Jonas Gardell om paradigmskifte
Jonas Gardell, som alltid läsvärd och får en att tänka. Jag får kalla kårar när jag läser hans beskrivning av hur det var för HBTQ-personer innan, innan diskrimineringslagen kom. Hur de kunde vägras smärtstillande som "straff", hur de kunde bli förolämpade, nedvärderade, utslängda från restaurang eller t.o.m. personalrum för att de var homosexuella.
"Eller som i slutet av 80-talet när Mark och jag blev mordhotade av en man med kniv och polisen tog mannen i försvar: ”Det måste ni ändå förstå, pojkar, hur obehagligt det är för någon att se såna som ni” Polisen vägrade ta upp någon anmälan."
Han beskriver hur han grät när diskrimineringslagen gick igenom. Samma lag som SD nu vill riva för diskrimineringslagen är diskriminerande menar de. Samma SD som nu kommit in i värmen och som kommer att styra våra liv.
"När dåvarande M-ledaren Anna Kinberg Batra först öppnade för SD beskrev jag i en text hur Mark en gång i Mora blev misshandlad av högerextremister med nazistiska rötter som känt igen ”bögen från TV” och gått till anfall.
Hur de sparkat honom, slagit honom, stampat på honom, om och om igen. Hur han fortfarande hade men efter händelsen: ett öga som aldrig blivit bra, tänder som ramlat ut, nerver i ansiktet som inte gått att återställa.
Jag skrev att jag fruktade att den dag skulle komma då högerextrema män med rötter i nazismen, såna som misshandlade min Mark så illa den där gången för 23 år sen, skulle stå med triumfen att deras åsiktsbröder på allvar fått inflytande på hur Sverige ska styras.
Den dagen då förövarna vunnit.
Den dagen är nu här.
De homosexuella, judarna, sådana som jag och Willy Silberstein, kanske är vi kanariefåglarna i gruvan, de som ska varna om fara föreligger.
Hör ni inte att vi skriker?
Eller kommer ni bara som servitören på restaurangen säga åt oss att dämpa oss och lämna lokalen?"
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2022-10-15 11:49 av Loris M
😢
Det är alldeles hemskt och fruktansvärt och för de som upplevt det Jonas Gardell beskriver måste det vara alldeles obeskrivligt när den där dagen nu är här, den man inte trodde skulle komma igen …Ändå beskriver han det så otroligt bra! Man vill bara gråta åt allt …😭
"Den dagen då förövarna vunnit.
Den dagen är nu här.
De homosexuella, judarna, sådana som jag och Willy Silberstein, kanske är vi kanariefåglarna i gruvan, de som ska varna om fara föreligger."
NEJ! De får inte ha vunnit!!! Det kommer en annan dag.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag läste precis hans artikel och som vanligt sätter han ord på det som många känner just nu.
/Maria
#1: "NEJ! De får inte ha vunnit!!! Det kommer en annan dag."
Precis! Vi får inte ge upp hoppet att det kommer en annan dag. Läste igår på Twitter:
"Frågan att ställa sig nu är inte ”hmm vad tror jag kommer hända?” och svaret är inte ”låt mig titta på nyheterna i fyra år till och oroa mig”. Frågan är ”vem vill jag vara och vad kan jag göra?”"
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Läste det här i dag och han skriver så bra. En gång i tiden var jag inte alls för Gardells texter men det är längesedan flera år men sen upptäckte jag vilket djup han har och kunskapen att föra fram sitt och sen dess är det alltid intressant att se när han skrivit något nytt.
Fy som han och Mark och så många med dom fått stå ut med så mycket och han sätter orden så bra på det han förmedlar och formulerar på ett sätt så man nästan känner att man är på plats.
Diskrimineringslagen den ska vi vara rädda om och tänk nu ser man hur långt vi kommit i mångt och mycket och saker som har blivit så självklara så som diskrimineringslagen ska plötsligt börja raseras det känns oerhört konstigt och overkligt samtidigt.
Tar vi den här gruppen HBTQ så har vi kommit långt även om det fortfarande finns motsättningar och mycket att göra för deras rättigheter så har många fått upp ögonen att dom är människor som alla andra inget mer konstigt än så.
Jag vill inte se en framtid när dom personerna inte ska våga leva sina liv och dom ska inte behöva krypa tillbaka in i garderoben vi har kommit alldeles för långt framåt för att tillåta något sånt och det är något som vi ska vara rädda om och tillåta oss alla att bara vara som vi är.
Visst vi kan omöjligt tycka om alla, vi kan omöjligt hålla med varandra i allt men oavsett vad det gäller så måste vi förstå att människor finns och människor måste få vara som dom är och här ser jag en skrämmande utveckling om man ger sig på diskrimineringslagen. Jag tror inte jag behöver säga mer där för ur det kan precis vad som helst komma och den utvecklingen vill vi inte ha.