bort, för det är de som bryter mot grundlagen. Men jag fattar att han vägrar vara kvar. Det är olidligt!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#1 Javisst är det de andra som borde bort! Precis som du säger, så är det bra att Ludvig Beckman säger ifrån ordentligt. Kanske vågar vi hoppas på att fler följer hans exempel.
/Désirée
Bra att någon inser vad det handlar om och bra att han säger ifrån! 🎉
En eloge till honom!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är ju helt sjukt att de som sköter sig och faktiskt försöker ingå i det svenska systemet blir utvisade medans gängkriminella, knarkkungar, våldtäcktsmän m.fl får vara kvar
Skönt med någon rakryggad.
/Maria