Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikettpolitik
Läst 131 ggr
NeferNefer
2022-10-21 09:43
7

Nytt styre i Sölvesborg

Hoppas flera andra kommuner följer efter. Skönt att det fortfarande finns folk med sunt förnuft och råg i ryggen! De visar att det går utmärkt att samarbeta över blockgränser, så länge det gäller demokratiska partier.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/s-och-m-kallar-till-presskonferens-om-nytt-styre

Efter de interna striderna faller Samstyret i Sölvesborg.

I dag presenterar Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och SoL-partiet en ny allians vid en presskonferens.

Sverigedemokraterna förlorar därmed sin starka ställning i Sölvesborg, som tidigare kallats partiets ”skyltfönster”.

Den senaste veckans interna turbulens inom Samstyret slutade med en kraschlandning och därför får Sölvesborg ett helt nytt styre de kommande fyra åren – trots SD:s framgångar i valet med 38,9 procent av rösterna.
Kallar till presskonferens

Vid en presskonferens klockan 11 i dag ska den nya konstellationen presenteras med representanter för Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och det lokala SoL-partiet.

”Denna koalition har bildats genom respektfulla politiska förhandlingar i mycket gott samförstånd där de olika partiernas företrädare visat stor respekt för varandra både på ett personligt och politiskt plan vilket givetvis är en förutsättning när samarbete ska inledas och bli framgångsrikt”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.

(…)

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Efter de interna striderna faller Samstyret i Sölvesborg. I dag presenterar Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och SoL-partiet en ny allians vid en presskonferens. Sverigedemokraterna förlorar därmed sin starka ställning i Sölvesborg, som tidigare kallats partiets ”skyltfönster”.
DesK
2022-10-21 09:46
4

Mycket bra! Hoppas att många kommuner följer efter och bidrar till att upprätthålla demokratin.

/Désirée

NeferNefer
2022-10-21 09:49
4

Det vore underbart!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

NeferNefer
2022-10-21 10:08
6

Aha, det som ledde till det nya styret är en spricka mellan M och SD. Intressant. Maktkamp! Det var väl inte direkt oväntat. Faktum är att jag är förvånad över att Kristersson fick ihop en regering alls för jag trodde SD skulle slåss för fullt för makten. Men det kanske kommer. Bara att vänta och se.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/sd-forlorar-makten-i-solvesborg/

(…)

Orsaken till att det tidigare samstyret inte håller för ytterligare en mandatperiod är en växande spricka mellan M och SD, skriver BLT. Det har framför allt gällt antalet ordförandeposter M skulle tilldelas i det nya styret, enligt tidningen.

(…)

S, M, C och det lokala Sölvesborg- och Listerpartiet bildar nytt styre i Sölvesborg.
  • Redigerat 2022-10-21 10:09 av NeferNefer
NeferNefer
2022-10-21 10:21
4

Mer info om varför det gick som det gick. Fullt förståeligt. SD är ju knappast känt för sin ödmjukhet, så det är bra att Socialdemokraterna har det. Över lag tycker jag att vi behöver mer ödmjukhet inom politiken. Förståelse, insikt, medkänsla också. Mycket bättre än hårda tag.

https://sverigesradio.se/artikel/m-ledaren-om-brytet-med-sd-forutsattningarna-for-samstyret-ar-borttagna

"Förutsättningarna för att styra det goda Samstyret är borttagna, det krävs ju en sammansättning för att kallas Samstyret, annars blir det ett styre med hjälp utav andra. Jag kan ha förståelse för att vissa moderatväljare är besvikna, men det var samma sak vid förra valet när vi gick ihop med SD. Jag upplever en ödmjukhet från Socialdemokraterna som jag inte upplevde under våra diskussioner i förhandlingarna efter förra valet", säger Kith Mårtensson (M).

Det blir ett maktskifte i Sölvesborg. Idag presenteras en ny politisk koalition. Moderaterna har bjudit in till pressträff under förmiddagen tillsammans ...
Magi-cat
2022-10-21 17:06
5

Vilken god nyhet! 👍 Och visst är det väntat med maktkamp …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2022-10-22 09:30
3

Ja, vi lär se mer av det. Just ödmjukhet, som nämndes tidigare, är något som verkar saknas helt hos såväl Åkesson som Kristersson med flera i SD och M, och då är det svårt att förhandla.

I alla fall verkar en orsak till att det inte fanns något samarbete vara att Louise Erixon (Åkessons exfru) faktiskt knappt ens dök upp på jobbet. Snyggt jobbat, Louise, säger jag, för nu går det ju äntligen åt rätt håll!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/kritiken-mot-sd-ledaren-var-inte-narvarande

(…)

Under presskonferensen i Sölvesborg beskrevs det tidigare Samstyret som ett ”frånvarande styre” och Socialdemokraternas Birgit Birgersson Brorsson sa också att ”Louise Erixon nästan aldrig varit i kommunhuset” och att det därför varit Moderaternas Kith Mårtensson som fått dra det stora lasset i Samstyret.

– Det har varit mycket klagomål från kommuninvånarna att hon inte är tillgänglig, säger Birgit Birgersson Brorsson (S).

– Det är ett personpåhopp, nästan att kopplas till ett angrepp, säger Louise Erixon (SD) om kritiken.

(…)

Kith Mårtensson (M) säger att det varit svårt att samarbeta med Louise Erixon just på grund av att hon inte varit närvarande.

– Då blir det svårt att ha politiska strategimöten. Det har inte funnits något intresse för det fastän jag har försökt, säger hon.

Samstyret har varit ett frånvarande styre och Louise Erixon (SD) har nästan aldrig varit i kommunhuset. Det sas under presskonferensen i Sölvesborg på fredagen. – Nästan ett angrepp, säger Louise Erixon själv.
  • Redigerat 2022-10-22 09:42 av NeferNefer
NeferNefer
2022-10-22 09:36
2

Vågmästarpartiet Vänsterpartiet har visat förnuft och förstånd, de stöttar det nya styret. Bra. Det är trots allt ett bättre alternativ än hur det var innan. Samarbete, inte jobbskolkande och maktstrider, är vad som kommer att föra samhället framåt!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/vansterpartiets-besked-kommer-stotta-s-m-styre

Det nya föreslagna styret i Sölvesborg som planerar att ta över efter SD-ledda Samstyret kommer att få stöd av vågmästarpartiet Vänsterpartiet. Det bekräftar partiets gruppledare Willy Söderdahl för SVT Nyheter Blekinge.
OberonsMatte
2022-10-22 10:42
5

"Sölvesborg idag - Sverige imorgon"…hävdade SD efter valet 2018… Kanske visar Sölvesborg även nu vad som väntar på riksplanet så småningom..?

En tydlig påminnelse om att det krävs egen majoritet för att makt ska vara en självklarhet i en demokrati.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-10-22 10:42 av OberonsMatte
NeferNefer
2022-10-22 10:47
4

#8 "Kanske visar Sölvesborg även nu vad som väntar på riksplanet så småningom..?" Mitt i prick! Ja, det får vi verkligen hoppas!

NeferNefer
2022-10-24 09:49
4

Och givetvis drabbas moderaterna i Sölvesborg av trollens hatdrev … precis som alla andra som SD känner sig kränkta av. Det vore fint om moderaterna nu äntligen fick upp ögonen för vad det är för folk de lierar sig med.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/moderattoppar-i-solvesborg-hotade-efter-uppgorelse-med-s

(…)

M-profilen Jörgen Martinsson skriver på sociala medier om följderna av fredagens presskonferens:

”Först måste jag tyvärr konstatera att det jag varnade för slog in. Alltför hårt. Nämligen den hagelstorm av hat och hot som några lokala politiker utsatts för i helgen.”

– Människor beter sig bedrövligt på nätet, via mejl och telefonsamtal. Det här är en fråga som vi hanterar internt och vi har ännu inte bestämt oss för hur vi ska gå vidare med det, säger Jörgen Martinsson.
Vågade inte gå ut

Partiets gruppledare Kith Mårtensson beskriver den gångna helgen som den värsta i sitt liv.

– Jag har haft mängder av telefonsamtal, jag har fått mejl och blivit utsatt i sociala medier. Jag har legat hemma med stresspåslag hela helgen och har inte vågat gå ut.

(…)

Efter Moderaternas beslut att lämna Samstyret för en ny politisk allians med Socialdemokraterna utsattes i helgen flera ledande M-politiker för både hot och hat. – Helgen har varit fruktansvärd. Folk ringer mig privat och skriker att jag ska ”brinna i helvetet”, säger gruppledaren Kith Mårtensson till SVT.
  • Redigerat 2022-10-24 09:54 av NeferNefer
NeferNefer
2022-10-24 09:55
5

ETC avslöjar att tidigare misstankar om att SD driver trollfabrik stämmer. Och Jimmie Åkesson själv lämnar order om drev.
Magi-cat
2022-10-24 10:08
5

#11 Det där är synnerligen allvarligt och det måste komma fram än mer att det är en del av deras taktik!

NeferNefer
2022-10-24 10:15
5

Ja, verkligen. De startar drev för att tysta och skrämma alla som inte dansar efter deras pipa. Det är allt annat än demokratiskt.

NeferNefer
2022-10-26 05:56
5

Det är för bedrövligt.
Och alla de som röstade på SD … jag vet inte om de inte fattade hur farliga SD är eller om de faktiskt visste, och ville ha det så här. Oavsett vilket är det förfärligt.
Och det är ju inte som att ingen har varnat.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/P44ld6/hatet-i-solvesborg-ar-sd-s-verkliga-ansikte

(…)

Den moderata kommunpolitikern tillbringade hela helgen hemma. Hon vågade inte gå ut.

Så kan det inte gå till i en demokrati.

Det är klart att sverigedemokrater i Sölvesborg är besvikna. Partiet gjorde ett vrålstarkt val. Sedan 2018 ökade man sin andel av väljarna med tio procentenheter och fick nästan 39 procent av rösterna. Det gör SD till kommunens största parti, med marginal.

Med det i ryggen är det inte roligt att tvingas bort från makten. Men att vara det största partiet är inte det enda som räknas. Vi skulle ju kunna fråga Magdalena Andersson.

För att kunna föra politik måste man också samverka och kompromissa. Moderaterna i Sölvesborg tyckte att samarbetet med Socialdemokraterna gav dem större möjligheter att genomföra det man lovat sina väljare.

(…)

I nästa vecka har det gått precis två år sedan Donald Trump förlorade presidentvalet mot Joe Biden. Marginalen var hårfin, men alla något så när vettiga personer är överens om att det var det som hände. Ändå fortsatte Trump att hävda att valet stulits från honom och hans anhängare.
Det tror han fortfarande.

Den 6 januari 2021 stormade våldsamma Trumpanhängare kongressen. Fem personer dog. Secret Service tvingades rädda bland andra vicepresidenten Mike Pence från mobben.

Ett försök till statskupp.

I USA.

Från Sölvesborg kom det inga direktsända bilder. Ingen har stormat kommunhuset. Trots det är det omöjligt att inte se parallellerna mellan den skitstorm som drabbat lokalpolitikerna i Sölvesborg och det blinda raseri som höll på att välta den amerikanska demokratin.

Högerpopulister släpper inte ifrån sig makten godvilligt.

Det blir polisanmälan och Moderaterna i Sölvesborg har begärt hjälp av sitt parti i Stockholm. En av den nya partisekreteraren Karin Enströms första arbetsuppgifter kan man tänka.

Frågan är bara hur mycket uppbackning hon får. Hennes företrädare är justitieminister, på Sverigedemokraternas nåder. Och den som fram till för två veckor sedan kommenderade SD:s organisation är ordförande i riksdagens justitieutskott.

Det mörknar snabbt över landet nu.

Att Sverigedemokraterna förlorar makten i Sölvesborg slog ner som en liten bomb i förra veckan. Vi pratar ju inte bara o
  • Redigerat 2022-10-26 05:57 av NeferNefer
Magi-cat
2022-10-26 09:19
5

"Det mörknar snabbt över landet nu."

Tyvärr är det just den känslan man får när nyheterna kommer slag i slag. Och som sagt med en justitieminister på SD:s nåder …