Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterbarnövergreppålderlika-villkor
Läst 521 ggr
OberonsMatte
9

Snippa-fallet

Apropå att en våldtäktsdömd man friades i hovrätten p.g.a. att fyra manliga juristdomare tyckte att "snippa" (som var det ord den 10-åriga flickan använde) var en alltför otydlig och oklar benämning…

rolig text.png

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-03-11 08:51 av Loris M
  • Redigerat 2023-03-09 13:07 av NeferNefer
[Undertaker]
6

Väldigt viktig diskussion.

Draken
9

#0: Jäkla bullshit (ursäkta svordomen) Absolut inte riktat mot TS

Väldigt många småflickor använder just ordet snippa. Många föräldrar (inklusive jag) använder den benämningen när jag har pratat med mina flickor när de var mindre.

Kastrera hela bunten med en slö plastsked 🤬 De förstör hela livet för den stackars flickan, men det är det ingen som funderar på. Det verkar inte vara så viktigt. Tro mig jag vet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-03-03 22:43 av Draken
[Undertaker]
10

#2: Jag skulle vilja påstå att oavsett vilka frågor man ställt så hade dessa herrar inte fått fram ”nog tydligt” bevismaterial. En tioårig har inte den förståelsen när det gäller sin kropp samt absolut inte vokabulären. Och hade man sagt ord innan tioåringen använt dem hade det nog klassats som om man intalat henne det hela.

Draken
8

#3: Tyvärr är det ju så. Men i ett sådant här fall, då skall de ta flickan på allvar, hur otydlig hon än är. Man kan använda gester och peka, det borde väl vara tydligt nog, om flickan inte kan "göra sig förstådd" 🤬

Jag kan inte se sådant här utan att bli rosenrasande, så jag ber om ursäkt. Det är inte riktat mot dig eller någon annan i tråden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Denna kommentar har tagits bort.
OberonsMatte
6

#2: Ja, man blir upprörd. Det har länge saknats ett vettigt ord för flickors kön men numera är "snippa" det ord som barn får lära sig i väldigt tidig ålder, både av sina föräldrar, i förskola och i barnmusik och barnprogram. Det är den riktiga (och kanske t.o.m. den enda) benämningen för ett barn.

"Hovrätten ansåg att det var bevisat att den dömde mannen hade stoppat in ett finger i en tioårig flickas snippa. Däremot fastnade juristdomarna på betydelsen av ordet ”snippa”.

Den enda kvinnliga domaren ansåg att hovrätten skulle följa tingsrättens linje och döma mannen till tre års fängelse. De fyra manliga juristdomarna menade däremot att det saknades en förklaring till vad åklagaren menade med ordet snippa. Männen började även diskutera om hur långt in mannens finger varit i flickan.

Därefter friades mannen i hovrätten".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6xqaK/snippa-fallet-bor-overklagas-till-hogsta-domstolen-anser-overaklagare

.

Sajtvärd Katter iFokus

Överåklagare Eva-Marie Persson anser att det uppmärksammade upprivna våldtäktsdomen mot en 50-årig man bör överklagas ti
[Undertaker]
9

#4: Jag tycker ju att det man fått reda på är tydligt nog. En tioåring förstår inte det hela bättre och jag förstår inte hur ett ord kan bestämma över en dom med så tydliga bevis som man ändå fått. Offret är tio år… Kära någon. Jag hade inte kunnat förklara det som tioåring.

Beslutet skadar flickan, familjen samt samhället i sig.

[Undertaker]
7

#6: Tycker inte det bör spela roll hur långt in fingret var då flickan ändå sagt att fingret varit i snippan och det känns tydligt nog. Men naturligtvis måste man som tioåring använda rätt begrepp! (Notera ironin…)

”Överåklagaren: Barn ska använda sitt språk” - En väldigt bra punkt av flera skäl. Finns fall, vet nu inte hur det ser ut i Sverige och tror inte jag kan hitta ett snabbt nu, där barn farit illa och saknat rätt vokabulär. När då förhörsledaren eller liknande försökt hjälpa dem på traven med ord har det sedan inte räknats. Varför? Just för att det inte var barnets språk. Naturligtvis är även det fel.

OberonsMatte
12

#7: Ja, gubbfingret hade överhuvudtaget inget innanför flickans trosor att göra. Det spelar ingen roll vad exakt som gjordes där.

Sajtvärd Katter iFokus

[Undertaker]
9

#9: Redan där borde gränsen kunna dras… Skrämmande.

Draken
7

#6: Ja det är fruktansvärt. Den kvinnliga domaren verkade ju veta vad ordet betydde, så varför kan de inte lyssna på henne, istället för att släppa idioten så han kan förstöra fler småflickor, eller pojkar för den delen.

#7: Precis. Flickan är, som du säger, bara 10 år gammal. Vad förväntar de sig? Att hon skall ha en vuxens ordförråd ? 🤬

#8: Vad f"n hade han där att göra överhuvudtaget ? Han har tafsat på flickan, hon sa att han hade stoppat in fingret i snippan. Det är tillräckligt för att låsa in f"nskapet.

#10: Gränsen skall dras på en armlängds avstånd om han inte är flickans pappa eller annan anhörig.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Undertaker]
7

#11: Håller fullt och fast med… Hela rättegången känns som en dålig parodi. Surrealistiskt att vuxna män hänger upp sig på ett ord som nog alla vet även används för att beskriva hela könet och inte bara den yttre delen. Framförallt just flickor i den åldern kan inga andra ord.

De ignorerar verkligen all annan bevisning även om det finns så mycket som är fel med situationen som borde räcka för att döma mannen.

Karmatarerskanise
0

.

• Redigerat 2023-03-04 01:57 av Karmatarerskanise
Loris M
11

Jag är så upprörd att jag inte ens vet vad jag ska skriva. Det är så fullständigt obegripligt, surrealistiskt.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
11

Det kan inte ha handlat om "vad ordet betyder" (alla vet vad det betyder for gods sake!) och ordbokskommittén ska inte börja "se över" vad som står i ordboken, det är fullkomligt absurt, befängt! Det var inget som "brast" i hennes ordval eller i hennes berättelse. Det måste egentligen handla om något annat. Och det är ruskigt.
Varför gick de förbi de flickans berättelse så att allt började handla om att ett ord var oklart? Hon var 10 år!!! Hur kunde den person som gjort detta gå fri? Tyvärr utsår denna dom tvivel om rättvisans gång.
För att inte tala om hur flickan och hennes nära ska gå vidare och kunna tro på något rättvist samhälle efter detta … 😥
Hon måste få upprättelse, och mycket stöd.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2023-03-04 10:32 av Magi-cat
DesK
5

#15 Väl talat!

/Désirée

NeferNefer
12

Jag håller med alla. Det här är helt oacceptabelt. Det är fantastiskt att hon ens vågade berätta! Om ett barn vågar berätta, så LYSSNA!! Håll inte på och märk ord!
Vad är det för stollar, och hur kan de ens tillåtas ha sån makt? Bort med såna idioter. De missköter sitt jobb. De är samhällsfarliga. De släpper alltså ut en pedofil för att offret, ett barn, inte använder vuxnas ord? Bort med dem.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

[Sacred Wolf.]
8

Det här är alldeles utom sig hur kan dom jag begriper inte jag blir helt stum och chockerad 😮

Hade hon använt F-ordet hade hon fått skit för det med ☹️ vad är det för fel på folk vi talar om en 10 årig flicka ( ett barn ) som utsatts för ett grovt vidrigt brott var finns rättvisan för henne ? ingenstans tvi vale stackars tös det gör riktigt ont i mig vart är vi på väg egentligen 😢

B'puff
0

#2: tyvärr gör kastration ingen skull på våldäktsutövare då de bara tar till andra metoder i så fall. Lobotomi?

/Bpuff

Magi-cat
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från Arga bibliotekstanten på FB. (Det var roligt att läsa kommentarerna. Satir säger mycket med få ord ibland.)

Missfit
6

[https://www.sandaren.se/nyhet/atalad-i-snippafallet-ledare-pa-kristet-ungdomslager]

Han hade tydligen en post som ungdomsledare hos Frälsningsarmén. Då tänker jag att det är mycket troligt att denna flicka inte är hans enda offer.

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

Mannen friades från våldtäkt efter att Hovrätten inte förstod vad snippa var. Nu kan det omtalade fallet prövas i HD. Mannen som anklagas för övergrepp på en 10-årig flicka har bland annat varit ledare på ett kristet ungdomsläger, och övergreppet ska också ha skett i Frälsningsarméns lokaler.
Draken
6

#15: Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag blir så upprörd och rent av förbannad över hur inkompetenta idioter hela rättsväsendet består av.
Hade det varit min dotter så är jag rätt säker på att jag hade hamnat i fängelse för grovt, överlagd mord.

#19: Lobotomera fanskapet, gärna utan bedövning. Eller lås in honom på 3 livstider, utan möjlighet till frisläppning och släng bort nyckeln.

#21: Tvi vale 😔 Undrar hur många fler offer som finns, som inte vågar kliva fram 😔

#22: Vilka politiker som gör vad eller inte hör inte hit i detta fall överhuvudtaget. Vad som hör hit är att flickan är förstörd för livet och hennes bödel går fri och kan förstöra ännu fler pojkar eller flickor. Hur många som har varit, och hur många som kommer är omöjligt att säga. Nu vet inte jag om gärningsmannen var en invandrare eller en svensk (tror inte det framkom av artikeln) men nationaliteten har överhuvud taget ingen betydelse. Brottet är grovt och personen ifråga skall ha sitt straff oavsett ålder, nationalitet eller kön.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

NeferNefer
5

Jag låser tråden. Personangrepp är aldrig okej. Värden får gå igenom inläggen när hon har tid.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Loris M
9

Nu har jag låst upp tråden och tagit bort alla inlägg som inte var relevanta. Tack för ert tålamod! 🌸

Carmarino
7

Högsta domstolen river upp beslutet från Hovrätten och dömer mannen till tre års fängelse och 140.000 kronor i skadestånd till flickan.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fallande-dom-i-snippafallet-man-far-fangelse.c7a4f5c9-ae35-5979-986d-9504ed798bf3

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Mannen i det så kallade "snippafallet" fälls för två fall av våldtäkt mot barn, efter att rättegången tagits om i hovrätten.<br/>Mannen, som är i 50-årsåldern, döms till fängelse i tre år.
Loris M
5

Bra!!

Maria
5

Ja det var riktigt bra.

/Maria

NeferNefer
5

Det gör mig så glad! Han borde ha fått ett mycket värre straff, men det här innebär en upprättelse för flickan och en kraftig signal till alla andra förövare att deras beteende kommer att bestraffas.

UlrikaD
5

Man tycker att hovrätten borde få nån typ av straff för att tänkt så galet. Tänk om familjen inte orkat överklaga. Vilket ju varit fullt förståeligt om dom inte gjort.

• Redigerat 2024-03-06 14:40 av UlrikaD
NeferNefer
2

#32: Jag håller helhjärtat med. Tjänstefel så det visslar om det.

Magi-cat
3

Bra beslut! (Allt annat vore helgalet)

#32 Så visst och sant!

Carmarino
2

Den dömde mannen överklagar domen till Högsta domstolen.

I första hand vill han att HD undanröjer domen och återförvisar den till hovrätten för en tredje prövning. I andra hand yrkar han att han frikänns från åtalet och i sista hand att HD bedömer de två våldtäkterna som en gärning och att den då inte ska bedömas som våldtäkt mot barn.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/snippadomen-overklagas-till-hd-igen.648e200a-f44d-52f5-a327-01cd95e672f8

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Den man i 50-årsåldern som dömts för våldtäkt mot barn i det så kallade snippafallet överklagar nu till Högsta domstolen, rapporterar <a id="X5xYF2hPQaYPEKsV" href="https://www.dagensjuridik.se/aktuella-rattsfall/snippa-domen-overklagad-vill-ha-provning-i-hd/">Dagens juridik</a>.
Draken
5

#35: Han kan ju dra åt helvete …Hoppas verkligen inte han vinner.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-04-02 14:17 av Draken
Magi-cat
5

#36 Det vore skandal utan dess like. Jag fattar inte ens att det tas upp igen, helsjukt …

NeferNefer
3

Usch … såna där farliga idioter borde aldrig få gå fria.

Carmarino
2

#35: Högsta domstolen (HD) kommer inte att pröva det så kallade snippafallet igen.

Det innebär att domen mot en man i 50-årsåldern, tre års fängelse för våldtäkt mot barn, slås fast.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/ingen-ny-provning-av-snippafallet.0877a4f2-bd43-593e-a2e4-4d3997f8f386

Högsta domstolen (HD) kommer inte att pröva det så kallade snippafallet igen, rapporterar <a id="link-Ll1ihYMyYfSWpDb1" href="https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hd-provar-inte-snippafallet-fangelsedom-star-fast">SVT Nyheter Halland</a>.
Maria
2

Jättebra.

/Maria

Magi-cat
2

Det var bra!!!

Draken
1

Bra !!