Lika villkor iFokus

Lika villkor

Läst 580 ggr
Tant Grön
6

Trollfabriken

I morgon tisdag skall jag titta på kalla fakta i tv 4 kl 20.00. Det skall handla om SD:s "trollfabrik". Tror det kan bli intressant.

Magi-cat
4

Det ska jag också göra! Bra att det undersöks ….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
4
Sverigedemokraterna använder lögnen som politiskt vapen. Men tack vare envis journalistik från Dagens ETC och nu senast Kalla fakta kommer sanningen fram.
Tant Grön
3

I morgon tisdag kommer andra och sista delen i trollfabriken. Tv 4 kl 20.00.

NeferNefer
2

Intressant … men inte förvånande på minsta vis.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sds-trollkonton-smutskastar-tidopartier-avslojar-kalla-fakta/

Anställda på SD:s kommunikationsavdelning driver hemliga ”trollkonton”, avslöjar ”Kalla fakta”.

Med dem svartmålas oppositionen – men också de andra Tidöpartierna.

– Skulle vara bra om man går igenom vad man kan hitta för skit på Alice, varför vi tycker hon är en sopa, säger kommunikationschef Joakim Wallerstein om Kristdemokraternas EU-kandidat Alice Teodorescu Måwe.

(…)

Kontona har tillsammans över 260 000 följare, och under årets tre första månader publicerade de runt 1 000 inlägg som tillsammans fick över 27 miljoner visningar.

Det handlar till exempel om Facebooksidorna ”Politiskt inkorrekt”, ”Vita kränkta kvinnor” och ”Sossefasoner” med tiotusentals följare vardera.
Dadgostar jämförs med Stalin

Materialet som sprids är ofta så kallade memes, det vill säga bilder, videos och text med humoristiska inslag, där invandrare på olika sätt framställs som klandervärda och meningsmotståndare misskrediteras.

I ett klipp jämförs till exempel V-ledaren Nooshi Dadgostar med sovjetledaren Josef Stalin. I ett annat har S-ledaren Magdalena Anderssons röst förvrängts med hjälp av AI så att hon tycks säga att S politik kan ”knäcka hela landet” och ”förgöra vårt Sverige”.

Men också andra Tidöpartier, som SD genom Tidöavtalet lovat att hålla god ton mot, smutskastas på kontona.

”Hon är en sopa”

När kommunikationsavdelningen har ett möte pratar medarbetarna öppet om hur de ska angripa Alice Teodorescu Måwe, som vid tillfället precis blivit KD:s toppkandidat till EU-valet och i en intervju med DN förklarat att hon inte har något gemensamt med SD.

– Ska vi börja basha henne lite eller? frågar en anställd.

– Ja, svarar kommunikationschefen Joakim Wallerstein och fortsätter:

– Skulle vara bra om man går igenom vad man kan hitta för skit på Alice, varför vi tycker hon är en sopa.

(…)

– Gör narr av Moderaterna är komisk musik. Skiter på dem är liksom sån här musik kanske.
Anställd: Jimmie ”har okejat”

Inne på kommunikationsavdelningen råder hemlighetsmakeri kring de anonyma kontona. På en fråga från Daniel Andersson om vad kontona kallas svarar dock en anställd:

– Trollfabrik.

Det framgår också att de som styr dem kallar sig själva för ”troll”, ”nätkrigare” och ”memelords”.

En av de anställda säger till ”Kalla faktas” reporter att partiledaren Jimmie Åkesson har godkänt ett av hans klipp.

– Den har ju liksom Jimmie sett och har okejat liksom. Det är inte så att vi gör någonting under hans radar liksom.

(…)

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Anställda på SD:s kommunikationsavdelning driver hemliga ”trollkonton”, avslöjar ”Kalla fakta”. Med dem svartmålas oppositionen – men också de andra Tidöpartierna. – Skulle vara bra om man går igenom vad man kan hitta för skit på Alice, varför vi tycker hon är en sopa, säger kommunikationschef Joakim Wallerstein om Kristdemokraternas EU-kandidat Alice Teodorescu Måwe.
NeferNefer
3

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BqxQ9/kalla-fakta-har-ar-alla-konton-som-sd-kontrollerar-kallas-trollfabrik

SD:s kommunikationsavdelning kontrollerar ett 20-tal sociala medier-konton som sprider desinformation med hjälp av så kallade ”nätkrigare”.

Det framkommer i Kalla faktas program ”Nätkrigarna”.

(…)

Här är hela listan på de avslöjade kontona.

Det handlar om följande konton:

TikTok:

mememumriken
markusallard
alexanderbardposting
magdalenaanderssonharfel
sdwaifu
ludvigaspling
sdtobbe
sverjedemokraterna
jimmiemoments
sdregeringen
meanwhilesweden
tiktokpundaren
veckansutvisning

Youtube:

FilosofiFabriken
jimmiemoments
meanwhileinswe

Instagram:

sozzefasoner
sdregeringen
vkkfb

Facebook:

Politiskt inkorrekt
Sozzefasoner
SDregeringen
Vita Kränkta Kvinnor

(…)

Enligt TV4 är det tre av Sverigedemokraternas kommunikatörer som driver kontona. Det här sker på uppdrag av kommunikationschefen Joakim Wallerstein och styrs av arbetsledaren Mikael Stålbrandt.

Kontona ska bland annat ha spridit desinformation och propaganda genom bilder och videoklipp som syftar till att demonisera politiska motståndare. Klippen och bilderna innehåller främlingsfientliga och konspiratoriska budskap.

Förra veckan avslöjade Kalla Fakta kopplingarna mellan Sverigedemokraterna, youtubekanalen Riks och ”trollkonton”. Det här efter att reportern som gick undercover umgåtts med inflytelserika SD-anställda under flera månader för att vinna deras tillit.

(…)

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

SD:s kommunikationsavdelning kontrollerar ett 20-tal sociala medier-konton som sprider desinformation med hjälp av så kallade ”nätkrigare”. Det framkommer i Kal
  • Redigerat 2024-05-14 10:07 av NeferNefer
NeferNefer
3

Nu spelar Kristersson ovetande och förvånad. Antingen är han naivkorkad eller så ljuger han än en gång. Jag litar inte på honom för fem öre. Jag tror han kände till det här hela tiden, förutom möjligen den lilla detaljen att de svartmålade hans parti också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1253907

På en presskonferens med statsminister Ulf Kristersson får han en fråga om TV4:s Kalla fakta avslöjande om SD:s “trollfabriker” och hur de svartmålat Tidöpartierna på sociala medier.

– Det är mycket allvarliga uppgifter. SD måste fullt ut svara på alla frågor. De förefaller ha allvarliga problem på sin kommunikationsavdelning. De måste svara och reda ut detta. Jag är fullständigt mot smutskastning och trollkonton.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
NeferNefer
3

Aha, här är en som håller med mig om att Tidölaget inte borde vara (spela!) förvånade.

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/ni-kan-faktiskt-inte-vara-sa-forvanade/

(…)

Nätkrigandet har varit en central och välkänd del i Sverigedemokraternas strategi sedan evigheter.

TV4:s ”Kalla fakta” visar i den meningen på en produktutveckling snarare än något nytt – även om samarbetspartierna låtsas som det.

(…)

På så vis är TV4:s granskning av Sverigedemokraternas ”trollfabrik” framför allt god konsumentjournalistik:

Så här går det till när ett modernt nationalistparti skapar politisk kommunikation.

Det som framkommer lär knappast få hundratusentals SD-väljare att plötsligt börja rösta på Centern i stället, men politiska konsekvenser kan ta andra uttryck också.

Den verkligt rykande pistolen i granskningen är inte någon av de hetsiga filmsnuttarna på ”inofficiella” konton, eller ens fikabordstugget om att man borde skapa fejkade hemsidor på arabiska i syfte att piska upp våldsamma motsättningar mellan muslimska väljare och staten/Socialdemokraterna (även om det senare låter som ett solklart fall för Säpo).

Det riktigt komprometterande är att kommunikationschefen Joakim Wallerstein är så uppenbart medveten om att det man håller på med är suspekt och inte tål offentlighetens ljus.

Detta slår effektivt hål på SD-sfärens intensiva försvar om att TV4 minsann inte hittat något och att förresten är sossarna också dumma och så vidare, i oändlighet, amen.

Wallerstein är en tungviktare i SD. Kvarstår han i den rollen om en vecka kan partiet lika gärna börja bedriva sina påverkansoperationer i öppen planlösning på Sergels torg.

Samtidigt är det något som skaver med reaktionerna – inte minst från samarbetspartierna i Tidöblocket.

Var förfärade, visst, men ni kan väl inte på riktigt vara så förvånade?

Att nätkrigande under mer eller mindre dold flagg var och är en central del i SD-strategin har varit uppenbart för den som velat se ända sedan Kent Ekeroth samlade in pengar till jättebloggen Politiskt inkorrekt i slutet av 00-talet.

Alla med ögon och öron vet att SD ser sig som en gerillarörelse, indragna i ett totalt politiskt krig med ”etablissemanget” – där ändamålen helgar medlen, eftersom etablissemanget började.

Varken Tidöavtalet som sådant, där SD nu har inflytande och fina poster, eller Tidöavtalets så kallade artighetsparagraf har ändrat på den saken.

SD:s gradvisa omvandling till något slags femte borgerligt alliansparti har primärt skett i huvudet på moderater, kristdemokrater och borgerliga ledarskribenter, inte i verkligheten.

Vilket nu än en gång har bevisats.

Viktor Barth-Kron är politisk kommentator på Expressen.

Nätkrigandet har varit en central och välkänd del i Sverigedemokraternas strategi sedan evigheter. TV4:s ”Kalla fakta” visar i den meningen på en produktutveckling snarare än något nytt – även om samarbetspartierna låtsas som det.
NeferNefer
3

Fler som är (spelar) förvånade. Alice har talat så gott om SD. Föga anade hon att den heta kärleken inte var besvarad.
Men både Ebba Busch och Alice inbillar sig tydligen (eller låtsas) att det skulle räcka med att "städa upp" i SD. Jag vet inte om de är korkade eller bara spelar korkade. Eller så är de helt enkelt bara naiva. Vad vet jag? Jag känner inte dem.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kd-efter-avslojandet-om-sds-trollkonton/

(…)

Inför ”Kalla faktas” dolda kameran förs diskussioner på SD:s kommunikationsavdelning om hur man ska ”basha” KD:s EU-kandidat Alice Teodorescu Måwe.

Nu svarar Teodorescu Måwe på SD:s smutskastning:

– Jag utsattes för ett drev som jag aldrig varit med om.

– Ett uppenbart brott mot Tidöavtalet, säger KD-ledaren Ebba Busch.

(…)

KD-ledaren Ebba Busch menar att Jimmie Åkesson (SD) måste städa upp i partiet:

– SD behöver städa. Jimmie Åkesson behöver städa. Det är helt uppenbart.

Alice Teodorescu Måwe säger att ”det demokratiska systemet” är den största förloraren på avslöjandet, och instämmer i att SD behöver städa.

Kan du samarbeta med Sverigedemokraterna efter det som hänt?

– Mitt jobb handlar om att driva den politik som vi har gått till val på både tidigare men också framåt. Där gör vi upp med Sverigedemokraterna i en rad frågor där vi tycker lika, säger Teodorescu Måwe, och fortsätter:

– Det säger ingenting om de här metoderna utan vi fokuserar på politiken. Det är också det som det här samarbetet ska utvärderas ifrån: hur väl vi lyckas leverera på våra vallöften. Därutöver bör SD städa.

Inför ”Kalla faktas” dolda kameran förs diskussioner på SD:s kommunikationsavdelning om hur man ska ”basha” KD:s EU-kandidat Alice Teodorescu Måwe. Nu svarar Teodorescu Måwe på SD:s smutskastning: – Jag utsattes för ett drev som jag aldrig varit med om. – Ett uppenbart brott mot Tidöavtalet, säger KD-ledaren Ebba Busch.
  • Redigerat 2024-05-14 14:24 av NeferNefer
NeferNefer
3

Fantastiskt (ironi). Äntligen upptäcks det att Åkesson inte klarar av att ta ansvar. Faktum är att det enda han kan är att ljuga och baktala andra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rPAe0R/jimmie-akesson-vagrar-ansvarsutkravas-kan-kosta-sd-makten

(…)

Sverigedemokraterna håller på att tillintetgöra sina möjligheter att sitta i en regering efter nästa val.

Hotet kommer inifrån.

När partiet nu granskas och ansvarsutkrävs kan Jimmie Åkesson uppenbarligen inte hantera det.

Upp med handen alla som inte redan visste att Sverigedemokraterna driver smutskampanjer mot sina motståndare på nätet. Upp med handen alla som inte redan visste att det är organiserat från partiets kommunikationsavdelning och att den på ett mästerligt sätt använder sig av algoritmer, känslor och påhittiga konton på nätet för att låta hatet skölja över sina motståndare. Och som Jimmie Åkesson säger i sitt ”tal till nationen” på YouTube – partiet är väldigt bra på detta.

Partierna som ingår i Tidösamarbetet vet om det, media vet om det och SD själva vet absolut om vad de håller på med. SD:s sätt att bedriva kampanjarbete är förkastligt ur flera perspektiv, men det är också något som partiet varit stolta över – ett sätt för dem att lura etablissemanget.

Man kan kalla det för många olika saker, men eftersom de själva beskriver det som en trollfabrik i TV4:s granskning, så kan vi hålla oss till det.

Att SD höll sig med en trollfabrik visste som sagt alla partierna i regeringen när de gick in i det här samarbetet. Många av deras politiker har varit utsatta för organiserade hatstormar från Sverigedemokraternas digitala kanaler och sociala medier. Vad de hoppades på var att partiets vilja att få makt och inflytande skulle slipa bort de här dåliga sidorna. Att SD skulle komma ut på andra sidan av Tidöavtalet och vara ett parti som följde regler och tysta överenskommelser.

De hade fel. Såklart.

(…)

I ett tal på YouTube kommentar Åkesson TV4:s granskning. Ord som klegget, påverkansoperation och proxykrigare förekommer. I Åkessons beskrivning är SD utsatta från alla möjliga håll, men det som har hänt här är att de har blivit utsatta för den sortens granskning som alla partier utsätts för.

Men det är tydligt att Jimmie Åkesson inte accepterar att ansvarsutkrävas. Det lämnar både väljare och samarbetspartierna i regeringen i en svår sits. I ett demokratiskt samhälle måste makthavare kunna ställas till svars.

Regeringen har nu en svår uppgift framför sig när de ska bestämma hur de ska hantera det här. Hittills har de kunnat blunda för vad det är som pågår i den sverigedemokratiska rörelsen, men efter TV4:s granskning behöver de ta ett beslut – kan de öppet stå för att SD håller på med den här sortens kampanjer, eller behöver de sätta hårt mot hårt och kräva förändring.

Det är kanske nu som regeringsalternativet för 2026 avgörs.

Sverigedemokraterna håller på att tillintetgöra sina möjligheter att sitta i en regering efter nästa val. Hotet kommer inifrån. När partiet nu granskas och an
[solljust]
6

Det här är skrämmande och fruktansvärt men ändå kan jag inte låta bli att tänka tanken ju mer dom gör bort sig ju mer splittras Tidöpartierna det kan bli en sån villervalla en sån konflikt i det här så har vi turen kan ett omval ske och det är vi alla så enormt av behov av.

Så fortsätt gör bort er säger jag för ju mer desto bättre den här regeringen måste splittras och kastas ut så jag hoppas på att det blir ett sånt jäkla liv så hela den här regeringen fullkomligt faller och inte har en återvändo.

NeferNefer
3

#10: Ja, det vore fantastiskt bra om det blev som du skriver. Låt oss hoppas på det!

DesK
4

#10 Eller att folk får upp ögonen och röstar på ett bättre/ säkrare sätt vid kommande val, det är ju inte så långt bort.

/Désirée

NeferNefer
3

#12: Ja, vi får hoppas att folk ser SD för vilka de är, inte vilka de själva säger att de är.

[solljust]
3

#12: Vi får innerligt hoppas på det att folk nu lärt sig något och inte gör om samma misstag igen 😎

[solljust]
4

Röster höjs. Olåst artikel hoppas den förblir så.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1253966

Magi-cat
3

#15 Det var bra att någon säger något! Annars tycker jag det är alldeles för tyst om det bland de övriga partierna.

Åkesson fick lägga ut ut texten igår på TV-nyheterna och det lät som vanligt som om det var väldigt synd om dem och det var kritikerna det var fel på osv ….

NeferNefer
5

Ja, oj oj oj, alla hatar stackars oskyldiga SD som bara vill väl, och som inte har minsta trollfabrik och aldrig trakasserar kvinnor eller slåss med järnrör … det är de som är de stora offren! Offerkoftorna är på igen. De kan lika gärna sova i offerkoftorna så slipper de besväret att ta på sig dem stup i kvarten.

[solljust]
5

Ja dom där offerkoftorna måste vara riktigt bekväma att ha.

[solljust]
5

Se på jäsingen det finns offerkoftor att köpa, kanske borde någon tipsa JÅ😎

https://www.netshirt.se/herr/trojor/koftor/offerkofta

Köp Offerkofta - Designa de flesta av våra produkter med eget tryck ⚫️ Både i mobil och på dator!
Magi-cat
4

🤣

NeferNefer
3

🤣

DesK
2

#19 Den är bra! 🤣

/Désirée

NeferNefer
4

Ja, kan de inte stå för sina ord är jag helt för att EU griper in. Och om EU griper in mot folk som hatar, hotar och hänger ut på internet är jag helt för det, fast jag inte är helt förtjust i EU (jag röstade nej och står för det fortfarande). I det här fallet: HEJA EU!!

https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/nu-kommer-akessons-troll-att-bekampas-av-eu/

(…)

Nu blir det tungt att driva trollfabrik. Det kommer EU att se till, med nya, radikala medieregler.

Det är inte en naturlag att troll ska få kidnappa vårt demokratiska samtal så att vi medborgare och politiker inte längre kan höra varandra i allt oväsen.

(…)

Under denna vår har EU:s lagstiftningsmaskineri rullat ut ett tjockt paket av regler för att rensa bort avarter i medierna. Vi har fått anti-SLAPP, digitala tjänster-lagen, visselblåsarskydd och regler för politisk reklam – men framför allt en banbrytande europeisk mediefrihetslag.

EU:s lagstiftning dubbar helt enkelt journalistiken till allmänhetens väktare, garanten för att makten granskas och nyhetsbevakningen styrs av allmänintresset.

Att driva trollfabrik ska vara jobbigt. Sedan februari i år finns lagen om digitala tjänster som tvingar Facebook, Instagram, Youtube, med flera, att inte släppa fram hat och hot på sina plattformar.

Detta inkluderar allt som kan vara en systemrisk för samhället – som att påstå att svensk socialtjänst stjäl barn, till exempel.

Mediemyndigheten måste se till att sådant tas bort – en avslöjad trollfabrik hamnar på deras bord.

Att sända ut hot och hat är alltså redan förbjudet och snart blir det lika förbjudet att gömma sig bakom falska namn, till exempel att köpa upp domännamn för att verka i det dolda. Alla medier måste från hösten 2025 offentliggöra vem som äger, driver och finansierar dem. Alla politiska budskap ska ha rätt avsändare.

Inte längre tillåtet, alltså, att organisera en politisk påverkansapparat som inte i varje budskap tydligt visar vem avsändaren är, eller att använda pengar och personalresurser utan att klart deklarera hemhörighet.

Det blir slut på att låtsas vara journalist bara för att du har en mikrofon eller Youtube-kanal.

Alla som kallar sig media måste garantera redaktionellt oberoende från ägarnas åsikter – annars är det inte journalistik.

(…)

En unik roll och extra ansvar viks åt public service och där går de nya reglerna går rakt in i veckans gräl om public service. Staten måste ge public service ”tillräckliga, hållbara och förutsebara” ekonomiska resurser för att sköta sitt uppdrag. Hur mycket pengar det kräver sägs inte, men vill någon minska anslagen måste man kunna visa att uppdraget inte försvåras.

(…)

SD:s ledamot i utredningen, Alexander Christiansson, gladde sig åt att ha förhandlat bort jämställdhet och mångfald från granskningsuppdraget.

Just mångfald är dock tillbaka som ett tungt krav i EU-reglerna och speciellt nämns ”kulturell mångfald.”

EU:s regeringar har alltså bestämt sig för att städa upp i det offentliga samtalet och det startar med att medier i trygghet ska kunna gräva och avslöja mäktiga personer och organisationer. Journalistik är en samhällstjänst. Politiker ska stå för sina budskap. Trollfabriker blir olagliga.

Kommer det att fungera? Det beror delvis på om våra myndigheter sköter sina nya uppgifter. Mediemyndigheten, hallå? Men det beror också på hur mycket vi andra bidrar med anmälningar.

Här har vi fått verktyg för att säga stopp.

Nu blir det tungt att driva trollfabrik. Det kommer EU att se till, med nya, radikala medieregler.
DesK
3

Det gäller ju också att hitta det som ska anmälas…

/Désirée

NeferNefer
2

Så sant!

[solljust]
4

Så sant kan bara hålla med dig där DesK och det är väl det Magdalena Andersson är inne på nu.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-stoppa-alla-anonyma-konton-vill-se-krav-pa-legitimation-pa-sociala-medier

Men det här förutsätter också att plattformar som i fokus där vi kan ha anonyma nick men att ledningen kan be om legitimering för jag tror många inte vill ha sina riktiga namn jag vill det inte men har man identifierat sig så vet ledning för olika plattformar vem som befinner sig bakom ett nick.

Sen ska det vara trovärdiga plattformar också jag är enbart med här och har sett genom åren att i fokus ledning är att lita på och jag kommer inte att ha andra sociala medier men skulle jag en dag ändra mig mot all förmodan jag är så nöjd här skulle jag inte känna mig helt säker med tanke på hur mycket det är som är oseriöst idag och här har jag vart med så många år så i fokus litar jag på jag har sett att det i alla år bara gått juste till.

Men jo det behövs tas rejäla tag i det här men också möjligheten att skapa ett anonymt nick men kunna identifiera sig med exempelvis bank id så ägarna av plattformar vet vem som skapat nicken.

Socialdemokraterna tycker att statsminister Ulf Kristersson (M) tonar ned allvaret i avslöjandet om SD:s anonyma konton och vill se krav på legitimation för att skapa konton på sociala medier. – Regeringen försöker reducera det här till politisk smutskastning inom Tidösamarbetet, säger S-ledaren Magdalena Andersson.
Rådjurstoken
5

SD har "bett om ursäkt" men säger att de "inte kan lova att de framöver kommer förändra sina arbetssätt".

Oj så trovärdigt med en ursäkt då. 😠

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidopartiernas-i-krismote-efter-sd-granskningen

Regeringspartierna har riktat stenhård kritik mot SD och deras arbete med anonyma konton. Under torsdag höll Tidöpartiernas partisekreterare möte. – Det är ett antal inlägg som strider mot respektklausen som finns i Tidöavtalet, säger SD:s Mattias Bäckström Johansson efter mötet.
DesK
4

#27 M a o ingen ursäkt alls!

/Désirée

NeferNefer
4

Lögnare, hela bunten. Usch.

NeferNefer
4

Äntligen har youtube reagerat … nåja, bättre sent än aldrig, antar jag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1254395

De Youtubekanaler som av TV4:s Kalla fakta pekats ut som en del av Sverigedemokraternas anonyma konton har stängts ned.

På en av kanalernas sida anges att kanalen är borttagen eftersom den brutit mot Youtubes ”riktlinjer för communityn.” Även två andra kanaler som pekats ut som en del av SD:s anonyma konton går inte längre att nå, vilket Emanuel Karlsten, journalist och expert på sociala medier var först med att rapportera.

TV4:s Kalla fakta avslöjade i veckan att Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning driver anonyma konton, för att bland annat nedvärdera politiska motståndare. Kontona återfinns på både Tiktok, Youtube, Facebook och Instagram.

NeferNefer
4

Hur var det … om du upprepar en lögn tillräckligt många gånger kommer folk att tro att det är sant? Åkesson har visst hört det för han låter som en papegoja. Jag personligen tycker att det är pinsamt att han fortsätter tjata fast bevis kommer fram hela tiden …
Och "humor" och "satir" … det de gör är varken humor eller satir.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1254395

Åkessons attack mot Andersson: ”Hon ljuger”

Magdalena Andersson (S) säger i SVT:s Aktuellt att Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson blivit ertappade med att ha en trollfabrik.

Något som får SD-ledaren att rasa:

– Magdalena Andersson ljuger. Det finns inga exempel där vi trakasserar motståndare eller ägnar oss åt desinformation. TV4 har varit inne hos oss i ett års tid och har bara hittat ett 20-tal konton som ägnat sig åt humor och satir.

• Redigerat 2024-05-17 07:29 av NeferNefer
Magi-cat
4

Såg på tv-nyheterna igår hur Åkesson fick lägga ut texten, så upprörd över vilken affär tv4 gör av lite humor och satir! Humor och satir upprepade han hur många gånger som helst. Är inte retoriken lite .. trumpisk? Några enkla ledord som upprepas och inte säger vad det egentligen handlar om, men vänder på fokus till att DE egentligen bara blir orättvist attackerade …

Magdalena Andersson tycker jag blev avbruten hela tiden.

I kommentarer man läser är det som om det inte riktigt tas in vad SD faktiskt gör och står för, utan det kastas tillbaka på den som avslöjar, i känd trollstil.

Det är viktigt nu hur de andra partierna ställer sig. Annars blir resultatet kanske mer som det gamla talesättet "hälla vatten på en gås" …

DesK
4

#32 Väl talat!

/Désirée

[solljust]
6
Myndigheten för psykologiskt försvar har anmält ”Kalla faktas” avslöjande om SD:s trollfabrik till Granskningsnämnden. Enligt myndigheten har programmet använt intervjuer med myndighetens personal ur sitt sammanhang. – Det framgår jättetydligt i programmet, säger programmets ansvariga utgivare Fredrick Malmberg.
Magi-cat
3

😮

NeferNefer
4

Aha! Det är sant, varför tänkte jag inte på det förut. SD har inte en trollarmé. SD är en trollarmé.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/o3pQLm/vem-riktar-du-gevaret-mot-jimmie-akesson

(…)

De senaste två veckorna saknar motstycke i modern svensk historia. Aldrig tidigare har en regering så uppenbart blivit förnedrad av sitt samarbetsparti utan att överväga några kännbara åtgärder.

Kalla Faktas mycket gedigna avslöjande reportage, med inbäddad journalist på SD:s kommunikationsavdelning, visar att Tidöregeringens största parti systematiskt använder en stor mängt trollkonton för att påverka debatten – vilket ETC var först med att avslöja.

Kärnan i skandalen är det politiska bedrägeriet. Att SD:s kommunikationschef och Jimmie Åkesson öppet ljugit om att de har dolda konton och sedan försöker blanda bort korten när det framgår att de ljuger.

SD:s metoder är en slags krigföring mot det offentliga samtalet. Problemet är inte att SD har åsikter. Problemet är manipulationen.

Trollfabriken liknar de påverkansoperationer som exempelvis Ryssland använder sig av mot västliga demokratier.

Med fronter som ger sken att vara något annat än de är och avancerade tekniker kan den som har mycket pengar påverka vad människor ser och känner i de sociala medier som upptar allt fler av våra vakna timmar.

Den som kan manipulera tekniken kan manipulera åsikterna, och den som manipulerar åsikterna kan styra framtiden.

SD har inte en trollarmé. SD är en trollarmé. Det SD ägnat sig åt de senaste 25 åren är en enda lång påverkansoperation av svenska folket och svensk debatt.

(…)

Därför håller Åkesson sitt Youtube-tal till nationen på tisdagen. Därför ser han ut att nästan börja gråta när SVT:s Anna Hedenmo intervjuar honom i Aktuellt på ett valmöte.

Hela Åkessons verksamhet är hotad. SD är en trollfabrik. Och fabrikören försvarar sin kärnverksamhet.

Kärnan är att sprida hat och vrida upp propagandan.

Borgarna i Tidö är bara värddjuren för SD:s ambition att ta över makten. Nu vet vi att de inte skyr några medel på den vägen.

På onsdagen publicerade Riks, SD:s helkontrollerade mediekanal, en video med Åkesson som Karl XII inför karolinska soldater. Man får anta att de ska symbolisera hans trollarmé. Texten: ”Riks reagerar. Jimmie ber inte om ursäkt för någonting.” På bilden riktar SD-ledaren ett gevär mot tittaren.

Vem är mynningen riktad mot?

Är det mot Kristersson som han siktar? Eller är det mot den svenska demokratin?

De senaste två veckorna saknar motstycke i modern svensk historia. Aldrig tidigare har en regering så uppenbart blivit förnedrad av sitt samarbetsparti utan att
DesK
3

Det finns endast 🤬🤮🤬🤮 att säga!

/Désirée

NeferNefer
3

#37: Jag håller med!

Magi-cat
3

"På onsdagen publicerade Riks, SD:s helkontrollerade mediekanal, en video med Åkesson som Karl XII inför karolinska soldater. Man får anta att de ska symbolisera hans trollarmé. Texten: ”Riks reagerar. Jimmie ber inte om ursäkt för någonting.” På bilden riktar SD-ledaren ett gevär mot tittaren."

Om någon från oppositionspartierna stått och riktat ett gevär mot tittaren … Det går inte ens att tänka en så absurd tanke, men reaktionen på ett liknande tilltag hade med rätta blivit rasande. I klippet ovan blir det en uppmuntrande klapp på axeln när Åkesson gör det. Det är väl bara "humor och satir", kan jag tänka mig. Vad blir nästa steg?

Nej, usch, var har vi hamnat egentligen? Är det Sverige?

De som anmäls är de som avslöjar!!!

NeferNefer
3

#39: Ja, inte för jag tror att Magdalena Andersson skulle få för sig något så idiotiskt och pinsamt, men om hon ändå gjorde det skulle SD aldrig sluta tjata om det.
Jag tycker inte det är vare sig satir eller humor, eller ironi för den delen, att tvingas titta in i pipan på ett skjutvapen.

Magi-cat
3

#40 Nej, det finns inget roligt någonstans vare sig med detta hemska tilltag eller trollfabrikerna. Det är helt absurt att de försöker lämpa över skulden på anmälarna. Men allt de gör är absurt, (vilket egentligen är alldeles för snällt ord…) …

NeferNefer
3

Befängt, kanske. Eller groteskt. Eller båda.

NeferNefer
3

Allvarligt som f-n.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/linus-from-sd-styrde-trollkonton-fortroendevald-i-huddinge/

(…)

1150.webp
975.webp

Han har förfogat över flera av SD:s anonyma nätkonton, vilket TV4:s ”Kalla fakta” kunnat visa i sin granskning av partiets trollfabrik.

Samtidigt är Linus From förtroendevald för SD i Huddinge.

– Hade det här varit en ledamot från mitt parti, då hade den inte kunnat ha sina uppdrag kvar, säger kommunstyrelsens ordförande Sara Heelge Vikmång (S).

I ”Kalla fakta” hörs kommunikatören Linus, i ett klipp inspelat med dold kamera, prata med TV4:s wallraffande reporter Daniel Andersson.

– Vad kallar ni er? Alltså, de sociala mediekontona helt enkelt?, frågar Daniel Andersson.

– Trollfabrik, svarar Linus.

I efternamn heter han From, och samtidigt som han haft sitt jobb på Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning – där han alltså förfogat över vad han själv väljer att kalla trollfabrik – sitter han förtroendevald för SD i Huddinge kommun.

”Förtroendet är förbrukat”

Nu ifrågasätter flera kommunfullmäktigekolleger Linus Froms agerande, vilket tidningen Mitt i Stockholm var först med att rapportera.

Carl Otto Engberg är gruppledare och oppositionsråd för Liberalerna i Huddinge. I en skriftlig kommentar kallar han SD:s anonyma budskap på sociala medier för ett brott mot Tidöavtalet, som måste få konsekvenser, och att Linus From borde avgå.

(…)

SD: Påverkar inte personens uppdrag i Huddinge

Expressen har sökt SD:s gruppledare och oppositionsråd i Huddinge, Felix Byström, som via partiets presstjänst hänvisar till svaren han gav till Mitt i, eftersom han befinner sig på konferens.

– Jag ser inte att något av det som framkommit i programmet påverkar personens uppdrag i Huddinge. Det är naturligt i partier att man både arbetar politiskt och som tjänstemän, säger han till tidningen.

Han menar att man behöver se på de anonyma kontona ”i sin kontext och att det är uppenbar sarkasm”, och att man i nuläget inte ser någon anledning att utreda eller agera.

• Redigerat 2024-05-18 17:44 av NeferNefer
NeferNefer
3

"Uppenbar sarkasm" är det verkligen inte. Det är rasistisk propaganda, inget annat.

NeferNefer
3

Äntligen är det någon som nämner hur farligt det här är! Bra.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Pp9x10/akessons-eviga-logner-kantriggaensamvargar

(…)

Jag sitter i den Slovakiska huvudstaden och tittar på Aktuellts debatt mellan Magdalena Andersson och Jimmie Åkesson. Ämnet är trollfabrikerna. Tidigare under dagen har Tidöpartiernas partisekreterare mötts vilket slutat med krismöte inom Liberalerna.

Sverigedemokraterna har valt att inte be om ursäkt för någonting som avslöjats i Kalla Faktas granskning.

Där framkommer det att SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein medvetet och strategiskt drillar ett gäng unga grabbar att sprida högerextrem propaganda, desinformation, skapa konflikter och smutskasta politiska motståndare.

Nej, allt är bara ljug, ”trumpar” Åkesson ut i Aktuellt-debatten. Alla ljuger, särskilt Magdalena Andersson, är hans bombmatta till budskap.

(…)

Men Åkesson har valt en parallell verklighet.

Författaren Naomi Klein beskriver fenomenet i sin senaste bok ”Doppelgänger: En färd genom spegelvärlden” (Ordfront) som nyligen getts ut på svenska. Det är en sorts guidebok för hur flödet på internet skapat en spegelvärld fylld av förvillande skuggspel, lögner och verklighetsförvrängning.

I Slovakien har det offentliga samtalet länge präglats av denna spegelvärld. Tonläget har blivit så förgiftat att det inte längre blir en skandal när toppolitikern Ľuboš Blaha fångas på video när han drar igång en ramsa inför en folksamling att den kvinnliga presidenten är en ”hora”.

Den upptrissade polariseringen i landet nådde i onsdags en slutpunkt. Premiärminister Robert Fico sköts med fem skott av en 71-årig man efter ett regeringssammanträde i centrala Slovakien.

De kommande dagarna sägs vara avgörande för hans överlevnad.

Den gripne gärningsmannen beskrivs som en ”ensamvarg”. Han har inte varit medlem i något parti. Däremot har han haft kopplingar till en pro-rysk paramilitär organisation. Han har dessutom gett ut böcker med rasistiskt innehåll. I förhör med mannen som läckt ut säger han att han inte ångrar sitt agerande.

(…)

För att begripa hur Slovakien blivit ett nytt mini-Ungern i Centraleuropa måste man förstå 59-årige premiärministern Robert Fico.

Han är arbetarklassungen som utbildade sig till advokat. Först var han kommunist, därefter centerpartist. Senare låtsades han vara socialdemokrat, därför har hans parti Smer den partibeteckningen.

Men politiskt är det ett utpräglat nationalkonservativt och högerpopulistiskt parti. Fico har ridit på varenda högerpopulistisk våg, precis som Sverigedemokraterna.

Först använde de flyktingkrisen 2015 som ett sätt att driva upp motsättningar bland slovaker. Sedan Covid-pandemin och flyktingvågen från grannlandet Ukraina. Nu är det motstånd mot EU och Nato, samt förnekelse av klimatkrisen där de hämtar sin energi.

Känns detta igen?

En stor skillnad är att Robert Fico har kopplingar till de uppmärksammade morden på journalisten Ján Kuciak och hans fästmö Martina Kušnírová 2018.

Även om det inte finns några direkta bevis som kopplar Fico till morden, har Kuciaks arbete med att avslöja korruption inom den politiska eliten i Slovakien pekats ut som en möjlig orsak till hans död.

Trots det har Robert Fico kunnat göra politisk comeback och är starkare än någonsin – fram till skotten i onsdags.

Enligt elv.ai, ett företag som modererar diskussionsforum på nätet, har de hatiska kommentarerna nu ökat till rekordnivåer i Slovakien.

Radovan Geist känner oro för hur situationen i landet ska utvecklas. Redan nu är det svårjobbat för journalister. Regeringsföreträdare har slutat ge intervjuer och vänder sig istället till ”alternativa medier”.

Hoppet, säger han, står till EU. Att de utnyttjar de EU-bidrag som Slovakien är beroende av för att landet inte ska bli ännu ett Ungern.

(…)

EU-valet närmar sig och högerextrema partier växer i nästan alla europiska länder. Lögner vänds till sanningar och den starkes rätt tar över. Om du stirrar in i avgrunden länge nog, så kommer avgrunden att stirra tillbaka på dig, skrev filosofen Nietzsche.

Det gäller att göra motstånd med röstsedeln i tid, också i Sverige.

I Slovakien slutade polariseringen med ett pistolskott
Magi-cat
3

Otäckt men sant.

"Det gäller att göra motstånd med röstsedeln i tid, också i Sverige."

NeferNefer
5

Japp. Inget mer "röra om i grytan", se vart det idiotiska sättet att tänka har fört oss. Det gäller att bara rösta på demokratiska partier. Inga odemokratiska, trollande, hetsande och hatande partier, och inga partier som alltför gärna ställer upp som lydpartier till dem.

Bo§e
4

Apropå hemliga desinformatörer:
Vem var "Egor Putilov", egentligen….?

https://www.aftonbladet.se/tagg/egor-putilov-alexander-fridback

"Don't Panic" (Douglas Adams)

NeferNefer
2

Det verkar extremt svårt att få veta vem han egentligen är.

NeferNefer
4

Trollkontona nerstängda på TikTok. Hoppas de inte återkommer.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tiktok-vi-har-stangt-ner-sds-anonyma-konton/

Tiktok har stängt ner SD:s anonyma konton på plattformen, bekräftar sociala medieplattformen för TT.

Det handlar om 13 konton på Tiktok som nu har stängts ner. Tiktok vill inte kommentera varför de valt att spärra kontona.

Nedstängningen av SD:s anonyma konton har att göra med avslöjandet från TV4:s Kalla fakta för ett par veckor sedan.

I flera år har Sverigedemokraterna förnekat att de driver något som skulle kunna kallas en ” trollfabrik”. Men i avslöjandet identifierades 23 anonyma konton som styrs från SD:s kommunikationsavdelning, varv 13 har legat på Tiktok. Nu har de alltså tagits bort.

Enligt SD söker man Tiktok för att få ett svar på varför. Partiets presschef Oskar Cavalli-Björkman vill inte kommentera frågan ytterligare.

Kommer ni att starta nya anonyma konton eller har ni redan gjort det?

– Jag kan inte gå in på det i nuläget, säger Cavalli-Björkman.

Tiktok har stängt ner SD:s anonyma konton på plattformen, bekräftar sociala medieplattformen för TT.
  • Redigerat 2024-06-17 12:42 av NeferNefer
[Undertaker]
5

#50: Tyvärr kommer SD nog fortsätta använda sig av liknande metoder, kanske inte på TikTok men fortsatt på plattformar som inte ingriper, så länge de kan utan att få några verkliga konsekvenser.
Trollfabriken verkade/verkar ju nästan vara sin egna lilla verksamhet och än så är TikTok nog ända stället där en klar gräns markerats (i detta fall då genom att spärra kontonen även om anledningen i sig är "oklar"). Men jag är glad att de har tagit initiativet att stänga kontonen, oavsett vad för skäl de nu hade.

NeferNefer
4

#51: Ja, de är riktigt fula på det sättet så du har säkert rätt i det. De har ju sina youtubekanaler också.

[Undertaker]
5

#52: Klart de har YouTube… Nu vet jag inte vad de laddar upp där men så som jag känner SD behöver de inte vara gömda bakom ett anonymt konto för att visa att partiet saknar en hel del gränser samt moral.

Vore skönt om vi kunde ha lite lagar kring hur partier får föra sin politik. Och att de som inte sköter sig får klara konsekvenser. Förlåt men ett parti som använder sig av så kallad "satir" på de vis SD gjort via dessa konton borde inte få existera. Politik ska föras öppet och ärligt, annars kan man lika gärna låta bli helt.

Klarar man inte att vinna väljare med sina åsikter/lösningar och sin förmåga att presentera dessa så är man nog inte lämpad som politiker eller ens parti då. Men ska man ägna all sin tid åt "satir" hinner man kanske inte lägga energi och pengar på att föra riktig politik?

NeferNefer
3

#53: Sant, sant!

NeferNefer
3

Bra, bra. Några som har tillstymmelse till ryggrad. Må de följas av många andra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1263049

Liberalerna i Norrtälje hoppar av efter Kalla Faktas granskning

Liberalerna i Norrtälje bryter sitt samarbete med den styrande koalitionen efter Kalla Faktas avslöjande om SD:s trollfabrik.

Det rapporterar TV4.

Detta blir det första avslutade lokala samarbetet efter avslöjandet.