Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: politikfrämlingsfientlighetrasismtidö
Läst 71 ggr
Magi-cat
6

Protester mot Tidöavtalet

"Regeringen framställer invandringen som Sveriges största problem – under brinnande klimatkris, krig i närområdet, elkris och en just överstånden pandemi. Hur ska folkhemmet försvaras med en regering som misstänkliggör en så stor del av folket?"

"Att tvingas fly och börja om i ett avlägset land är svårt. Människor pratar andra språk och gör saker på andra sätt. Du kommer kanske långt från släkt och vänner du brukar få stöd av. En del kanske försöker utnyttja din mer utsatta situation. Det är riktiga problem, men problem som går att hantera, om viljan finns. När regeringen istället säger åt dig att du aldrig kommer att få stanna permanent och samtidigt straffar dig för att du inte är integrerad så kommer det att bli svårare att vara ny i Sverige. Det kommer att gå sämre för många människor."

https://farr.se/vi-protesterar-mot-tidoavtalet-och-en-framlingsfientlig-flyktingpolitik/?fbclid=IwAR2fmt7zx_fIOH-tqf10wHtWgEUVMUe2YoiibFBLwUOFpHafniYb2kW2UsU

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
4

Väldigt bra skrivet. Det är rena rama sanningen, och den här förfärliga politiken kommer att drabba väldigt många människor hårt.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

DesK
3

Den här regeringen är ett hot mot såväl svenskfödda som utlandsfödda, deras politik riskerar att utarma Sverige.

/Désirée

Loris M
4

Så himla bra att folk höjer sin röst och reagerar. 👏🏼💪🏼 Bara så kan vi göra skillnad och stoppa vansinnet. Som de skriver, dessa förslag har inte blivit lag än och jag hoppas att många kommer att protestera.

De har inte skrivit ett enda ord om invandringens positiva effekter utan i hela Tidöavtalet framställs invandringen som ett enda stora problem. En fjärdedel av alla som jobbar inom vården har invandrarbakgrund så jag fattar inte hur de tänker.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Vargnatt.]
5

Fy sjutton för att vara invandrare i Sverige idag att bli jagade så här i vårt land när dom redan flytt från sina länder där dom blev jagade ut av olika orsaker så blir dom lika illa jagade här där dom istället skulle känna trygghet och få en fristad.

Väldigt bra skrivet av FARR och det får ju faktiskt finnas måtta på vad man utsätter människor för, människor med känslor precis som alla andra, människor med erfarenheter precis som alla andra men det finns inte ett uns av medmänsklighet i Tidöavtalet för dom människor som kommer hit och är traumatiserade av händelser i deras länder som dom inte kunnat rå på och som enbart flyr eländet för att förhoppningsvis finna ro och finna en ny vardag.

Jag hoppas att jäkligt många fötter sätts ner mot Tidöavtalet, det här är bara början sen kommer dom att jaga sitt eget folk också och vi kommer att se mindre och mindre frihet i att leva våra liv för vi är på väg mot något som vi aldrig kunnat tro skulle ske i vårt Sverige där vi begränsas i allt.

Magi-cat
4

Det var bra skrivet av FARR och Tidöavtalet är både hjärn- och hjärtlöst. Det går bara ut på en enda sak och det är uppenbart vad det är …

Verkligen bra ju fler som reagerar och sätter ner foten, det behövs nu - medan det ännu finns tid!

[Vargnatt.]
4

#5: Finns verkligen tid undrar jag.

Det går så fort så vi hinner inte med nu och jag vill bara skrika stopp stanna för f samtidigt som jag vill be den regeringen vi har nu fara åt fullständiga varmare breddgrader milt sagt.

Magi-cat
4

#6 Ja, det har du alldeles rätt i, det går rasande fort men jag vill gärna tänka att ännu finns det tid. Men fler måste våga reagera och inte vika undan …

[Vargnatt.]
4

#7 Så känner jag med och vi får inte förlora hoppet och vi får inte sluta kämpa för människors rättigheter men man blir så oerhört trött och ser vilken fart det här tar och där tänker jag hinner vi verkligen med ? och det hoppas jag från hjärtat att vi gör för det är nu vi verkligen behöver agera och det är nu vi aldrig någonsin får tystna tvärtom vi ska kämpa och bereda vägen för kärleken och medmänskligheten till varje pris 😎