Varför??
https://www.expressen.se/tv/nyheter/drag-i-string-och-bondageshow-for-smabarn-/
Klassas jag som exkluderande om jag är emot just denna typen av barnunderhållning?
Nu tror jag inte att barnen far illa, verkligen inte. Frågan är bara varför man gör det? Stilettklackar, Lårhöga strippa-stövlar, strings, "förföriska" moves, akrobatik i läderremmar, etc.
Jag har inte sett mer än detta klipp, men tydligen var det mer av bondagetemat i underhållningen.
Varför?
Snälla någon som är insatt…. förklara detta till en som ända sedan tonåren har kämpat för allas rätt till egen identitet och sexuell läggning. Långt innan Pride, medan poliser ännu slog ner mina bögvänner (vilka tog livet av sig en efter en) eller vände ryggen till när de såg andra slå dem. Förklara till en som helt maktlös bara kunde försöka trösta när min lesbiska väninna blev våldtagen av två hatiska homofoba sadister.
Hjälp mig förstå varför man blandar samman erotik med sexuell identitet? För det är precis det som händer här anser jag. Och jag förstår inte.
Kan jag verkligen vara exkluderande när jag anser detta vara fel?
Vänlighet & Respekt = vinnande koncept
- Redigerat 2023-03-06 18:55 av Missfit
Jag är inte insatt och informationen är väldigt knapphändig i inslaget, så svårt att veta vad det här handlar om. Vad är det för sammanhang? Varför har de samlats?
Men nej, jag kan inte heller förstå vad det skulle vara bra för och i vilken situation det skulle vara passande som en underhållning för barn/bebisar.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#0: Såg tråden igår men hjärnan var för trött för att få ihop ett vettigt svar, gör ett försök nu istället.
Här kommer en HBTQ-persons tankar om showen och din kritik. 😀
Jag börjar med den svåra frågan, "varför?".
Min teori är:
Provocerande språngbräda på en tajt budget.
Så, låt mig bryta ner det där.
"All publicitet är bra publicitet" sägs det, hur mycket sanning som ligger i det kan diskuteras men show-branschen är stentuff och det kan vara ett eldprov att få in en fot och göra karriär.
Skapar, eller deltar, man då i något projekt som blir väldigt omskrivet så finns chansen att mer eller mindre etablerade namn i branschen ser eller hör om det och kanske ger en möjlighet att få komma på audition för en plats i deras ensemble eller diskutera samarbeten.
"Hej, jag såg dig i showen CabaBabyRave och vi har en plats öppen i vår trupp, intresserad av att komma och visa om du är den vi söker?"
eller
"Hej, jag såg din show CabaBabyRave. Jag har själv ett projekt på gång och söker någon som kan tänka utanför lådan. Vi kan väl höras av och prata mer?"
Att sätta upp en kvällsshow på ett uteställe kan vara dyrt, riktigt dyrt. Om den floppar så blir det ofta svårt att få en ny chans av klubbägaren om denne redan varit lite schysst och gett ett bra pris. Det är många andra som vill använda scenen och som kan dra mer folk trots allt.
Att då istället sätta upp en show dagtid för småbarn, där har vi nog ett annat pris.
Också ett bra sätt att testa hur uppträdandet tas emot av föräldrarna, gillar de vad de ser här kanske de vill se mer kvällstid?
Det här var bara min teori. Det stod i artikeln i #0 att framtida shower ligger på is efter all kritik så jag hoppar över att se efter om hjärnorna bakom showen själva har svarat på frågan "varför?".
Jag älskar dragshow. 😂 Cabaret kan också vara otroligt underhållande.
…men att sätta upp en sån show för bäbisar? Nej.
Dragshow där hela familjen kan komma och få sig ett gott skratt? Ja, absolut, alla dagar i veckan helst! Men att vända sig till bäbisar som ändå inte kommer minnas ett skvatt av upplevelsen… Nä, jag tro det bara blir ammunition för idioter som är emot HBTQ och dragshows.
Din andra fråga, "kan jag verkligen vara exkluderande när jag anser detta vara fel?".
Kort svar: Nej. Att konstruktivt kritisera någons idéer, projekt eller handlingar är inte per automatik att kritisera dennes identitet eller person.
Längre svar: Vi HBTQ-personer kan, precis som folk utanför HBTQ, ha alltifrån briljanta idéer…till rent katastrofala idéer. 😅
Hade kritiken varit
"Varför gör de sånt här? Hade det varit hetero-personer hade det varit okej men usch för att HBTQ-folk tillåts hålla på så här!"
DET hade varit exkluderande och homofobiskt för då är man kritisk enbart pga artisternas läggning/identitet och inte showen i sig.
Det var mina tankar. Tveka inte att fråga om det var något som var otydligt eller om jag ska utveckla mina tankar mer.
// Harley
#2: vilket underbart svar jag fick! Klarar inte av att skriva ett längre svar iaf just nu. Men dina förklaringar låter väldigt rimliga.
Vänlighet & Respekt = vinnande koncept
#3: Det var så lite så!
// Harley
Tillägg till #2:
Fick PM om mitt inlägg så jag tror jag behöver förtydliga att jag inte ser något fel i uppträdandet i sig om det bara vänder sig till, enligt mig, en lämplig målgrupp, vilka jag i det här fallet tycker är vuxna eller iaf låt säga tonåringar och uppåt?
För min del får folk klä sig hur de vill, när de vill, vart de vill.
Det ska mycket till innan jag lägger mig i hur folk klär sig.
När det kommer till att låta barn exponeras för lättklätt folk så ser jag inget problem där heller. Avklätt betyder inte per automatik sexuellt laddat.
Däremot tycker jag det jag sett av den här showen är just sexuellt laddade undertoner, vilket jag inte tycker är passande om man påstår att showen vänder sig till väldigt små barn.
// Harley