Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikvärderingargoda-nyheter
Läst 127 ggr
NeferNefer
9

Vissa har ryggrad!

Här är två. Tack och lov för dem. 💖🙏💐Aldrig trodde jag att jag skulle bli tacksam över något som KD-are gör … 😊

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/maktskifte-stoppat-i-kommunfullmaktige

Stort drama utspelade sig under måndagens kommunfullmäktige i Södertälje, när KD-politikerna Martin Ahlman och David Winerdal röstade mot partilinjen. Därmed stoppade han ett maktskifte i kommunen, vilket LT var först med att rapportera.

Två kristdemokrater bröt partilinjen och stoppade maktskiftet i Södertälje. Det innebär att Socialdemokraterna med Boel Godner i spetsen fortsätter att styra kommunen under de kommande fyra åren, rapporterar lokala medier. Det blir i samarbete med V, C och MP.

KD var inför måndagens omröstning i kommunfullmäktige tänkt att styra i minoritet med M och L. Koalitionen skulle få stöd av SD och det lokala Realistpartiet.

Men kristdemokraterna David Winerdal och Martin Ahlman valde att rösta med de rödgröna partierna.

– Jag kan inte stödja mitt eget parti när man söker stöd av Sverigedemokraterna och Realistpartiet, sade Ahlman under sammanträdet enligt Dagens Nyheter.

(…)

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Stort drama utspelade sig under måndagens kommunfullmäktige i Södertälje, när KD-politikerna Martin Ahlman och David Winerdal röstade mot partilinjen. Därmed stoppade han ett maktskifte i kommunen, vilket LT var först med att rapportera.
Magi-cat
4

Tack och lov att några står upp för vad som borde vara självklart! Alla gör ju inte det …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
4

Exakt. Undrar vad som kommer att stå i historieböckerna om den här tidens Quislingar …

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

DesK
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En affisch som Maria Robsahm har delat på Fb

/Désirée

Magi-cat
4

#3 👍

Bra att påminna … Märkligt att det ska behövas …

NeferNefer
2

Även i Tyresö finns det folk med ryggrad!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-rostkuppade-ledamoterna-mot-sina-egna-partier

(…)

Lite mer än en vecka senare var det Tyresös tur.

Även i den kommunen såg det ut att bli ett borgerligt maktskifte, innan det stod klart att de två centerpartistiska ledamöterna som förhandlat fram skiftet inte hade förankrat med den tredje ledamoten, Raymond Moubé (C), om att de tänkte ta stöd av Sverigedemokraterna. Eftersom hans mandat behövdes föll styret.

– Eftersom C inte samarbetar med SD röstade jag bort SD från att styra vår kommun, säger han.

Att något sådant här händer är ovanligt. Trots det säger Boel Godner (S) att hon inte skulle bli förvånad om det skedde i fler kommuner.

– Det var ett antal kommuner som hörde av sig till mig och frågade hur vi burit oss åt och frågade om de kunde göra likadant. De upplevde att det fanns ledamöter på andra sidan som de kanske skulle kunna locka över.

Över 250 styren i landet är nu klara, även om vägen dit har varit annat än spikrak. I några kommuner har röstkupper, fallna styren och hemlighetsmakerier i kulisserna varit verklighet. – Det är klart att det var dålig stämning och det är det väl i viss mån fortfarande, säger Boel Godner (S) som förberett sig på att sitta i opposition i Södertälje men som till slut fick fortsätta som kommunstyrelsens ordförande.
Magi-cat
2

Mycket bra! 👍 Hoppas det goda exemplet sprider sig! 🎈

NeferNefer
2

Ja, vi får hålla tummarna för det! Det måste ju finnas fler som inte känner att det är okej att ge SD makt.