Är du smartare än en riksdagsledamot?
Har du gjort högskoleprovet? I så fall kan du kolla om ditt resultat är bättre än riksdagsledamöterna.
https://www.etc.se/inrikes/test-aer-du-smartare-aen-en-riksdagsledamot
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2026-05-27 13:08 av NeferNefer
Här är mitt resultat.

Jag la in resultatet från det senaste testet som jag tog innan jag gick in i väggen och blev trött i skallen. Jag vet inte om jag skulle få lika bra resultat (1.9 poäng) på högskoleprovet nu. Troligen inte. Jag skulle nog somna under provet. Inte för att det är tråkigt, jag älskar att ta test av olika slag (inte medicinska, dock, bara såna på papper eller på datorn), utan för att jag numera har svårt att hålla mig vaken en längre stund.
Nå, men hur gick det för riksdagsledamöterna då?
Om vi läser vidare får vi veta det här:
Så gick det för partiledarna
Varken statsminister Ulf Kristersson (M), Magdalena Andersson (S) eller Nooshi Dadgostar (V) har gjort högskoleprovet. Bland övriga partiledare är det Miljöpartiets Amanda Lind som är bäst i klassen med ett resultat på 1,8.
– Det känns kul, jag är glad att jag fick så pass höga poäng att jag kunde plugga det jag ville, skriver Amanda Lind i en kommentar till Dagens ETC.
Hon har gjort provet fem gånger – fler än någon annan partiledare – och landat på 1,7 övriga gånger.
– Först var det bara för att förbättra mina chanser generellt att komma in på det jag ville. Sedan, när jag visste att jag ville plugga till psykolog, ville jag få ett resultat som gjorde att jag kunde komma in, skriver Amanda Lind vidare.
Hennes språkrörskollega Daniel Helldén och Elisabeth Thand Ringqvist (C) har bara gjort provet en gång vardera och båda fått 1,5.
På Tidösidan är poängen något lägre. Ebba Busch (KD), Simona Mohamsson (L) och Jimmie Åkesson (SD) har gjort provet två gånger vardera. Busch och Mohamsson lyckas båda öka sin poäng mellan gångerna – från 1,2 till 1,3 respektive 0,85 till 1,0. Åkesson är dock den partiledare som gjort störst förbättring, från 0,7 till 1,3.
Bland statsråden är det finansmarknadsminister Niklas Wykman (M), socialminister Jakob Forssmed (KD) och arbetsmarknadsminister samt vikarierande klimat- och miljöminister Johan Britz (L), som toppar statistiken med 1,7 vardera.
Övning ger färdighet
Det finns ingen politiker i riksdagen idag som nått upp i 2,0. Fem ledamöter har dock nosat på full pott och fått 1,9, varav en är Centerpartiets Ulrika Liljeberg.
– Jag tyckte det var ganska lätt egentligen. Jag skrev det en gång för att komma in på juristprogrammet och en annan gång för att komma in på ekonomiprogrammet, så jag har fått två examina genom de proven, säger hon till Dagens ETC.
Ulrika Liljebergs råd är att läsa frågorna noggrant och inte haka upp sig, varken under provet eller efteråt, om man är missnöjd med resultatet.
– Man kan alltid göra det igen. Sen finns det så mycket andra vägar i livet. Man ska inte låta det definiera en, får jag väl säga lite ödmjukt då.
Även SD-ledamoten Bo Broman har kammat hem 1,9.
– Jag trodde det skulle bli 1,8, så jag blev ändå lite förvånad. Det var jag väldigt nöjd med, säger han.
Bo Broman tipsar också om att ”ta det lugnt och läsa frågorna noga” och att öva på gamla prov.
– Jag läste naturvetenskaplig linje på gymnasiet, och jag tror man har stor hjälp av att läsa lite matematik. Sen var jag väldigt läsglad när jag var ung och läste mycket olika sorters litteratur, vilket hjälper till med ordförrådet, förklarar han.
Lägst poäng bland ledamöterna innehar Sara-Lena Bjälkö (KD), som gjort provet en gång och då fick 0,0.
– Jag har inget minne av att jag fullföljde provet utan jag lämnade för att jag blev sjuk. Men detta är inget som jag har grubblat på sedan dess. Jag har aldrig gjort om det, men ibland brukar jag skoja om att jag borde göra det så man får något poäng iallafall, har Sara-Lena Bjälkö tidigare sagt om sitt resultat till Aftonbladet.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2026-05-27 13:51 av NeferNefer