153
Maria Robsahms text
Jag ser att siffran 153 har blivit viral.
Om ni undrar så är det antalet människor som år 2020 fick uppehållstillstånd som flyktingar av humanitära skäl.
153 människor.
Knappt två promille av alla som fick uppehållstillstånd i Sverige (0,17 procent).
Detta är det som fick Nyamko Sabuni att hota med regeringskris (dessutom eftersom hon inte kan läsa innantill i det avtal som L har ingått).
Och Jimmie Åkesson att kalla beslutet att begränsa de humanitära skälen för "början till ett stopp för massinvandringen".
Ibland undrar man om det finns några riktiga politiker kvar i det blå bruna blocket - de här två är det inte.
En del försöker nu påpeka att pandemin ligger bakom varför det bara var 153 personer förra året.
Fair enough.
Ett halmstrå är så gott som ett annat.
Därför har jag preciserat det antal som varje år 2009-2020 fick asyl av humanitära skäl. I bifogade graf.
Andelen är som synes mycket liten. För att procentandelen ska bli synlig har jag zoomat in på intervallet över 98 procent.
Som synes handlar det om i genomsnitt knappt en procent. År 2020 när vi hade oerhört få flyktingar som fick asyl så rör det sig om knappt två promille.
Två avslutande kommentarer.
Att Liberalerna skulle motarbeta "humanitära skäl" inom asylpolitiken är i sig chockerande - framför allt för de kvarvarande inom partiet som numer inte känner igen det parti de en gång engagerade sig i.
Begreppet "humanitära skäl" finns inte i lagstiftningen. Det som avses är kategorin "SÄRSKILT OCH SYNNERLIGEN ÖMMANDE OMSTÄNDIGHETER (5 KAP 6 UTLL + 18§ TL)". (Fr o m 31/3 2006)
Dela gärna.
/Désirée
- Redigerat 2021-05-09 14:07 av DesK
Detta är alltså vad vissa kallar för massinvandring!
/Désirée
Sorgligt! Man fattar inte hur de ser, räknar, tror och får ihop allt!