Annons:
Etiketterpolitikjämställdhetjämlikhetbarnskolverksamhet
Läst 716 ggr
Loris M
10/15/22, 4:31 PM

Tidöavtalet

Har ni läst den?

En otroligt dyster och skrämmande läsning. Jag häpnar över vissa saker, att SD kunde få det igenom. Straff, polis, utlänning, gränskontroller, begränsa rörlighet, effektivare åtgärder, bevakning, återvandring… det är ord som förekommer (en del frekvent) och man kan tro att det handlar om en krigszon.

Det här avtalet kommer att beteckna början på en mörk tid i svensk historia när allt som så många före oss kämpat hårt för, kommer att förkastas. Demokrati är ingenting vi kan ta för givet längre.

Avtalet är 63 sidor långt och medmänsklighet nämns 0 gånger. Jämställdhet bara en enda gång. Straff 60 gånger. Alltså minst en gång på varje sida. Begränsa 21 gånger, migration 30 och integration 20 gånger. Skola hela 43 gånger så nu kommer de att styra vad man får lära ut och vad man inte får lära ut. På detaljnivå. Bra jobbat Sverige! Nu har ni släppt fram ondskan.

Här är avtalet om ni vill läsa.

https://via.tt.se/data/attachments/00551/04f31218-dccc-4e58-a129-09952cae07e7.pdf

Annons:
Öland 4ever (oland4ever.com)
#1

Allt för att göra Sverige till ett tryggare och fridfullare land är nog min tolkning! Förhoppningsvis kommer den otrygghet som sedan flera år tillbaka ha rått i Sverige få ett slut. Att Sverige har flest skjutningar och mord inom hela EU sett till vår folkmängd MÅSTE FÅ ETT SLUT!!!


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Pyttelite
10/15/22, 4:59 PM
#2

#1: Om man inte analyserar och tar kriminaliteten på allvar utan tror att den ska trollas bort av invandrarfientlighet så är man naiv och kan inte annat än misslyckas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
10/15/22, 5:01 PM
#3

En mörk och dyster historia!
Människan glömmer fort och uttalanden med hatisk agenda duggar tätt från SD , senast om lilla Anne Frank, som framställdes så billigt. Så glömmer vi igen så som vi glömt att M aldrig varken skulle föra samtal eller ha något med SD att göra. Nu är nycklarna till regeringskansliet i SDs händer. Förda bakom ljuset kan man sedan stå med facit av dessa beslut. Men det blir vår historia. Men att det är så givande att tråna efter andras olycka. Det finns faktiskt andra alternativ. En del törs inte säga vad de känner. Det viskas i hörnen. Men hallå, än kan vi föra fram våra åsikter om politik och medmänsklighet.

[Vargnatt.]
10/15/22, 5:01 PM
#4

#0 Jag har ögnat igenom det men ska sätta mig ner och gå igenom det mer detaljerat men det är en väldigt märklig utveckling nu något som jag tror många som röstade för känner att var det här verkligen vad vi ville ha. Jag tror många omvärderar nu och inser att det här var och är inte den rätta vägen att gå och än en gång jag skrev det i en annan tråd jag är nöjd att den här gången röstade jag blankt det räddade mig på något vis att få bevara medmänskligheten.

#1 Självklart ska alla brott ha ett slut det ska beivras men i detta valet har människor stirrat sig blinda på brottsligheten och på den vägen kommer oskyldiga människor i kläm och det är en utveckling vi inte heller vill se lika lite som vi vill se att brott fortsätter.

Magrat
10/15/22, 5:01 PM
#5

Det här är en dystopi.
Svärfar prastade om att det var tur att han sökte medborgarskap efter att ha levt här i Sverige på PUT, arbetat hela livet först som RAdio sedan tv sedan dator reparatör.

Han skäms nu. "If I knew Sweden would be like old Germany I would never had done it. I thought Britain was bad with Johnson, but I was wrong. I did not become a citizen to see the land fall apart."
Dessutom har han ifrågasatt om han räknas som en invasndrare, eller om det är helt okej land att komma ifrån. Svärmor är född i Finland, så maken räknas ju som första generationens invandrare, men vi vet ju alla att det inte är honom de ser som ett problem med den etnicitet hans föräldrar har.

Det här är inte en trygg politik, det här är en politik som ska skrämma medborgare till lydnad. Det ska inte integreras, de ska ut. JAg sokm ofta ligger inne på sjukhus vet astt skötarna ofta ahar en annan etnicitet, och trots att de väljer det tunga jobbet går vården på knäna. Hur skulle det sett ut om vi inte hasde alla dem i vården.

Jag blir inte arg, jag blir trött, ledsen och rädd. Det häre är inte en politik som kommer hjälpa eller föra landet fram. Det kommer rasera vår välfärd och vända reyggen till människor som flyr. Flyr(!)

Jag skulle kunna ranta hur länge som herlst, men nej. Jag är bara rädd och ledsen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Öland 4ever (oland4ever.com)
#6

#2: Det får väl de kommande fyra åren fram till nästa riksdagsval visa svart på vitt hur det går med det. Men någonting måste ju bevisligen göras.


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Annons:
[Vargnatt.]
10/15/22, 5:19 PM
#7

#6 Dom kommande fyra åren kan rasera en hel jävla del uttryckligen sagt och en lång tid framöver innan ett eventuellt nytt parti väljs.

Ser du inte allvaret så kan jag inte skriva mer än att oskyldiga ska förbannemig inte bli lidande där ligger problemet.

Öland 4ever (oland4ever.com)
#8

#7: Jag tror ju iof sig att SD är mer kompetenta att få ner brottsligheten i form av skjutningar och mord och göra Sverige till ett fredens land än vad S påhejade av V och MP hade kunnat. Vi har ju de sista 8 åren som bevis på detta.


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

[Vargnatt.]
10/15/22, 5:31 PM
#9

#8 Ja det kanske dom är men resten då har du tänkt på det ????

Det här kommer dom inte att kunna åstadkomma på en mandatperiod det kan du fetglömma Öland men allt annat så som medmänsklighet och oskyldiga människor som är förlorarna förklara dom för mig är du snäll vad gör dom i en sån här regering.

Nu är jag riktigt arg och jag kräver förklaring.

Öland 4ever (oland4ever.com)
#10

#9: Det är väl upp till var och en när man lägger sin röst i valurnan vad man prioriterar. Svårare än så är det inte. Det är väl inte bara en slump att SD blev Sveriges näst största riksdagsparti även om jag personligen hade sett ett parti som på direkten hade kunnat göra Östersjön till världens renaste innanhav.


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Loris M
10/15/22, 5:41 PM
#11

#8: SD är ett gäng inkompetenta rasister som har vilselett, ljugit och fått en massa folk som du att tro, bara man utvisar, kommer med strängare straff så kommer vi att få ett bättre och tryggare Sverige. Det bygger så klart på SD:s narrativ att det bara är invandrare som är kriminella.

I övrigt vill jag upplysa dig om att det är inte tillåtet att sprida SD:s propaganda på den här sajten. Det står i skrivregler:

  • Främlingsfientliga och rasistiska åsikter är inte tillåtna på sajten och kan leda till avstängning utan förvarning.
  • På den här sajten tillåts inte SD:s propaganda eftersom de gång på gång visat genom sin politik att de inte står för alla människors lika värde.
iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Öland 4ever (oland4ever.com)
#12

#11: Jag har NOLL med SD att göra mer än att jag lade en röst på dom… punkt slut!


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Pyttelite
10/15/22, 6:04 PM
#13

#6: Ja men det handlar knappast om invandringen att svenskar skjuter ihjäl varandra pga gängkrig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
10/15/22, 6:12 PM
#14

#1 Har du läst Jonas Gardells artikel? Om inte, gör det! Han delar inte din uppfattning att Sverige nu blir ett "tryggare och fridfullare land" utan tvärtom. Vad säger du om det, tramsar han, gnäller i onödan? Eller vad?

Nej. Ingenting i det här landet blir säkrare och tryggare av SD;s politik, det är helt tvärtom.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/15/22, 8:41 PM
#15

"Hjälpa på plats" vet vi nu var bara en lögn. De drar in bistånd i en tid när den behövs som mest.

Loris M
10/15/22, 10:29 PM
#16

Se där! Någon ångrar sig.
Vad trodde de skulle hända när de släpper fram ondskan? Att de ska kunna hålla de under kontroll?

"En del av innehållet är bra. Exempelvis har Liberalerna fått stort inflytande över punkterna som rör utbildningspolitiken. Resten av innehållet står dock långt ifrån liberalismen och vårt parti. Därför kräver Liberala ungdomsförbundet att Liberalerna röstar nej till Ulf Kristersson på måndag och går tillbaka till förhandlingsbordet. Vi har varnat för vad samarbetet med Sverigedemokraterna skulle innebära sedan Liberalernas vägval i mars 2021. /…/

Migrationen läggs på en absolut lägstanivå för vad som ens är tillåtet i världen, där fanns inte ett enda frihetligt förslag. Man drar in antalet kvotflyktingar med 85%, det är alltså den flyktinggrupp som är framtagna av FN som de med absolut störst behov av skydd. Familjeåterföreningen dras ned maximalt och rätten till tolk ska begränsas"

https://www.expressen.se/debatt/liberalerna-maste-rosta--nej-till-ulf-kristersson/

Vi kampanjade för ett liberalare Sverige. Tidöavtalet är i punkt efter punkt auktoritärt. Nu måste liberalerna rösta nej till Ulf Kristersson och återvända till förhandlingsbordet, skriver flera företrädare för Liberala ungdomsförbundet.
Loris M
10/16/22, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Wisti 💖

Magi-cat
10/16/22, 11:28 AM
#18

#17 Wisti, mitt-i-prick! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/16/22, 3:05 PM
#19

GW Persson:

"Det handlar bland annat om hemliga tvångsmedel, anonyma vittnen, visitationszoner och dubbla straff för gängkriminella.

När Leif GW Persson intervjuades i TV4:s ”Nyhetsmorgon” på söndagen var han mycket kritisk till den nya kriminalpolitiken.

– Om man slår ihop konsekvenserna av de här förslagen så är det närmast en konkursansökan om rättssäkerhetsskyddet enligt vår svenska grundlag, säger han.

GW Persson menar att förslagen kommer att kräva omfattande grundlagsändringar.

– Blir detta en verklighet så kommer det att innebära utomordentligt kraftiga inskränkningar i de grundlagsskyddade fri- och rättigheterna för ungefär en miljon av landets medborgare och det gör att vi plötsligt hamnar långt ned på listan över demokratiskt tolerabla nationer, säger han. "

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/gw-sagar-forslag-pa-ny-kriminalpolitik/

Den tillträdande regeringen har presenterat vad man kallar för ”mönsterbrytande åtgärder för att stoppa gängen”. I TV4:s ”Nyhetsmorgon” sågar nu kriminolog Leif GW Persson förslagen. – Om man slår ihop konsekvenserna av de här förslagen så är det närmast en konkursansökan om rättssäkerhetsskyddet enligt vår svenska grundlag, säger han.
Maria
10/16/22, 3:11 PM
#20

GW är en klok person.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
NeferNefer
10/16/22, 4:52 PM
#21

Jag saknar ärligt talat ord.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Magi-cat
10/16/22, 7:03 PM
#22

Han har så rätt, GW. Tyvärr.

Hur kunde det hända?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magrat
10/16/22, 7:47 PM
#23

#22 Människan är tydligen historielös

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Pyttelite
10/16/22, 7:56 PM
#24

#23: Ja tillhör man vissa falanger av SD har man haft en törnrosasömn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Vargnatt.]
10/17/22, 5:01 PM
#25

#10: Jodå det kan jag väl hålla med om att det är upp till var och en vad man prioriterar när man lägger sin röst men det absolut största är nu som sker där vi är i en helt ny situation som kan få oanade konsekvenser något som väljarna inte tänkt på som följer med den nya regeringen.

Tro mig jag vill att all brottslighet ska få ett slut, det ska sättas P för allt sånt men det får inte ske på bekostnad av oskyldiga människor så som ett förslag från SD var att begår en person i en familj ett brott så ska familjen kollektivt straffas och utvisas där kan människor straffas för något dom själva inte gjort sånt kan jag bara inte se.

Det är familjemedlemmen som begått brottet som ska straffas inte övriga familjen som sköter sig och som inget ont har gjort dom ska inte behöva ta konsekvenserna av en familjemedlems handling.

Intressant är att notera i den här frågan gäller det endast invandrarfamiljer eller ska lagen även gälla Svenskar oavsett vilken hudfärg man har om man är födda av utrikiska föräldrar eller om man är pruttvit och har en familjemedlem som begår brott så ska väl den här lagen i så fall gälla alla inte enbart invandrande familjer.

Man får kanske skapa nya straff för pruttvita familjer så dom alla hamnar i finkan tillsammans med sina pruttvita familjer.

Vilken framtid den är allt från snygg ☹️

Loris M
10/18/22, 9:41 PM
#26

Pär Holmgren:

"Det första högerregeringen gör på miljö- och klimatområdet är att lägga ner miljö- och klimatdepartementet

Det visar hur lågt prioriterat det är för den nya regeringen att stoppa klimatförändringen och artutrotningen."

Loris M
10/19/22, 7:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27
Annons:
DesK
10/22/22, 8:01 PM
#28

Öppet brev från Ingegärd Johansson
ÖPPET BREV TILL SVERIGES STATSMINISTER
— Ulf Kristersson, du är nu vald till statsminister. Du ska styra i enlighet med Tidöavtalet, och där framgår det tydligt, att du ska fungera som Sverigedemokraternas ombudsman och använda deras språk. Jag beklagar.

Språk är viktigt, men sverigedemokratiska är inte alltid så lätt att tolka. Jag har grubblat mycket över den inledande meningen i avsnittet om migration. Jag citerar: "Den som befinner sig i Sverige och åtnjuter svensk gästfrihet har en skyldighet att uppvisa respekt i förhållande till grundläggande svenska värderingar och inte missakta befolkningen i handling."

Vilka personer handlar det här om? Det kan omöjligt vara asylsökande. De är inte gäster, som hälsar på några dagar. De söker skydd i Sverige och vill stanna här. Hos Migrationsverket åtnjuter de misstänksamhet, väntan och rättsosäkerhet samt ett bidrag, som man inte kan äta sig mätt på. Vilka kan det då vara?

Nu har jag kommit på det! SD åtnjuter svensk gästfrihet i regeringsbyggnaden. Kodordet för att komma in är grundläggande svenska värderingar. (Ett perfekt kodord – enbart sverigedemokrater använder det, och det finns ingen, som vet vad det betyder.) Slutet av meningen är en påminnelse om vett och etikett inför kommande förhandlingar. En viss del av regeringsunderlaget är ju vana vid att använda våld, när de blir på dåligt humör. Här uppmanas de att inte missakta befolkningen i huset genom att puckla på dem med järnrör, när dr blir oense. Har jag tolkat meningen rätt?

Sverigedemokratiska är verkligen ett svårt språk, och sverigedemokrater älskar gamla ord, t.ex. det gamla tyska ordet vandel. Men ibland blir det helt tokigt. Bristande vandel? Bristande betyder att det finns för lite. Ex. Det är en bristande tillgång på el i Europa. Vandel betyder levnadssätt. Människor kan ha ett bra levnadssätt eller ett dåligt, ett godtagbart levnadssätt eller ett oacceptabelt. Kan människor ha för lite levnadssätt? Nyfödda babies kanske? Eller mycket sjuka människor? Varför är det ett skäl för utvisning?

Nu tycker du kanske att jag hänger upp mig på petitesser. Att jag är en ordvrängare, som drar orimliga slutsatser av texten. Ja, jag är en ordvrängare, eftersom detta är en avtalstext, som kan vrängas. Jag drar orimliga slutsatser, eftersom man kan dra vilka slutsatser som helst av denna avtalstext. Att godkänna och acceptera en sådan text var oanständigt och oansvarigt. Men nej, jag hänger inte upp mig på petitesser, eftersom ord aldrig är petitesser. Ord är viktiga och ord kan vara farliga. Först kommer orden, sedan kommer handlingen. Det vet vi, som var med på 30-talet, och det vet alla, som lyssnar på Putin idag.

Stoppa Tidöavtalet!

/ INGEGÄRD JOHANSSON, 91, LJUNGBY

#ulfkristersson

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

NeferNefer
10/22/22, 8:08 PM
#29

Heja Ingegärd! Det var ord och inga visor, och sannare ord tror jag knappast Kristersson har fått höra på länge!

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

NeferNefer
10/24/22, 11:42 AM
#30

Dagens boktips!

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/JQQMl8/recension-av-clara-sandelinds-en-god-flyktingpolitik

Vinden vänder. De självutnämnda ”realisterna”, som ”vågar” se problemen med invandringen, har nu tagit makten och omvandlat Sverigedemokraternas program till regeringspolitik.

Sverige ska enligt Tidöavtalet bli EU:s mest repressiva land för flyktingar. De permanenta uppehållstillstånden ska dras tillbaka och göras tillfälliga, familjer ska splittras, asylsökande ska placeras i flyktingläger omdöpta till transitcenter, helst låsta, och deras redan skrala levebröd ska minimeras ytterligare. De ska tvingas betala en avgift för sin egen asylprocess och om möjligt berövas tolkhjälp och juridiska ombud.

De som får stanna ska sedan ha begränsad tillgång till sådant som föräldrapenning och barnbidrag. Myndigheterna ska bli skyldiga att rapportera papperslösa, lärare och fritidsledare omvandlas till polisangivare. Utlänningar som kan ha vistats årtionden i landet ska pressas att ”återvandra”.

Att vara flykting innebär nu att vara en undermänniska utan mer än minimala rättigheter.

I Agenda (16 sep) sammanfattar Jimmie Åkesson: ”migrationen ska erbjuda tillfälligt skydd för människor. Då får man en lägre levnadsstandard men man slipper dö”.

Inget av detta kommer att förbättra integrationen – tvärtom. Men det är heller inte poängen. Skapandet av flyktingen som en andra klassens person är det politiska syftet, eftersom det omvänt höjer de infödda svenskarnas status. Ni må lida av ekonomisk kris och klassförtryck och fan och hans mormor, men ni står i alla fall över de där andra. Det är rasistisk identitetspolitik i sin prydno.

(…)

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Vinden vänder. De självutnämnda ”realisterna”, som ”vågar” se problemen med invandringen, har nu tagit makten och omvand
NeferNefer
10/24/22, 11:43 AM
#31

Mer från bokrecensionen som jag länkar till här ovanför. Det här är inget annat än sanningen, och det är skamligt hur långt bort från sanningen vi har kommit.

(…)

Asylrätten är den säkerhetsventil som nödtorftigt löser konflikten mellan statssystemet och de universella rättigheterna. Vill ni ha suveräna stater och samtidigt upprätthålla mänskliga rättigheter? Då måste flyktingar få skydd i någon stat.

Därför, menar Sandelind, har också staterna en tung moralisk skyldighet att inte bara ge akut skydd, utan också i görligaste mån återställa vad flyktingarna har förlorat: ett hem, ett medborgarskap, ett värdigt liv.

Ja, skyldighet. Humanitet i alla ära, men detta ansvar väger långt tyngre än att agera frivillig räddare i nöden.

Dessutom är västvärldens stater ofta konkret ansvariga för flyktingkatastrofer. Tydligast naturligtvis med USA:s invasion av Irak, som skapade ett inferno av våld i hela regionen, lade grunden för Islamiska staten och sände miljoner människor på flykt. I ett sådant fall är det ju uppenbart att USA och dess allierade har ett direkt ansvar för flyktingarna.

Men man kan också tänka på de århundraden av kolonialism, som skapade oöverträffat välstånd i Nord och instabilitet och våld i Syd, strukturer vi fortfarande lever med och upprätthåller. Eller varför inte se på klimatflyktingarna?

(…)

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

  • Redigerat 10/24/22, 11:56 AM av NeferNefer
DesK
10/24/22, 5:28 PM
#32

Igår, på hundpromenaden, blev jag antastad och utskälld av ett par, ursäkta det ovårdade språket, jag återger endast vad paret skrek åt mig: ”Din jla hra, du ska ge fn i att ha sånna där jla våldtäktsmän boende hos dig! Vi ska se till att skicka hem dom nu!” Detta är en direkt följd av regeringsskiftet och Tidöavtalet. Tycker ni verkligen att det är okej? För kännedom så är alla killarna som har bott och/ eller bor med mig mycket fredliga, respektfulla och omtänksamma.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
10/24/22, 5:30 PM
#33

#32 Fruktansvärt ☹️☹️☹️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
10/24/22, 5:34 PM
#34

#32 Det finns ingen ursäkt för ett sådant beteende! 😭😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Vargnatt.]
10/24/22, 5:34 PM
#35

#32 Fy sjutton vad vidrigt agerat man saknar ord och det ska väl dom skita i om du hjälper människor det har dom inte att göra med.

Tvi vale för en del och en massa svärord ramlar ur mig just nu för sånt här lackar jag till på rejält ☹️

Loris M
10/24/22, 5:37 PM
#36

#32: Så fruktansvärt att du och killarna ska behöva drabbas! 😢

Det är en sådan dörr vi öppnat nu tyvärr, att det är helt fritt fram att skälla ut, uttrycka sig rasistiska utan att det ska behöva ha några konsekvenser. Det finns ju som bekant ingen rasism i Sverige enligt SD. De vill avskaffa diskrimineringslagen eftersom den är diskriminerande. Den logiken liksom. 🙄

NeferNefer
10/24/22, 5:41 PM
#37

Så förfärligt! Vilka skamlösa individer det finns! Att de ens får gå lösa i samhället när de inte kan bete sig civiliserat.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Pyttelite
10/24/22, 8:11 PM
#38

#32: Så obehagligt - se till att ha med telefonen och filma eller gör ljudupptagning.

Så får det inte gå till!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
10/24/22, 8:14 PM
#39

#38 Jag hade mobilen med och lyssnade på en podd, när jag togupp mobilen ur fickan stack dom iväg med en rasande fart.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

NeferNefer
10/24/22, 8:16 PM
#40

Fegisar! Men då fattar de i alla fall att det de gör är fel och att de knappast lär få något stöd om filmer på hur de beter sig avskyvärt kommer ut. Nästa gång du ser dem, börja fippla med något i fickan så kommer de nog att vända på klacken.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

DesK
10/24/22, 8:23 PM
#41

#40 Dom kom upp bakifrån och eftersom jag hade en podd i öronen, så hörde jag inte att dom kom, men trots podden i öronen hörde jag deras skrik. Så dom måste ha varit rejält högljudda, med tanke på att jag är illa hörselskadad . Jag hade alltså inte en chans.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
NeferNefer
10/24/22, 8:25 PM
#42

Extra fegt. Vilka otäckingar!

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

DesK
10/24/22, 8:28 PM
#43

Det är så dom jobbar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

NeferNefer
10/24/22, 8:33 PM
#44

Ja … jag minns 90-talets skinheadsgäng, som var så modiga att de vågade hoppa på en ensam stackare när de var ungefär 10 stycken.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

DesK
10/24/22, 8:35 PM
#45

Dom är sååå modiga, dessa ynkryggar! Hoppa på en liten kvinna och hennes lilla hund, vilket fantastiskt mod!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

NeferNefer
10/24/22, 8:42 PM
#46

Ja, sannerligen! Ytterst modigt att våga göra det när de bara är två, och de smög modigt på dig bakom ryggen dessutom.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

NeferNefer
10/24/22, 8:48 PM
#47

(ursäkta videon i förra inlägget, jag tänkte bara på det där paret flyende i vild panik när DesK tar fram mobilen, och så la min hjärna till den där låten …)

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

DesK
10/24/22, 8:54 PM
#48

Tack för att jag fick skratta 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
NeferNefer
10/24/22, 9:23 PM
#49

🤗💖

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

NeferNefer
10/24/22, 9:24 PM
#50

Åhhh… tänk om du nästa gång hade den låten på din mobil, så du kunde spela den när de springer iväg 🤣

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

DesK
10/24/22, 9:28 PM
#51

Det är så sorgligt att se att demokratin nu avvecklas.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
10/24/22, 9:31 PM
#52

Polisen arbetar för att redan vid polisanmälan ta reda på om ett brott har hatbrottsmotiv. I flera län finns det speciella hatbrottsutredare som driver utvecklingen av arbetet mot hatbrott.

Läs mer här:

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/hatbrott/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Inom polisen finns också särskilda hatbrottsutredare och specialister som driver utvecklingen av arbetet mot hatbrott.
NeferNefer
10/25/22, 5:51 AM
#53

Åkesson och kapitalägarna styr Sverige nu, står det i artikeln.
Med tanke på vad Tidöavtalet säger undrar jag hur de som röstade på SD i hopp om högre pensioner, högre löner och allmänt bättre villkor känner nu.
Men som jag och flera andra har påpekat, hade det räckt med att se vad SD utlovade inför förra och förrförra valet och hur de har röstat under de gångna mandatperioderna för att se att de lovar runt men inte ens håller tunt. Jag är inte förvånad över det här. Inte för en sekund.

https://www.expressen.se/debatt/sverige-har-tva-regenter-akesson-och-kapitalagarna/

(…)

Genom att genomdriva förändringar som utvisning för ”bristande vandel”, visitationszoner och ett kraftigt minskat mottagande av de mest nödställda FN-kvotflyktingarna tar Sverige stora kliv i auktoritär riktning.

Att fortsätta skärpa straff som riktar in sig direkt på gängkriminella och att utbilda fler poliser vill alla – men Tidöavtalet skjuter långt över målet på ett sätt som äventyrar legitimiteten för rättsstaten.

(…)

Sverigedemokraterna har inte bara fått diktera avtalets innehåll, man får dessutom stort inflytande över Regeringskansliets arbete och kommande politikutveckling i form av ett samordningskansli. När Åkesson i intervjuer fått frågan om det var något han inte fick igenom i förhandlingarna med de borgerliga har han flinande sagt att han inte kan komma på något.

Sverigedemokraterna är dock inte ensamma om att ges politisk storslam. Den som studerar Tidöavtalet noggrant ser också en stor ekonomisk maktförskjutning från vanligt folk till kapitalägare.

Fortsatta vinster på skattepengar

Utsatta familjers sociala stöd ska begränsas med ett tak och biståndet till världens fattigaste minskar samtidigt som skattelättnader införs för ägande i fåmansföretag och på aktie- och fondinvesteringar. Välfärdsbolagens ägare får fortsätta göra stora vinster på våra skattemedel. Alla diskussioner om att låta de allra rikaste betala lite mer i skatt för att upprätthålla välfärden är som bortblåsta.

Det fiffiga för kapitalägarna är att de inte behöver en specifik insynsfunktion, likt det samordningskansli SD får – de har redan kontroll via de borgerliga partiernas politiker och tjänstemän.

Bara det faktum att Ulf Kristersson hämtar sin skolminister Lotta Edholm (L) direkt från friskolekoncernen Tellusgruppen säger allt. Bolaget är mer känt som ”Hälsans förskola”, men bytte namn efter det att Uppdrag granskning rapporterade om att deras förskolebarn fått äta knäckebröd och dricka vatten till frukost för att öka ägarnas vinst. ”De små barnen fick tugga med gommen”, berättade då en kock på skolan.

(…)

Det kanske mest allvarliga med Tidöavtalet är alla avgörande politikområden som inte prioriteras. Tycker du att den skriande bostadsbristen i Sverige behöver lösas med krafttag nu när byggtakten väntas sjunka kraftigt? Undrar du vad som ska hända med de sämst ställda pensionärerna när inflationen äter upp deras låga pensioner? Vill du veta hur välfärden ska finansieras och klara den kommande demografiska utmaningen med allt fler äldre? Då är det lönlöst att läsa avtalet för där finns inga svar.

(…)

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Viktiga politikområden prioriteras inte i Tidöavtalet. Sverigedemokraterna och kapitalägarna är de som dikterade villkoren, skriver Enna Gerin och Kalle Sundin från Katalys.
  • Redigerat 10/25/22, 6:28 AM av NeferNefer
Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
10/25/22, 11:19 AM
#55

#54: Islamiseringen av Sverige?

Jösses, vad går du på för piller och kan man få några?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

  • Redigerat 10/25/22, 11:19 AM av Calcifer
Annons:
Pyttelite
10/25/22, 11:54 AM
#56

#54: Kan dela med mig av ännu mer ironi för visst är det ironiskt när påtänkta SD kandidater åker in i finkan pga misshandel.

Överväldigande ironiskt tycker jag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 10/25/22, 11:54 AM av Pyttelite
Loris M
10/25/22, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57
Magi-cat
10/25/22, 7:54 PM
#58

#57 Bra! Det borde somliga ha på väggen och läsa varje dag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
10/26/22, 6:28 AM
#59

Ja, jösses … det är verkligen inte många som gillar det här fruktansvärda avtalet.

https://www.expressen.se/ledare/akessons-bilseger--ar-rena-trafikolyckan/

Sämre miljö, fler trafikdöda och ökat skattefusk.

Jimmie Åkessons bilseger är rena trafikolyckan.

(…)

Statens försök att minska trängseln, reducera utsläppen och få fler att välja kollektivtrafik motarbetas ju när skattesystemet så ensidigt gynnar bilister, speciellt i storstadslänen.

Men i juni i år klubbades ett nytt reseavdrag av en närmast enig riksdag, bara Sverigedemokraterna röstade emot.

Fördelarna med det nya systemet är många:

Att det gäller alla färdsätt gör det mer lönsamt att välja buss, tåg och cykel.

Att det är en skattereduktion i stället för ett avdrag gör det lika mycket värt för låginkomsttagare som för höginkomsttagare.

Att det beräknas på avstånd i stället för tidsvinst gör att det omfattande skattefusket kan minska – över hälften av avdragen i det gamla systemet var felaktiga, vilket tros kosta statskassan 2,4 miljarder kronor årligen.

Förslaget hade blivit ännu bättre om reglerna varit mer generösa för boende i områden med dålig kollektivtrafik. Men sammantaget var förändringen ett klart fall framåt.

Men den nya högerregeringen gör nu en u-sväng för att blidka Jimme Åkesson och Sverigedemokraterna. Man vill inte bara sätta stopp för de nya reglerna, som skulle ha införts vid årsskiftet. Man planerar dessutom att kraftigt höja milersättningen för dem som väljer att ta bilen till jobbet.

Det är knappast smart politik.

(…)

Klimatminister Romina Pourmokhtari, L, fortsätter att hävda att regeringen håller fast vid klimatmålen. Men av färdriktningen att döma är Tidö-gänget snarare på väg rakt ned i diket.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Sämre miljö, fler trafikdöda och ökat skattefusk. Jimmie Åkessons bilseger är rena trafikolyckan.
  • Redigerat 10/26/22, 6:29 AM av NeferNefer
NeferNefer
10/29/22, 9:28 AM
#60

Facken är, precis som vi, inte imponerade. Vanstyrets Tidöavtal är en skandal.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wAg6nG/facken-i-valfarden-tidoavtalet-blundar-for-valfardskrisen

Tidöavtalet visar en förbluffande brist på helhetssyn kring välfärdens färdriktning, personalförsörjning och finansiering.

Vi, Facken i välfärden som företräder mer än en miljon medlemmar som arbetar inom välfärden, kan inte dra någon annan slutsats än att de partier som ingår i, och stödjer denna regering, inte har tillräckliga lösningar på de stora utmaningar som välfärden står inför. Inte minst rörande kompetensförsörjningen, alltså möjligheten att rekrytera och behålla personal.

(…)

Det här är några av de förslag vi vet behövs för att förbättra kompetensförsörjningen:

  1. Arbetsmiljön kan inte vara ohållbar, år ut och år in.
    Att inte få sommarsemester, ständigt beordras att arbeta övertid, schemaläggas på varannan helg och att varje dag känna att man, kanske inte ens kan följa lagen i sitt arbete, är inte en hållbar arbetsmiljö.

Vi måste få skarpare lagstiftning och skärpta sanktionsmöjligheter vid arbetsmiljöbrott och ökad tillsyn och samverkan mellan myndigheter för att komma åt verksamheter med kroniska arbetsmiljöbrister.

Skyddsombudens roll måste stärkas och antalet Medarbetare per chef begränsas. Detta är arbetsmiljöperspektiv vi inte såg något av i Tidöavtalet.

  1. Arbetsvillkoren måste vara konkurrenskraftiga.
    I dag kan det ge mer än 10 000 kronor mer i månaden att gå från att vara sjuksköterska till att bli gruvarbetare även när vården skriker efter personal.

(…)

  1. Det måste vara lättare att komma in och vidareutveckla sig i välfärdsyrkena.
    Välfärdspersonal måste få betydligt bättre möjligheter att vidareutbilda sig i yrket och avtal för etableringsjobb skulle göra att fler kom in i välfärdsyrken.

Det behövs fler, tillgängligare och bättre utbildningar för utlandsutbildade att komplettera till svensk utbildning/legitimation.

Dessutom skulle det hårresande och avtalsstridiga förslaget i Tidöavtalet, att omställningsstudiestöd bara får användas för att ”stärka näringslivets konkurrenskraft”, vara förödande för välfärdssektorn. Den skrivningen kan vi dock inte tolka som något annat än en ren felskrivning.

Vi har gjort beräkningar att uppemot 150 000 personer som är utbildade inom välfärdens bristyrken, i dag lämnat dem. Det är bland annat 30 000 legitimerade inom vårdyrken, 35 000 lärare och förskollärare, 42 000 undersköterskor och till det tusentals socionomer, medicinska sekreterare med flera.

Så svaret på kompetensförsörjningskrisen i välfärden är inte att kompetensen saknas. Den har bara flytt.

Vi som företräder välfärdens olika yrken menar att den nya regeringen inte kan blunda för välfärdens kompetenskris. Staten kan genom sin utbildnings- och arbetsmarknadspolitik väsentligt förbättra förutsättningarna för fler att kunna söka sig in i välfärdsyrkena och vidareutbilda sig i dem.

Vi har förslagen – men regeringen sitter på makten till det in- och återtåg som nu krävs i välfärden.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Facken i välfärden: En förbluffande brist på helhetssyn
Magi-cat
10/29/22, 9:52 AM
#61

Bra att de reagerar och visar det!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/30/22, 8:11 AM
#62

"Enligt Tidöavtalet vill den nya regeringen tillsätta en utredning om modersmålsundervisningen. Det för att den ”inte negativt ska påverka integration eller elevens kunskapsutveckling i svenska språket”.

Språkforskaren Linus Salö, docent i tvåspråkighet vid Stockholms universitet, ser här resterna av den gamla teorin om halvspråkighet som forskare kritiserade redan på 1970-talet.

– Det här begreppet kommer från en tid då man trodde det fanns skadliga former av tvåspråkighet. Det är ett dåligt och ovetenskapligt begrepp, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/forskaren-om-regeringens-sprakpolitik-man-tar-sig-for-pannan?fbclid=IwAR0Qp3dD3kVTiSBBZJz01HzhDvVuZf8RF016opkuMFAANRf9tvO8wRqPOmc

Den nya regeringen vill utreda modersmålsundervisningen – för att den inte negativt ska påverka elevernas kunskapsutveckling i svenska. Den motiveringen får språkforskaren Linus Salö att rynka pannan. – Det bygger på en daterad uppfattning, säger han till SVT Sápmi.
Annons:
Pyttelite
10/30/22, 8:46 AM
#63

Jag upplever att konspirationsteorierna har avvecklats och ersatts med SD.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 10/30/22, 8:47 AM av Pyttelite
Loris M
11/6/22, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64
[Tismon]
11/6/22, 4:29 PM
#65

Får jag ställa en jättedum fråga. Vad betyder tidö?
Förstår inte vad tidöavtal innebär och blir inte klok när jag försöker läsa den för jag förstår inget. Det känns bara som en massa ordbajs.

DesK
11/6/22, 4:44 PM
#66

#65 Den tillträdande regeringen hade sina förhandlingar på Tidö slott
Därför kallas uppgörelsen mellan regeringspartierna för tidöavtalet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tismon]
11/6/22, 4:47 PM
#67

#66: Jaha…! Jag trodde Tidö betydde något men det är bara namnet på slottet, då förstår jag mer.

Någon som skulle vilja dumma ned tidöavtalet till någon med begränsad hjärnkapacitet och gärna vill förstå? (med andra ord vill jag gärna förstå alla punkterna men är bara förvirrad när jag läser)

  • Redigerat 11/6/22, 4:48 PM av [Tismon]
[Vargnatt.]
11/6/22, 5:05 PM
#68

Det som gör mig så lack med Tidöavtalet är att man riktar in sig på människor med "fel" hudfärg" och där går varenda säkring i mig för det är inte hudfärg som avgör om människor begår brott eller inte det är blandat och det här måste vi verkligen se om så INTE oskyldiga drabbas men nu riktas det mot människor med en mörkare hy och jag skulle inte vilja vara invandare i Sverige idag för fy fasen vilken ångest och frustration som människorna måste känna med den utveckling som det här tar.

Ursäkta fula sanningsenliga politiker jag tycker faktiskt att ni kan fara åt h-vetet 😎

[Tismon]
11/6/22, 5:08 PM
#69

#68: på vilket sätt diskriminerar tidöavtalet mot människor med annan hudfärg? Går det inte emot mänskliga rättigheter?

Jag frågar detta för att jag inte förstår tidöavtalet och inte för att jag tvivlar på dess diskriminering.

  • Redigerat 11/6/22, 5:51 PM av [Tismon]
Annons:
[Vargnatt.]
11/7/22, 5:46 AM
#70

#69 Avtalet innehåller så mycket så det är en omöjlighet att hänga med i allt och jag hinner inte svara nu för jag väntar på ombordstigning på flyg men Jan Guillou sätter orden bra på det här.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/abb0oO/sd-gav-upp-halva-sin-politiska-vision-i-tidoavtalet

Det är en positiv överraskning att Sverigedemokraterna vek ner sig i några stora frågor i det så kallade Tidöavtalet med
[Tismon]
11/7/22, 1:17 PM
#71

#70: fortfarande lite invecklat 😅

Vad innebär detta?

"I all synnerhet som avtalet stipulerar att SD skall inrätta en kontrollfunktion i form av ett kommissariat i regeringsbyggnaden där alla större beslut måste läggas fram för godkännande"

"En mer komisk än illavarslande passage i avtalet är den som förbjuder kritik eller fräcka synpunkter på Jimmie som person, till och med från folkpartiliberaler. Partiernas medlemmar åläggs nämligen plikt att ”tala respektfullt om varandras centrala företrädare”, det vill säga Jimmie. För det kan ju inte gälla klimatförnekarna, antisemiterna, islamhatarna och Putins anhängare bland SD:s partigängare i allmänhet."

" Tidöavtalet räknar upp en rad oönskade beteenden som inte nödvändigtvis är brottsliga, men som till dels skulle ha kunnat tillskrivas 70-talets hippies. Uppräkningen slutar med att det räcker med 'otvetydigt konstaterade anmärkningar i fråga om levnadssättet'. "

"I stället nöjde sig SD med att kräva en förteckning av äktsvensk, nordisk, eventuellt vikingagermansk godkänd kultur. En så kallad kanon.

Det blir kul. Det är redan kul, eftersom också Ebba Busch (KD) är ivrig anhängare av kanon för statligt rekommenderad bildning och god smak. Hon som vad gäller kultur är mest känd för att hon inte kunde identifiera August Strindberg och Selma Lagerlöf. "

Vad innebär angiveriskyldighet?

Jag blir så lätt förvirrad förlåt

  • Redigerat 11/7/22, 1:19 PM av [Tismon]
DesK
11/8/22, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Jodå, det går nog…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Vargnatt.]
11/8/22, 4:09 PM
#73

#71: Jo det är lite rörigt jag håller med dig Tismon och man kan få krupp på det där för det är så himla mycket som Tidöavtalet innefattar. Jag brukar fuska och ta hjälp av länkar från dom som redan skrivit om det som sätter orden på det bättre än vad jag kan göra själv och är det något som jag inte hänger med i så får Magister Google stå till tjänst 😎

Angiveri innebär att myndigheter ska anmäla och rapportera om dom möter papperslösa i sin yrkesutövning så som socialen, kommuner, lärare med flera.

Som ett exempel en lärare har ett barn i sin klass som är papperslöst då ska den läraren anmäla barnet till antingen polisen eller migrationsverket och det här kan få stora konsekvenser där exempelvis lärare försöker bygga upp en god relation och trygghet med ett barn där kan allt raseras för många papperslösa känner både misstanke, rädsla och har ingen tro till samhället.

Detsamma gäller exempelvis kommuner med flera och många ställer inte upp på det här för dom vet av erfarenhet genom sina yrken att det istället kan skrämma iväg så personerna inte kommer in i samhället och det man byggt upp raseras just för så många är rädda att ens kontakta eller be om hjälp av myndigheter och nu vill nya regeringen att myndigheterna ägnar sig åt angiveri.

Jag hade en sån bra artikel från Aftonbladet som jag läste häromdagen som skrevs redan 2016 av bla socialarbetare med flertalet underskrifter men jag kan inte hitta igen den och minns inte vad jag exakt sökte på för ord.

Dom beskrev ett fall med en familj som blivit angiven som mitt i natten väcktes av polisen och blev förda av polisen till migrationsverkets förvaring. Inga brott hade begåtts i familjen och barn fanns och att bli uppryckta mitt i natten för att förvaras det här motsatte sig flera som jobbar med papperslösa sig redan 2016 och man menade att det man försöker bygga upp raseras för alla förtroenden för myndigheter förloras när man agerar på det här sättet.

Jag ska se om jag kan återfinna den där artikeln för den var riktigt bra och nyttigt skriven av människor som jobbar med det här hur dom ställer sig och den farliga vägen när man ska ägna sig åt angiveri på papperslösa vilka oerhörda konsekvenser det kan få.

Min personliga åsikt är att man ska bygga upp förtroendet med dom här människorna, man ska möta dom här människorna med medmänsklighet där dom är inte jaga iväg dom för jagar vi då jagar vi bort dom och får aldrig fatt på för dom går under jorden när dom istället ska fångas upp på ett medmänskligt sätt av samhället så dom får något fast att stå på och komma in i gemenskapen med oss alla andra där dom blir en del av samhället och får en trygghet.

Magrat
11/8/22, 6:08 PM
#74

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: