Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikjämställdhetgenusvärderingarjämlikhethbtqnormerlika-villkorhälsa
Läst 66 ggr
NeferNefer
6

Rösta hbtqi-vänligt?

Här är mer som ligger mig mycket varmt om hjärtat. 💖
Jag klipper och klistrar. Klicka gärna på länken för att läsa hela artikeln.

https://www.qx.se/samhalle/232542/har-ar-partiet-som-rostat-hbtqi-vanligast-den-har-mandatperioden-och-partiet-som-gjorde-tvartom/

Här är partiet som röstat hbtqi-vänligast den här mandatperioden! Och partiet som gjorde tvärtom

RFSL har släppt sin valrapport där de undersökt hur riksdagspartierna har röstat i frågor som förbättrar hbtqi-personers livsvillkor och i frågor som försämrar dem. Bäst denna mandatperiod enligt RFSL var Vänsterpartiet. Sämst var Sverigedemokraterna.

Så hbtqi-vänligt har partierna röstat

1 Vänsterpartiet 75 procent

2 Centerpartiet 62.5 procent

3 Liberalerna 55.6 procent

4 Kristdemokraterna och Miljöpartiet 51.4 procent

5 Moderaterna 47.2 procent

6 Socialdemokraterna 41.7 procent

7 Sverigedemokraterna 22.2 procent

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

RFSL har släppt sin valrapport där de undersökt hur riksdagspartierna har röstat i frågor som förbättrar hbtqi-personers livsvillkor och i frågor som försämrar dem. Bäst denna mandatperiod enligt RFSL var Vänsterpartiet. Sämst var Sverigedemokraterna.
  • Redigerat 2022-09-02 11:02 av NeferNefer
Magi-cat
4

Bra sammanställning i viktig fråga! Resultatet säger mycket …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
3

Ja, det säger verkligen mycket. Jag kan inte påstå att jag blir förvånad. Kanske över att socialdemokraterna presterade så bottenuselt, i så fall. De borde verkligen skämmas! Till och med Moderaterna gjorde ju bättre än de! (Obs! Inte bra, men bättre än S).

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2022-09-02 11:10 av NeferNefer
Loris M
5

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
NeferNefer
3

Inte förvånande alls.