Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikfrämlingsfientlighetrasismjämställdhetvärderingarflyktingpolitikinvandringspolitikjämlikhetnormervåldövergreppmobbninghögerextremismrasism,främlingsfientlighetsverigedemokraternafördomartidönazismterrordåd
Läst 1442 ggr
NeferNefer
2024-06-09 11:32
4

Sverigedemokraternas skandaler del 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny tråd. Så här skrev Loris i den första tråden, och allt gäller fortfarande fast ännu mer.

"Jag skriver ofta om SD, dels för att deras ideologi är skrämmande och vilar på nazistiska idéer, dels för att det är ett parti som verkar attrahera ovanligt många politiker med rasistiska, homofobiska, kvinnofientliga åsikter. D.v.s. allt sådant som den här sajten starkt tar avstånd ifrån och vill motverka.

Deras politik bygger på lögner och skrämselpropaganda - allt var bättre förr innan invandrar kom och tog med sig sin unkna kvinnosyn, kriminalitet, konstiga seder… Och ändå är det just SD politiker som är de mest kriminella bland politiker och ändå är det de som visar sig ha en inte så vacker kvinnosyn gång på gång, inte minst hur de behandlar kvinnor inom SD. Det går nästan inte en dag utan att en SD-politiker avslöjas som högerextrem eller där de uttryckt sig grovt rasistiskt under ett anonymt konto, nu senast Fogelklou. Fegt, oacceptabelt, men ständigt återkommande.

Och Jimmie Åkesson spelar förvånad varje gång. De blir allt tydligare i sina uttalanden, de vill kontrollera medier och bestämma vad de ska skriva om, de vill kontrollera forskning och forskare, utbildning, bibliotek, vad som ska läras ut… det borde ringa varningsklockor hos varje vettig människa, för självklart handlar det inte bara om invandrare även om det är deras huvudfråga. Varje vettig människa borde också inse att om de skulle få makten, kommer de inte kunna magiskt utrota kriminalitet. Det är inte heller det som är deras mål. Deras mål är att utrota fritänkande människor, begränsa frihet och demokrati. För alla, inte bara invandrare. Ändå är det en del människor som vägrar se vilket stort hot mot vår demokrati SD är.

I den här tråden kan vi samla alla artiklar, uttalanden m.m. om/från SD för att den som vill kan läsa. Vi får aldrig vara tysta, för de grundläggande demokratiska värden om människors lika värde är hotade."

Förra tråden: https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1573445/sverigedemokraternas-skandaler-3

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2024-08-05 13:49 av Loris M
  • Redigerat 2024-06-09 11:32 av NeferNefer
NeferNefer
2024-06-09 11:36
5

Jag är tyvärr inte förvånad. Inte ett dugg. Och att han blir avstängd betyder väl som vanligt att han puttas uppåt till en välavlönad tjänst, efter att SD offentligt har "tagit avstånd" från honom. Så går det till när manliga SD:are gör vidriga saker.

https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1589361/sverigedemokraternas-skandaler-del-4

1280.webp

Lokal SD-topp i Halland uthängd av Dumpen

(…)

Enligt Dumpen, som hänger ut vuxna som söker sexuell kontakt med barn, blev deras fiktiva 14-åring kontaktad av mannen som sedan började chatta sexuellt. Han skrev bland annat, efter att ha fått information om att han chattade med en 14-åring, att han gillar ”söta pojkar som gillar att suga” och ville stämma träff med pojken.

Även när det fiktiva barnet sa att han inte kan gå ut på grund av att hans mamma är hemma, var han ihärdig och ville gärna träffa honom.

Sedan slutade mannen skriva, på grund av han ”inte vill vara kriminell”.

(…)

Dumpen konfronterade mannen under lördagen när han var ute på valkampanj för SD och var klädd i partikläder. På frågan om varför han sexchattat med någon som utgett sig för att vara ett barn svarar han:

– Nej, det känner jag inte till.

Det upprepar han flera gånger i Dumpens filmade konfrontation. Efter att ha blivit förföljd av Dumpen hoppade mannen in i sin bil.
SD: ”Tar starkt avstånd från detta”

Mannen har förtroendeposter inom såväl Sverigedemokraterna som kommunen.

SD:s pressavdelning skriver i ett mejl till Expressen:

”Vi ser oerhört allvarligt på det här och agerade omedelbart för att klippa alla band till den här personen. Det här beteendet är fullständigt förkastligt och vi tar starkt avstånd från detta. Han är nu avstängd från partiet och ett uteslutningsärende kommer att hanteras redan på måndagens partistyrelsemöte”.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2024-06-09 11:42 av NeferNefer
OberonsMatte
2024-06-09 12:33
6

Och här solkas även förtroendet för Polisen p.g.a. korkad SD-representants katastrofalt dåliga omdöme.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yE7VRx/sd-kandidaten-maria-rosander-kampanjar-med-draget-tjanstevapen

Sajtvärd Katter iFokus

”Maria Rosander (SD) griper kriminell”, står det i EU-kandidatens kampanjfilm. Filmen visar polisen och SD-kandidaten Maria Rosander när hon drar sitt tjänsteva
NeferNefer
2024-06-09 14:47
6

Men så fruktansvärd omoget och omdömeslöst!

NeferNefer
2024-06-10 05:07
4

Och på tal om omoget och omdömeslöst (samt korkat, ondskefullt med mycket mera!):

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rasistlat-pa-sds-valvaka-gar-till-attack-mot-reporter/

Riksdagsledamoten David Lång sjöng ”Ausländer raus” under SD:s valvaka – en låt som fått spridning i högerextrema kretsar.

När han märker att Expressens reporter spelar in ljudet försöker han ta mobilen.

– Oj, shit, spelar du in det här?

Kort därpå lämnar David Lång valvakan.

Under våren har eurodiscolåten ”L’Amour Toujours” av italienska Gigi D'Agostino från 1999 fått spridning i högerextrema och högerpopulistiska kretsar.

Bland de tidigaste exemplen är ett klipp från en fest i Tyskland i höstas, där en stor grupp människor sjöng med i låtens kända melodi, men med en egen text. Texten lyder ”Ausländer raus” och ”Deutschland den deutschen”, alltså tyska för ”utlänningar ut” och ”Tyskland för tyskarna”.

Sen dess har låten med den nya texten fått stor spridning i invandringskritiska och rasistiska sammanhang.

Fenomenet är känt även i svenska högerextrema kretsar, och omskrivet på svenska nazistiska sajter.

(…)

Efter det blir David Lång fysisk, och försöker handgripligen ta inspelningsutrustningen från Expressens reporter.

– Han skämtar, säger Richard Jomshof som också ber David Lång att gå.
Suttit i riksdagen för SD sen 2010

David Lång går då ifrån och rör sig längre in i lokalen. 20 minuter senare lämnar han också valvakan.

David Lång gick med i SD 1999, satt länge i partistyrelsen och har suttit i riksdagen för partiet sen 2010. Han är ledamot i skatteutskottet, suppleant i finansutskottet och i EU-nämnden.

(…)

Riksdagsledamoten David Lång sjöng ”Ausländer raus” under SD:s valvaka – en låt som fått spridning i högerextrema kretsar. När han märker att Expressens reporter spelar in ljudet försöker han ta mobilen. – Oj, shit, spelar du in det här? Kort därpå lämnar David Lång valvakan.
  • Redigerat 2024-06-10 05:08 av NeferNefer
NeferNefer
2024-06-10 06:29
4

https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/sverigedemokraterna-sprack-som-troll-i-solsken/

(…)

SD har bedrivit en osedvanligt destruktiv valkampanj. Kalla faktas avslöjande att partiet använder anonyma konton för att smutskasta sina motståndare visade att SD-ledningen inte drar sig för att ljuga.

Det är allvarligt. Folkvalda ska vara öppna med vad de säger och till vem inför väljarna.

Ännu värre än de anonyma trollkontona var Jimmie Åkessons svar. I stället för att idka självkritik gick SD-ledaren till frontalattack mot svenska medier och kallade granskningen för ”en gigantisk, inhemsk påverkansoperation från det samlade vänsterliberala etablissemanget”.

Och konspirationsteorierna stannade inte där. I en debattartikel i Expressen skrev Åkesson att ”det pågår ett folkutbyte” – och låtsades vara helt omedveten om att just det begreppet är förknippat med en välkänd, högerextrem konspirationsteori. Den går ut på att det är någon (läs: judarna/sossarna/vänsterliberala klägget) som med vilje byter ut en grupp (vita européer) mot en annan (muslimska invandrare).

Vill man beskriva och kritisera demografiska förändringar går det alldeles utmärkt, man behöver inte blinka åt antisemitiska konspirationsteorier.

För kärnväljarna spelar skandalerna ingen roll. De uppskattar att Åkesson visar röven åt etablissemanget som när en raggare moonar i en Volvo 240.

Men för de mer lättrörliga, allmänborgerliga partibytarna är det uppenbarligen lika oaptitligt som att hitta finniga, Putinkramande memelords i partikansliets källare.

(…)

Sverigedemokraterna ser ut att backa i ett val – för första gången någonsin. Raljerandet kring trollfabriken tycks ha satt stopp för framgångssagan.
NeferNefer
2024-06-10 09:34
5

För att upprepa lite av det jag skrev i #1 med några små ändringar:
Jag är tyvärr inte förvånad. Inte ett dugg. Att han kallas till samtal betyder väl som vanligt att han puttas uppåt till en välavlönad tjänst. Så går det till när manliga SD:are gör vidriga saker.

Från Aftonbladets nyhetsflöde:

Efter hatsången – SD kallar till samtal
25 min

Den sverigedemokratiske riksdagsledamoten David Lång sjöng slagorden "ausländer raus" på SD:s valvaka. Han dansade till Gigi D'Agostinos technohit från 1999 på valvakan – en låt som fått spridning i högerextrema kretsar.

Nu kallas han till samtal av partiet. SVT rapporterar att Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen, Linda Lindberg under måndagen ska ha ett enskilt samtal med David Lång. Det skriver hon i ett sms till SVT.

OberonsMatte
2024-06-10 17:43
5

Ser man på! David Lång lämnar riksdagen efter att ha skrålat "Ausländer raus!" under SD:s valvaka. Problemet var att han råkade skråla rakt in i Expressens ljudinspelning - knappast att slagorden är främmande i SD-kretsar.

David Långs officiella förklaring är inget annat än skrattretande… "Jag snappade upp den här låten på sociala medier, jag förstår nu att texten har sjungits i sammanhang som jag hittills inte haft någon djupare kunskap om"…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Av35z3/david-lang-lamnar-riksdagen

Sajtvärd Katter iFokus

Varför lämnar Sverigedemokraten David Lång riksdagen? David Lång (SD) lämnar riksdagen efter att han under partiets EU-valvaka sjöng orden ”ausländer raus” som betyder ”utlänningar ut”. En fras som kopplas till högerextrema partier i Tyskland.
Carmarino
2024-06-10 18:14
5

#7: Jomshof hade tydligen inte hört den. Inte hans typ av musik. Tror vi på det? Nä.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NeferNefer
2024-06-10 18:38
5

De ljuger per automatik. Det bara går av farten. Jag tror den låten spelades många gånger under kvällen på deras valvaka, och alla hoppade runt som gummibollar och skrek den fascistiska texten. Ja, ända tills luften gick ur deras uppblåsta ledare Jimpan förstås. Han som var så säker på att få fler röster än M.

Tänk att Kristersson fortfarande vill vara kompis med SD efter det. Svagare statsminister får vi leta efter. Eller, nej, jag vill inte leta. Jag vill ha en demokratisk, vettig statsminister. Kristersson, gör en Macron!!

OberonsMatte
2024-06-10 19:01
6

#8: Han avslöjade sig genom att kalla "L'Amour Toujours" för "den tyska låten"…

Sajtvärd Katter iFokus

NeferNefer
2024-06-10 19:32
4

#10: Det gjorde han verkligen. En italiensk låt med fransk titel är inte en tysk låt.

Loris M
2024-08-05 13:48
5

"Riksdagsledamoten Josef Fransson (SD) får kritik efter ett inlägg om Japan på X.

I inlägget skriver han att det ”krävdes två atombomber för att göra japanerna trevliga”.

– Det var lite spetsig tweet, men att göra nyhet av det tycker jag är ganska fånigt, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwkAP9/sd-ledamoten-far-kritik-efter-inlagg-om-japan

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Riksdagsledamoten Josef Fransson (SD) får kritik efter ett inlägg om Japan på X. I inlägget skriver han att det ”krävdes två atombomber för att göra japanerna
NeferNefer
2024-08-05 16:28
5

Jag väntar på "det var satir/ironi" och "har ni ingen humor".

[Hayabusa-0001]
2024-08-05 16:52
1

Från första sino-japanska kriget till kapitulationen den 2:a september 1945 så kan man nog säga att Japan har en hel del på sitt samvete. Var de två atombomberna befogade? Förtjänade Japan dessa? Förtjänade Japan bombningar av Tokyo?
Svåra frågor, men krigsslutet innebar en vändning på många sätt för landet Japan.
Japan är ett fascinerande land med en speciell och säregen kultur, det finns så mkt jag gillar med Japan.

Vixxen
2024-08-05 21:48
4

#14: Vad har detta med SD:s skandaler att göra?

OberonsMatte
2024-08-05 21:58
5

Sajtvärd Katter iFokus

Varför stödjer en svensk riksdagsledamot den högerextrema lynchmobben i Storbritannien?
[Hayabusa-0001]
2024-08-06 05:31
1

#14 Det hänger ihop med det som skrevs i #12.

Magi-cat
2024-08-15 11:41
7

#14 Men tänk dig för!!! "Befogade"?! "Förtjänade"?!
Atombomberna mot Japan är inte "svåra frågor", kärnvapen är något helt och absolut oförsvarbart!!! Något vi måste ta tveklös ställning MOT!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2024-08-15 12:38
4

#18: Helt och hållet rätt! Mycket bra skrivet av dig, Magi-cat! Kärnvapen måste totalförbjudas och aldrig mer användas.

[Hayabusa-0001]
2024-08-15 13:05
1

#18 Jag har tänkt mig för.
Frågeställningarna är berättigade och bör ses i hela sin kontext.
Det innebär inte att jag är för kärnvapen, eller vapen överhuvudtaget. Tvärtom.

Rådjurstoken
2024-09-05 21:52
4
Sprider högerextrem desinformation om covid • Delar konspirationskungen Alex Jones • Beslutar om vården för 2,5 miljoner svenskar.
NeferNefer
2024-09-06 06:16
3

Turbocancer till råga på allt? 🤨Kan han dra den där om Rödluvan också, månne?

Magi-cat
2024-09-06 08:25
3

suck

Samma person kallade firande studenter för pack.

"”Fy skam Sverige – Ut Ut Ut detta land är i kris”. "

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sd-politikern-unni-bjornerfors-rasar-mot-firande-studenter-/

Unni Björnerfors, 72, sitter i riksdagen för Sverigedemokraterna. På Facebook kallar hon studentfirande ungdomar i Göteborg för ”pack” och skriver: ”Fy skam Sverige – Ut Ut Ut detta land är i kris”. – Jag tyckte att det här känns hotfullt, säger hon i en kommentar via SD:s presstjänst.
NeferNefer
2024-09-09 21:23
2

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1289368

Nyhetssajten Omni har låtit Demoskop göra en undersökning om vem som är svenskarnas favorit av de amerikanska presidentkandidaterna.

73 procent av de tillfrågade svarar att de hade röstat på Kamala Harris om de haft rösträtt i USA.

Sverigedemokraternas väljare håller emellertid inte med.

44 procent av SD-väljarna uppger att de hade valt Donald Trump om de fått rösta. Det gör honom till favorit i gruppen eftersom bara 34 procent av SD-väljarna svarade att de hade röstat på Kamala Harris.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Vixxen
2024-09-09 22:47
1

#24: Vem hade de övriga 22% röstat på?

NeferNefer
2024-09-10 06:19
0

#25: Det står inte.

Vixxen
2024-09-10 06:36
1

#26: Ok

[Hayabusa-0001]
2024-09-10 06:48
0

En majoritet av SD-väljarna skulle alltså inte rösta på Trump.

Vixxen
2024-09-10 19:45
4

44% på Trump
34% på Harris
22% osäker, vet ej eller annan kandidat

Allt är en tolkningsfråga.

[Hayabusa-0001]
2024-09-10 19:57
0

#29 Det var min poäng.
Trots allt, det jag skrev i #28 stämmer. Ju.

NeferNefer
2024-09-13 13:31
5

Ooooohhhh vilken chock!!! En SD-are som hetsar mot folkgrupp?! (Ja, jag är ironisk. Det vore en chock om det var en SD-are som inte hetsade mot folkgrupp).

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/richard-jomshof-jag-ar-misstankt-for-hets-mot-folkgrupp/

SD-toppen Richard Jomshof kommer att delges misstanke för hets mot folkgrupp.

(…)

– Det är kopplat till ett par delningar jag har gjort på X, säger Richard Jomshof i podden.

Nu pausar han sitt ordförandeskap i riksdagens justitieutskott.

Internt i partiet har beskedet tagits emot med bestörtning, enligt Expressens källor.

(…)

Han är kallad till förhör på tisdag och har i förväg informerats om att han kommer att delges misstanke om brott.

– Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare. Det är klart att det egentligen inte är något man vill göra, men det är väl bara att gilla läget och gå dit och tala för min sak, säger han i ”Fredagsintervjun”.

Han meddelade själv partiledare Jimmie Åkesson att han stiger åt sidan.

– Jag vill inte att det här ska handla om mitt ordförandeskap i utskottet. Jag vill inte att våra samarbetspartier ska få de här frågorna igen huruvida man har förtroende för mig eller inte. Sakfrågan är islamism och om man ska få kritisera det eller inte och det handlar om yttrandefrihet, säger han i ”Fredagsintervjun”.

Bilderna på X

Brottsmisstankarna gäller två inlägg som han delade vidare på X den 28 maj i år, enligt Jomshof.

Ett av dem är en teckning i två delar där den första består av en bild på en man med en säck där det står ”pakistanska migranter”. Han försöker ta sig upp på en båt med texten ”England” där en man ombord sträcker ut handen för att hjälpa.

I nästa del av bilden står mannen med säcken i båten och slår ner den hjälpande mannen med en åra i vattnet där det står ”våldtäkt” och ”jihad”.

Även det andra inlägget är en teckning. Den visar en familj som håller upp en skylt med texten ”migranter”, framför ett hus märkt Europa. I dörren står en man och hälsar dem välkomna med orden ”Humanity first”.

I nästa ruta står huset i lågor och familjen, som har kastat en fackla, är på väg därifrån med orden ”Islam first”.

Jomshof kallar själv bilderna han delat för ”karikatyrer” som beskriver ”faktiska problem”.

– När man pratar om segregation är det många människor i de här grupperna som själva väljer att segregera sig. Det är en självvald segregering. Det ligger till grund för de här delningarna, den kritiken, det är det de här bilderna skildrar, säger han i podden.

Uppgifter: Bestörtning inom partiet

Enligt källor till Expressen har den innersta kretsen i SD vetat om att Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp ända sedan i slutet av förra veckan. Jomshof tog själv kontakt med Jimmie Åkesson och tillsammans ska de ha kommit fram till den lösning som nu kommunicerats.

Ursprungligen var planen att man skulle ha berättat om detta offentligt redan tidigare, men man valde att vänta för att inte störa regeringens pressträff om att det höjda återvandringsbidraget för att få fler att lämna Sverige.

Internt har beskedet om att Jomshof tar en paus tagits emot med bestörtning, enligt Expressens källor. Personer i partiet menar att han är populär och åternjuter stor respekt hos många inom SD.

– Som en i de fyras gäng är han en av de personer som förvandlat partiet från en sammanslutning för enskilda till ett av Sveriges största partier, säger en SD-källa.

Övriga som brukar kallas ”de fyras gäng” är Åkesson, Björn Söder och Mattias Karlsson.

(…)

SD-toppen Richard Jomshof kommer att delges misstanke för hets mot folkgrupp. Det berättar han själv i Kvartals podd ”Fredagsintervjun”. – Det är kopplat till ett par delningar jag har gjort på X, säger Richard Jomshof i podden. Nu pausar han sitt ordförandeskap i riksdagens justitieutskott.
Bo§e
2024-09-13 13:42
6

#31: Det var på tiden….!

Utred 100 till…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Vixxen
2024-09-13 20:25
5

#32: Ja, tänkte ”vilken av dem”.

Rådjurstoken
2024-09-18 13:10
4
"Inte olämplig om det bara hade varit terrorister som skadats”.
NeferNefer
2024-09-18 14:41
2

Men vad f…

Magi-cat
2024-09-18 15:36
2

Men fy …

[Hayabusa-0001]
2024-09-18 16:53
0
Minst nio personer har dödats och nästan 3 000 skadats efter att en våg av personsökare exploderat runt om i Libanon, de flesta ägda av medlemmar i Hizbollah. Den terrorstämplade rörelsen anklagar Israel för vad som beskrivs som en koordinerad attack.
Loris M
2024-09-18 17:14
5

#37: Vill du utveckla det? Det står redan i ETC att "De flesta hör till den terrorstämplade gruppen Hizbollah". Det står också både i den länken och i länken som du delat att det även finns civila bland offer däribland en 8-årig flicka.

Bo§e
2024-09-18 17:31
5

#37: Förgiftning av får, bilbränning och nedsågning av olivlundar, skulle säkert många klassa som terrorism….också…..

[Hayabusa-0001]
2024-09-18 17:41
0

#38 Personligen gråter jag inga tårar över Hizbollah.

Loris M
2024-09-18 18:53
4

#40: Men det var inte bara de som blev skadade/döda.

[Hayabusa-0001]
2024-09-18 19:59
0

#41 Det är dessvärre en konsekvens i alla konflikter.

Loris M
2024-09-18 20:46
4

#42: Så kan man också se det. Som en konsekvens. När barn och andra oskyldiga dör. Någonstans där, långt borta. Inget att fälla tårar över.

[Hayabusa-0001]
2024-09-18 21:02
0

#43 Oskyldiga får betala i alla konflikter, det är så det är och inte något tyckande. Inte något jag är likgiltig över men inte heller något jag är ansvarig över.
Som sagt, jag fäller inga tårar över Hizbollah, Hamas och deras allierade.

Rådjurstoken
2024-09-21 08:14
5
För snäv, för otydlig, för godtycklig. Det är vad Sverigedemokraterna anser om lagen om hets mot folkgrupp nu när deras egen Richard Jomshof delgivits misstanke.
Bo§e
2024-09-21 18:03
6

#45: Den Sverigedemokratiska Vindflöjeln gnisslar oförtrutet….

Rådjurstoken
2024-09-28 20:30
3
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson har under lördagen gift sig med Matilda Kärnerup i Slottslängorna i Sölvesborg.
Bo§e
2024-09-28 20:35
3

#47: Bröllopsresa till Ungern…?

Vixxen
2024-09-28 21:52
2

#48: På riktigt? I oktober?

Bo§e
2024-09-28 22:11
2

#49: Det var bara en spekulation från min sida…. 🙂

Vixxen
2024-09-29 01:42
2

#50: Tänkte väl! 👍😁

Loris M
2024-09-29 12:30
5

"När Sveriges vice statsminister frotterar sig med några av den svenska s k nationella rörelsens mest ö/kända företrädare:

Igår vigdes Jimmie Åkesson och Matilda Kärnerup av KD-riksdagsledamoten och prästen Hans Eklind på Slottslängorna i Sölvesborg inför 500 gäster bestående av större delen av SD:s månghövdade riksdagsgrupp och lejonparten av SD:s toppskikt. Artisten Christoffer Lundin stod för underhållningen i form av Magnus Uggla-covers och konstnären Emilia Lindberg, som bl a Pernilla Wahlgren har anlitat, var också på plats då hon har stått bakom Åkessons s k morgongåva till Kärnerup i form av en imposant målning som mäter hela 3 x 2 meter.

Bland gästerna hittades bl a Björn Söder, Richard Jomshof, Mattias Karlsson, SD:s starke man i Göteborg Jörgen ”Juden är roten till allt ont” Fogelklou och Rebecka ”Helg seger” Fallenkvist.

Där fanns också flera gäster som ej bär partibok såsom Jan-Emanuel Johansson, f d ledare för Folklistan som S numera har förlåtit (d v s han är idag återigen socialdemokrat), Youtube-influencern Henrik Jönsson som Ulf Kristersson och stora delar av högerns mest profilerade namn har låtit sig synas med och intervjuas av samt högerextremisten Nick Alinia som har förföljt och trakasserat åtskilliga personer (inklusive mig själv) och som är den högerradikala influencern Christian ”Förtalsombudsmannen” Petersons parhäst.

Sist men inte minst var även KD-ledaren, energi- och näringsministern och vice statsministern Ebba Busch på plats och hon syntes bl a med Åkessons nära vän Marcus Öhrn, som är sångare i Åkessons band Bedårande barn och som bl a är dömd för narkotikabrott och grov rattfylla liksom för sexuellt ofredande efter att antastat två tonårsflickor i en kö på Gröna Lund i Stockholm.

Visserligen var Busch den partiledare inom den gamla högern som först sträckte ut en hand till Åkesson och visserligen använde hon öppet SD-termen oikofobi i sitt sommartal i fjol men att delta på Åkessons bröllop tillsammans med flera av den svenska s k nationella rörelsens mest beryktade profiler kunde faktiskt inte jag föreställa mig att hon skulle göra ens i min vildaste fantasi."

https://www.facebook.com/tobias.hubinette/posts/pfbid09V6f1WJh8eZwFA87aJYcEWw3T1thv94XMFwfHawyhRuqiGKVCXpGEBkTDnMbutARl

När Sveriges vice statsminister frotterar sig med några av den svenska s k nationella rörelsens mest ö/kända företrädare: Igår vigdes Jimmie Åkesson och...
Loris M
2024-09-30 03:07
6

image.png

Rådjurstoken
2024-10-01 20:20
4
I lördags gifte sig Jimmie Åkesson och Matilda Kärnerup. I dag rapporterar BLT att två personer polisanmält varandra efter festen.
NeferNefer
2024-10-01 20:21
4

#54: Nej, det hade varit förvånande om SD:arna lyckades uppföra sig.

• Redigerat 2024-10-01 20:22 av NeferNefer
Rådjurstoken
2024-10-02 22:19
4

Fast på bröllop kan man ju få nya kompisar…

https://www.etc.se/inrikes/ebba-busch-partajar-med-norsk-hoegerextremist

Delar prorysk propaganda och antisemitiska myter
NeferNefer
2024-10-03 06:21
3

Lika barn leka bäst. Skamligt.

Magi-cat
2024-10-03 09:56
6

"norsk högerextremist som sprider både prorysk propaganda och antisemitiska myter"
😮

Det blir visst bara värre och värre, och allt tydligare … 😥

Rådjurstoken
2024-10-06 08:34
5
En av gästerna på Jimmie Åkessons (SD) bröllop förra helgen är president inom en lokal mc-klubb som enligt Expressen pekats ut som en del av den kriminella miljön i Sverige. Nu kommenterar Åkesson händelsen på X.
Loris M
2024-10-06 09:53
6

#59: Haha, nej han brukar inte veta något. 😄 (Jodå, så klart han vet men att spela dum har funkat rätt bra hittills så … )

Rådjurstoken
2024-10-06 20:07
7
SD-ledaren Jimmie Åkesson säger sig ha varit ovetandes om att ha bjudit in en gängledare till sitt bröllop. Men ledaren för mc-gänget Comanches är samma man som SD-toppen Mattias Karlsson har visat sig ha kopplingar till tidigare, skriver Expressen. 
Rådjurstoken
2024-10-07 17:17
6
SD-ledaren Jimmie Åkesson hävdar att han bara är ”ytligt bekant” med den bröllopsgäst som har kopplingar till den kriminella mc-miljön. Men enligt uppgifter till Aftonbladet har mannen i flera år gästat Åkessons privata fester.
NeferNefer
2024-10-07 18:31
5

Säkert. Jag brukar alltid bjuda alla ytliga bekanta på alla mina bröllop och på alla av mina fester. (säger inte jag utan en viss "glömsk", lögnaktig partiledare)

Loris M
2024-10-09 18:08
5

Motargumentet skriver:

SD BRYTER MOT "ALLAS LIKHET INFÖR LAGEN"

Sverigedemokraterna Richard Jomshof, Adam Marttinen, Katja Nyberg och Pontus Andersson Garpvall har nyligen lämnat in motionen 2024/25:2959 "Särlagstiftning för gängkriminella". Motionen är uppdelad i 43 punkter som specifikt riktar sig mot gängkriminella. I korta drag handlar motionen om att SD vill se hårdare straff för gängkriminella just mot bakgrund av att de är gängkriminella: Samma brott ger hårdare straff, helt enkelt.

Motargument vill påpeka att vi i Sverige använder oss av en likhetsprincip, dvs allas likhet inför lagen som säkerställer att alla individer juridiskt sett är jämlika. Likhetsprincipen är en grundläggande princip för demokratiska och civiliserade stater.

Likhet inför lagen är en mänsklig rättighet, enligt artikel 7 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, samt enligt artikel 26 i FN:s konvention om medborgerliga och politiska rättigheter. Likhetsprincipen är bindande för svenska myndigheter och domstolar i och med tecknandet av Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna, i artikel 20 Likhet inför lagen läser vi: "Alla människor är lika inför lagen".

I svensk lagstiftning är likhetsprincipen fastlagd i 1 kap. 9 § regeringsformen som lyder "Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet."
Genom den digra punktlistan bryter SD mot flertalet lagar, såväl svenska som EU-lagar. Att skapa en särlagstiftning som innebär att samma brott straffas olika beroende på vem som begår brottet är sensationellt och ytterst kontroversiellt.

Det återstår att se hur riksdagen ställer sig till motionen.
Motionen står att läsa i sin helhet i länken nedan.
http://www.riksdagen.se/…/sarlagstiftning-for…/

Källor:
FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna: http://www.fn.se/…/Allmanforklaringomdemanskligarattigh…
Regeringsformen: http://www.riksdagen.se/…/kungorelse-1974152-om…/
FN:s konvention om medborgerliga och politiska rättigheter: http://www.mrinstitutet.se/…/internationell…/…
FRA: EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna: http://www.fra.europa.eu/…/fra-2019-eu-charter-in…

SD BRYTER MOT "ALLAS LIKHET INFÖR LAGEN" Sverigedemokraterna Richard Jomshof, Adam Marttinen, Katja Nyberg och Pontus Andersson Garpvall har nyligen...
Rådjurstoken
2024-10-09 22:02
4
Jag prövar en alternativ tolkning på mina besvikna SD-källor. Finns det inte en annan dimension här? Högerradikala gillar ju potentiella stormtrupper.
Rådjurstoken
2024-10-09 22:05
5
Nationens fiender. Så beskrev Jimmie Åkesson gängkriminella i våras, samtidigt som Sverigedemokraterna gick ut med att man inte bara vill ha en
Signur123
2024-10-09 22:27
4

"Vidare har flera i Åkessons absoluta närhet, såsom Mattias Karlsson och Richard Jomshof, liksom SD:s pressavdelning erkänt att de kände till hans gängkoppling men hävdar samtidigt att de inte sagt något om det till Åkesson."
Är det här något sorts dåligt skämt?

NeferNefer
2024-10-10 02:54
5

SD fortsätter att skydda stackars Jimpan … ingen skuld får falla över honom. Personkult, någon?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rzoylx/interna-konflikter-i-sd-efter-brollopsskandalen

(…)

Bröllopsskandalen är nu uppe i Sverigedemokraternas mäktigaste utskott, VU.

Källor vittnar om en omfattande kris i partiet där SD-toppar beskyller varandra för ”misslyckandet”.

– Den här skandalen ses som otroligt allvarlig internt även om vi aktivt spelar ner den externt. Det har också uppstått interna konflikter kopplat till Mattias Karlssons lathet, säger en källa med insyn.

(…)

Enligt källor i partiet pågår just nu en intern konflikt om var skulden för skandalen ska läggas.

– Det är många i partiorganisationen som inte har gjort sitt jobb, information om den här personen har inte kommit fram till rätt nivåer i partiet, säger en centralt placerad källa.

Flera ledande sverigedemokrater som Aftonbladet har talat med pekar ut SD-toppen Mattias Karlsson som en avgörande person i det som har hänt. I juli kunde Expo berätta om kopplingen mellan Mattias Karlsson och Robert Hedarv, ledaren för Comanches som var inbjuden till Åkessons bröllop. Hedarv är tillsammans med Mattias Karlssons före detta fru.

”Han borde ha varnat Jimmie”

I samband med publiceringen skickade Expo ett mejl till SD:s pressavdelning med frågor om säkerhetsrisker i och med kopplingen.

– Han har läst artiklarna och borde redan då ha fört informationen vidare, säger en källa i partiet.

En annan SD-källa:

– Man tycker att han borde ha varnat Jimmie. Många är riktigt förbannade på honom över detta.

Flera källor pekar också ut kommunikationsavdelningen som medskyldiga till krisen.

Sverigedemokrater som Aftonbladet talar med anser inte att skulden för skandalen kan läggas på Jimmie Åkesson. En källa säger att hen köper partiledarens förklaring, att han inte kände till Robert Hedarvs bakgrund. Detta trots att de umgåtts i samma kretsar under en längre tid och att Hedarv ska ha bott som gäst hos närstående till Åkesson, något som Aftonbladet kunnat avslöja.
”Kan inte ha sådana här bjudningar”

En annan källa säger samtidigt att Jimmie Åkesson har agerat naivt och att huvudansvaret trots allt landar på honom.

– Med tanke på vår nuvarande position och vår ambition framöver om att ingå i regeringen så måste vi ha koll på vilka som kommer på våra tillställningar, även om det var en privat tillställning. Man kan inte ha sådana här bjudningar. Har man en fest med flera hundra personer så kan ju någons respektive vara vem som helst.

(…)

Ebba Buschs deltagande fördjupar krisen

Internt anses krisen fördjupas av att KD-ledaren Ebba Busch var med på bröllopet. Detta eftersom SD:s kris på så sätt färgar av på andra partier inom Tidösamarbetet. En källa säger att det kan leda till att större irritation från de andra Tidöpartierna gentemot SD.

– Det är mer kris eftersom Ebba Busch var där, säger källan.

Aftonbladet har sökt Mattias Karlsson för en intervju men han har inte återkommit med svar. I ett inlägg på plattformen X, för detta Twitter, skriver han: ”Jag har inte haft någon som helst kommunikation med Jimmie om hans gästlista eller om att jag relativt nyligen fick veta att min ex-partners nya partner, relativt nyligen, valt att inta en ledande position i en högst tvivelaktig organisation”.

”Åkesson måste kunna läsa tidningen själv”

Flera källor uppger för Aftonbladet att Karlsson och Åkesson inte längre har lika tät kontakt som för ett par år sedan, något som kan förklara den uteblivna kontakten.

Enligt en källa med insyn har Karlsson gått till motangrepp mot de som kritiserar honom och sagt att ”Åkesson måste kunna läsa tidningen själv”. Han har då syftat på att Hedarvs presidentskap i MC-klubben var känd innan bröllopet i och med Expos publicering i juli.

Bröllopsskandalen är nu uppe i Sverigedemokraternas mäktigaste utskott, VU.  Källor vittnar om en omfattande kris i partiet där SD-toppar beskyller varandra för
Rådjurstoken
2024-10-11 10:57
5
Vill förbjuda Prideflaggan – men hissa Israels och Ukrainas.
Magi-cat
2024-10-11 11:36
4

#69 😲😡

Det går snabbt nu, det ena efter det andra …

Loris M
2024-10-11 20:04
6

image.png

Magi-cat
2024-10-11 20:07
3

😄

Rådjurstoken
2024-10-11 21:40
4

#71 Den var bra! 😁

Vixxen
2024-10-12 01:04
4

#71: 😁

NeferNefer
2024-10-12 11:45
5

Det här är en skandal för hela Tidölaget. Först går de ut med sitt snack om vandel, och nu är det tydligen helt okej att hänga med grovt kriminella gängledare. Det är bara en liten sak och påverkar inte regeringssamarbetet med SD eller förtroendet för SD angående rättspolitik och gängbrottslighet …

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1296674

(…)

Avslöjandet om att en ledare för ett kriminellt mc-gäng var gäst på SD-ledaren Jimmie Åkessons bröllop har lett till starka reaktioner, och Åkesson själv har kallat det ett misslyckande.

Men uppgifterna har inte påverkat samarbetet mellan SD och regeringspartierna, enligt Gustav Gellerbrant, SD:s chef i samordningskansliet, där alla viktiga frågor i Tidöavtalet förhandlas.

– Det händer ju att vi i Samordningen får anledning att diskutera sådant som rör våra partier. Den här gången har jag inte fått några frågor överhuvudtaget från de andra partierna. Så jag betraktar det här som en liten sak i det stora hela, säger han i Ekots lördagsintervju.

Han tror inte att avslöjandet försvårar SD:s planer att sitta i en regering efter nästa val. Han tror inte heller att det påverkar förtroendet för SD i rättspolitiken, till exempel när det gäller att bekämpa gängbrottsligheten.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Rådjurstoken
2024-10-12 15:40
5

Byt ut Åkesson mot vilken annan partiledare som helst, och Hedarv mot en mörkhyad person med en tiondel så lång brottslig meritlista - hade SD då sett det hela som en "liten sak"?

NeferNefer
2024-10-12 19:05
6

#76: Absolut inte. Det hade skriats i högan sky och skyllts på pk-vänsterliberalfeministtransbatiktanterna.

Rådjurstoken
2024-10-12 23:34
6
Sverigedemokraterna öppnar för att kasta ut partimedlemmar med kopplingar till mc-miljön.
NeferNefer
2024-10-13 00:17
6

#78: Det vore trevligt. Han kan ta sin Ebba-bästis med sig också.

OberonsMatte
2024-10-19 23:29
7

#80: Huvudet på spiken: "SD misstänkliggör en organisation vars syfte är att motverka och sprida kunskap om antisemitism – ett minst sagt högt spel. Särskilt när man väljer att underteckna det öppna brevet till SKMA med en gammal skinhead, en snubbe som poserat med SS-soldater och en som hävdat att ”juden är roten till allt ont”. "

Att SD för tillfället råkar tycka ännu sämre om muslimer och föredrar att rikta hatet mot dem är ingen förmildrande omständighet.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2024-11-04 18:42
4

"”Slut och hejdå karin wanngård borde avgå”.

Så avslutar SD Stockholm sin skuggbudget.

”Typiskt SD”, ”oseriöst” och ”trollning”, är några av omdömena som hörs från källor i lokalpolitiken i Stockholms stad.

Det efter att Sverigedemokraterna avslutat en 406 sidor lång budgetmotion för år 2025 med en uppmaning till Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S)"

”Slut och hejdå karin wanngård borde avgå”. (!!)

Och Sverigedemokraternas gruppledare Gabriel Kroon försvarar (!) tydligen tilltaget… vilket är ännu mer häpnadsväckande och bekräftar den låga mognadsnivån inom hela SD.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sds-kupp-avgangskravet-pa-sista-sidan/

Sajtvärd Katter iFokus

”Slut och hejdå karin wanngård borde avgå”. Så avslutar SD Stockholm sin skuggbudget. Tilltaget har retat upp de andra partierna. Nu slår Karin Wanngård (S) tillbaka mot kritiken.
  • Redigerat 2024-11-04 18:44 av OberonsMatte
Lussan20
2024-11-04 19:32
6

Jag har alltid undrat hur man kan rösta på oärliga människor. De som ljuger sig blåa och har kriminella i partiledningen?
Så många godtar en kriminell Trump i USA ?
Jag minns första filmerna på SD på resa på Ålandsfärjan med hailingar och skräniga grabbar som
Inget visste om varken Judeutrotningen eller annat som hände under 2dra världskriget?
Trollfabriken mötte jag på FB. Man kände lätt igen dem och deras hatiska hotfulla sätt att debattera.
Många blev rädda och tystnade!
Men vi ska bara bemöta och peka på allt som är fel och klä av trollen.
Konstigt hur man kan gilla det partiet ?

Rådjurstoken
2024-11-04 20:17
6
Poserar med trumpisternas och skolskjutarnas favoritvapen • Riksdagspolitiker lägger ut skjutvideos • Jan Guillou: ”Beredda att försvara sin ideologi med vapen”
Rådjurstoken
2024-11-20 12:44
6

Tre matvagnar i Uddevalla kommun är farliga. De serverar ju mat som inte är svensk husmanskost! 😮

https://www.etc.se/inrikes/sd-vill-ha-bort-falafelvagnarna-fraan-uddevalla

”Man vill få bort sådant som inte är husmanskost, och få bort sådant från stadsbilden som man från Sverigedemokraternas håll inte är bekväm med”, menar Isak Jannert (MP).
Carmarino
2024-11-20 12:48
6

#85: I Malmö räknas falafel till svensk husmanskost. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
2024-11-20 12:51
6

#86 Även om du frågar SD? 😮

Carmarino
2024-11-20 12:55
6

#87: Förmodligen inte. Fast det är inte helt omöjligt.

Rådjurstoken
2024-12-19 17:47
5

Tidöpartierna leker "Följa Jimmie" för att hitta nya sätt att försvåra för utsatta grupper.

https://www.etc.se/ledare/det-aakesson-droemmer-om-blir-alltid-verklighet

Inte ens när förslagen är verkningslösa – eller potentiellt skadliga – för migration och integration säger övriga Tidöpartier emot Jimmie Åkesson.
Vixxen
2024-12-19 21:39
5

#89: Skrämmande, men sant!

Rådjurstoken
2025-01-03 20:28
6

Nya krav för att bli svensk medborgare - bland annat måste man ha ett "hederligt levnadssätt", som ju alla SD-are alltid har…

https://www.etc.se/inrikes/aakessons-besked-invandrare-maaste-foerklara-lojalitet-till-sverige

Intervjuas i partinära Youtube-kanalen om skärpta krav för medborgarskap: ”Ska ha vissa rimliga värderingar”
NeferNefer
2025-01-03 20:51
7

Men jösses … vart ska vi skicka alla SD:arna nu då? Ingen lär ju vilja ta emot dem. Utom kanske deras vänner Trumpen, Putin och Orban …

Loris M
2025-01-10 18:36
4

image.png

Carmarino
2025-01-10 18:39
6

#93: Skrev det här inne på Debatt, om Jessicas kommentar:

Hon låter som en trogen Trump-lärjunge. Den kvinnliga brandchefen är inte inkvoterad. Hon är väldigt kompetent, med lång erfarenhet.

I den här videon på Instagram framgår kvalifikationerna.

https://www.instagram.com/share/reel/_5GtmpyEb

Carmarino
2025-01-15 00:51
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#94: Hyckleriet har inga gränser.

Rådjurstoken
2025-02-01 18:20
5
Den pågående våldsvågen i Sverige handlar mycket om invandring, säger statsminister Ulf Kristersson (M) till Nyhetsmorgon i TV4.
Loris M
2025-02-10 05:41
4

"Maria Falk är politisk sekreterare för Sverigedemokraterna i Örebro och håller en oförsonlig ton mot kriminella invandrare i sociala medier.

Samtidigt är hon själv dömd för flera brott, bland annat narkotikabrott.

Och så sent som förra veckan lade hon upp ett inlägg på X – tidigare Twitter – med texten ”Då var gräsmattan klippt. Nazistkort. Precis som jag vill ha den”."

https://www.na.se/artikel/sprider-hat-pa-natet-ar-politisk-sekreterare-hos-sd/

Maria Falk är politisk sekreterare för Sverigedemokraterna i Örebro och håller en oförsonlig ton mot kriminella…
Rådjurstoken
2025-02-10 18:46
3

Apropå Örebro - var alla partierna överens om hårdare vapenlagar efter vansinnesdådet där?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJPPR/sverigedemokraternas-kritik-mot-vapenlagarna

Den interna kritiken mot att Sverigedemokraterna gått med på hårdare vapenlagar för jaktvapen växer. Enligt en källa i partiet kommer frågan att tas upp på part
Loris M
2025-02-10 19:18
2

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.