Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: politikfrämlingsfientlighetrasismvärderingarinvandringspolitiknormerrasism,främlingsfientlighetsverigedemokraternatidö
Läst 219 ggr
NeferNefer
5

Åsiktsregistrering!?

Jag letar efter ord för att beskriva vad jag känner nu. Förfärad räcker inte, inte heller förskräckt.

Självklart riktas det här mot muslimer, som vanligt. "Integrationsministern" skyller allt på dem, och nämner attacker mot Prideparader. Men såvitt jag minns rätt (och det gör jag) är det högerextremister som brukar attackera Prideparader.

Han påstår också att det kommer att ske anonymiserat, men tillåt mig tvivla väldigt mycket. Är det något Tidölaget är bra på, så är det att ljuga. Det går inte att lita på dem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3MmG2A/regeringen-ska-kartlagga-invandrares-varderingar

(…)

Regeringen vill kartlägga vilka värderingar personer som kommer till Sverige har med sig.

Inventeringen ska göras årligen och resultatet kommer att påverka integrationspolitiken.

– Ju större det visar sig att problemet är, desto större insatser behöver vi vidta, säger integrationsminister Mats Persson (L).

Kartläggningen ska blottlägga avvikande värderingar som strider mot vad integrationsminister Mats Persson kallar ”liberala demokratiska värderingar”.

(…)

– Vi ser ju hur Pridetåg eller kippavandringar runt om i Sverige blir, där det är motdemonstranter som skriker och beter sig hotfullt mot dem som bara vill uttrycka sina åsikter. Så det är klart att det finns krafter i samhället som vill motarbeta den liberala demokratin. Så är det.

Redan nu finns pengar avsatta i budgeten för nästa år för den planerade kartläggningen. Under den något kryptiska posten ”Bättre uppföljning av integrationen” har regeringen stuvat undan två miljoner kronor för att genomföra integrationsbarometern.

Oklart hur det ska gå till

Vilken myndighet som ska utföra kartläggningen och exakt hur den ska gå till är ännu inte fastställt. Mats Persson säger att myndigheterna vet bäst om hur man ska få fram bäst möjliga underlag. Klart är att kartläggningen ska göras återkommande, med start nästa år.

När Aftonbladet frågar om kartläggningen inte gränsar till åsiktsregistrering tydliggör Mats Persson att det handlar om anonyma svar som inte kan kopplas till enskilda personer.

– Du är naturligtvis anonymiserad. Vi sysslar inte med åsiktsregistrering i Sverige, säger statsrådet.

(…)

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Regeringen vill kartlägga vilka värderingar personer som kommer till Sverige har med sig. Inventeringen ska göras årligen och resultatet kommer att påverka inte
NeferNefer
3

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsregistrering

Åsiktsregistrering i form av anteckning om medborgare i allmänt register får i Sverige enligt 2 kap 3 § regeringsformen sedan 1975 ej utan hans samtycke grundas enbart på hans politiska åskådning.

Politisk åsiktsregistrering förbjöds för myndigheter i och med 1969 års grundlagsreform, men Säkerhetspolisen (Säpo) kringgick förbudet genom att föra "arbetsanteckningar" med uppgifter som inte kunde föras in i Säpos register (till exempel de som prenumererade på vissa tidningar eller som var medlemmar i VPK eller anhängare av FNL). Detta pågick ända fram till 1998. Exempelvis omfattades 411 000 tjänster år 1990 av skyddsklassning och personer som förekom i Säpos register som sökte skyddsklassade tjänster nekades anställning utan motivering.

År 2006 fälldes Sverige för åsiktsregistrering i en dom i Europadomstolen. Enligt domen hade Säpo registrerat åsiktsuppgifter om fem svenska medborgare som "inte var av någon betydelse för Sveriges säkerhet"

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Loris M
5

Ofattbart! Sverige blir allt mindre en demokrati. Och så bryter de mot lagar stup i kvarten.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

NeferNefer
4

Ja. Det är ohyggligt!

Magi-cat
4

Skrämmande så man mår illa.

Det verkar bara vara att dra ett streck över allt bra som Sverige faktiskt stått för förut,

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
6

Ofattbart, vedervärdigt! Det finns inte ord för vad detta tidögäng hittar på för att förstöra Sverige. Tidögänget är ett kriminellt gäng.

/Désirée

Vixxen
5

Vad blir nästa steg?
Registrera HBTQI-personer? Funktionshindrade och andra sjuka?

Var är yttrandefriheten på väg?!?

Loris M
4

#6: Precis! Det börjar alltid med invandrare men slutar inte där.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

NeferNefer
4

#7: Exakt. Dessutom försöker de redan införa ett angiverisystem, och det går hand i hand med den här åsiktsregistreringen.

[solljust]
5

Är jag naiv nu men handlar det verkligen om åsiktsregistrering eller handlar det om att se om vårt land att säkerhet infrias för oss alla.

Ni får hänga mig nu men något finns i det här och det kommer vi inte ifrån jag vill ha mer att gå på.

Bo§e
5

#9: Jag vill inte kalla dig naiv, men samtliga totalitära regimer motiverar sitt åsiktsförtryck med precis de orden:
"Vi värnar om vår nations och vårt folks säkerhet".

Så, när de styrande lägger om kursen i den kompassriktningen, kanske vi åtminstone borde vara litet vaksamma……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-10-11 23:42 av Bo§e
[solljust]
3

#10: Det här är en fråga som bums skapade konflikt i mig och jag känner jag har alldeles för lite att gå på men som du skriver vi ska vara vaksamma men jag märker att jag slits åt flera håll i den här frågan en fråga jag egentligen inte ens borde gå in i innan jag har mer kunskap i den.

NeferNefer
4

Det har redan börjat, och det har fått konsekvenser för personer.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/4BR7wE/ulf-kristersson-inspireras-av-italienska-nyfascister

(…)

Har du tänkt på att Sverige börjar påminna mer och mer om Italien?

Dessvärre inte i matväg, utan mer politiskt. En unken doft av nyfascism sprider sig genom vårt avlånga land.

Den här stanken blev allt starkare när DN avslöjade att Energimyndigheten och Carl-Oskar Bohlin (M), tillika ministern för civilt försvar, fått kritik från FN.

Kritiken handlar om hur klimataktivisten “Anna” blev av med sitt säkerhetsklassade jobb på Energimyndigheten när det uppdagades att hon på fritiden engagerar sig i Rebellmammorna. En grupp där man sjunger och stickar halsdukar i protest.

När tidningen Fokus fick reda på Annas fritidssyssla målade de ut henne som ett säkerhetshot, trots att Anna redan genomgått en säkerhetsprövning som godkänts av Säkerhetspolisen.

Mannen som drömmer om att bli Sveriges starkaste man, Carl Oskar-Bohlin, twittrade i samband med avslöjandet att han ringt upp chefen på myndigheten för att ”informera sig” om situationen.

Signalen till alla myndighetschefer är skrämmande: ministern kommer personligen att ha åsikter även om enskilda personers provanställningar på din myndighet. Om de är klimataktivister, alltså.

Utöver Bohlins osmakliga uppförande, menar FN att Sverige kan ha brutit mot Århuskonventionen. Denna lag säkrar att medborgare i varje land har rätt att engagera sig i klimat- och miljöfrågor utan att straffas för det. Facket har anmält Annas fall till Justitiekanslern och nu inväntar man åklagarens svar.

(…)

Över hela Europa sköljer nu en straffvåg mot klimataktivister. I Storbritannien fick några ungdomar som planerade en aktion på Zoom hårdare straff än våldtäktsmän och högerextrema våldsmakare. I Italien försöker premiärminister Georgia Meloni, i ren Mussolini-anda, förbjuda blockader på vägar, vilket i princip skulle döda alla slags protester.

Och Sverige tar inspiration. Det senaste året har regeringen, med Mats Persson i spetsen (L), försökt förbjuda studenter att organisera sig. Vidare har statsminister Ulf Kristersson (M) utmålat klimataktivister som ett säkerhetshot och justitieminister Gunnar Strömmer (M) öppnat för att dessa bör straffas hårdare. Samma regering har också blivit påkomna med att regissera presskonferenser, och ducka kritiska journalister.

Utöver det vägrar klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) träffa aktivister som Greta Thunberg då hon använder sig av civil olydnad, vilket FN:s rapportör kritiserat ministern för. Därtill ljuger Pourmokhtari så pass ofta att det knappt blir rubriker längre. Precis som att få reagerar när hon och andra ministrar blockerar journalister på sociala medier.

Det fria ordet? Rättsäkerheten?

Stendött.

(…)

Däremot vet jag att polisen snart får börja använda gummikulor mot demonstranter. Man kan bara gissa vilka som kommer drabbas.

Stickande mammor kanske?

Har du tänkt på att Sverige börjar påminna mer och mer om Italien?
Magi-cat
4

Ja kära nån, kom för all del ihåg att inte sticka röda halsdukar … Om man inte vill bli misstänkt alltså.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
4

Och låt för all del bli att sjunga. Om du vill behålla ditt jobb, alltså.

• Redigerat 2024-10-12 10:46 av NeferNefer